Gjest "gjest" Skrevet 14. april 2007 #81 Skrevet 14. april 2007 Jeg synes det er helt greit at folk er frivillige barnløse. Enkelte burde nok heller valgt det i stedet for å bli foreldre. De her trådene tyder helt klart på at mange brukere her ikke er oppgaven verdig.
Gjest Don Giovanni Skrevet 15. april 2007 #82 Skrevet 15. april 2007 En er moden nok til å velge å få barn når en er 23 år, men ikke moden nok til å ta et veloverveid valg når en er 23 år? Men alle kommentarene jeg fikk så fikk jeg følelsen av at de andre så på meg som ung og dum.... Det fortjente jeg faktisk ikke, det var godt gjennomtenkt. ← Poenget mitt er at viss du i det hele tatt tar et slikt valg så er det et bevis på at du ikke er moden nok. Veldig mange vil si at som 23-åring så føler jeg meg ikke klar for et barn. Hva sier vi til slike? at de er dumme og må kaste seg uti det mens de har en partner? Nei vi sier de er kloke og modne som venter med barn til de er klar. Hvis samme 23-åring sier at hun har bestemt seg for å ikke ha barn for resten av livet så ville iallefall ikke jeg kalt det særlig klokt, med mindre hun hadde gode grunner (eks. sykdom) til det. Og særlig gjennomtenkt var det jo ikke all den tid du vurderer barn nå? Poenget mitt er at det må gå ann å gi velmenende råd til noen man kjenner og er glade i uten at det oppfattes som respektløst og nedlatende. Og hvis man kjenner en person godt så vet man hvorvidt slike beslutninger er grunnet i spesielle og adekvate årsaker. Og da sier man det selvfølgelig ikke. Å tro at man har fasiten og ikke trenger gode råd når man er 23 er jo et direkte bevis på at man har en umoden og u-utviklet personlighet. Trekk av 7-8 år og du vil finne en tenåring som har alle svarene på alt ! Det betyr ikke at man da skal la han/hun følge sine intensjoner når man som et mer modent menneske ser at dette ikke er særlig gjennomtenkt, og kanskje direkte uklokt.
Bokalven Skrevet 20. mai 2007 #83 Skrevet 20. mai 2007 Har noen frivillig barnløse venner, pluss venner som ikke har barn på grunn av legning. Måtte bare humre litt når jeg så denne kommentaren, siden det er skikkelig babyboom blant jenter som lever i lesbiske forhold for tiden. Ei i koret mitt (jeg synger i et skeivt kor) er veeeldig gravid, hvis hun da ikke allerede har fått barn siden sist jeg så henne på korøvelse. Jeg kjenner til både skeive menn og kvinner som har barn, det har faktisk blitt relativt vanlig blant skeive å få barn, og det er ganske mange morsomme måter å gjøre det. Filmtips: "If these walls could talk 2" Men for å komme tilbake til tema: Selv ser jeg på meg selv som frivillig barnløs, men mener igrunnen ikke så mye om verken folk som har tatt samme valg som meg eller andre som har tatt et annet valg. Hvorfor skulle jeg det? Det er tross alt ikke min sak. Argumenter kan være så mange, men jeg reagerer nok sterkt på at folk absolutt skal bry seg ved mitt valg. At jeg skulle føle meg mer ensom som gammel fordi jeg ikke har barn synes jeg bare er tull, man er da slettes ikke garantert at barna kommer på besøk, bor i samme land som en selv, eller i det hele tatt ønsker kontakt med en! Det er ikke et holdbart argument for meg. (Hva andre bruker som argumenter for å få barn er meg faktisk revnende likegyldig. Det er deres sak, ikke min.) Jeg tror forøvrig det kan være lurt å ikke snakke så innmari mye barn når man er blant barnløse (være seg frivillig eller ufrivillig). Man kan fort føle seg utenfor oppi alt babysnakk! Av egen erfaring vet jeg i hvert fall at jeg lett faller ut når det blir mye snakk om barn, jeg har lite erfaring med barn, og selv om jeg forsøker, tar det ikke så lang tid før jeg føler at jeg faller av lasset og ikke kan relatere, og det er ikke fordi jeg ikke er interessert! Vedrørende å ikke få besøk av venner etter å ha fått barn: Inviter dem! Selv om dere kanskje føler at det er unødvendig tror jeg det er lurt, fordi man kanskje ikke helt vet hvordan det passer seg for de som har barn, hvilke rutiner de har, osv. Mange føler nok også at de ikke vil presse seg på. Dessuten, barn eller ikke: Ønsker man besøk av noen er det etter min mening helt klart at man spør om folk vil komme, man kan ikke forvente seg at folk kommer av seg selv. Mange som ikke liker komme uinvitert. Jeg kunne sagt mye mer, men velger å sette punktum her...
Gjest Gjesten Skrevet 20. mai 2007 #84 Skrevet 20. mai 2007 Og eg kjenner mange som ikkje vil at folk skal komme ubedde, fleire nybakte mødre tykkjer det er slitsomt med folk som kjem ubedde osv. Så vil ein ha besøk bør ein invitere ja.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2007 #85 Skrevet 20. mai 2007 Jeg er selv frivillig barnløs, synes folk må få velge selv hva som passer seg best. Hvis man ser inne på barnimagen og dinbaby så virker det jo forresten som alle småbarnsmødrene der går på antidepressiva...så SÅ morsomt å være foreldre er det nok ikke.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #86 Skrevet 19. juni 2007 Ja jeg er frivillig barnløs! Det er fordi jeg ikke makter det ansvaret morsrollen innebærer. hadde jeg vært mann hadde nok saken stilt seg annerledes. Det kreves mye mindre for å være en god far enn en god mor i samfunnet vårt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå