Gå til innhold

Isa'a skrivehjørne


IsaCathrine

Anbefalte innlegg

Venninna mi fortalte i dag at ei som gikk i parallell klassen vår på ungdomsskolen er blitt lam fra livet og ned pga blodpropp pga p-piller :overrasket:

Ganske sjokkerende. Men det værste er at jeg liker denne jenta så lite at jeg egentlig ikke klarer å synes synd på hun :overrasket:

Endret av IsaCathrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og mamma gikk amokk på Ellos og HM i dag, og her er resultatet:

Ellos

Rosa nattkjole

Blå bikinistruse

Blå bikinioverdel

Rosa bikinioverdel

Rosa bikinitruse

Rosa topp

Hvit kjole

Er ikke helt sikker på hvilken av bikiniene jeg skal ha. Dessuten er begge i størrelse 34/36, og jeg bruker ofte 32..

Det samme med kjolen, den er også i 34/36, men den har knyting så kanskje den passer.

HM

Rosa skjorte

7 pack steps

Hvit tights/leggings

Blp hotpants

Blå g-streng

Rosa g-streng

Hvir highwater

Hvit singlett

Tror det er noe jeg har glemt.

Skal nok ikke ha alt dette, må se når jeg har fått prøvd klærene.

Denne ønsker jeg meg veldig, så tror jeg må på shopping snart!

Rosa BH

Eller burde jeg velge blå?

Også denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går frøys jeg skikkelig mye. Var jo ikke kaldt i det hele tatt, alikavel så frøys jeg. I dag skulle jeg på Total Core time på Elixia. Mens jeg sto og venta på instruktøren ble jeg sånn ubehagelig varm. Tenkte at dette ikke går bra, ettersom Total Core ikke akkurat er noe kosetime, og jeg aldri hadde vært med på den timen før.

Det kom ikke noe instruktør da. H*n var sykemeldt og noen hadde glemt å skaffe vikar.

Gjorde meg egentlig ingen ting.

Fikk testa elipsemaskinen i stedenfor, og tror den er bedre for meg med tanke på at jeg lett får hold.

Litt styrketrening til slutt.

Hjemme igjen sola jeg meg ganske lenge, mens jeg leste bok.

Gikk etter en stund lang tur med hunden, blant annet ned til en elv. Der vassa hunden og kosa seg. Dessuten fant hun snø hun kunne gni seg på.

Når vi kom tilbake til veien igjen ville hunden gå korteste vei hjem, men jeg ville gå den lengste. Hadde litt dårlig samvittighet da. Jeg gikk i bare skjørt, og hun gikk og pesa med tykk ull-pels.

Etter jeg kom hjem har jeg bare slappa av. Lest ut boka.

Nå tenker jeg at jeg skal sende mail til bestemor ang. 2. verdenskrig prosjekt, også rydde litt på rommet og i klesskapet. Tror datan trenger å bli skrudd av ettersom den begynner å bli veldig varm.

I påskeferien sendte jeg mail til Fru Lyng og til caféen på golfbanen ang. jobb. Har ikke hørt fra noen av dem siden. Syns det er lit dårlig jeg. De kan jo i alle fall sende en mail å si at de ikke er interessert. Eller har det gått for kort tid? Det har jo bare gått 4 arbeidsdager siden jeg sendte mailene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten lagde jeg meg student side i dag. Er faktisk ganske fornøyd. Den er ikke helt ferdig da, er en del som gjenstår å skrive om, men har no kommet litt på vei med den.

Fant ut at jeg kunne lage forum på den også, så jeg gjorde det jeg. Ett forum for de som skal studere snart, eller som allerede studerer. Bare å joine! (se signatur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til reguleringstannlegen i dag. Skal gå ut av parkeringshuset og åpner døra ut til trappa, i det jeg åpner døra er det en mann som kommer gående ned fra etasjen over, og holder på å få døra i fleisen.

Han ser på meg med ett lettere sjokkert utrykk som sa noe sånt som "at det går an å være så frekk!". Jaja, jeg kunne jo ikke vite at han skulle gå foran døra i det jeg åpna den. Ikke åpna jeg den spesielt fort heller, ettersom døra er tung.

Reguleringstannlegen sa at jeg nok kan ta av reguleringa om en måned, dvs 14 mai. Gleder meg :-D

Kom på skolen og hadde en time til vi begynte, så kontaktlæreren min kom og spurte om vi skulle ha den elevsamtalen vi ikke har fått hatt enda. Så da hadde vi det da.

Senere på dagen hadde vi SK (samfunnskunnskap). Fikk vite at jeg lå på 4-5.

Tok opp prosjektet vi skal ha snart, og om vi skulle ha muntlig eller skriftlig prosjekt. Sendte mail til "læreren" for noen dager siden og spurte om vi kunne ta det skriftlig, ettersom jeg og flere andre hater muntlige fremføringer. Men noen i klassen stemte for muntlig så da ble det muntlig. At man f.eks. kunne velge gikk ikke an nei.

Ble skikkelig lei meg. Sånn på gråten liksom. Er så fritt lei muntlige prosjekter. Ikke det at vi har hat så mye av det i år da, men de to forrige årene har vi hatt MYE av det.

Læreren sa til meg rett etterpå, etter at det ringte ut, at det kom nok til å gå bra fordet. Jeg var jo flink når det gjaldt muntlige fremføringer. Bedre enn mange andre i klassen, men når bedre er å få en 3'er så er ikke det bra nok for meg. Dessuten kunne jeg få ha kortere muntlig og levere mer skriftlig.

Litt av argumentet var at dette er ett muntlig fag og at det derfor er lurt å ha det muntlig. De som er gode skriftlig får jo vist det på prøver. Men prøver er ikke det samme som prosjekt! Og ja, det er ett muntlig fag, men alle de små og store prosjektene vi har hatt hittil har vært muntlige. Og vi prater jo hver time. Ett skriftlig prosjekt burde da gå an. Dessuten må man jo uansett lese og skrive selv om man skal ha muntlig freføring (noe som var litt av argumentet mot å ha det skriftlig).

Jeg HATER muntlige framføringer. For det første snakker jeg lavt, så ingen hører hva jeg sier. For det andre, får jeg helt panikk. Blir svimmel, kvalm osv. Har til og med svimt av på muntlig fremføring før..

Siden jeg blir så nervøs så blir jeg også veldig opphengt i manuset, noe som trekker ned på karakteren.

Nei, jeg liker ikke muntlig fremføring!

Hele tiden mens jeg pratet med lærern var jeg helt på gråten. Hva skjer liksom? Merkelig.

Hjemme gikk jeg lang tur med Era, spiste middag, søkte på hybel, også dro jeg og mamma på Piltes.

Min første gang på pilates, og tror det gikk ganske bra.

Etter at jeg satt meg her (i senga på rommet) så jeg en svært (4-5 cm lang, tykk) edderkopp komme klatrende bortover taklista. Grøss. Henta støvsugern og fikk fanga den. Grøssa skikkelig når jeg gjorde det. Hater virkelig sånne store edderkopper. Særlig på rommet mitt. De er nemlig glad i å være på mitt rom.

Det eneste positive med det er at jeg ikke er redd for små edderkopper lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, muntligframføringer likte ikke jeg heller før, så jeg vet akkurat hvordan du har det. Det går mye bedre for meg nå da, jeg ble "kurert" i tiende da vi jobbet mye med politikk og det ble noen heftige debatter i klassen. Da ble jeg på et tidspunkt så provosert at jeg overrasket alle med å ta til orde så til de grader at jeg målbandt flere i klassen:P Og etter den episoden gikk det helt greit å stå foran klassen. Da overrasket jeg meg selv også, da. Men jeg merker igjen nå at det ikke er så gøy å ha lange muntlige framlegg, da vi er i en helt ny klasse i allmennfagene enn det vi var i fjor. Men det går som regel bra (vi dør jo aldri av det) , og du kommer til å klare det kjempefint :klem:

Har du søkt etter hybel i Trondheim? Hvor? (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joa, går jo som oftest fint.. Men det er det at jeg blir så.. sliten på en måte, av å grue meg så fært. Det dreper gleden ved å ha prosjekt!

Moholt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har og alltid hata muntlige framføringar! Blir så nervøs at eg får jernteppe, og gløymer masse av det eg skal seia. Og så klarar eg ikkje å formulera meg like bra muntlig som skriftlig. Frustrerande! Mens dei fleste i klassen min gjekk opp ein karakter i muntlig, gjekk eg ofte ned ein karakter.:( Eg er ikkje student lenger, så eg slepper å bekymra meg for sånne ting! Iallfall fram til eg finner ut at eg vil ta litt meir vidareutdanning.

Ja til skriftlige prøvar, prosjekt, eksamenar, framføringar o.l.:) Det taklar eg veldig bra! Synst absolutt at det burde vore lov å velga mellom å ha skriftlige eller muntlige prøvar. For enkelte er dyktigast på det eine, mens enkelte er best på det andre! Eg foretrekker iallfall heilt klart skriftlige prøvar. Det er mykje bedre, spør du meg.;)

Eg er forresten utdanna førskulelærar. Er det ikkje det du har søkt på til hausten? Om du har spørsmål om studiet eller noko, så er det berre til å spørja.:)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har og alltid hata muntlige framføringar! Blir så nervøs at eg får jernteppe, og gløymer masse av det eg skal seia. Og så klarar eg ikkje å formulera meg like bra muntlig som skriftlig. Frustrerande! Mens dei fleste i klassen min gjekk opp ein karakter i muntlig, gjekk eg ofte ned ein karakter.:( Eg er ikkje student lenger, så eg slepper å bekymra meg for sånne ting! Iallfall fram til eg finner ut at eg vil ta litt meir vidareutdanning.

Ja til skriftlige prøvar, prosjekt, eksamenar, framføringar o.l.:) Det taklar eg veldig bra! Synst absolutt at det burde vore lov å velga mellom å ha skriftlige eller muntlige prøvar. For enkelte er dyktigast på det eine, mens enkelte er best på det andre! Eg foretrekker iallfall heilt klart skriftlige prøvar. Det er mykje bedre, spør du meg.;)

Eg er forresten utdanna førskulelærar. Er det ikkje det du har søkt på til hausten? Om du har spørsmål om studiet eller noko, så er det berre til å spørja.:)

Ja, folk burde få velge. Vise hva de kan best. Syns ikke man skal vurdere folk etter hva de er dårlige til, men hva de er gode til!

Jeg har søkt førskolelærer ja.

Hadde du klasser og klasserommsundervisning? (altså, sånn man har i grunnskolen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuu :-D

Tenkte at nå var det på tide å lese litt om livet ditt :ler: Jeg glemmer ofte andre dagbøker :(

Så deilig det må bli å få av reguleringen, også rett før 17.mai!

Det med muntlig fremføring er noe man klarer fint om man trives i klassen.. Jeg hadde det ofte sånn før at jeg klarte det bare ikke, og var dritnervøs. Men på vgs så var det ikke noe problem. Mye fordi jeg ikke var sjenert lengere, og fordi at jeg trivdes i klassen min ;) SÅ jeg eide hele framføringen :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en shoppingdagbok :hoppe:

Ja, har tenkt litt på det! Men jeg har såå mye.

Hjemmesiden, studentsiden, myspace, facebook, dagbok her, forum 1, forum 2, forum 3... Jaja.. da klarer jeg vel kanskje en shppongdagbok også :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhuu :-D

Tenkte at nå var det på tide å lese litt om livet ditt :ler: Jeg glemmer ofte andre dagbøker :(

Så deilig det må bli å få av reguleringen, også rett før 17.mai! 

Det med muntlig fremføring er noe man klarer fint om man trives i klassen.. Jeg hadde det ofte sånn før at jeg klarte det bare ikke, og var dritnervøs. Men på vgs så var det ikke noe problem. Mye fordi jeg ikke var sjenert lengere, og fordi at jeg trivdes i klassen min ;) SÅ jeg eide hele framføringen :-D

Jeg og glemmer andres dagbøker. Untatt din da.

Dessuten syns jeg det er greit å ha vært med i dagboka fra starten og fått med hele historien liksom.

Skal bli deilig å få av reguleringa ja. De har ikke villet si noe før om når jeg kunne ta den av.. men siden ejg skal flytte så fant de vel ut at det var best å gjøre det nå..

Jeg trivdes supergodt i klassen min i fjor. Beste klassen noen gang! Men muntlige fremføringer taklet jeg ikke. Da jeg besvimte av. Og da var jeg til og med ferdig med det jeg skulle si, og fornøyd!

Innimellom blir jeg helt sånn skjelven/tåkete bare av å si noe høyt i timen (sånn rekke opp hånda og svare på ett spørsmål). Utrolig irriterende.

Muntlig eksamen også gikk kejmpebra. Grua meg nesten ikke. Men fremføringer!! Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagen i dag startet ikke veldig bra. Gikk på do og der sto det en mellomstor edderkopp å ventet på meg. Løp på rommet og hentet den rosa fluesmekkeren min, som jeg bruker til å kverke edderkopper med. Prøvde å legge litt papir over den, men da bare løp den :frustrert: De store er i alle fall dumme nok til å stå i ro.

Etter noen minutters jakt og god trening for edderkoppen fikk jeg kverka den og spylt den ned i do.

Var hos kiropraktor en tur, ettersom jeg i det siste har hatt litt vondt i bekken og nakke.

Han fant noen små ting i bekkenet, og en ting øverst i ryggen. Ikke noe i nakken. Bra at han ikke fant mer, men håpet han kunne få fikset nakken min. Får vel bare prøve å passe mer på holdningen på skolen - særlig.

I 6. time hadde vi norskprøve, om norsk språkhistorie. Vet ikke helt om det gikk bra, kommer an på hvor mye læreren forventer.

Hjemme så jeg på TV, spiste litt og lagde middag. Etterpå sendte jeg mail til Jesper Juul, eplehuset og bestemor.

Så dusjet jeg, satt litt på datan og så på Cæsar.

Dessuten har det kommet pakkelapp fra Ellos :hoppe:

Endret av IsaCathrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, folk burde få velge. Vise hva de kan best. Syns ikke man skal vurdere folk etter hva de er dårlige til, men hva de er gode til!

Jeg har søkt førskolelærer ja.

Hadde du klasser og klasserommsundervisning? (altså, sånn man har i grunnskolen..)

Me var delt inn i klassar ja, med 27-28 studentar i kvar klasse. Dei fleste forelesningane hadde me i klassen. Men me hadde også ein del fellesforelesingar i forelesningssalar, der alle klassane var samla. Klasseromsundervisninga er på mange måtar lik det du er vant med frå grunnskule/vidaregåande. Både at læraren snakkar om eit tema, at me har diskusjonar, gruppearbeid o.l. Forelesningane var meir slik det er på universitetet, med ein person som held forelesning for alle studentane - som lyttar og noterer ned det forelesaren seier.

I førskulelærarutdanninga er det også ein del praktiske fag. Dei dagane me hadde slike fag, hadde me stort sett med praktiske ting. F.eks drama, musikk, forming. Litt teori hadde me sjølvsagt også, men det meste måtte me lesa på eiga hand.

Eg synst det var altfor mykje gruppearbeid i førskulelærarutdanninga! Nesten alltid når me skulle levera inn oppgåver, så måtte me gjera oppgåvene i grupper. Og så var det alltid nokon på gruppa som aldri gadd å gjera noko, og som ikkje klarte å samarbeida med dei andre. Stress! Det vart eg lei av. Sakna meir av individuelle oppgåver, for det hadde me altfor lite av!

Alt i alt synst eg det var ein interessant og kjekt studie.:) Men det er veldig stor forskjell på lærarane! Ein klasse kan f.eks få ein kjempedyktig norsklærar, mens ein annan klasse får ein skikkelig dårlig lærar. Så det gjeld å ha flaks med lærarane.;) Då blir du nok veldig fornøyd med studiet!

Blir spennande å høyra korleis det går med deg, når du begynnar å studera! Det er sikkert ein del som har forandra seg, sidan eg begynte på førskulelærarutdanninga i 1997.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilke fag har man, og hva lærer man i de forskjellige fagene?

Gruppearbeid kan være noe dritt ja! Har hatt mye av det på barne- og ungdomsarbeider..

Lærer man om økonomi og administrasjon og sånt? Man kan jo bli styrer for en hel barnehage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag har vært helt grei.

Fikk tilbake norskprøven som jeg fikk 4 på.

Jobba med prosjekt og "jobba" med prosjekt i SK. SKlæreren lager alltid så utrolige vanskelige prosjekter.

Når jeg kom hjem lå det pakke fra Ellos og ventet på meg, og konvulutt med stryke-merker til russebuksa:hoppe:

Nå sitter jeg og venter på at venninna mi skal komme, så skal vi gå tur med hundene, og diskutere baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fag har man, og hva lærer man i de forskjellige fagene?

Gruppearbeid kan være noe dritt ja! Har hatt mye av det på barne- og ungdomsarbeider..

Lærer man om økonomi og administrasjon og sånt? Man kan jo bli styrer for en hel barnehage..

Ja, la meg tenka kva fag me har.;)

Då eg tok førskulelærarutdanning, hadde me iallfall desse faga:

Pedagogikk

Norsk

Forming

Samfunnsfag

Matematikk

Drama

Naturfag

Fysisk fostring

Religion/etikk

Fordjupningsfag

Trur eg har hugsa alle faga no...

Det siste året kunne me velga 10 vekktal med fordjupningsfag. (No heiter det forresten studiepoeng. 30 studiepoeng tilsvarar vel 10 vekttal, trur eg). Me kunne velga mellom fag som småbarnspedagogikk, norsk, drama, forming, organisajson og ledelse, naturfag, fysisk fostring o.l. Kva fordjupningsfag dei ulike høgskulane har, varierer!

Me lærer veldig lite om økonomi og administrasjon! Me er så vidt innom dette i pedagogikk og samfunnsfag. Men velger du organisasjon og ledelse som fordjupning 3. studieåret, så lærer du mykje om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan jo også seia at eit fag som matematikk nok er heilt annleis, enn slik du ser for deg! Me har ikkje slik matematikk som me hadde på ungdomsskulen og vidaregåande. Og det var iallfall eg veldig glad for.;) Me lærer om korleis me kan jobba med matematikk med barn i førskulealder. Og korleis me kan oppdaga matematikken rundt oss i dagleglivet, saman med barna.

Eksempel på dette kan vera at barna lærer matematikk ved å hjelpa til med å laga mat, ved at dei får måla opp kor mykje me treng av forskjellige ting. Når barn hjelper til med å dekka bordet, lærer dei matematikk, ved at dei må finna ut kor mange fat, koppar, knivar o.l. me treng (telling). Ja, det er slik matematikk me lærer...he he.;)

Ha ein fin kveld, Isa.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...