Gå til innhold

Kjærester som ikke kan uttale kj-lyd


Krista83

Anbefalte innlegg

Jeg sier sjøttkaker og er stolt av det!

Hadde det hett sjøttkaker så hadde det vell blitt skrevet slik også, men nå er det jo sånn at kjøttkaker faktisk skrives med KJ og da skal uttales slik...

Gikk folk som sier sjøttkaker og slikt glipp av noe vesentlig på barneskolen da vi andre lærte om kj, sj og skj lydene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier sjøttkaker og er stolt av det!

Hvorfor i all verden sier du sjøttkaker? Er du tre år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden sier du sjøttkaker? Er du tre år?

Ja jeg er tre år. Hvordan visste du det?

Utrolig barnslig argument du kommer med. Hvis du hadde hatt litt peiling på språk, så vet du at sånne lyder, samt vanlig rulle-r (ikke retrofleks) er på vei ut fordi det er enklere og mer praktisk å bare ha en enkel lyd.

Ehm, hva med bergensere? Sier de kj-lyden da? isje?

Nemlig. Det finnes de bergensere som tviholder på kj-lyden (også kalt Kjell av typisk norsk)

men sannheten er at de fleste forholdsvis unge (u30) har sluttet med det.

Og det er ikke så veldig farlig om kjede og skjede høres likt ut, for hvis du synes det er så fryktelig morsomt, så er vi vel alle enig om hvem som er 3år.

Kom på en ting. Er det like sjarmerende med folk som ikke kan si Kj, men bytter den ut med Tj? som feks folk fra sunnmøre, eller nord-rogaland for den sakskyld?

Endret av speedbird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er tre år. Hvordan visste du det?

Utrolig barnslig argument du kommer med. Hvis du hadde hatt litt peiling på språk, så vet du at sånne lyder, samt vanlig rulle-r (ikke retrofleks) er på vei ut fordi det er enklere og mer praktisk å bare ha en enkel lyd.

Nemlig. Det finnes de bergensere som tviholder på kj-lyden (også kalt Kjell av typisk norsk)

men sannheten er at de fleste forholdsvis unge (u30) har sluttet med det.

Og det er ikke så veldig farlig om kjede og skjede høres likt ut, for hvis du synes det er så fryktelig morsomt, så er vi vel alle enig om hvem som er 3år.

Kom på en ting. Er det like sjarmerende med folk som ikke kan si Kj, men bytter den ut med Tj? som feks folk fra sunnmøre, eller nord-rogaland for den sakskyld?

:klappe::klappe::klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ehm, hva med bergensere? Sier de kj-lyden da? isje?

Ja, de fleste voksne bergensere gjør faktisk det, ja. Jeg er selv bergenser, og jeg har bare én venn som ikke klarer uttale kj-lyden, til tross at jeg har prøvd å omvende ham i fem år nå.

Det er hovedsaklig fjortisser som skal på sjino og så hjem og spise sjøttkaker.

Jeg synes det er utrolig irriterende når folk ikke klarer si kj-lyden, så jeg hadde nok ikke klart å bli sammen med en som ikke klarte si den. Greit nok at språk utvikler seg, men ikke når det er til det mer uforståelige. Når utviklingen fører til at kommunikasjonen blir -vanskeligere- å forstå entydig, da synes jeg det går feil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tweek
Mange dialekter som ikke har den lyden da...

Blir nesten like teit som å si at man ikke vil være sammen med noen som ikke klarer å rulle på r'en.

Jeg sier sjøttkaker og er stolt av det!

Vet, alle sier forskjellig, og jeg på min side irriterer meg over folk som sier kjøttkaker helt etter hvordan den skrives.. Jeg er fra sørlandet og der ser vi skjino, skjøttkaker og jeg vil ha skjinke på skjiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma spøker med at jeg vil få et problem hvis jeg noen gang trenger vindu-kitt, (noe greier til å vaske vinduer med) og må spørre etter det.

Siden jeg bare sier "kj"-lyd, ville det blitt: - Unnskyld, har dere noe vindu-skitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Før hadde man betydelig flere lyder som i moderne tid har falt bort. Alltid vil det være kritikere og konservative folk som ikke tåler endring. De er redd forandring. Jeg anbefaler at du tar en titt i f.eks. "Typisk Norsk" boken og leser om denne spesielle lyden som gradvis faller bort.

Og stadig vekk har tendenser dukket opp for så å forsvinne uten å ha påvirket utviklingen av språket.

Om kj-lyden forsvinner gjennstår å se (og ingen av oss kommer uansett til å leve til å se det), så la oss ikke løpe til forhastede og forenklede konklusjoner.

Selv har jeg ingen i livet mitt som ikke bruker kj-lyden korrekt, så jeg kan ikke si jeg er overbevist om at dette fenomenet er så omfattende som enkelte skal ha det til.

Og skulle jeg møte noen som ikke bruker kj-lyden riktig vil jeg med en gang få et skrekkelig dårlig førsteintrykk av denne personene.. Så jeg kom neppe til å ha lyst til å f.eks gå på date med en slik person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En som liker sprog
For å være helt ærlig så forbinder jeg slike talefeil med Pia Haraldsen og andre mer eller mindre seriøse skapninger.

Må innrømme at jeg hadde slitt mer med en person med slike holdninger, enn en med talefeil.

Selv er jeg samboer med ei som sier:

- menner

- skjært

og andre forferdelige ord.

Heldigvis har hun mange andre kvaliteter som veier godt opp for henne talefeil, eller dialekt som hun sier:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhodet ingenting med latskap å gjøre. Det er som å si at folk med lese- og skrivevansker er for lat til å lære seg det. Og det er ikke enklere for munnen å forme som er poenget. Folk som klarer å si KJ sier ikke SJ for å spare energi. Det går på hvor lett det er å lære når man er barn.

All språklig utvikling er latskap. Grunnen til at vi ikke snakker norrønt lenger, har kuttet ut kasus osv er fordi det er lettere å bare droppe slike kompliserte ting i språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Peachbud

Kommer fra Stavanger. Er vel egentlig en del av dialekta å si skjole og skjino.

Ikke sikkert jeg hadde lagt merke til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, hadde du spurt om jeg hadde noe skitt hadde jeg lurt veldig på hva du mente.

Jeg også..!

Jeg er SÅÅÅÅ glad jeg ikke jobber i service-yrke lengere.. Der måtte jeg til stadighet forsøke å forstå folk som ikke prøvde å gjøre seg forstått i det hele tatt.. Bare slafset tyggegummig og stirret oppgitt på meg.. :sur:

Nå forholder jeg meg kun til voksne kolleger som kan snakke rent.. ;) Ah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også..!

Jeg er SÅÅÅÅ glad jeg ikke jobber i service-yrke lengere.. Der måtte jeg til stadighet forsøke å forstå folk som ikke prøvde å gjøre seg forstått i det hele tatt.. Bare slafset tyggegummig og stirret oppgitt på meg..  :sur:

Nå forholder jeg meg kun til voksne kolleger som kan snakke rent.. ;) Ah!

Ja. Alle ungdommer slafser tyggis og de er så fæle. I gamle dager, ja da kunne de sannelig prate. Alle gikk i dress til butikken. Inn i stuen, av med luen. Akk!

Unnskyld at jeg sier det, men de fleste her inne som er så forferdelig imot at folk snakker annerledes enn dere virker lite tolerante og svært generaliserende. Visste dere forresten at alle utlendinger som ikke har hvit hud er kriminelle? Og at alle menn faktisk gjør alt de kan for å gjøre livet surt for konen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest meg ...!

Jeg kjøpte en Farris på Gardermoen for en stund siden og skulle til å betale:

Snørrvalpen bak disken sier "schyutto"... "hæ?" sier jeg, "koster det søttito kroner for en farris ?"

"Schyyyytttto", griner valpen mot meg og ser på meg som om jeg kommer fra en annen planet.

"Er det tjueto du mener ?", spør jeg forsiktig, hvorpå han fnyser og sier "ja, schyyytto!!!!"

Fremdeles noe usikker legger jeg toogtyve kroner på disken og rusler videre.

Det er ingen moral her, bare et referat av noe som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...