Gå til innhold

Hvorfor tar dere p-piller

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Pluss at kondom er turnoff hvis du har fast partner....

Kanskje for deg, men kan du virkelig snakke for alle andre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frysepulver
Skrevet
Kanskje for deg, men kan du virkelig snakke for alle andre?

Sa h*n det da???

Gjest Gjest
Skrevet
Sa h*n det da???

Var det ikke det jeg spurte om da?

Gjest Silmarill
Skrevet

Din overskrift lyder som følgende: "Hvorfor tar dere P-Piller?"

Selvsagt så tar man p.pillerfor å bli gravid! Alle vet jo det! :ironi:

Det er mulig at det betyr at man ikke skal bli gravid!

---

Det er blitt oftere, og oftere undersøkt om sykdommer vedr. p-piller, bla. blodpropp er vanlig blandt dem som går på p-piller! (spesielt de som røyker i tilegg)

Hva slags andre tilbud finns det da? (å herlighet, JEG vet at det finns aandre alternativer)

Bruk kondom dersom p-pillen ikke er tingen - VIKTIG!!!

Selv har jeg spiral som jeg fikk fordi jeg har født et barn!

(for å få spiral, må du ha født barn)

Skrevet

Jeg bruker ikke p-piller, siden jeg tror det er en grunn for at kvinner skal ha menstruasjon, på den måten det fungerer naturlig.

Gjest StoreSky
Skrevet

som svar på spørsmålet:

1. jeg bilr ikke gravid

2. minimale bi-virkninger

3. redusert kreftrisiko (på flere typer kreft)

4. enkelt: man tar en pille, det er det!

5. billig og enkelt

6. jeg får ondt/blir dårlig av spiral/kobber spiral/kondom og av naturmetoden ville jeg blitt gravid på flekken.

Gjest Gjest
Skrevet

Det stemmer ikke, jeg fikk tilbud om spiral selv om jeg ikke har født barn. De fleste leger foretrekker å helst gi spiral kun til kvinner som har født, men man kan fint få spiral selv om man ikke har født.

Skrevet
Selv har jeg spiral som jeg fikk fordi jeg har født et barn!

Det stemmer ikke lenger. Spiralen kommer i to størrelser, en for de som har født, og en for de som ikke har det.

Skrevet (endret)

mmm nnnn

Endret av B2B
Skrevet

Kan ikke si at jeg har følt noe press for å ta pillen, den beslutningen er vel tatt ut i fra min egen "egoistiske" holdning om at jeg ikke har lyst til å bli gravid (enda da)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har gått på p-piller de siste to årene, og følte ikke at jeg hadde noen spesielle bivirkninger av det. Men etter at jeg sluttet for en stund siden, følte jeg meg annerledes. Jeg føler meg lettere i kroppen på en måte. Kan ikke helt forklare det, men noe har endret seg til det positive. Pillen påvirket meg åpenbart uten at jeg helt la merke til det.

Holdningen min nå er at jeg aldri vil begynne på piller igjen. Er i utgangspunktet veldig skeptisk til å ta medisiner, og det å tilføre kroppen min unaturlige ting. Da jeg snakket med venninner om dette for noen år siden, følte jeg at jeg fikk huden full for holdningene mine. "Det er så naturlig, alle bruker det" osv. Jeg følte meg nærmest som en trussel mot dem, at mine holdninger gjorde at de ikke kunne leve like ubekymret med p-pillebruken sin.

Flere nevner at hvis det var så farlig, hvorfor dør ikke flere av det. Jeg kan ikke uttale meg om hvor farlig det er, men man kan jo også se for seg at de negative effektene ikke kommer over natta, men etter mange år. Samtidig har du det psykiske. Jeg har hørt om så mange som ikke har skjønt at de har vært smådeppa før etter at de har sluttet med pillene.

Nei, jeg skjønner ikke at alternativene er så dårlige at man vil utsette kroppen sin for slikt, men det er nå bare mine mening. Tenker da på de som tar pillene pga. beskyttelse mot graviditet. Hvis jeg hadde en mer medisinsk grunn, som f.eks. menssmerter, ville jeg nok vurdert det. Det er mer det at man er villig til å utsette seg for dette bare fordi det er praktisk (det fins andre alternativer til uønsket graviditet). Har fått inntrykk av venninner at jeg er ekstrem, men jeg forundrer meg likevel over at så mange syns det er helt uproblematisk og ikke en gang tenker over de negative sidene.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Alle medisiner har bivirkninger, man må derfor veie opp fordelene og ulempene ved bruk. Det er også mange grunner til at kvinner velger å gå på p-piller, prevensjon er bare en av mange grunner.

Det er vel nettopp det jeg reagerer på. Medisiner tar man gjerne fordi det er noe galt med kroppen. Jeg syns det er unaturlig at så mange friske, unge kvinner tilfører kroppen sin ting som egentlig ikke skal være der (hormoner fins naturlig i kroppen, ja, men ikke i de dosene).

Tenker forøvrig også på legemiddelindustrien, som jeg antar ler hele veien til banken.

Skrevet
Det er vel nettopp det jeg reagerer på. Medisiner tar man gjerne fordi det er noe galt med kroppen. Jeg syns det er unaturlig at så mange friske, unge kvinner tilfører kroppen sin ting som egentlig ikke skal være der (hormoner fins naturlig i kroppen, ja, men ikke i de dosene).

Dette beskriver vel tankegangen min også.

Skrevet

Jeg tar p-piller (cerazette som har lite hormoninnhold) fordi jeg ikke ønsker å bli gravid enda. Kondom er uaktuelt etter 7 års samboerskap. Sånne små computere vil være gambling for mitt vedkommende da jeg har ekstremt ustabile sykluser og disse er vel helst for de som har en noenlunde stabil syklus.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bruker ikke p-piller, siden jeg tror det er en grunn for at kvinner skal ha menstruasjon, på den måten det fungerer naturlig.

Absolutt. Mensen er en naturlig del av det å være kvinne og den viser at vi er i fruktbar alder. Hvorfor skal man på død og liv tulle med det som er naturlig?

Jeg tror vi har kommet i en tid hvor alt skal hjelmedisineres. Har vi hodepine så er det på med Paracet, litt tett i nesa så er det nesespray, vondt i magen/kviser så er det p-piller. Er det rart at det utvikles bakterier osv. som er resistente mot både det ene og det andre?

Skrevet (endret)

mmm nnnn

Endret av B2B
Skrevet

Jeg leste et oppslag i Dagbladet her for noen dager siden, at mange leger anbefalte kvinner å ta p-piller, og gjerne hoppe over mensen slik at man bare har mensen to-tre ganger i året. Dette fordi kvinnekroppen ikke er laget for å ha så mange blødninger som vi har i dagens samfunn. Før fødte jo kvinner langt flere barn. Ved å gå på p-piller og hoppe over blødningene, så minsker vi sjansene for endrometriose (????) - en sykdom som man med alderen øker risikoen for å få, og som igjen fører til barnløshet.

Skrevet
At hormon nivåene er unaturlig høye stemmer heller ikke helt. I de nyere p-pillene så er det lave hormon nivå, grunnen til at de virker er at man hele tiden har en liten hormon forsyning som forhindrer eggløsning.

En annen ting jeg reagerer på er at fordi disse nye pillene er bedre for flertallet, så skal alle tvinges over på dem, ved at de gamle går ut av produksjon. Jeg trivdes med Trionetta, og fikk ingen bivirkninger av den, men denne får man ikke ta i lenger. Derfor har jeg nå gått runden med alle de nye merkene, som liksom skal være bedre, og alle har gitt meg ulike bivirkninger som er så store at jeg ikke kan bruke dem. Så jeg begynner rett og slett å gå tom for alternativer, og det er jo litt frustrerende.

Gjest Silmarill
Skrevet
Det stemmer ikke lenger. Spiralen kommer i to størrelser, en for de som har født, og en for de som ikke har det.

Ok, det er jo kjempefint da :)

Skrevet

Flere leger har jo i det siste hevdet at man slett ikke trenger å ha mensen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...