Gå til innhold

Synes du synd på folk som ikke drikker


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are

Hei alle sammen :)

Jeg er tidligere rusmisbruker.Ble en del alkohol den gangen, men nå er jeg avholds :) Det som forundrer meg er at når folk oppdager dette så er det automatisk synd på meg som aldri kan oppleve fylla mere :overrasket:

Hva er dette for noe tull? Hva mener dere,er det synd på avholdsfolk som "aldri får kjenne alkorusen"? Er det et fattigere liv, går vi glipp av noe?

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest glamourgirl

Nei, det er ikke et fattigere liv, vi får med oss mer som edru, tro meg ;)

Det jeg har funnet ut som avholdsmenneske er at folk spør deg aldri hvorfor du drikker, men alle spør hvorfor du ikke drikker.

Velger man å være alkoholfri (for en kveld, for en periode eller for et liv) spør folk uten stans: "Hvorfor drikker du ikke? Er du gravid, sjåfør, syk går du på medisiner osv!"

En gang svarte jeg en som spurte meg om dette det motsatte: "Hvorfor drikker du?" Han ble veldig forfjamset, og sa "Øh, fordi jeg kan!" Og da svarte jeg at jeg drikker ikke fordi jeg kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Nei, det er ikke et fattigere liv, vi får med oss mer som edru, tro meg ;)

Det jeg har funnet ut som avholdsmenneske er at folk spør deg aldri hvorfor du drikker, men alle spør hvorfor du ikke drikker.

Velger man å være alkoholfri (for en kveld, for en periode eller for et liv) spør folk uten stans: "Hvorfor drikker du ikke? Er du gravid, sjåfør, syk går du på medisiner osv!"

En gang svarte jeg en som spurte meg om dette det motsatte: "Hvorfor drikker du?" Han ble veldig forfjamset, og sa "Øh, fordi jeg kan!" Og da svarte jeg at jeg drikker ikke fordi jeg kan...

Godt svar. Jeg har også opplevd det, at folk spør meg om hvorfor jeg ikke drikker, men når jeg spør tilbake hvorfor de selv gjør det så vet ikke folk hva de kan svare. En gang fikk jeg svar: "Det er det som er normalt".

Nei, det er slett ikke synd på oss som ikke drikker, men jeg kan synes synd på de som føler at må drikke for å være sosiale eller for å ha det gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt forundret når dere sier at dere ikke får et ordentlig svar når dere spør folk om hvorfor de drikker. Jeg vet veldig godt hvorfor jeg drikker: Det er blant annet fordi jeg synes vin er godt, fordi det kan gi store smaksopplevelser i kombinasjon med mat, og fordi jeg liker den avslappede følelsen jeg får i kroppen.

Men jeg går ikke dermed rundt og tror at folk som ikke drikker har et fattigere liv. Folk er forskjellige - noen trives med det ene, og andre med det andre.

Edit: tastefeil...

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frances

Kjenner meg igjen i at det alltid må være en grunn til at en person ikke drikker. Enten er man syk eller gravid, eller så er man bare en usigelig kjedelig nerd av en festbrems. Eller kristen (men det betyr også at man ikke kan å feste, i noens øyne). Er ikke alle som tenker sånn selvfølgelig, men det er faktisk ganske mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke synd på dem som ikke drikker. Det er jo deres valg, akkurat som mitt er å ta seg en fest innimellom og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest glamourgirl

Men Bada, er det mange som spør deg hvorfor du drikker?

I motsetning hvis du er på en fest og ikke drikker?

Jeg vet også godt hvorfor jeg drikker, og hvorfor jeg ikke drikker, men jeg har opplevd at ikkedrikking trenger en "unnskyldning" i manges øyne. I motsetning til drikking.

Men nå er det ikke det Jon Are spør om, jeg er bare litt fascinert av dette fordi jeg selv valgte å ikke drikke uten å ha en bestemt grunn, men for å se hvordan det var.

(og det er en myte at kristne ikke drikker, selv om noen i denne tråden bygger opp under denne myten ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frances
(og det er en myte at kristne ikke drikker, selv om noen i denne tråden bygger opp under denne myten ;) )

Det vet jeg også, men har opplevd å få spørsmålet når det går opp for folk at jeg ikke drikker. Flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Bada, er det mange som spør deg hvorfor du drikker?

Nei, jeg tror faktisk aldri jeg har fått det spørsmålet. Men men hvis jeg hadde fått det, ville jeg ikke hatt noe problem med å svare.

Men Bada, er det mange som spør deg hvorfor du drikker?

I motsetning hvis du er på en fest og ikke drikker?

Jeg skal innrømme at det er litt slitsomt å ikke drikke på fest når man er kvinne i en bestemt alder. Da tiskes og hviskes det om graviditet med en gang! :ler: Især fordi jeg jo vanligvis drikker på fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Et liv uten alkohol er et mye rikere liv :) Iallefall for meg, men jeg respekterer at andre har et annet forhold enn meg til det.

Har ikke alltid vært avhold. Har hatt min del av festing og alkohol. Til tider alt for mye alkohol :forvirret:

Når jeg valgte å kutte det ut er det ikke fordi jeg hadde et problem eller noe. Jeg vokste rett og slett fra det, samt at på et tidspunkt i livet fikk selvtilliten min et kjempeoppløft. Noe som førte til at jeg ikke lenger trengte å drikke meg til mot :)

I tillegg blir jeg spydårlig dagen etter. Tilogmed av lite.

Fikk også avsmak for drikking etter og ha vært gift med en alkoholiker i 5 år :tristbla:

Vin til maten liker jeg ikke. Men har jeg et kjedelig liv av den grunn? Nei overholdet ikke :sjarmor:

Endret av Ulva35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg blir litt forundret når dere sier at dere ikke får et ordentlig svar når dere spør folk om hvorfor de drikker. Jeg vet veldig godt hvorfor jeg drikker: Det er blant annet fordi jeg synes vin er godt, fordi det kan gi store smaksopplevelser i kombinasjon med mat, og fordi jeg liker den avslappede følelsen jeg får i kroppen.

Det skjønner jeg. Jeg kan også synes ett glass vin er godt av og til, men det er så typisk, som både trådstarter og Glammy påpeker, at om du ikke drikker så trenger man en unnskyldning eller så er det synd på en. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Nettopp! (den var til Bada)

(jeg ble singel og sluttet og drikke samtidig, og da fikk flere panikk... :ler: )

Og til Frances, da jeg bestemte meg for ikke å drikke mente "alle" at det var fordi jeg var kristen. Og det er jo ikke sånn det er.

Mange kristne avholdsmennesker, helt klart, men det finnes avholdsmennesker som ikke er kristne og kristne som ikke er avholdsmennesker... (vanvittig kul setning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg opplever også å få fryktelig mange som lurer på hvorfor jeg blir med ut siden jeg ikke drikker... mange forstår overhode ikke at det går an å gå på fest eller ut på byen, sammen med folk som drikker, og likevel ha det helt storveis. Det er nesten så jeg ikke blir trodd når jeg sier jeg koser meg.

og, jeg er ikke avholds, men har familie som er, og da er det VELDIG mange som tar det som en selvfølge at det er kristne grunner siden hele deler av familien er avholds. Det virker som det ikke går an å være avholds bare forde man ikke ønsker alkoholen...

selv drikker jeg (så godt som) ikke pga allergisk reaksjon på mye alkoholholdig drikke, til og med det anses ikke som "god nok grunn" for mange, jeg blir stadig overasket over hvor drikkeplikt det er rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frances
Og til Frances, da jeg bestemte meg for ikke å drikke mente "alle" at det var fordi jeg var kristen. Og det er jo ikke sånn det er.

Mange kristne avholdsmennesker, helt klart, men det finnes avholdsmennesker som ikke er kristne og kristne som ikke er avholdsmennesker... (vanvittig kul setning)

Ja, nettopp derfor synes jeg også det er en merkelig konklusjon å trekke på grunnlag av at jeg ikke drikker, i og med at det stort sett er fremmede som har sagt det til meg. De som kjenner meg vet jo hvorfor jeg ikke drikker, i den grad jeg i det hele tatt har noen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Så fint at flere er avholds da :)

Jeg pleier også å svare "hvorfor drikker du" hvis noen spør...Også har vi jo disse folka som på død og liv skal si "nei så flott, skulle ønske jeg også var avholds..."

:ler::ler::ler:

Med hilsen fra Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns mer synd på dem som er på randen til å ikke greie å la være å drikke ved enhver anledning. (les benytter ethvert påskudd).

Jeg tror det ligger i at når man er keen på alkohol sjøl, så vil man at de rundt seg også skal være det. Drikkekamerater, kalles det. Og så blir man litt snurt når andre ikke skal ha, for da kan man risikere å sitte der alene og drikke. Og det er jo som kjent ikke helt det samme.

Selv er jeg omtrent avholds,etter å ha fått min del oppigjennom årene, men liker ett glass god rødvin til god mat en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har medfølelse med avholdsfolk, for jeg har observert at det nesten ikke er mulig for dem å delta i sosiale sammenhenger hvor det drikkes uten at de blir stilt til veggs og må forklare seg.

Jeg tror at dette til en viss grad handler om at enkelte har vanskelig for å godta at andre velger annerledes enn det som er "vanlig".

Jeg kjenner for eksempel til et par hvor begge tjener svært bra, og som har valgt å bli boende i den lille, beskjedne blokkleiligheten de kjøpte med en gang de var ferdige med å studere, og som nå er helt nedbetalt. Dette til tross for at de kunne hatt råd til å kjøpe en gedigen villa. Men dette paret velger i stedet å bruke pengene på en svært dyr hobby som de deler, samt på ekstravagante feriereiser. Det at de bor i en liten leilighet er noe dette paret blir konfrontert med hele tiden, og de får stadig høre hvordan folk ikke kan fatte og begripe at de ikke kjøper seg en større og flottere bolig.

Vegetarianere, samt frivillig barnløse er også grupper som må forsvare seg hele tiden.

Kan ikke folk bare akseptere at andre tar valg som går på tvers av det som er "vanlig"? Alle som tar "uvanlige" valg her i livet, enten det er avholdsfolk, frivillig barnløse, vegetarianere eller noe helt annet har min fulle sympati. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men jeg tenker litt ekstra (om meg selv) om jeg snakker med en som er edru. - Har jeg øl-ånde? Snøvler jeg? Har jeg slørete blikk? Sier jeg noe teit nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viktor

Skal jeg spekulere litt rundt temaet, så tror jeg at mye av hvordan mennesker ser på dette med å være avholds henger sammen med hvilken rolle avholdsbevegelsen har spilt rent historisk. Her i Norge, og i de øvrige skandinaviske landene, så har avholdsbevegelsen alltid vært nært knyttet til kristne miljøer, og da spesielt pietismen. Alle som proklamerer seg som avholdsmennesker har derfor gjerne tradisjonelt blitt oppfattet som mørkemenn, trøttinger og festbremser.

På 20-tallet fikk jo avholdsbevegelsen gjennomslag for synet sitt i deler av den vestlige verden, og fikk i stand et storstilt forbud mot salg av brennevin. Forøvrig en stor fiasko, ikke bare her i Norge, men spesielt i USA hvor mafiafolk som Al Capone slo seg opp i det illegale markedet. For mange var alkohol viktig i forbindelse med rekreasjon og fritid i en vanskelig tid, og misnøyen med å ikke ha muligheten til å nyte alkohol førte til mange fantasifulle løsninger. Det hele kuliminerte jo i at forbudet ble opphevet og hele avholdssaken fikk et kraftig skudd for baugen.

Avholdsbevegelsen eksisterer jo den dag i dag, blant annet har vi jo Juvente som noe klønete og fomlende prøver å formidle budskapet sitt i tabloide debatter på riksdekkende TV. På den måten forbinder vi det å være avholds med det å ha en overbevisning. Dette er noe avholdsbevegelsen har lagt opp til selv, siden de har brukt sosiale og politiske argumenter for hvorfor alkohol bør begrenses, og aller helst forbys. Sikkert tungtveiende grunner, men det faller ikke helt i god jord når alkohol av den jevne borger forbindes med det å ha det hyggelig og som et middel til å kunne flykte fra hverdagens tjas og mas.

Det er derfor kanskje ikke så rart at folk spør hvorfor du ikke drikker. De antar kanskje, noe som forøvrig er helt urimelig, at du sitter med en eller annen overbevisning og en agenda. Det kan også ha noe med sosial kontroll og aksept å gjøre. Dersom din atferd skiller seg ut fra de andre i gruppen, så vil du nærmest automatisk bli mistenkeliggjort. Vi mennesker er nok sånn. Dessverre.

Jeg må si at også jeg tenker mitt når noen sier de er avholdsmennesker. Jeg spør dem riktignok aldri om hvorfor. De antakelsene jeg gjør viser seg som regel, underlig nok, å stemme ganske bra. Bortsett fra det, så ofrer jeg ikke så mange tanker på dette. Uansett hvilken grunn folk ikke har til å ikke drikke, så spiller det svært liten rolle for min egen del. Med mindre de er religiøse fanatikere og skrullinger, da. De kan jeg som ateist ikke forholde meg til i verken edru eller beruset tilstand.

Endret av Viktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke synd på avholdsfolk, men personlig synes jeg nok de går glipp av noe. Og det har ikke noe med fylla å gjøre, men at alkohol smaker godt i blant, rett og slett. Et kaldt glass hvitvin på en varm sommerdag, et glass rødvin eller cognac. Det er kos, og jeg gir blanke i effekten. Jeg misliker å være full, så er det så godt som aldri.

Men jeg regner jo med at avholdsfolk har sine grunner til å la være, og at de dermed ikke savner smaken som jeg ville savnet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...