Gjest Frysepulver Skrevet 8. mars 2007 #21 Skrevet 8. mars 2007 Jeg har ville blødninger og veldig vondt, dette reduserer ved p-pillebruk. Dessuten er min p-pilleknasking godkjent av hjertekirurgen min, så jeg tar de med god samvittighet
Hu i Svingen Skrevet 8. mars 2007 #22 Skrevet 8. mars 2007 (endret) Jeg har sluttet på pillen etter 15 år, og er veldig glad for det. Ikke på grunn av hva som står i avisen (leste ikke linken) men fordi jeg har det bedre uten, både psykisk og fysisk. Dette til tross for at jeg har massive( ja da) blødninger og mye vondt ifb mensen. Greit og praktisk med p-pille, men over tid tror jeg ikke det er særlig bra. Edit: Surrehue. Endret 8. mars 2007 av Hu i Svingen
Gjest Eir Skrevet 8. mars 2007 #23 Skrevet 8. mars 2007 (endret) Jeg kan ikke fordra å bruke p-piller, eller annen hormonell prevensjon, men har gjort det frem til nå, rett og slett fordi jeg ikke har fått noe informasjon om alternativene før. Og det er det jeg reagerer på med p-pillen, det er liksom noe man må bruke, og man blir ikke tilstrekkelig informert om hverken bivirkninger eller alternativer. Endret 8. mars 2007 av Eir
Meaty Skrevet 8. mars 2007 #24 Skrevet 8. mars 2007 (endret) Jeg tviler på at "naturmetoden" er noe tess for unge jenter. Hvis de føler for å ha sex, så HAR de sex og håper på det beste. Jeg tror presset er alt for stort til at de klarer å si nei. Når de går på p-piller så slipper de denne problematikken. (altså å måtte si nei pga faren for å bli gravid) Niesen til samboeren min ble gravid rett før hun fylte 16 år. Hun har to yngre søstre, og man skulle jo tro at de fikk se et prakteksempel på hvorfor man IKKE bør ha ubeskyttet sex, og at de kunne lære av det. Men neida, nå er mellomste søsteren gravid og hun er bare 14. Nå har mora til jentene tatt med yngstejenta på 13 til legen og fått p-piller til henne, og hun passer på at hun tar dem hver dag... Endret 8. mars 2007 av Meaty
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2007 #25 Skrevet 9. mars 2007 Jeg synes faktisk det er frekt og lite hensiktsmessig å komme med slike uttalelser, som det du gjør, TS. En av mange artikler som omtaler hvor farlig p-piller er sier du? Hva med de mange, mange artiklene som sier det motsatte? ( http://www.aftenposten.no/helse/article562405.ece , http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/p-piller.php , http://mozon.no/sex-og-samliv/prevensjonsg.../art350933.html osv osv) På generelt basis vil jeg si at det å lære seg å ikke ta alt på nettet for god fisk er ganske greit. Det er greit å gjøre seg opp egne meninger også, men det er ikke greit å påstå at kvinner som benytter seg av p-piller ikke bryr seg om hva de putter i seg, eller at de gjør det på grunn av press. Ærlig talt. ← Det er da ikke noe frekkere enn å opplyse om faren ved f.eks røyking. Det er ikke bare på nettet disse opplysningene finnes. Det at mange får blodpropp og andre alvorlige komplikasjoner er ikke oppspinn. Tenk også på alle de som mister kontrollen over egen kropp og gjør mye dumt de angrer på fordi de ble styrt av hormonpiller. Som om man ikke har nok med sine egne hormoner. De går faktisk utover manges beslutningsevne.
Tabris Skrevet 9. mars 2007 #26 Skrevet 9. mars 2007 Jeg har en medfødt hjertefeil som gjør at jeg ikke bør ha spiral, og fire hjertespesialister satte seg ned i et eget møte for å diskutere hvorvidt jeg kan ha p-piller eller ikke. De kom frem til at jeg kunne. Jeg satser mer på deres ekspertise enn et oppslag i Dagbladet, må jeg innrømme. Ikke har jeg hatt bivirkninger heller.
momo Skrevet 9. mars 2007 #27 Skrevet 9. mars 2007 Har en veninne som også fikk blodpropp, hun selv mener p-piller var eneste grunnen. Men når hun er 60 kg overvektig og lever på junk food, røyker og drikker mye. Så kan ikke å-pillen alene få skylden. Jeg synes faktisk at for unge friske jenter så er p-piller det beste alternativet, tror naturmetoden hadde funket utrolig dårlig der. De går jo rundt med en føleles av at alt vondt i verden kan ikke ramme de, graviditet er da ikke noe som skjer med de. Og da press fra kjærsten som vil ha sex også i de usikre periodene, hvor mange jenter klarer og si nei flere dager på rad da. Jeg starta med p-piller rett før jeg startet og bli sexuelt aktiv, så glad for det. Hadde mange veninner som tenke bare at det skjer ikke meg, de ble gravide og ingen av de sitter med barnefaren i dag. Veldig glad for at jeg slapp det. Jeg har ikke hatt noen bivirkeninger av p-pillen.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 9. mars 2007 #28 Skrevet 9. mars 2007 Tenk også på alle de som mister kontrollen over egen kropp og gjør mye dumt de angrer på fordi de ble styrt av hormonpiller. Som om man ikke har nok med sine egne hormoner. De går faktisk utover manges beslutningsevne. ← Eh, ja. jeg går rundt og tar håpløse beslutninger hver dag fordi jeg går på p-piller. Det er nesten som å være påvirket av et narkotisk stoff. Men seriøst - selvfølgelig kan p-piller føre med seg negative bivirkninger, men det er virkelig opp til hver enkelt om de vil utsette seg for dette. For å overdrive litt: Det er mye større sansynlighet for at man dør i en bilulykke enn av å ta p-piller. La nå leger og forskere være de som formidler budskapet rundt p-piller og eventuelle bivirkninger.
Snasen Skrevet 9. mars 2007 #29 Skrevet 9. mars 2007 Her er et av mange artikler der ute som sier hvor helseskadelig p-piller kan være. Bryr det dere ikke hva dere putter i dere, eller føler dere at det er utenkelig å ikke ta det pga f.eks press? http://www.dagbladet.no/dinside/2007/03/08/494377.html Andre unge jenter som heller ikke tar p-piller her? Eller er jeg den eneste? ← Ja, heia dagbladet og landets aviser. Vi biter jo 100% på hva som står der. Hadde det vært så farlig hadde halvparten i denne tråden dævva i skrivende stund, og p-piller hadde ikke vært på markedet i det hele tatt. *tar fire p-piller bare på pur faen*
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2007 #30 Skrevet 9. mars 2007 Det blir jo som med røyking, det skader deg ikke på mange år. Det gjør det ikke noe mindre farlig for det.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2007 #31 Skrevet 9. mars 2007 Jeg fikk blodpropp av p-pillen, brukte Loette som er kjent som den pillen med lavest hormoninnhold. Jeg er normalvektig, trener 4 ganger i uken, spiser sunt og har aldri røyket.
Gjest StoreSky Skrevet 9. mars 2007 #32 Skrevet 9. mars 2007 Angående blodpropp: dette er noe som er arvelig, altså derfor man går til lege for å få p-piller. I min familie er det ingen som har fått blodpropp/hjerteinfark -så den lille økte risikoen for brystkreft, oppveiers med at det reduseres for sjansen for andre typer kreft. Men vi reagerer forskjellig, det er derfor man går til legen for p-piller! For dere med store bivirkninger, så kan man jo altså forsøke andre typer.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2007 #33 Skrevet 9. mars 2007 Jeg bruker ikke np-piller, fordi jeg ikke liker å gå konstant på medikamenter. Jeg liker ikke å tilføre kroppen min noe kunstig/unødvendig hele tiden. Det hadde vært bedre om kondomer hadde vært gratis, slik hadde de beskyttet seg mot kjønnssykdommer samtidig. Det er jo ikke så mange som er i faste, langvarige forhold i den alderen.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2007 #34 Skrevet 9. mars 2007 Det som bekymrer meg er de mentale plagene man kan få av p-piller. Det er det ingen leger som opplyser om! Humørsvingninger, depresjoner og annet fanteri skal man ikke undervurdere. ← Det står i pakningsvedlegget, og legene opplyser også om det, selv om de gjerne ikke er veldig konkrete i beskrivelsen av bivirkningene. Da jeg brukte p-piller var jeg også inne til kontroll etter tre måneder for å måle blodtrykk og ta en prat om evt bivirkninger, men dessverre tok det lengre tid før jeg ble obs på humørforandringene. Klart det kunne vært mer fokus på disse bivirkningene, men man har jo ansvar for å følge med på seg selv også. For unge jenter synes jeg p-piller er et bedre alternativ enn naturmetoden (syklusene er gjerne ustabile og man kjenner ikke kroppen sin like godt som når man blir eldre. Dessuten er uønsket graviditet gjerne mer kritisk når man er tenåring enn når man er "voksen"). Samtidig vet jeg at tilføring av hormoner i ung alder, mens kroppen ikke er ferdi utviklet, også kan føre til bivirkninger som overvekt (kjenner en dame som fikk store vektproblemer mye sannsynlig pga p-pillene) og andre ting, så lavdose-piller er sikkert lurt. Kondom er selvsagt også et veldig bra alternativ, men da må jo gutten gidde å bruke den...
Trampe Skrevet 9. mars 2007 #35 Skrevet 9. mars 2007 Jeg begynte på pillen som 14-åring, delvis fordi jeg var plaget med sterke menssmerter, delvis fordi jeg nettopp hadde fått meg kjæreste. Dette er nå ni år siden, og jeg skal slutte i neste uke. Jeg har ikke hatt bivirkninger av pillen, og mener den er et fullgodt prevensjonsmiddel for jenter med en fast partner.
meta2 Skrevet 9. mars 2007 #36 Skrevet 9. mars 2007 Jeg begynte på pillen da jeg var ca 19 år, fordi jeg var plaget med meget sterke menssmerter. Etter at jeg begynte på p pillen fikk jeg et bedre liv. Har ikke hatt noe bivirkninger av de. Og i et fast par forhold var det greit å være på den sikre siden. Nå som jeg har ingenting fungerer kroppen på samme måte. Bare det at jeg har fått mye hodepine etter at jeg tok ut hormonspiralen. Kan ikke skylle på mensen, da jeg ikke har mensen lenger.
Gjest baby-E Skrevet 9. mars 2007 #37 Skrevet 9. mars 2007 Jeg begynte på p-piller på grunn av at jeg var plaget med sterke mensblødninger og at jeg hadde kjæreste. Har gått på det i mange år, men har byttet til p-ring fordi jeg glemte å ta pillene når jeg skulle. Mange unge jenter tar p-piller på grunn av press fra omgivelsene. Det er altfor lett å bare skrive ut piller i stedet for å gå til bunns i problemene. Mange tenker ikke på de langsiktige konsekvensene, noe som stadig viser seg når kvinner sliter med å få barn. ← :klø: Kan du utype dette nærmere? Press fra omgivelsene? Og det at flere og flere kvinner i dag sliter med å bli gravide skyldes nok heller økt alder, enn at de har gått på p-piller.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2007 #38 Skrevet 9. mars 2007 Denne artikkelen skremte meg iallefall, og jeg vurderer nå sterkt å slutte på p pillene. http://www.matoghelse.no/index.php?id=309755
gizmoo Skrevet 9. mars 2007 #39 Skrevet 9. mars 2007 Er kjempefornøyd med å gå på p-piller jeg.... Har mye mindre og kortere mens+ ikke så vondt i magen. Har gått på pillen i 10 år... Siden jeg var 16. Har sluttet i perioder, og da har jeg blitt mye dårligere når jeg har mensen. Begynte ikke på pillen pga press, men fordi jeg ikke ville ødelegge livet mitt med å få baby som 16åring. Tror det er mange som tenker sånn. Men selvfølgelig jeg går ikke tilbake til piller med forskjellige hormoner i som Trionetta. Er mye bedre med likt i alle pillene som det er i Yasmin. Har ikke merket en eneste bivirkning Pluss at kondom er turnoff hvis du har fast partner....men anbefales på det sterkeste til de som har tilfeldig sex!!!!!!!!!
Gjest Tokidoki Skrevet 9. mars 2007 #40 Skrevet 9. mars 2007 Hvis man setter opp antallet problemtilfeller mot det antallet som går på p-piller uten å ha noen problemer(for dem hører man aldri om), så er neppe p-pillene særlig mer farlig enn andre medikamenter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå