Gå til innhold

Hvorfor tar dere p-piller

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Her er et av mange artikler der ute som sier hvor helseskadelig p-piller kan være. Bryr det dere ikke hva dere putter i dere, eller føler dere at det er utenkelig å ikke ta det pga f.eks press?

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/03/08/494377.html

Andre unge jenter som heller ikke tar p-piller her? Eller er jeg den eneste?

Videoannonse
Annonse
Gjest Vidvandre
Skrevet

Fordi jeg vil ikke bli gravid og kondom er turnoff.

Dessuten får jeg ikke noen bivirkninger av p-piller.

Gjest Talula
Skrevet (endret)

Jeg leste denne artikkelen og la merke til at disse legene som uttalte seg der var veldig negative. Imidlertid så beskytter vel p - piller mot en annen form for kreft, husker ikke hvilken. Det er slett ikke alle leger som er like negative som disse, tror ikke det må oppfattes som noen generell enighet i legestanden om at p -piller skal være noe man bør unngå. Det de påpeker er jo visse risikoer man vet om, men de sier også at det kan se ut som en del av disse risikoene forsvinner etter man slutter med pillen. Så skal det jo sies at p -piller, i tillegg til det Vidvandre har nevnt kan gjøre at man får mindre smerter, og mindre blødninger av å ta p -piller. P -piller har vært på markedet i over 30 år og det går helt fint med de fleste som tar de, såvidt jeg har skjønt, og de pillene som er på markedet i dag inneholder ikke så høye doser. Selvsagt bryr man seg om hva man putter i seg, men for min del må det bli en avveining av fordeler og ulemper, og da velger jeg det som passer meg. Jeg ville aldri latt meg presse til å ta p - piller. Dessuten er det vel en liten overdrivelse å si at "det ødelegger" oss.

Endret av Talula
Gjest StoreSky
Skrevet

De to legene som uttaler seg er ansatt ved Arena medisinske senter -et helsetilbud som retter seg mot alternativ medisin. (naturterapauter, akupunktur, kostholdveiledning, etc. www.areneklinikk.no) Ims er utdannet "vanlig" almennlege, deretter innen homøpati.

Disse legene er IKKE objektive i sin uttalelse!! (grunnen til at jeg kjenner til de, er fordi jeg selv går der) De er veldig opptatt av at alt skal være naturlig, det gjelder ALLE typer medisiner. (smertestillende, anti-depressiva, antibiotika, etc)

Forøvrig så går jeg jevnlig til kontroll siden jeg bruker p-piller. Og kondomer klør jeg av, og naturmetoden er slett ikke sikker! (temp målinger som de nevner) Ikke har jeg råd til et apparat til 2000,- heller... Naturmetoden er også slik at man må avstå fra sex, ev bruke kondom de usikre dagene.

Konklusjonen er, så lenge p-piller er det eneste sikre alternativet for meg, så bruker jeg det. (merk: jeg er i fast forhold)

Gjest Talula
Skrevet (endret)
De to legene som uttaler seg er ansatt ved Arena medisinske senter -et helsetilbud som retter seg mot alternativ medisin. (naturterapauter, akupunktur, kostholdveiledning, etc.  www.areneklinikk.no) Ims er utdannet "vanlig" almennlege, deretter innen homøpati.

Disse legene er IKKE objektive i sin uttalelse!! (grunnen til at jeg kjenner til de, er fordi jeg selv går der) De er veldig opptatt av at alt skal være naturlig, det gjelder ALLE typer medisiner. (smertestillende, anti-depressiva, antibiotika, etc)

Forøvrig så går jeg jevnlig til kontroll siden jeg bruker p-piller. Og kondomer klør jeg av, og naturmetoden er slett ikke sikker! (temp målinger som de nevner) Ikke har jeg råd til et apparat til 2000,- heller... Naturmetoden er også slik at man må avstå fra sex, ev bruke kondom de usikre dagene.

Konklusjonen er, så lenge p-piller er det eneste sikre alternativet for meg, så bruker jeg det. (merk: jeg er i fast forhold)

Jeg reagerte på at de anbefalte unge jenter naturmetoden. Det høres ærlig talt ikke særlig ansvarlig ut, da kan de vel heller anbefale kondomer. Det er ikke sikkert alle unge jenter forstår hva som menes med naturmetoden og hvordan den utøves.

Endret av Talula
Gjest Gjest
Skrevet

Synes det med å ta p-piller blir litt som å helle i seg halvannen liter cola til et stort junk food-måltid med masse e-stoffer hver dag og tro at man ikke blir syk på lang sikt. (litt satt på spissen)

Gjest StoreSky
Skrevet
Synes det med å ta p-piller blir litt som å helle i seg halvannen liter cola til et stort junk food-måltid med masse e-stoffer hver dag og tro at man ikke blir syk på lang sikt. (litt satt på spissen)

1. mulig det gjaldt før, da var dosene av østrogen myyye høyere.

2. da må det jo være veldig mange syke kvinner i verden! siden p-piller er så populært mener jeg....

3. bedre med uønskede graviditeter da?? med alle de bivirkningene som følger dette....

Skrevet

Jeg synes faktisk det er frekt og lite hensiktsmessig å komme med slike uttalelser, som det du gjør, TS. En av mange artikler som omtaler hvor farlig p-piller er sier du? Hva med de mange, mange artiklene som sier det motsatte?

( http://www.aftenposten.no/helse/article562405.ece , http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/p-piller.php , http://mozon.no/sex-og-samliv/prevensjonsg.../art350933.html osv osv)

På generelt basis vil jeg si at det å lære seg å ikke ta alt på nettet for god fisk er ganske greit. Det er greit å gjøre seg opp egne meninger også, men det er ikke greit å påstå at kvinner som benytter seg av p-piller ikke bryr seg om hva de putter i seg, eller at de gjør det på grunn av press. Ærlig talt.

Gjest Talula
Skrevet
Jeg synes faktisk det er frekt og lite hensiktsmessig å komme med slike uttalelser, som det du gjør, TS. En av mange artikler som omtaler hvor farlig p-piller er sier du? Hva med de mange, mange artiklene som sier det motsatte?

( http://www.aftenposten.no/helse/article562405.ece , http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/p-piller.php , http://mozon.no/sex-og-samliv/prevensjonsg.../art350933.html osv osv)

På generelt basis vil jeg si at det å lære seg å ikke ta alt på nettet for god fisk er ganske greit. Det er greit å gjøre seg opp egne meninger også, men det er ikke greit å påstå at kvinner som benytter seg av p-piller ikke bryr seg om hva de putter i seg, eller at de gjør det på grunn av press. Ærlig talt.

:enig:

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Faktisk så var den største grunnen til at jeg tok p-piller at jeg er arvelig belastet for, og har hatt, cyster på eggstokkene, og ble anbefalt p-piller som forebyggende av lege og gynekolog. Bare synd at kroppen min ikke er glad i hverken p-piller, p-sprøyter eller plaster, så da får jeg vel heller ta sjansen og være mer obs på magesmerter.

Gjest Gjest
Skrevet

Mange unge jenter tar p-piller på grunn av press fra omgivelsene. Det er altfor lett å bare skrive ut piller i stedet for å gå til bunns i problemene. Mange tenker ikke på de langsiktige konsekvensene, noe som stadig viser seg når kvinner sliter med å få barn.

Skrevet (endret)
Mange unge jenter tar p-piller på grunn av press fra omgivelsene. Det er altfor lett å bare skrive ut piller i stedet for å gå til bunns i problemene.

Hvilke problemer? :klø: At man kan bli gravid? I såfall synes jeg at det å skrive ut resept på p-piller er å gå til bunns i problemene.

Endret av bada
Skrevet
Mange unge jenter tar p-piller på grunn av press fra omgivelsene. Det er altfor lett å bare skrive ut piller i stedet for å gå til bunns i problemene. Mange tenker ikke på de langsiktige konsekvensene, noe som stadig viser seg når kvinner sliter med å få barn.

:klø:

Gi oss gjerne en seriøs statistikk eller undersøkelse på dette. Både på at unge kvinner tar p-piller pga press - og at leger (?) ikke går til bunns i problemer. (Hvilke problemer forresten?)

Ja, og at p-piller er en direkte årsak til at noen sliter med å få barn, lenge etter at kvinnen sluttet på p-pillene. (Du tror ikke det kan være andre årsaker altså? Som for eksempel overvekt, at man venter lenger med å få barn etc?)

Skrevet
Hvilke problemer?  :klø: At man kan bli gravid? I såfall synes jeg at det å skrive ut resept på p-piller er å gå til bunns i problemene.

Altså. Problemet er at sex kan føre til uønsket graviditet. Derfor må man slutte med sex for å komme til bunns i problemet. Jeg skjønner ike hva som er så vanskelig å forstå med det. Det er bare å se på USA for å se hvor godt en slik politikk fungerer.

:ironi:

Skrevet
Altså. Problemet er at sex kan føre til uønsket graviditet. Derfor må man slutte med sex for å komme til bunns i problemet. Jeg skjønner ike hva som er så vanskelig å forstå med det. Det er bare å se på USA for å se hvor godt en slik politikk fungerer.

:ironi:

:ler:

Skrevet (endret)

Det som bekymrer meg er de mentale plagene man kan få av p-piller. Det er det ingen leger som opplyser om! Humørsvingninger, depresjoner og annet fanteri skal man ikke undervurdere.

Endret av aimee
Gjest Orinoco
Skrevet
Det som bekymrer meg er de mentale plagene man kan få av p-piller. Det er det ingen leger som opplyser om! Humørsvingninger, depresjoner og annet fanteri skal man ikke undervurdere.

Da har vært til feil leger, for det har mine leger opplyst om.

Gjest StoreSky
Skrevet

Alle leger jeg har vært på har vært obs på at folk reagerer ulikt på ulike merker av p-piller. Uansett om det er fastlegen, privat gynekolog, ullevål sykehus, vikar til fastlegen, etc. Når jeg har kommet med mine mulige bivirkninger (vektøkning -som mest sansynlig kom av endret livsmønster) så har de tatt det på alvor. Nå går jeg på p-piller som jeg ikke merker noe av. Bortsett fra at jeg ikke blir gravid!

Skrevet

Trodde det var en kjent sak at mennesker reagerer individuelt på medisiner.

Skrevet

Jeg tar heller ikke p-piller, TS!

Nå er jeg gravid da, men det har ikke noe med manglende bruk av p-piller å gjøre.

Grunnen til at jeg ikke har villet gå på p-piller, er at ei venninne av meg fikk blodpropp i en legg (grunnet p-piller). Denne løsnet og hun fikk lungeemboli (blodpropp på lungene). Hun døde etter å ha ligget i koma noen dager på sykehuset. P-piller kan være utrolig skumle greier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...