Gå til innhold

Frivillig barnlause

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er helt deres eget valg, det ville ikke falle meg inn å begynne å mase eller spørre hvis dere (eller de det gjelder da) har sagt en gang at de ikke ønsker seg barn.

Samme her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er helt enig i det meste Don Giovanni sier. Synes ikke det er respektløst å si til noen at de går glipp av noe. Det forutsetter selvfølgelig at man ikke er nedlatende når man sier det, men sier man noe på en nedlatende måte blir det fort respektløst.

Er det virkelig noen som tror at en frivilig barnløs person/par ikke har tenkt igjennom at de går glipp av saker og ting ved ikke å få barn? Selv en idiot skjønner jo det. Antakelig har de tatt en avveining på egen vegne, og funnet at de vinner mer enn de taper på å ikke få barn.

Tviler på at de trenger å høre at de går glipp av noe fra velmenende folk, som tror at de ikke har skjønt det av seg selv.

Akkurat som at jeg synes det ville vært respektløst om jeg kom og fortalte noen at jeg var gravid, og de begynte å messe i vei om alt jeg nå ville gå glipp av. Som om jeg ikke vet det!! Gledesdrepere kaller man slike. Og det går begge veier.

Skrevet

Etter å ha bestemt meg som 23-åring at jeg ikke skulle ha barn og hadde en partner som var helt enig var det ingen som godtok det og det følte jeg som skikkelig respektløst overfor mitt valg. Jeg fikk hele tiden kommentarer: Bare vent til du blir eldre, bare vent til du møter den rette mannen (hallo, hva var galt med han jeg hadde?), du kommer til å bli ensom som gammel, bare vent til alle andre har fått og du føler deg helt utafor, du vet ikke hva det er snakk om osv osv.

Det er ganske sårende, mitt valg var rimelig overveid og det var vanvittig frustrerende å få belærende kommentarer hele tiden. Men etterhvert så slapp jeg heldigvis alle kommentarene, men jeg gikk lenge og følte at vennene og familien min såg på mitt valg som barnslig, kynisk, egoistisk og at de ikke hadde respekt for meg. Jeg er kjempeglad i barn, jeg har passet barn fast hele ungdomstiden, engasjert meg i barneidrett, var au pair i USA hvor jeg passet 4 barn i alderen 7 mnd - 10 år og hadde det kjempemorsomt. Men jeg vil heller egentlig bruke ressursene mine på å skape en bedre fremtid for andre, og det er vanskelig å kombinere med å være der for egne barn.

Nå blir det kanskje barn på meg likevel, jeg har egentlig ikke lyst, men føyer meg for samboeren min som ikke kan tenke seg et liv uten barn. Men jeg har i det minste sagt at dersom det ikke går på vanlig vis er jeg ikke villig til å gå gjennom prøverør etc, så på en måte er det er kompromiss.

Ingen skal få belære meg om hva som er riktig for meg, etter over 30 år som tenkende vesen og ha jobbet mye med barn vet jeg litt om hva det har å si å ha barn som er avhengig av deg, så jeg vet hva jeg evt går glipp av viss jeg ikke får barn, men jeg er villig til å leve med det og det burde andre som er "frelst" av barn respektere.

Skrevet
Det er helt deres eget valg, det ville ikke falle meg inn å begynne å mase eller spørre hvis dere (eller de det gjelder da) har sagt en gang at de ikke ønsker seg barn.

Helt enig. Jeg skjønner ikke hvorfor omgivelsene på død og liv skal si sin mening om valg folk tar, med mindre de skader seg selv eller andre. Dette er dessuten et veldig personlig valg som ingen andre har noe med.

Det finnes dessuten grader av frivillig barnløshet. Noen tar et helt bevisst valg og steriliserer seg eller er nøye med bruk av prevensjon. Andre prøver kanskje mer eller mindre halvhjertet en stund, men velger å ikke gå til utredning hvis det ikke blir barn av det.

Uansett hva bakgrunnen er for at folk ikke velger å få barn er det en privatsak, og noe som skal respekteres.

Gjest Don Giovanni
Skrevet
Er helt enig i det meste Don Giovanni sier. Synes ikke det er respektløst å si til noen at de går glipp av noe. Det forutsetter selvfølgelig at man ikke er nedlatende når man sier det, men sier man noe på en nedlatende måte blir det fort respektløst.

Gjennomsnittet i Norge er langt fra et par som er utdannet Siv.ing og Siv.Øk. Gjennomsnittinntekten i Norge i 2005 er ca 300 000 (kilde SSB).

siv-øk/siv-ing var bare for å illustrere at ikke alle levde med inntekter på 200.000-tallet. Og 300.000 er kanskje gjennomsnittet i 2005 så jeg burde kanskje brukt median. I 2006 er iallefall "den mest brukte" inntekt nærmere 400 enn 300.

Lillemy28: Å bestemme seg som 23-åring for aldri å få barn er vel nesten det samme som å be om å få kommentarer. De fleste som er blitt 23 er såpass gamle at de vet preferanser og verdier endrer seg. At man blir lei av kommentarer fra kreti og pleti har jeg ingen problemer med å forstå. Jeg prater selvfølgelig om dem man kjenner og omgås, og som man vanligvis gir og mottar råd fra/til på det meste i livet. Og da er det å prate om valg mellom barn/ikke barn en helt naturlig ting å ta opp. Men jeg prater selvsagt ikke om å slenge ut en slik kommentar til noen man ikke har et forhold til.

Skrevet
I 2006 er iallefall "den mest brukte" inntekt nærmere 400 enn 300.

For folk i "få-barn-alder"?

Skrevet

Det egoistiske er vel å FÅ barn. Ingen barn har bedt om å bli født, sånn sett...

Å la være å få barn synes jeg er helt ok! Jeg synes det er trist for dem som gjerne vil ha, men ikke får det til! Men hvis man velger å IKKE ha, så er det et valg det står respekt av det også!

Jeg ville aldri funnet på å fortelle noen at de BURDE få barn. Det har jeg da virkelig ingenting med.

Synes det er synd hvis man må "forsvare" et slikt valg. Det er jo ikke så ofte man får spørsmål om hvorfor man velger å FÅ barn? Begge deler burde da være en selvfølge...

Gjest gurimalla
Skrevet
Er det virkelig noen som tror at en frivilig barnløs person/par ikke har tenkt igjennom at de går glipp av saker og ting ved ikke å få barn? Selv en idiot skjønner jo det. Antakelig har de tatt en avveining på egen vegne, og funnet at de vinner mer enn de taper på å ikke få barn.

Tviler på at de trenger å høre at de går glipp av noe fra velmenende folk, som tror at de ikke har skjønt det av seg selv.

Jeg snakker ikke om å slenge kommentarer til folk man ikke kjenner om at de går glipp av noe hvis de ikke får barn. Som Don Giovanni sier; man gir råd og prater med venner og andre man omgås. Jeg kan gjerne si til familie/venner at de går glipp av noe hvis de ikke studerer i utlandet, tar utdanning eller får barn. Det er ikke slike kommentarer man gir til folk som har bestemt seg for at de ikke skal ha barn, men kanskje til de som ikke har bestemt seg ennå og lufter tankene sine.

Man har da sosiale antenner!

Skrevet

Det er ikke slike kommentarer man gir til folk som har bestemt seg for at de ikke skal ha barn, men kanskje til de som ikke har bestemt seg ennå og lufter tankene sine.

Man har da sosiale antenner!

Nei, alle har ikke det.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Å få barn er en så stor del av livet(og en av hovedgrunnene til at vi er på jorda er jo for å føre slekten videre), og en så stor berikelse, at jeg er sikker på at de som kun tenker på seg selv angrer på at de ikke fikk barn når de en gang våkner opp og ser lyset.

Det er slike folk man leser om i avisene som har ligget døde i mange måneder og ingen skjønner at noe er galt før de kjenner lukta. Som man sår, så reder man.

:ler:

Hvis man ikke skaffer seg barn, finner man nok noe å bruke livet sitt til likevel, og noe av det vil innebære sosial kontakt med andre mennesker og andre meningsfulle ting.

Har man ikke evnen til å skape et meningsfullt liv på egen hånd, vil man trolig ikke klare det for en familie heller.

Det er mer sympatisk å angre på at man ikke fikk barn, enn å angre på at man fikk, derfor må dette være et valg som er opp til den enkelte.

Jeg vil ha barn selv, men synes du ikke det er en anelse sneversynt å mene at egne barn er det eneste som er bra for absolutt alle mennesker? Det er i hvertfall ikke bra for barn om absolutt alle skal ha omsorg for dem.

Gjest gurimalla
Skrevet
Nei, alle har ikke det.

Det er sant, men jeg snakker om normaltilfellene.

Gjest Gjesten
Skrevet

Personleg, så tykkjer eg det er ganske udanna faktisk å fortelle folk som har tatt eit valg om ikkje å studere at dei går glipp av noko. Det gjer jo vi som studerer også! Vi går glipp av mange år med arbeidserfaring, pensjonspoeng osv. På same måten syns eg, personleg, at det er direkte udanna om nåken i min familie skulle fortelle meg at eg går glipp av noko med å få barn. For faktisk, i følge mine observasjonar, så går FOLK FLEST, ikkje alle altså, glipp av mykje av det eg ser på som verdifullt når dei får ungar. Dei kan ikkje reise på 24 timers varsel, dei kan ikkje ta ferie når det passar dei, dei kan ikkje sitte på cafe ein heil dag uten at det er planlagt osv. Dei er rett og slett mindre mobile.

Eg tykkjer også det er særs udanna å implisere at mennesker som vel å ikkje få barn tenkjer meir på seg sjølve enn dei som vel å få barn. For er det ikkje fordi DU vil ha barn du får barn? Er dette noko nokon tiggar deg om å gjere? Får ikkje du barn fordi dette er det som matchar DITT verdisyn?

Gjest gurimalla
Skrevet
Personleg, så tykkjer eg det er ganske udanna faktisk å fortelle folk som har tatt eit valg om ikkje å studere at dei går glipp av noko. Det gjer jo vi som studerer også! Vi går glipp av mange år med arbeidserfaring, pensjonspoeng osv. På same måten syns eg, personleg, at det er direkte udanna om nåken i min familie skulle fortelle meg at eg går glipp av noko med å få barn. For faktisk, i følge mine observasjonar, så går FOLK FLEST, ikkje alle altså, glipp av mykje av det eg ser på som verdifullt når dei får ungar. Dei kan ikkje reise på 24 timers varsel, dei kan ikkje ta ferie når det passar dei, dei kan ikkje sitte på cafe ein heil dag uten at det er planlagt osv. Dei er rett og slett mindre mobile.

Det spørs akkurat hvordan det gjøres. Vil du virkelig si at i dame 2 i følgende tenkte diskusjonen er udannet? Dame 1 sier at hun er usikker på om hun vil ha barn og dame 2 da svarer at hun synes at dame 1 går glipp av noe hvis hun velger å være barnløs.

Det er forskjell på å "fortelle folk" hva de skal gjøre og å gi råd ut fra egne erfaringer.

Alle vet at de går glipp av ting i livet, det kan ikke være farlig å gjøre noen oppmerksom på hva de går glipp av i enkelte tilfeller (tenker ikke bare på barn).

Gjest Gjesten
Skrevet

I mi verd så er det ein grunn til at folk vel dei tinga dei vel, og dermed vil eg forvente andre svar enn at eg går glipp av noko, det seier jo seg sjølv, men det gjer eg jo om eg vel å få barn også, derfor vil eg forvente av familien min at dei seier kva eg går glipp av, og kvifor det kan vere meir verdfullt enn det eg går glipp av som barnlaus.

Men klart, i ein slik situasjon er det mindre uforskamma enn mange andre samtalar, fordi dame 1 har tatt opp emnet sjølv. Men dersom nokon spør meg om eg vil ha barn, og eg seier at eg er usikker, eller det ikkje er eit tema, og svaret då er at eg går glipp av noko, så flirer eg og svarar at det gjer eg uansett. Sånt klarar eg ikkje ta alvorleg, det er ei undervurdering av mi evne til å resonnere logisk.

Og det er vel temmeleg sannsynleg at mottakar ville blitt noko snurt om eg sa "Vil du verkeleg ha barn? Du er vel klar over alt du går glipp av då?!" Det blir faktisk det same den andre veien. Faktisk.

Skrevet
At et par velger å være barnløse ser jeg på som legitimt. Jeg mener imidlertid de velger bort noe som ville beriket mer enn de aner. Å få barn er litt sånn som å ligge med en kvinne slik jeg ser det; du vet ikke hva det handler om før du har prøvd det. (ja jeg vet sammenligningen er dårlig men det ene er jo bl.a. konsekvensen av det andre av og til ;) )

Videre må folk slutte å prate om "bedre økonomi" uten barn. Dersom etpar barn gjør økonomien dårlig så har man dårlig økonomi i utg.pkt. Man kan ikke ha en definert "god" økonomi uten barn og plutselig dårlig "med". Så dyre er ikke barn. En gjennomsnittsinntekt i norge ligger oppunder 400.000. Det blir 800.000 pr. gj.snitts familie, og da har man råd til et normalt godt liv.

Din egen grunn til ikke å få barn må vel være den mest legitime av dem alle. (mann-løs hehe). Og dersom spørsmålet er hvordan folk ser på kvinner som ikke ønsker å bli mødre så handler vel det mest om hvorvidt man har samme verdier og prioriteringer i livet. I tillegg er det nok endel menn (meg selv inkludert) som ser på dette med omsorgsevne- og interesse som en viktig egenskap hos en aktuell kvinne.

Er det noe du vet eller tror? Folk i etableringsfasen har vel neppe den inntekten du snakker om. Gjsnitt er under 400,000,men trekk ifra skatt. Du har ikke mye igjen når alle utgifter er betalt. hvorfor snakkes det så mye i dag at det er veldig mange som ikke il tåle mere rentehopp?

Er ganske arogant sagt at folk ikke vet hva barn beriker. Folk har tatt et standpunkt,men du betviler at de forstår hva de går glipp av.

respektløst

Gjest Frances
Skrevet
Og det er vel temmeleg sannsynleg at mottakar ville blitt noko snurt om eg sa "Vil du verkeleg ha barn? Du er vel klar over alt du går glipp av då?!" Det blir faktisk det same den andre veien. Faktisk.

Bra sagt :klappe:

Gjest Gjesten
Skrevet

:bukke: Eg finn det berre litt nedlatande at folk verkeleg ikkje trur at vi ikkje veit at vi går glipp av noko, og at dei verkeleg trur at det valet dei har gjort er så mykje betre/ meir veloverveid/ mindre egoistisk osv. Kven har rett til å sei slikt om andre sine val?

Skrevet
Lillemy28: Å bestemme seg som 23-åring for aldri å få barn er vel nesten det samme som å be om å få kommentarer.

En er moden nok til å velge å få barn når en er 23 år, men ikke moden nok til å ta et veloverveid valg når en er 23 år? Men alle kommentarene jeg fikk så fikk jeg følelsen av at de andre så på meg som ung og dum.... Det fortjente jeg faktisk ikke, det var godt gjennomtenkt.

Jeg er som sagt nå 31 år og har egentlig ikke ombestemt meg... La folk få ta et valg uten at dere skal belære de om at de har tatt feil valg bare fordi dere har valgt å få barn. Noen vil ha barn, noen ikke. Noen vil utdanne seg, noen ikke. Noen elsker å reise og oppleve nye ting, noen tør ikke annet enn charter til syden. osv osv

I stedet for å oppføre oss som bedrevitere så bør vi vel alle bare respektere når folk tar et valg. En kan gjerne utfordre folk, men når de da klart sier ifra om at dette har de tenkt mye på og har tatt et valg, så bør en respektere det og slutte å prøve å prakke på de din mening.

Skrevet (endret)

Fakta er at man går glipp av noe uansett hva man velger her i livet. Det står mer respekt av en som bevisst velger å ikke få barn enn en som får det fordi de vil være normale/er redd de vil stå utenfor eller bli ensom som gammel/tror at barn vil fylle tomrommet man føler som barnløs.

Lykken må komme innenfra, man kan ikke forvente at en ektemann eller barn skal stå for det ansvaret - å gjøre deg lykkelig. Så klart, det er nok noen som angrer på at de ikke fikk barn mens de kunne, men hadde det vært sosialt akseptert å si at man angrer på at man fikk barn hadde nok flere fra den siden også stått frem. Men all respekt til de som tar et bevisst valg og får barn, og som faktisk egner seg til oppgaven!

Endret av tjamsa
Skrevet
Akkurat som at jeg synes det ville vært respektløst om jeg kom og fortalte noen at jeg var gravid, og de begynte å messe i vei om alt jeg nå ville gå glipp av.

Hehe! Det hadde blitt drama! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...