Gå til innhold

Hvorfor tar dere p-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet
Flere leger har jo i det siste hevdet at man slett ikke trenger å ha mensen.

Problemet er at p-pillen fremdeles er relativt ny, og det å hoppe over mens ved bruk av p-piller er et enda nyere fenomen. Vi vet ikke særlig mye om senvirkninger ved langvarig bruk av p-piller og vi vet enda mindre om senvirkninger ved å bruke p-pillene på en måte som hindrer den månedlige blødningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke lege, så hva vi vet og ikke vet, har jeg ikke peiling på. Selv ser jeg ingen grunn til å ikke har mensen.

Gjest Gjest
Skrevet

Her er noen gode artikkler om p-piller:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V...SEKS_ID=1026923

Denne kommentere også de økte abort tallene som følge av nedgang i p-pille bruk.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V..._SEKS_ID=411602

Denne omhandler fremtidig prevensjonsmetoder, samt at den omtaler noen om hvordan p-piller virker.

Problemet er at p-pillen fremdeles er relativt ny, og det å hoppe over mens ved bruk av p-piller er et enda nyere fenomen. Vi vet ikke særlig mye om senvirkninger ved langvarig bruk av p-piller og vi vet enda mindre om senvirkninger ved å bruke p-pillene på en måte som hindrer den månedlige blødningen.

Stemmer at man ikke vet så mye om senvirkingene av å hoppe over sykluser (delvis pga at retorspekive studier hvor man rekrutere kvinner som i lengre tid har hopper over sykluser er sett på som lite verdifulle vitenskaplige studier).

Her er en artikkel som omtaler p-piller med forlenget syklus:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V...SEKS_ID=1243962

Gjest Gjest
Skrevet
Selv ser jeg ingen grunn til å ikke har mensen.

Rent bortsett fra at det er helt unødvendig....

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo ikke skikkelig mensen man har når man bruker p-piller. Det er kunstig blødning, ikke en naturlig en, slik som mensen er. Det er jo derfor det er mulig å sløyfe den.

Skrevet

Skulle jeg ha hatt mensen hver mnd så hadde det vært to til tre dager borte fra jobb. Klarte ikke å stå på beina, var kvalm og elendig. P pillen reddet meg og gjorde at jeg fikk et normalt liv. Selv etter 3 fødsler hadde jeg menssmerter og fikk hormonspiral.

Skrevet

Jeg sier bare som en av mine venner i Australia sa til meg en gang for ti år siden, en godt gift kvinne i 60-åra:

The pill is the best thing that ever happend to women, besides sliced bread"

Amen!

Gjest Gjest_b2b_*
Skrevet
Det er jo ikke skikkelig mensen man har når man bruker p-piller. Det er kunstig blødning, ikke en naturlig en, slik som mensen er. Det er jo derfor det er mulig å sløyfe den.

Man har forstatt bortfalls blødning også på p-pillen, eneste forskjellen er at den er kunsti stimulert (altså ikke av eggløsning og påfølgende hormon forandringer.)

Under en vanling syklus så er det LH som utløser en eggløsningen dette fører til at et egg blir frigjort, resten av sekken blir til corpus luteum, når det ikke er noe som fester seg til veggen til livmoren og tar over hormon produksjonen så faller både østrogen og progesterone nivåene og vi får en bortfalls blødning.

Når man ser på hormon kurvene under en vanlig syklus så ser man to store topper med østrogen (eggløsning og like før mens), og en kraftig økning i progesterone.

P-piller tilfører en mye mindre jevn dose av østrogen + gestagen, dette forhindrer eggløsningen, samt at det påvirker cervixsekretet slik at det blir mindre gjennomtrengelig for spermier og endometriet endres slik at befruktet egg vanskelig kan feste seg.

Når det gjelder å slutte på p-pillen og bruke alternative metoder for prevensjon så stiller jeg meg veldig skeptisk til dette, les bare under hva dette gjør med aborttallene:

Metoder som temping krever god forståelse av syklusen og kroppsendringer, det er for eksempel ikke godt nok å måle temp på badet, fordi det er snakk om den basale temperaturen i kroppen (den man har helt inaktiv). Dette gjør dette til en usikker metode.

Sikre perioder en annen usikker metode, syklusen kan variere og man må telle bakover fra mens for å finne dagen for eggløsning (luteal fasen.) Da follikular fasen kan variere.

Snakk i det minste med legen din slik at dere sammen kan se på fordeler/bakdeler ved de forskjellige metodene og finne ut det som er best for deg.

Gjest Gjest
Skrevet
Mange unge jenter tar p-piller på grunn av press fra omgivelsene. Det er altfor lett å bare skrive ut piller i stedet for å gå til bunns i problemene. Mange tenker ikke på de langsiktige konsekvensene, noe som stadig viser seg når kvinner sliter med å få barn.

Hvor finner du dokumentasjon på disse påstandene?

Artikkelen som du referer til er basert på legers personlige meninger, dette er ikke det samme som informasjon bygget på forskning.

Leger er som andre mennesker de har sine bestemte meninger om mangt uansett hva forsking sier, dermed blir disse utalelsene som artikkelen bygger på like mye verdt som om du spør en man i gaten.

Synes det er trist at lege som kommer med personlige meninger blir tatt seriøst nok til at de blir brukt i en avis artikkel, useriøs jornulastikk - typisk dagbladet og vg.

Håper at de fleste ung kvinner tenker seg godt om og ikke følger slike "sensasjons-oppslag" i tabloid pressen.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er da ikke noe frekkere enn å opplyse om faren ved f.eks røyking.

Det er ikke bare på nettet disse opplysningene finnes. Det at mange får blodpropp og andre alvorlige komplikasjoner er ikke oppspinn. Tenk også på alle de som mister kontrollen over egen kropp og gjør mye dumt de angrer på fordi de ble styrt av hormonpiller. Som om man ikke har nok med sine egne hormoner. De går faktisk utover manges beslutningsevne.

Det går ikke ann å sammenligne røyking og p-pillebruk!

Når du snakker om blodpropp og andre alvorlige komplikasjoner så er dette noe man ser hos mellom 20-30 av 100 000 på tredje genrasjons p-piller pr år, 15 pr 100 000 pr år av de på andre genrasjons piller.

Til sammenligning blodpropp sees hos 5 pr 100 000 vanlige kvinner som ikke bruker p-piller og det sees hos hele 60 pr 100 000 gravide kvinner pr år

Info fra:

Så skremsels proppagandaen din er ikke særlig godt underbygget.

Gjest Gjest
Skrevet

Metoder som temping krever god forståelse av syklusen og kroppsendringer, det er for eksempel ikke godt nok å måle temp på badet, fordi det er snakk om den basale temperaturen i kroppen (den man har helt inaktiv).

Man måler basaltemperaturen til samme tid hver dag før all aktivitet starter for å få en nøyaktig måling. Ikke på badet, men i sengen med én gang man våkner.

Skaff deg tilstrekkelig kunnskap før du dømmer noe som bra eller dårlig.

Gjest Gjest
Skrevet
Man måler basaltemperaturen til samme tid hver dag før all aktivitet starter for å få en nøyaktig måling. Ikke på badet, men i sengen med én gang man våkner.

Skaff deg tilstrekkelig kunnskap før du dømmer noe som bra eller dårlig.

Det er akkurat det jeg skriver!!!

Og nar det gjelder kunnskap sa tipper jeg at jeg har mer enn de fleste her!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner ikke denne trangen til å tukle med en naturlig kroppsfunksjon. Akkurat som om det er sååååååååååååå unaturlig å ha mensen når man er kvinne. Det virker som om det er så mye lettere å bare ta fram reseptblokka å skrive ut p-piller i stedet for å fokusere på hele mennesket og finne ut hva som kan være årsak til eventuelle plager, kanskje spesielt når det gjelder folk som får p-piller av andre grunner enn prevensjon. At man f.eks. skal behandle kviser med en hormonbombe hver dag synes jeg er helt bak mål.

Se bare på p-sprøyta. Mange "sverget" til den for bare et par år siden - primært fordi det var så "deilig" å miste mensen. I dag vet man at denne kan være årsak til uønsket barnløshet, beinskjørhet mm. Mange leger sier nå at de ikke vil anbefale den til sin verste fiende. Kommer vi til å se det samme med p-pillene om noen år når det er forsket mere på langtidsbivirkninger?

Jeg tror flere og flere nå begynner å få øynene opp for naturlige prevensjonsformer som temping. Det er like sikkert som andre former dersom man bruker det riktig. Når det gjelder andre plager så bør vi bli flinkere til å tåle mer. Ingen dør av å ha litt vondt i magen hver måned. Dette er en del av det å være kvinne, og det viser at alt fungerer som det skal.

Skrevet

Kjenner mange som har brukt temping - og som har blitt gravide likevel. Men kanskje metodene er sikrere nå enn de var for 5-6 år siden...

Jeg har hatt fire (fast)leger de siste ti årene, hver gang jeg er på kontroll spør jeg om det kan være skadelig å gå på p-pillen så lenge som jeg gjør, og de sier at jeg bare skal slappe av, det er helt OK, så lenge man ikke har plager av det, og ikke har genetisk risiko for blodpropp el.l.

Jeg velger å stole på dem.

Livet har blitt mye lettere etter jeg begynte på pillene, regelmessig mens, som varer kortere (jeg kunne fossblø i nesten en uke før jeg begynte med dette), og menssmertene er nesten borte.

Hadde det ikke vært så dyrt med p-piller ville jeg sikkert hoppet over mensen av og til også.

Skrevet

Nå er vel ikke naturmetoden alternativet til p-piller for unge jenter, men heller kondomer? Hverken naturmetoden eller p-piller beskytter mot smitte og sykdommer, og tallene for kjønnsykdom blant unge er faktisk på vei opp. Når man heller ikke trenger gå til legen for å få p-piller så tester faktisk ikke de fleste unge jentene seg for kjønnsykdommer heller, så noen får seg jo en heller ubehagelig overraskelse senere.

Når man er i langvarige faste forhold får man heller ta en vurdering. Selv har jeg brukt p-piller i mange år og oppdaget heller ingen bivirkninger før jeg begynte å blø av sex, alle slimhinner ble tynne (au i øyet). Etter det tålte jeg ingen p-piller lengre, så nå har jeg brukt p-ring som virker lokalt. Er fornøyd med den, men skal ha en pause nå for å finne ut om den også har skjulte bivirkninger.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Det er da ikke noe frekkere enn å opplyse om faren ved f.eks røyking.

Det er ikke bare på nettet disse opplysningene finnes. Det at mange får blodpropp og andre alvorlige komplikasjoner er ikke oppspinn. Tenk også på alle de som mister kontrollen over egen kropp og gjør mye dumt de angrer på fordi de ble styrt av hormonpiller. Som om man ikke har nok med sine egne hormoner. De går faktisk utover manges beslutningsevne.

Eh? kan du viser meg fakta på dette? Jeg føler da ikke at jeg tar så mange irrasjonelle avgjørelser gitt......men det er klart, skulle gjerne kunne skyldt på p-pillene de gangene jeg gjør det :legrine:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg brukte p-piller utelukkende for å ha kontroll over når mensen kom, og for å ha mulighet til å forskyve den. Som prevensjon var de ikke nødvendig da.

Hva fikk jeg? INGEN informasjon utover “det er så sjelden noen får blodpropp pga p-piller, så det behøver du ikke tenke på”. Depresjon, migrene, blødningsforstyrrelse osv ble aldri nevnt.

Så jeg gikk i flere år på p-piller, ble mer og mer nedkjørt og klarte til slutt omtrent ikke ta hånd om meg selv. INGEN nevnte noe om at p-pillene kunne være årsaken. Eneste løsningene som ble vurdert var psykolog, SSRI, og “ta deg i sammen”. Sluttet på skolen, vurderte å avslutte mitt eget liv, men var så nedkjørt at jeg ikke orket det, heldigvis. Så at p-pillene var en medvirkende årsak til de avgjørelsene jeg tok i den perioden kan jeg forstå at noen vil mene.

Jeg tror nok neppe p-pillene var ikke den eneste grunnen til problemene mine, men at de gjorde ting verre for min del er både jeg og de legene jeg har snakket med i voksen alder så sikre på som det er mulig. Har heldigvis fått bygget meg opp igjen, men jeg har fortsatt mye tapt skolegang og andre problemer som henger igjen.

(En ting som er interessant er at når jeg i voksen alder (20 +)har vært hos lege av ulike årsaker og av ulike årsaker har sagt til legen at jeg ikke bruker p-piller, men ovusoft og kondom, så har jeg blitt nærmest skjelt ut. Får ta å skrive ut et eksemplar av WHO rapporten, chartene mine, og lage et lite hefte som jeg har i bakhånd i tilfelle det skulle bli et tema igjen...)

Skrevet

Leger er jo leger. De går ut ifra statistikk og det som er best for "folkehelsa". P-pillen har vært ekstremt nyttig i kvinnekampen og for å få ned uenskede svangerskap og unødvendige aborter, sånn sett er den gull verdt. Dette har nok mange leger i minnet når de skriver ut p-piller: De hjelper en 15-åring med å unngå graviditet, og det er jo en bra ting.

Men samtidig vet vi at det er en del bivirkninger med p-piller, og mye blir ikke fortalt fordi "de er av så liten signifikans". Bare en av veldig mange er utsatt for blodpropp, og ofte er det fordi vedkommende er overvektig, har arv for blodpropp eller røyker, eller gjerne alle tre. Men så har det altså kommet en bølge nå som følge av tredjegenerasjons-p-pillene, og flere unge jenter i Sverige har dødd, og debatten har startet igjen. (Husker dere Marvelon-skredet på nittitallet, folkens?)

Så det er nok flere sider til saken her. Mange, jeg mener MANGE kvinner trives på p-pillen. Mange mistrives nok og burde blitt tilbydt et annet alternativ. For det finnes alternativ, om man er villig til å ofre litt tid, energi og penger på det.

Selv fungerte jeg ikke på p-pille, og har gått på minipille en vending istedenfor. Akkurat nå har jeg time-out på alt det der, og bruker bare kondom. Ja, jeg har kjæreste, og kondom fungerer faktisk helt greit, bortsett fra at det selvfølgelig hadde vært greit å sluppet å måtte fikle med gummi hele tiden. Alternativet er spiral, som jeg tenker å få satt inn når vi bor i samme by... hehe. Men enn så lenge skal man ikke undervurdere dongen. HEIA GUMMI :D

Og, et PS: Mange gutter er ikke klar over bivirkningene ved p-pillen, og det er nok litt "krevd" noen ganger at jenter skal bruke pillen. Kondom brukes også for lite i Norge med tanke på seksuelt overførbare sykdommer. Jeg tror det er bra å få en debatt om dette, slik at det ikke "forventes" at jenta skal stå for prevansjonen i et forhold. Kondom bør være et alternativ, selv om det blir mindre godt for gutten, og mer avbrudd og knøling under samleiet.

Skrevet
Har vi hodepine så er det på med Paracet, litt tett i nesa så er det nesespray, vondt i magen/kviser så er det p-piller. Er det rart at det utvikles bakterier osv. som er resistente mot både det ene og det andre?

Jeg vil gjerne se dokumentasjon på hvilke resistente bakterier som utvikles ved bruk av både Paracet og p-piller. Tusen hjertelig!

Skrevet
Her er et av mange artikler der ute som sier hvor helseskadelig p-piller kan være. Bryr det dere ikke hva dere putter i dere, eller føler dere at det er utenkelig å ikke ta det pga f.eks press? 

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/03/08/494377.html

Andre unge jenter som heller ikke tar p-piller her? Eller er jeg den eneste?

har brukt p-piller,men sluttet med de for noen år siden. kommer ALDRI til å bruke det igjen..

merket STOR forskjell både psykisk og fysisk da jeg sluttet med de.

skjønner ikke at så mange bruker denne dritten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...