Gå til innhold

Synes du synd på folk som ikke drikker


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke et fattigere liv, vi får med oss mer som edru, tro meg ;)

Det jeg har funnet ut som avholdsmenneske er at folk spør deg aldri hvorfor du drikker, men alle spør hvorfor du ikke drikker.

Velger man å være alkoholfri (for en kveld, for en periode eller for et liv) spør folk uten stans: "Hvorfor drikker du ikke? Er du gravid, sjåfør, syk går du på medisiner osv!"

En gang svarte jeg en som spurte meg om dette det motsatte: "Hvorfor drikker du?" Han ble veldig forfjamset, og sa "Øh, fordi jeg kan!" Og da svarte jeg at jeg drikker ikke fordi jeg kan...

Hear hear! Meget godt svart, det skal jeg huske på neste gang noen spør meg. ;)

Godt svar. Jeg har også opplevd det, at folk spør meg om hvorfor jeg ikke drikker, men når jeg spør tilbake hvorfor de selv gjør det så vet ikke folk hva de kan svare. En gang fikk jeg svar: "Det er det som er normalt".

Nei, det er slett ikke synd på oss som ikke drikker, men jeg kan synes synd på de som føler at må drikke for å være sosiale eller for å ha det gøy.

Veldig enig med deg. Skjønner ikke helt dette jaget etter å drikke. Men så lenge de lar meg være i fred, får de styre på som de vil selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest 1
Hei alle sammen :)

Jeg er tidligere rusmisbruker.Ble en del alkohol den gangen, men nå er jeg avholds :)  Det som forundrer meg er at når folk oppdager dette så er det automatisk synd på meg som aldri kan oppleve fylla mere :overrasket:

Hva er dette for noe tull? Hva mener dere,er det synd på avholdsfolk som "aldri får kjenne alkorusen"? Er det et fattigere liv, går vi glipp av noe?

Med hilsen fra Jon Are

Når folk har et åpenbart avhengighetsproblem er det flott at de holder seg unna det som kan skape problem for dem (spilleautomater, alkohol, osv.) Da er det ikke synd på dem, de fortjener tvert i mot oppmuntring til å fortsette i positiv retning.

Hvis folk ikke har et avhengighetsproblem men kanskje avstår fra alkohol fordi de ikke liker det eller ikke forstår poenget med det, synes jeg de definitivt går glipp av noe vakkert. Vin er en av livets gleder.

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vin er noe av det vondeste jeg har smakt, ved siden av sprit og øl. For ja, jeg har smakt, men jeg holdt på å brekke meg. Hva er så vakkert med det? Jeg ser ikke vitsen å måtte venne seg til noe som smaker vondt og som jeg føler meg uvel av. Hvis du synes det er vakkert og godt, så er det veldig flott for deg. Det har jeg respekt for. Men for mange av oss som drikker, så er ikke vin en av livets gleder. Derimot er det andre ting jeg er mer glad i, som gir meg nytelse. Og da håper jeg også at andre respekterer det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nei, avhold er et personlig valg som jeg respekterer fullt ut.

Personlig:

I ungdommen var det mye flat-fyll med tillhøreden bivirkninger.

Nå drikker jeg kanskje oftere alkoholholdig drikke, men i langt minde volum.

Vanskelig å si om livet hadde vært kjedeligere uten alkohol, har forøvrig ingen planer om noe avhold fra min side.

Får revurdere det når/om det blir noe små en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...