Gå til innhold

Synes du synd på folk som ikke drikker


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellsippa

Det hadde aldri falt meg inn å spørre noen om hvorfor de ikke drikker. Trodde ikke at det var vanlig :overrasket:

Selv er jeg veldig glad i et godt glass vin, men jeg mener det må være opp til hver enkelt om man vil drikke eller ikke.

Så lenge avholdsfolk ikke legger seg i om jeg drikker, legger ikke jeg meg i om de ikke drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chrizzy

Jeg har spurt mennesker om hvorfor de ikke drikker. Ikke fordi jeg synes det er synd på de, eller negativt på noen måte. Jeg synes bare det er interessant. Jeg har ikke for vane å gjøre det, men det har hendt og jeg ser selvfølgelig både personen og situasjonen ann før jeg gjør det.

Endret av Chrizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er på fest eller er ute blir jeg alltid spurt om hvorfor jeg ikke drikker. Men det er ikke det mest slitsomme, for det verste er alle de som på død og liv ser det som sin oppgave for kvelden å få meg til å drikke! Dette synes jeg er direkte respektløst, og det har ført til at jeg har latt være å dra i f.eks. 40-års lag i familien til samboer'n min. Jeg er så utrolig lei av maset om "ta deg en 'a" at jeg mer og mer unngår slike sammenkomster. Dette har blitt verre ettersom jeg har blitt eldre, det ble faktisk mer godtatt å være avholds da jeg var tenåring, noe man kanskje ikke skulle tro. Jeg er vel en av de få som var med på hele russetiden og kan si at jeg husker alt, selv om det er 13 år siden ;)

Jeg er ateist og avholdsmenneske, jeg liker ikke at folk forandrer personlighet når de blir fulle men har absolutt ingenting i mot at noen drikker til maten eller tar en pils i sola. Jeg kunne godt tatt et glass til maten men jeg synes ikke alkohol smaker noe godt og da ser jeg ikke vitsen med det.

Korreksjon: Skrivefeil

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke det mest slitsomme, for det verste er alle de som på død og liv ser det som sin oppgave for kvelden å få meg til å drikke! Dette synes jeg er direkte respektløst, og det har ført til at jeg har latt være å dra i f.eks. 40-års lag i familien til samboer'n min. Jeg er så utrolig lei av maset om "ta deg en 'a" at jeg mer og mer unngår slike sammenkomster.

mhmm!! *nikker veldig enig*

forrige jobben min sluttet jeg å bli med på noe sosialt, fikk direkte panik av å prøve, så sluttet. Både sjef og alle ansatte hadde som oppgave å få meg til å drikke, og ikke bare ta en øl, men drikke meg full, noe annet var visst rimelig uinteressant.

Nå skal det være sagt at jeg faktisk også tålte å drikke når jeg startet der, så jeg VAR med å festet, og ble full, det første året jeg jobbet der. Når jeg etterhvert ikke kunne mer, så ble det ett sant helvete å være med ut uten å drikke. Men jeg blir dårlig, kaster opp og uvel, etter en til tre øl, eller ett glass vin, så om jeg har lyst å gjøre annet en å ligge over doen resten av kvelden, natta og neste dag, så lar jeg vær på en måte.

Ikke at det er akseptert som noen grunn til å ikke drikke da..

Og jeg har ingen problemer med at andre drikker, ei heller å være ute med en gjeng som faktisk drikker seg fulle, ser humoren jeg og er det folk jeg slapper av med, så gjør jeg da mye av de samme tingene, hemninger er faktisk mulig å slakke på selv uten alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd...

Har "forsket" litt på området selv, og har så langt konkludert med at jeg synes mer synd på folk som bare MÅ drikke seg fulle enn de som lar være.

Selv begynte jeg ganske (altfor) tidlig å drikke (vokste opp på bygda...), og det var liksom det enest man kunne og ikke minst burde gjøre hver helg fra jeg var 15 til jeg var ca 18. Når jeg endelig var gammel nok til å slippe inn på utestedene i byen, så var jeg rett og slett lei av hele opplegget.

I russetiden drakk jeg derfor minimalt (kun en øl én kveld) og jeg "boikottet" rett og slett det å drikke for å drikke. Denne avholdsperioden holdt omtrent hele studietiden også, og det er først nå nylig at jeg har fått et mer "normalt" forhold til alkohol og at jeg ikke ser på det som en krise hvis jeg blir full.

Som student nektet jeg simpelthen å drikke fordi alle drakk hele tiden bare for å bli fulle, noe jeg rett og slett synes er barnslig. Benn there, done that, liksom. I tillegg liker jeg svært få alkoholholdige drikker rent smaksmessig. Dessuten er jeg litt sånn at jeg alltid gjør det motsatte av hva alle andre gjør, rett og slett fordi jeg liker å stille spørsmålstegn ved hva som "skal" være sånn og sånn. Selv om det har vært slitsomt til tider å forsvare mitt tidligere avhold, så synes jeg "gevinsten" av å argumentere med folk og se reaksjonene på at noen bryter normene har vært verdt det.

Det at jeg nå har begynt å drikke litt igjen skyldes nok rett og slett at jeg og alle andre jeg kjenner er blitt voksne i den forstand at man ikke gidder å utsette noen for drikkepress. Vil man ikke, så vil man ikke, og det er ingen av mine venner som driver å spekulerer i graviditet e.l. bare fordi noen velger å kjøre en kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke sansen for alkohol. Mange familier er blitt ødelagt på grunn av alkohol, mange blir drept, mishandlet osv på grunn av av alkoholen. Og helt ærlig, så synes jeg ikke alkoholrusen er noe særlig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke avholds, men velger oftere og oftere å ikke drikke hvis jeg er ute og spiser, i middagsselskap, hjemme eller hos venner. Da kan jeg kjøre bil og dra når jeg vil på verdens enkleste måte, og jeg slipper å våkne neste morgen med "dagen derpå følelse". Jeg har aldri vært spesielt glad i alkoholholdige drikker så det er ikke noe stort "kosetap" for meg å avstå. For mange er det naturlig å ta seg et glass vin foran tv på fredag eller lørdagskvelden, den tanken får jeg sjeldent da jeg ikke forbinder vin med kos. Det er ikke vin jeg får lyst på hvis jeg vil kose meg. Det hender jeg kan få pluttselig lyst på en iskald øl en varm sommerdag, kanskje en gang i løpet av en lang sommer.

For meg er det forskjell på å drikke og å drikke. Det er forskjell på å drikke et glass vin til maten eller å drikke seg brisen på fest. Som edru på en fest full av mer eller mindre berusede mennesker kan man ha det minst like morsomt. Man trenger ikke gjøre et nummer ut av at man er edru og man kan godt slå seg litt løs og bli revet med av feststemning uten at man er beruset. Man trenger liksom ikke sette seg i en krok med armene i kors og med et muggent uttrykk selv om man er edru;)

Og uten å moralisere; jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken på hvor mye dritt det ligger i kjølvannet av alkohol. Jeg vet godt at det er forskjell på et "naturlig forhold til alkohol" og et "alkoholproblem" og er, som sagt, ikke fanatisk eller totalt avholds, men det er litt for mange mennesker som ikke har styr på sitt forbruk og på sin atferd, alkohol ødelegger mye for veldig mange, rett og slett.

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uten å moralisere; jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken på hvor mye dritt det ligger i kjølvannet av alkohol. Jeg vet godt at det er forskjell på et "naturlig forhold til alkohol" og et "alkoholproblem" og er, som sagt, ikke fanatisk eller totalt avholds, men det er litt for mange mennesker som ikke har styr på sitt forbruk og på sin atferd, alkohol ødelegger mye for veldig mange, rett og slett.

Enig med deg. Jeg synes ulempene med alkohol er langt større enn fordelene. Selv har jeg vært totalavholds i mange år. Etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg forlatt det prinsippet, for jeg synes faktisk enkelte typer alkohol kan være godt. Jeg kan fint ta et glass vin eller øl til maten, men nøyer meg med det. Jeg synes det kan være direkte skremmende med folk som endrer personlighet i fylla og vil for alt i verden ikke risikere det selv.

Så om det er synd på folk som ikke drikker? Definitivt ikke. Jeg synes mye mer synd på folk som drikker. Hvis man ikke kan ha det moro uten å pøse innpå med et stoff som gjør at man endrer væremåte og i ekstreme tilfeller personlighet så synes jeg det virker ganske trist i grunnen.

Men jeg synes også at alkoholbruk får være opp til den enkelte, så lenge man ikke plager andre med (eller som resultat av) sitt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Det er ikke synd på oss som ikke drikker.

Jeg har ikke vært avholds bestandig, derfor kan jeg også trygt si at jeg vet godt hva jeg "går glipp av". Jeg liker hverken rød- eller hvitvin, øl smaker dritt i min gane, og konjakk og likør er dritsterkt, synes jeg. Jeg har luktet på akevitt, og hvis det smaker noe i nærheten av hva det lukter, går jeg heller inn på badet og tar en slurk av neglelakkfjerneren.

De fleste alkoholholdige drikker liker jeg rett og slett ikke smaken av, men jeg liker meg selv desto bedre i edru tilstand.

Jeg har ikke vært nødt til å forsvare valget mitt i tide og utide, men jeg er da også en person som kan ha det rasende festlig uten kunstig stimuli. Det har hendt at folk har sett veldig overrasket ut når jeg har tatt frem bilnøklene for å kjøre hjem fra fest! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært avholds bestandig, derfor kan jeg også trygt si at jeg vet godt hva jeg "går glipp av". Jeg liker hverken rød- eller hvitvin, øl smaker dritt i min gane, og konjakk og likør er dritsterkt, synes jeg. Jeg har luktet på akevitt, og hvis det smaker noe i nærheten av hva det lukter, går jeg heller inn på badet og tar en slurk av neglelakkfjerneren.

De fleste alkoholholdige drikker liker jeg rett og slett ikke smaken av, men jeg liker meg selv desto bedre i edru tilstand.

Akkurat hvorfor jeg ikke drikker også. :ler: Har ikke likt en eneste alkoholholdig drink jeg har smakt så langt i livet. Har vært brisen/full før og skal innrømme jeg har hatt det moro da, men det er ikke verdt det å tvinge i seg en haug med drinker som smaker dritt. Klarer fint å ha det like moro uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest svarene her, men jeg syns det er litt synd på folk som ikke kan drikke uten at de drikker seg snydens, og at de ikke skjønner at de har fått nok. Typisk julebord! Og er jo enig i at disse menneskene har best av å holde seg unna alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Jeg syns at folk som er avholdsmennesker er helt kule og jeg må også bli det snart. Jeg er like tullette og latterlig når jeg er edru, man kan tro at jeg alltid er full nesten, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg må ha alkohol til i et selskap, men jeg synes fulle folk er et mareritt når jg selv er edru, men jeg takler det også.

Men det er ikke erfaringer som har gjort meg litt smågal engelsk/australsk, det er mitt temperemant.

Jeg tør å dumme meg ut, men vet når jeg ikke skal forsøke på det... osv.

Bortsett fra dumme sexy menn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke avholdsmenneske, men jeg drikker svært lite, da mener jeg det kan dreie seg om et par glass med et eller annet i løpet av et år, Har ikke vært beruset siden på beg. av 80 tallet, og ikke savner jeg det heller. På fester i ungdommen var vel jeg ofte stort sett dene eneste edrue personen, men det gjorde meg ingenting, og jeg tror jeg hadde det vel som moro som de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg synes synd på mennesker som ikke drikker alkohol????? Eeeeh, hvorfor i all verden skal jeg synes synd på noen som har tatt et valg og er fornøyd med det? Kunne aldri falt meg inn å spørre noen om hvorfor heller. Det er meg revnende likegyldig.

Selv drikker jeg noen ganger lite, noen ganger mye, og noen ganger ingenting. Og henger meg ikke opp i hva andre drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er heller ikke avholds pr. definisjon, men drikker svært lite (dvs et par glass en gang eller noe i året). Jeg drikker ikke alkohol pga:

- Jeg liker ikke smaken til de fleste alkoholdholdige drikker (øl smaker helt pyton, men kan ta et glass vin til god mat. Noen drinker kan smake godt, men det er bedre med brus)

- Jeg liker ikke rusen.

- Jeg liker ikke fulle mennesker.

Corine

- og nei, jeg er IKKE kristen/religiøs over hodet!

Endret av Corine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg er ikke avholds, men drikker veldig sjelden. Dette er delvis tilfeldig, da jeg har en samboer som ikke drikker. Føles ikke spesielt naturlig å drikke alene. Når jeg drikker, drikker jeg veldig lite. Liker ikke følelsen av å miste kontrollen. Derfor har jeg heller aldri vært full. Blant studentvenninnene mine, er det full forståelse for det. Ingen spørsmål. Men blant vennene mine hjemme, føler jeg faktisk litt drikkepress. De vet at jeg ikke liker å drikke for å drikke, men likevel syns jeg de maser om det nesten hver gang jeg er på fest med dem. De har fortsatt ikke gitt seg helt med utfordringen å få meg full. Det hender jeg tar meg et glass vin til maten, eller en drink på fest. Men jeg kan like godt la være. Jeg er ikke avhengig av å alkohol i kroppen for å komme i feststemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns mer synd på de som "må" ta seg litt drikke i enhver setting. Som synes kos og drikke hører sammen,eller de som må ut hver helg.. Uff for et jag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste tiden har alkohol oftere og oftere utløst migreneanfall hos meg, så jeg er redd for at jeg må bli bortimot avholds selv.. Det skremmer meg litt, for jeg liker å drikke! Jeg liker smaken av flere alkoholinnholdige drikker, og jeg synes også det kan være gøy å være brisen. Men det å være kanonfull har ikke like høy underholdningsverdi som det hadde før, spesielt ikke når jeg har begynt å forbinde den rusen med en kommende hodepine.

Jeg har drukket relativt hyppig siden jeg var fjortis og gikk på fester, via ut-på-byn-dagene på vgs og til det toppet seg første året som student. Det har vært en stor del av mitt sosiale liv, og jeg liker ikke at jeg må kutte det ut.

Er ikke enig i at fester er like gøy når man ikke drikker. Ja, man kan bli revet med av stemningen og danse på bordet selv om man er klin edru, men etter hvert som folk blir fullere og fullere så innser du at a) folk blir teitere når de er fulle, og b) teite folk har det morsomt med teite ting, som du ikke synes er morsomt. Jeg har vært på fest edru, og gått ut på byn edru, og synes da det er voldsomt irriterende med alle disse fulle menneskene overalt!

For å svare på spm til ts: Må si at jeg kanskje tenker litt pietisme når jeg møter avholdsfolk. Jeg elsker mennesker som er ekte livsnytere og gir blanke f... i det meste, som tar imot alt livet måtte by på, er åpne, nysgjerrige, liker å eksperimentere osv osv.. og avholdsfolk passer liksom ikke inn i den gruppen (ikke heng dere opp i det utsagnet, jeg VET at det ikke er sant, men det ligger likevel langt bak i hodet mitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...