Gå til innhold

Kjærester som ikke kan uttale kj-lyd


Krista83

Anbefalte innlegg

hei!

Hvis du datet en mann som konsekvent sa skjøttkaker istedetfor kjøttkaker, skjino istedet for kino, skjyss istedet for kyss og skjønnsorganer istedet for kjønnsorganer- ville du satset på denne mannen da? ;)

Nei, jeg ville nok ikke snakket mer enn noen ord med denne mannen.... (da mener jeg ikke en med reell talefeil) men en slik "dust" som syntes det er sååååå tøft å si sjiiiino.... Æsj, det er så ekkelt å høre på at jeg blir helt uvell... Føler at jeg prater med en som er mindre begavet, jeg....

Det er sånn barnslig fjortis tendens rundt her vi bor...

Orker ikke å høre på det spørre- programmet med Pia Haraldsen heller. Det er helt grusomt. Først prøver hun å prate sååååå pent ( litt mor`n dø!!!) - og så klarer hun ikke å prate rent.... Her fikk jeg lyst til å skrive mer........

De gangene det programmet har stått på irriterer det meg grensesløst

:kjempesinna: at hun ikke kan si tlf nr riktig engang... Hun sier ssssu to......

og for meg (og andre jeg har ledd sammen med ang dette) blir det 7 2 ikke 22 som det står på skjermen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg innrømmer mer enn gjerne at jeg er en konservativ, streng og fanatisk kvasispesialist på språkfronten. Bortsett fra at spesialist var å ta vel hardt i.  :briller2:  Forandring? *grøss*

Hvisker: Pøb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ødela skjeden da jeg syklet i går.

Ble det skjedekollisjon? :hakeslepp:

Nei, nå må jeg handle inn til helgen. Heldigvis er det en skjedeforretning rett rundt hjørnet. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det skjedekollisjon? :hakeslepp:

Nei, nå må jeg handle inn til helgen.  Heldigvis er det  en skjedeforretning rett rundt hjørnet. :sjarmor:

Ja, jeg måtte bruke sjønn, så da gikk det dårlig.

Så sjekt at man kan sjøpe sjeder nå til dags :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
frk. Åberg, først nå sier du østlendinger. Det er som noen nevnte tidligere, språk er alltid i utvikling, og kvasiekspertene er alltid de mest konservative.

Synes det er litt dårlig gjort å skylde det på de "late ungdommene", bare fordi dere ikke klarer å følge med i utviklingen ;)

Har jeg ikke sagt det hele tiden? Mente det hvertfall. Som du ser så er jeg fullstendig inkonsekvent, så bare se bort fra mine innlegg.

Men klarer ikke å følge med i utviklingen? Den var vel litt drøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Drøy var den ja.. for å sette ting på spissen. Jeg synes det blir for talentløst at man skal måle en persons mentale intellekt og alder ut i fra dialekt/sosiolekt.

Det er jeg helt enig i, egentlig. Men vi mennesker tar raske avgjørelser i hverdagen, og her er stereotypiene hendige. Det er ikke det at jeg egentlig tror at de som ikke kan si kj-lyden er mindre intelligente, men mer at jeg kanskje tar mer selv i å tenke noe lignende i hverdagen (men som sagt ikke akkurat noe veloverveid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvisker: Pøb

:frustrert:

Heldigvis er det  en skjedeforretning rett rundt hjørnet. :sjarmor:

Så sjekt at man kan sjøpe sjeder nå til dags :)

Man har da alltid hatt bordeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Hadde ikke gjort meg en dritt om en potensiell kjæreste ikke hadde klart å uttale kj-lyden. Glad jeg ikke er så fisefin på det. :) Det er naturlig utvikling i språket at vi stadig forenkler det, ikke rart vi prater noe heelt annet nå enn for 1200 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.  Man får bare skjøpt sykler der, kjønner du vel.

Kansje det egentlig burde hete kjykler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje det egentlig burde hete kjykler?

Definitivt.

De har god mat i den kjappa også. Men bare husk å kjylle skjyllingen før man spiser den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det så mange unge som sier «sjole» og «sjino» når vi er så glade i språket vårt? Er det bare et fåtall av oss som er helt riktige? Tida for "å snakke riktig" er nok definitivt forbi. Nå aksepteres dialektuttale ikke bare i Norge, men også f.eks.i nyhetsopplesninger i BBC World Service (der Oxford-engelsk før var enerådende).

Mange mener ungdommen ikke snakker reint lenger. Det har allerde blitt påpekt her at at sjinogjengerne ikke har vanskelig for å si kino på «riktig» vis, om de vil. Man sier gjerne «sjino» fordi alle vennene gjør det. Mange sier at det er latskap, nei, det er ikke latskap , men de unge er smarte nok til å forstå at en blir forstått uten å bruke kj-lyden, siden det er så få ord med kj-lyd i norsk. De eldste klagene over ungdommens ødeleggelse av språket skal visstnok finnes på papyrus fra det gamle Egypt.

Det er da slett ikke uvanlig at ungdom snakker to språk. De banner da heller ikke så mye hjemme! Mange sier «sjino» når de er sammen med venner, men det er ikke godt å vite hva de sier når de spør om ukepenger eller når de blir administrerende direktører i Orkla.

Overgangen fra kj-lyd til sj-uttale kommer ikke til å ha noen innvirkning på skriftspråket. Se åssen sj-lyden skrives: giro, schäfer, skje, sjelden osv.

Jeg synes det er morsomt å følge med på skarre-r-ens utbredelse og foreldres fåfengte logopediske forsøk på å stoppe språkutviklingen. Dersom alle uttaleendriger er feiluttale, så burde vi ha snakka det urspråket som vi ikke kjenner.

Norsk språkråd har ikke som mandat å bevare norsk uttale slik den er på et bestemt tidspunkt. Rådets oppgave er derimot å følge utviklinga av det norske språket.

Kaazan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aksepteres dialektuttale ikke bare i Norge, men også f.eks.i nyhetsopplesninger i BBC World Service (der Oxford-engelsk før var enerådende).

Kjøtt øpp!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså. At sørlendinger bruker sj-lyden til vanlig er i beste fall en generalisering. Men jeg vet at en del folk fra min kant av sørlandet faktisk uttaler f.eks. "sjøl" med tydelig s og j, ikke slik man stort sett hører sj uttalt. Noe som da kan bekrefte at sj-lyden er ganske så lite utbredt hos en del mennesker på sørlandet.

Min bergenser av en samboer synes at sj-lyden er helt forferdelig, mens han selv sier tjøleskap og tjøkken, sånn som man kan regne med å høre at Haugesundere uttaler det. Jeg vet nå ikke helt, jeg. Det høres ikke bra ut det heller.

Uansett så forstår jeg jo hva folk mener når de sier sjole, sjøpe, sjøttkaker osv (med unntak av enkelte ting, sånn som sjue, siden jeg selv sier kjue, og sju). Det er ikke det som er problemet mitt. Jeg synes det er mye verre at de samme folkene faktisk nekter å i det hele tatt prøve på en kj-lyd. Fordi det er kult å bruke sj-lyden.

Som en kuriositet: Jeg gikk på skole sammen med en fyr som ikke klarte å uttale "ich" på tysk. Han sa konsekvent "isj". Selv om han ikke hadde noen som helst problemer med kj-lyden ellers. Det er jo bare ordet ikkje uten e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serina

Min bergenser av en samboer synes at sj-lyden er helt forferdelig, mens han selv sier tjøleskap og tjøkken, sånn som man kan regne med å høre at Haugesundere uttaler det. Jeg vet nå ikke helt, jeg. Det høres ikke bra ut det heller.

Schyyytto?  Trodde det var snakk ok KJ-lyden her.. Tjueto uttales med TJ-lyd. Eller skal dere påstå nå også at det heter kjueto?

Skal man egentlig uttale kj, og tj forskjellig (innenfor samme dialekt)? Jeg trodde det var samme lyden jeg... Mener jeg lærte det på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
Hadde det hett sjøttkaker så hadde det vell blitt skrevet slik også, men nå er det jo sånn at kjøttkaker faktisk skrives med KJ og da skal uttales slik...

Gikk folk som sier sjøttkaker og slikt glipp av noe vesentlig på barneskolen da vi andre lærte om kj, sj og skj lydene??

Det er veldig få i dette landet som snakker bokmål (altså hvordan alt skrives)

Jeg sier at du er dom, ikke at du er dum selv om det skrives dum og ikke dom.

Jeg gikk jo ikke glipp av det dere lærte selv om jeg sier skjøtt. men vi snakker forskjellig. Noen sier kjøkken, skjøkken eller tjøkken. Det er forskjell på å skrive og si det. Og så lenge du skriver det riktig har det ikke noe å si for hvordan du sier det, for det er noe som heter dialekt, og det er noe alle snakker. Jeg merker jo det fra hvor jeg er. Her nede sier vi skjøtt, og i haugesund sier de tjøkken. Ingen av delene er feil.

Nei, det skal du ikke, fordi det HETER kjøtt

Skjøtt/kjøtt. Helt det samme.

Jeg lurer egentlig på om det i det hele tatt ville bli så veldig forvirrende hvis kj-lyden ble byttet ut. Jeg mener: hvor stort er forvirringselementet i kjøttkaker vs sjøttkaker. Dette tror jeg strengt tatt dreier seg om konservative språk"fanatister" som nekter å forstå fordi det ikke er "etter" boken. Altså, en serie med fiktive forviklinger som kanskje ville oppstå ;)

Det er ikke forvirring mellom kjøttkaker og skjøttkaker. Men noen her er så bestemt på at hvis andre ikke sier kjøtt sånn som dem så snakker personen feil og slurver med språket.

Det eneste problemet er skjeden/kjeden. Men hadde jeg kommer på en bensinstasjon eller noe med sykkelen min og sagt skjeden så hadde de nok forstått det uansett. Det er jo faktisk lov å tenke litt logikk av og til.

nei! kan være mye rart med en mann,men han må klare å prate. ikke noe baby språk :ler:

Helt enig!

Hvorfor skal noen voknse mennesker snakke babyspråk til hverandre..

Hvorfor er det så mange unge som sier «sjole» og «sjino» når vi er så glade i språket vårt? Er det bare et fåtall av oss som er helt riktige? Tida for "å snakke riktig" er nok definitivt forbi. Nå aksepteres dialektuttale ikke bare i Norge, men også f.eks.i nyhetsopplesninger i BBC World Service (der Oxford-engelsk før var enerådende).

Mange mener ungdommen ikke snakker reint lenger. Det har allerde blitt påpekt her at  at sjinogjengerne ikke har vanskelig for å si kino på «riktig» vis, om de vil. Man sier gjerne «sjino» fordi alle vennene gjør det. Mange sier at det er latskap, nei, det er ikke latskap , men de unge er smarte nok til å forstå at en blir forstått uten å bruke kj-lyden, siden det er så få ord med kj-lyd i norsk. De eldste klagene over ungdommens ødeleggelse av språket skal visstnok finnes på papyrus fra det gamle Egypt.

Det er da slett ikke uvanlig at ungdom snakker to språk. De banner da heller ikke så mye hjemme! Mange sier «sjino» når de er sammen med venner, men det er ikke godt å vite hva de sier når de spør om ukepenger eller når de blir administrerende direktører i Orkla.

Overgangen fra kj-lyd til sj-uttale kommer ikke til å ha noen innvirkning på skriftspråket. Se åssen sj-lyden skrives: giro, schäfer, skje, sjelden osv.

Jeg synes det er morsomt å følge med på skarre-r-ens utbredelse og foreldres fåfengte logopediske forsøk på å stoppe språkutviklingen. Dersom alle uttaleendriger er feiluttale, så burde vi ha snakka det urspråket som vi ikke kjenner.

Norsk språkråd har ikke som mandat å bevare norsk uttale slik den er på et bestemt tidspunkt. Rådets oppgave er derimot å følge utviklinga av det norske språket.

Kaazan

:trene:

Nå er det vel ikke så mange som ikke kan si kj-lyden? De eneste jeg har vært borti er helt unge folk/tenåringer som har lagt det til seg. De er ikke i min målgruppe, ihvertfall. Jeg hadde forresten ikke klart å være sammen med en som slafse-prater sånn som Jamie Oliver, som stikker tunga ut når han snakker. Orker ikke å se på programmene hans pga måten han snakker på.

Det som snakker jamie oliver lesber.. Det er litt stressende å høre på, men de kan jo ikke noe for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Skal man egentlig uttale kj, og tj forskjellig (innenfor samme dialekt)? Jeg trodde det var samme lyden jeg... Mener jeg lærte det på skolen.

Lurer på om noen her egentlig snakker om forskjellige lyder. Når noe skrives med tj og kj, så uttales det på samme måte på østlandsdialekt. Men i Haugesund f.eks. vet jeg de har en tj-lyd, så det er kanskje den hun mente (de sier vel tjueto med t før kj-lyden). Føler i grunnen at denne diskusjonen blir litt preget av vi har forskjellge dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...