Gå til innhold

Blir barnehagene en kennel?


Tule

Anbefalte innlegg

hei

dette er jeg faktisk veldig i mot det vil vere uheldig for barna  :fy_fy:  barn trenger et helhetlig og forutsigbart miljø og møte di samme ver dag, det vil ikke vere mulig vis barna skal vere der i forskjellige tider, vitsen med en barnehage er at barna skal vere i sammen, vordan skal man legge op aktiviteter med grupper vis barna er der til forskjellige tider barn skal leke sammen og vere sammen og vere i det sosiale miljoet i barnehagen ikke leveres for og legge seg, vis skattepengene mine skal ga til barnehager vil jeg at barna skal ha noe igjen for det ikke bare ligge, og va med foreldrene bør ikke di kunne ta seg av barna sine og legge dem sel, jeg syns ikke det virker serlig modent vis man som forelder vil ha det slik

En annen ting om det blir flere enslige foreldre er det dermed slik at vi bør legge til rette for det? bør vi ikke legge til rette for og hinte om va som er best for barna

en annen ting er at nar barna begynner på skolen så er di der på formiddagen uanset foreldrenen ma inrete seg etter det da, da kan di og like gjerne gjore det mens di er i barnehagen

hei

det ville jo bli mange strenge kriterier da sporsmalet er vor fleksibelt det vil bli til slut da

hei

jeg kan vere enig med  deg der men jeg mener man og kan stope op og tenke pa om utviklingen er bare bra for barna og va man skal gjore med det om den ikke er det

hilsen

Er man ikke moden som foreldre fordi man ønsker en ordning der det kan innebære overnatting?

Er du klar over hvor mange enslige forsørgere der ute uten nettverk sliter? Er du klar over hvor dårlig samvittighet en kan få og hvordan man faktisk kjemper en kamp mot fordommer/ samtidig som man skal klare alt alene. Og så er man ikke moden fordi man ønsker seg et trygt sted for barnet fordi man selv MÅ på arbeid?

Hvorfor er ikke det modent? prøv å være alene om alt selv så kan vi heller snakke om mennesker som tar ansvar for eget liv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er man ikke moden som foreldre fordi man ønsker en ordning der det kan innebære overnatting?

Er du klar over hvor mange enslige forsørgere der ute uten nettverk sliter? Er du klar over hvor dårlig samvittighet en kan få og hvordan man faktisk kjemper en kamp mot fordommer/ samtidig som man skal klare alt alene. Og så er man ikke moden fordi man ønsker seg et trygt sted for barnet fordi man selv MÅ på arbeid?

Hvorfor er ikke det modent? prøv å være alene om alt selv så kan vi heller snakke om mennesker som tar ansvar for eget liv ;)

ja, det trenger ikke å være et problem kun for enslige foreldre uten nettverk heller. Situasjoner der begge foreldrene jobber skift blir også et problem, og selv om man har nettverk har familie og venner seg selv og sine å tenke på, så de fleste kan ikke basere seg på at disse stiller opp som fast barnevakt på kvelds- og nattetid.

Døgnåpne barnehager er jeg veldig for, iallefall kveldsåpne, men det som er viktig da er at det blir restriksjoner på hvor lenge barna kan være der, slik at de iallefall ikke er mer i barnehagen enn barnehagebarn er i dag, og da er en makstid for barn over 3 år på 9 timer (slik det er på barnehagene her omkring iallefall) en realistisk tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

for noen dager siden ga barneombudet Reidar hjerman en sterk kritikk mot foreldre som utnytter systemet og har barna sine i barnehagen ni timer eller fler ver dag, videre ble det utsagnet kritiser av Christin aamot som mener han gir foreldre dårlig samvitighet ugrunet

En blogg stotter barneombudet og jeg har lakt en link til den her

http://www.blogging.no/blog.php/sjufrem/post/17733

Men gjør han det? I dagens papir utgave av dagbladet ser vi at foreldre mer og mer sender syke barn i barnehagen, det er et økende problem at foreldre gjør det i steden for og vere borte fra jobben, bryr di seg ikke om barna lenger?

Er det viktigere og tilfredstile en arbeidsgiver en og ta seg av barna sine som liksom skal vere det kjereste man har?

Jeg kan nesten ikke forstå det :overrasket:

har vi kanskje vert for snille? Har vi bortskjemt foreldrene og lat dem ga ut fra at samfunnet skal opdra barna slik at di kan drite i det? Blir det slik at folk mer får barn av statusen det gir en av det di ønsker det for den gleden og tilførselen i livet det gir?

Hvem er vi? Jeg vet ikke om du har barn, Tule, men jeg tror de færreste anskaffer seg barn fordi det gir status... Det er vel heller slik at noen foreldre av en eller annen grunn er nødt til å ha inntekt, dvs jobbe.

Det virker vert fal som foreldre mener det ikke er sa farlig lenger, de kan liksom overlate det til andre og slippe slitet selv, kanskje vi skulle kreve en motytelse slik som i Sverige?

Der er det slik at du ikke får en barnehageplass vis du ikke er i jobb, vorfor kan vi ikke ha et slik krav her, jeg mener vi ikke skal vere sa strenge som der, jeg mener vi kan ha at alle barn ha ret til en 50% plass slik at di kan vere med i systemet og fa det sosiale med det men at begge foreldre ma vere i jobb for at man skal fa en 100% plass, da kunne man signalisere at foreldrene ma ta et ansvar og. hvorfor skal vi vere sa snilistiske? det gar j0o utover barna :forvirret:

Hvorfor skal "vi" legge oss bort i hvorfor foreldre mener de har bruk for barnehage? Hva med jobbsøkende? Skal ikke de få lov til å ha barnehageplass? Og hvordan signaliserer det til foreldrene at de må ta ansvar ved å kreve at de er i jobb for å få barnehageplass? Hva med kronisk syke foreldre?

Når vi fokuserer så mye på barnehagen som vi gjor her sa syns jeg vi bør ha en debat om hvordan systemet bør vere og det syns jeg ikke vi har hat det syns jeg er pa tide

Det er jo interesant og, man har jo snakket om at barnehagen kan gjøre at man ser og detekterer omsorgsvikt tidligere, men kan det ikke og tenkes at barnehagene avler omsorgsvikt og? når foreldre misbruker systemet slilk?

Kan du gi et eksempel ¨på hvordan barnehagene avler omsorgssvikt?

man burde i vert fall lege op plasene etter va som er best for barna og ikke bare foreldrene, for eksempel vis det ikke er bra for barn og vere i barnehagen lenger en 8 - 8,5 timer sa bor en plass vere det sa får heller foreldrene jobbe mindre, det handler om og prioritere og det trenger man nar man har barn
Jeg tror de færreste foreldre syns det er ok å ha barna i barnehage så lange dager som du refererer til. Noen gjør det fordi de faktisk ikke har et reelt valg, og noen gjør det kanskje for morroskyld slik du langt på vei antyder. Og jeg er enig med deg i at 9 timers dag er altfor lenge, men jeg blir litt skremt av denne trangen til å detaljstyre andre familiers gjøren og laden.

det er mange komentarer i linken jeg la ut og jeg syns noen av dem er fine, men jeg syns ikke helt om hun som jobber i barnehage og unskylder foreldrene hun burde tenke at det er ofte to foreldre per barn og di kan samarbeide og bytte pa og hente slik at barnet ikke altid ma vere i barnehagen 8 - 9 timer, jeg tror ikke det gar an og unga at barnet blir sliten etter sa lang tid, jeg syns ikke argumentene hennes passer, jeg mener en kan sete krav til foreldrene og

Vet ikke helt hvilken planet du lever på, Tule, men på min planet bor det i allefall ganske mange foreldre som av en eller annen grunn er alene om omsorgen for barn(a) sine...

hvorfor skal di i barnehagen ta seg av barna mer en foreldrene? det er helt rart, det er greit at det er et pas for ungene mens foreldrene er pa job men opgaven skal vere til foreldrene

kanskje vi burde stope op litt nå og tenke på va slags system vi er i ferd med og lage

Det er også kanskje greit å prøve å sette seg inn i andres situasjon? Jeg kjenner ganske mange familier som har eller har hatt barn i barnehage og mitt intrykk er at foreldre sliter med konstant dårlig samvittighet for lange barnehagedager. Og da er det ikke snakk om nitimersdag slik du tydeligvis er vant med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med døgnåpne bhg er at når du er på jobb, barnet er i bhg og sover (du jobba natt serru) og du henter barnet, du er stup trøtt men barnet er ikke trøtt, du skal da holde deg våken med barnet til hun skal i bhg og du på jobb, når skal du sove da?

når jeg blei alene med ungen måtte jeg finne meg ny jobb som ikke hadde så varierende arbeidstid som den forige jobben hadde, har du barn så må du faktisk gi slipp på div ting pga ungen, spes om du er alenemor/far. og noen ganger må man gi fra seg slikt som en fin jobb osv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *PEN&DEILIG*

Hva er kennel?

Jeg har alltid lu rt på det, for da jeg var i usa brukte de det ordet mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jer er en av de som faktisk må benytte barnehagens åpningstid (0730- 1630) . I stede for å bruke "dine" surt innbetalte skattepenger til sosialstønad og trygd jobber jeg heller normal full arbeidstid (8-16).

Jeg er eneforsørger til ei jente på 5 (pappaen bor 10 mil unna). Har en helt gjennomsnittlig lønn.

Dette gir meg muligheten til å tjene såpass at jeg og vesla har tak over hodet  med hvert vårt soverom . Økonomisk mulighet til å finne på aktiviteter/ reise ut av heimen på fritiden. Vi har muligheten til å delta på organiserte aktiviteter. Jeg har muligheten til å ta yttligere utdannelse som kan bidra til at jeg kan søke enda bedre betalte jobber- slik at jeg faktisk kan redusere stillingsbrøk.

Vi har økonomisk rom til å leve- ikke bare eksistere. Og vi gjør det på egne opptjente midler.

Jeg er fullt arbeidsfør- men du har kanskje ikke noe i mot  å betale for at jeg skal kunne gå hjemme å kose meg med datteren min. At du kanskje må jobbe enda en time lengre om dagen- bare for å tjene inn det ekstra du må betale i skatt for at jeg skal kunne gå hjemme???

Jeg bare spør. Kom gjerne med innspill på hvordan jeg ellers skal organisere dagene. Hvor jeg skal skaffe inntekten min i fra??

Tusen takk, prestekrage, for denne innslagen. Det var akkurat noe sånn jeg ville skrevet selv.

Foreldrene angripes i denne debaten, men ingen tenker at det er ikke foreldrene som bestemmer hvor lenge deres arbeidsdag skal være og hvor stor lønn de skal ha.

Norge stopper opp uten folk i arbeid. Tule, jeg lurer på hvordan du ville reagert hvis alle matbutikker stengte kl 14, eller behandligstiden på din søknad for ny hus ble forlenget med 6 måneder, eller at bussene bare går frem til kl 15, for at de ansatte skal kunne komme seg hjem og være med barna sine. Tror nok du ville forbannet regjeringen og alle foreldre som ikke sender disse barna i barnehagen, for du får ikke gjort noe.

Og jobber du deltid for å komme fortere hjem til dine barn? Og hvis du ikke har barn, jobber du da 2 timer lenger hver dag for at dine kollegaer kan komme seg hjem tidligere for å være med sine barn?

Hadde denne beslutningen bare vært opp til foreldrene, så tror jeg de hadde valgt å være mest mulig hjemme med barne. Men de fleste som har barna sine i barnehagen har ikke den mulighet. Det er mange som har små intekter og som trenger å jobbe for å kunne ha noe å leve av og for å kunne gi familien det de trenger.

Og jeg tror ikke barn har det så ille i barnehagen. Jeg elsket å være i barnehagen når jeg var liten. De får leke dagen lang. Det er akkurat det de gjør hjemme og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

denne diskusjonen går vel mere på når foreldre sender syke barn i barnehagen så de selv kan dra på jobb. da blir det vel lit dumt og si at stakar foreldre som har dårlig råd og må jobbe, du får betalt for og bli hjemme med sykt barn, ergo så er det kunn av egoistiske grunner du sender dit syke barn til et sted med mye lyd og bevegelse.

da blir det feil og pese om dårlig råd og greier.

jeg har bodd alene med ungen i snart 9 år, jobbet i barnehage og virkelig sliti økonomisk, men er ungen syk så blir jeg hjeme med mit syke barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 110 prosent enig at barn trenger rutiner, forutsigbarhet og trygghet! Jeg kunne ønske jeg levde i en ideel verden. Derimot, så må man være realistisk og gjøre det beste ut av ALT. Det betyr at i stedet for å være i mot samfunnsutviklingen-så følg den i stedet MENS man har holdningsfremmede kampanjer med fokus på VERDIER.

Jeg tror ikke barn tar skade av å være i bh en kveld i uken f,eks- hva blir alternativet for en enslig forsørger uten nettverk?....sosialkontoret? Hvis mor er lykkelig er barnet som regel fornøyd det også;)

hei

poenget mit er at det er vanskelig og lage et enhetlig miljo dersom noen barn er der på dag tid og noen på nattestid og man ikke vet fra tid til annen vor mange som er i vilken gruppe jeg kan vere enig i at vi kan ha lengre apningstider en i dag siden vi antakelig ma ha flere skift for og dekke foreldrenes arbeidstid men jeg er i mot dognåpne hage siden jeg mener det vil lage et for utforutsigbart miljo

en annen ting er at siden du mener dete er sa viktig, hva med forsorgeren når barnet kommer på skolen jeg syns du kan komentere det? det er ikke sa mange som har onsket døgnåpen skole sa jeg kan ikke tro at problemet er sa mye storre for barnehage barn

En annen ting er vel og at di fleste enslige foreldre ofte boseter seg eter vor di har netverk eller der vor den andre foreldern bor jeg kan ikke se at dette er noe stort problem, og det kan ikke vere noe bra for et barn og ikke ha et nettverk heller vi bor vel ikke lege op eter at folk skal bo pa en slik mate heler

en annen ting er vel at om man har barnet i en barnehage sa far det vel venner det kan vere hos også, man kan vel samarbeide om barnepas, mange barn vi vel syns det er fint og kunne overnate hos vener

jeg syns det er lit droyt at foreldre ikke skal kune ta lit ansvar for barna sine sel at staten skal ta alt, jeg er for barnehager og gode apningstider og stottemuligheter for di som vil vere hjemme med barna sine men jeg mener at utover det sa bor foreldre og i dag kunne fine litt pass sel

jeg er ikke i mot samfunsutviklingen men som du sier sa ma vi vere ops pa utviklinger som ikke er heldige og bruke holdningskampanje for og rette det og en del av det tror jeg kan vere og vere klar pa hva barnehagen skal vere

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange enslige mødre er f.eks sykepleiere eller hjelpepleiere, og mange av disse får ikke jobb hvis de ikke kan jobbe turnus.

Hvis man ikke legger til rette for enslige foreldre, er det faktisk barna det går ut over. Tenker du at det blir lettere å forsørge seg selv og barn på èn inntekt om man ikke kan jobbe på ubekvemme tidspunkter og ikke fulltid, bare man ikke får full barnehageplass?

Jeg har aldri sett noe som tyder på at det er tilfelle, og grunnen til at vi har barnehager er at barna skal ha et trygt, kjent og pedagogisk stimulerende tilbud mens foreldrene er på jobb, og tar vi vekk barnehagetimer betyr det at foreldrene må finne andre løsninger med tilfeldige barnevakter i stedet. Hvordan er barna tjent med det?

hei

jeg skjønner ikke helt va du svarer på her, du sitere noe der jeg snakker om døgnåpne barnehager men du svarer som et standpunkt i det jeg diskutere genrelt, det kunne vert greit om du kunne si om du var for eler i mot døgnåpne da for diskusjonen

mit poeng er at foreldrene ma forholde seg til at barnet er borte på dagtid når det er pa skolen vorfor er dete sa mye vanskeligere nar det er i barnehagen

det er jo et poeng

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke moden som foreldre fordi man ønsker en ordning der det kan innebære overnatting?

Er du klar over hvor mange enslige forsørgere der ute uten nettverk sliter? Er du klar over hvor dårlig samvittighet en kan få og hvordan man faktisk kjemper en kamp mot fordommer/ samtidig som man skal klare alt alene. Og så er man ikke moden fordi man ønsker seg et trygt sted for barnet fordi man selv MÅ på arbeid?

Hvorfor er ikke det modent? prøv å være alene om alt selv så kan vi heller snakke om mennesker som tar ansvar for eget liv ;)

hei

na er det vel fa som er helt uten netverk da, uanset sa må di løse det på en annen mat når barnet kommer på skole, vordan vil du gjore det da, vorfor skulle det vere letere og finne pas da, lit ma foreldrene kune gjore sel, kan di fine pass da kan di gjore det mens barnet er i barnehagestadiet og

og ja jeg mener man kan stille sporsmal ved modenheten til en person som er sa overbevist om og klare alt at vedkommende bostere seg unna alt som er av familie og netver, barn trenger besteforeldre og tanter og onkler som di kan ha kontakt med

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det trenger ikke å være et problem kun for enslige foreldre uten nettverk heller. Situasjoner der begge foreldrene jobber skift blir også et problem, og selv om man har nettverk har familie og venner seg selv og sine å tenke på, så de fleste kan ikke basere seg på at disse stiller opp som fast barnevakt på kvelds- og nattetid.

Døgnåpne barnehager er jeg veldig for, iallefall kveldsåpne, men det som er viktig da er at det blir restriksjoner på hvor lenge barna kan være der, slik at de iallefall ikke er mer i barnehagen enn barnehagebarn er i dag, og da er en makstid for barn over 3 år på 9 timer (slik det er på barnehagene her omkring iallefall) en realistisk tid.

hei

jeg blir lit sjokert over argumentasjonen, jeg kan vere enig i kveldsapne barnehager til en grad men døgnåpne syns jeg blir for dumt, mener du vi skal ha døgnåpne skoler og? vis foreldrene kan skafe pas til barna da vorfor skal det vere sa mye vere i barnehagen, jeg syns du kan komme op med et argument for det vis du syns jeg skal ta onsket om dognåpne barnehager seriøst

det siste er jeg enig i, jeg syns det haster med og infore sentrale regler om maks opholstid jeg mener det kan vere bra og lage en forutsigbarehet for komunene som skal opfyle kravet om ful barnehage dekning

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med døgnåpne bhg er at når du er på jobb, barnet er i bhg og sover (du jobba natt serru) og du henter barnet, du er stup trøtt men barnet er ikke trøtt, du skal da holde deg våken med barnet til hun skal i bhg og du på jobb, når skal du sove da?

når jeg blei alene med ungen måtte jeg finne meg ny jobb som ikke hadde så varierende arbeidstid som den forige jobben hadde, har du barn så må du faktisk gi slipp på div ting pga ungen, spes om du er alenemor/far. og noen ganger må man gi fra seg slikt som en fin jobb osv.....

Gi fra seg slikt som en fin jobb? Den tiden min mann og jeg begge jobbet skift hadde vi ikke akkurat fine jobber, det er snakk om skiftarbeid på en fabrikk. Det er ikke alle som kan velge og vrake i jobber, og det er ikke alle steder det er så mange jobber å velge blant heller.

Ang hvis du jobber om natta, henter ungen som har sovet i barnehagen og så må være våken hele dagen...det er noe man venner seg til. Barnehagebarn legger seg dessuten relativt tidlig så litt søvn på kvelden får man seg uansett. Og her finnes det muligheter til å innrette seg. Man kan leie seg en dagmamma 3-4timer på dagen for eksempel(for på dagtid er det ikke så stort problem å finne tilsyn til barna, det er om kvelden og natta det er et problem for mange), og sove da, og så sove resten etter barnet har lagt seg om man er alene om barnet. Om man er to som jobber samme skift kan man også sove på skift. Selvfølgelig ikke en ideell situasjon, men det er dessverre slik for mange. Man kan ikke si at man bare må jobbe redusert eller ta ulønnet permisjon, for det har ikke folk med lavtlønnsyrker råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er vi? Jeg vet ikke om du har barn, Tule, men jeg tror de færreste anskaffer seg barn fordi det gir status... Det er vel heller slik at noen foreldre av en eller annen grunn er nødt til å ha inntekt, dvs jobbe.

hei

jeg er enig i det men sporsmalet er vor mye job penger trenger man

Hvorfor skal "vi" legge oss bort i hvorfor foreldre mener de har bruk for barnehage? Hva med jobbsøkende? Skal ikke de få lov til å ha barnehageplass? Og hvordan signaliserer det til foreldrene at de må ta ansvar ved å kreve at de er i jobb for å få barnehageplass? Hva med kronisk syke foreldre?

Kan du gi et eksempel ¨på hvordan barnehagene avler omsorgssvikt?

vis du hade lest inlegene mine sa vile du set at jeg og sa de som er syke eler kan dokumentere et behov skulle fa rett forøvrig er det dete systemet di har i sverige, og om ikke noe annet kune det ha vert brukt fram til vi hadde ful barnehage dekning slik at vi hade sikret at di som virkelig hade behov fik plas

Jeg tror de færreste foreldre syns det er ok å ha barna i barnehage så lange dager som du refererer til. Noen gjør det fordi de faktisk ikke har et reelt valg, og noen gjør det kanskje for morroskyld slik du langt på vei antyder. Og jeg er enig med deg i at 9 timers dag er altfor lenge, men jeg blir litt skremt av denne trangen til å detaljstyre andre familiers gjøren og laden.

poenget er at barna ogsa er et feles ansvar og da skader det ikke og lage hint om va som er en bra utvikling, og jeg tror ikke ale gjor det for moroskyld, men jeg diskuterte i et forum her en gang med en mor som ikke skjonte vorfor hun ble kritisert for at hun ikke gad og vere hjemme mer med barnet en seks maneder og sente det i barnehagen sa ike ale bryr seg like mye

Vet ikke helt hvilken planet du lever på, Tule, men på min planet bor det i allefall ganske mange foreldre som av en eller annen grunn er alene om omsorgen for barn(a) sine...

ja det vet jeg vel og jeg har ikke sakt noe annet heller, men det er noen som av egen behagelighet velger og ikke samarbeide med noen di kune ha samarbeidet med eller som flytter for og fa en bra job i steden for og ta hensyn til vor di og barnet har netverk

Det er også kanskje greit å prøve å sette seg inn i andres situasjon? Jeg kjenner ganske mange familier som har eller har hatt barn i barnehage og mitt intrykk er at foreldre sliter med konstant dårlig samvittighet for lange barnehagedager. Og da er det ikke snakk om nitimersdag slik du tydeligvis er vant med.

hei

jeg er ikke vant med noe som helst jeg snakket om di mest grove tilfeller her og der mener jeg vi kan gjore noe jeg syns det er trist med foreldre som ikke gider og ha barnet med seg i ferietiden heler

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=
hei

jeg skjønner ikke helt va du svarer på her, du sitere noe der jeg snakker om døgnåpne barnehager men du svarer som et standpunkt i det jeg diskutere genrelt, det kunne vert greit om du kunne si om du var for eler i mot døgnåpne da for diskusjonen

mit poeng er at foreldrene ma forholde seg til at barnet er borte på dagtid når det er pa skolen vorfor er dete sa mye vanskeligere nar det er i barnehagen

det er jo et poeng

hilsen

Jeg trekker meg ut av denne diskusjonen, da jeg ikke kan diskutere med et utgangspunkt hvor foreldre ikke skal ha fulle rettigheter til å skjøtte sitt arbeid, og der redusert arbeidstid for foreldre skal tvinges gjennom ved å begrense tilgang til trygg og god omsorg for barnet i barnehagen mens foreldrene jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...