venus* Skrevet 24. februar 2007 #41 Skrevet 24. februar 2007 Dette er som å lese transkript av et vekkelsesmøte på kristen-tv, om enn med annet innhold. 3
mysan Skrevet 24. februar 2007 #42 Skrevet 24. februar 2007 Hei. Jeg er skikkelig sjokka etter å ha lest alle pr innleggene på disse sidene. Har moderator glemt at det ikke er lov å reklamere for egen bedrift. Men det er kanskje forskjell på hvilke merker som blir reklamert for på KG. Det er noen merker som får all den reklameplassen de trenger. Denne diskusjonen er veldig smart laget slik at produktet får sin pr. samtidig som man blir oppfordret til å sjekke nettsiden for produktet. Nå må moderator ta seg sammen her å slutte å gjøre forskjell. At akkurat det produktet som moderator kanskje selv bruker eller synes noe om kan få sin reklame skjult inn i en fordekt diskusjon. Min oppfordring til alle i denne diskusjonen er bruk dødehavsprodukter. Det er absolutt det beste som finns. :blunke: ← Hei og hopp. Nå er det kanskje jeg som har forsvart det sterkest, og jeg driver ikke med Mary Kay lenger. Jeg gjorde det tidligere, men har ikke verken tid eller ork til å holde på. Men produktene kommer jeg aldri til gå gi slipp på. Det vi diskuterer her er vel dessuten mer konseptet MK, ikke hvert enkelt produkt som et salgsobjekt. Det er lurt å klare og se forskjellen på disse tingene.
mysan Skrevet 24. februar 2007 #44 Skrevet 24. februar 2007 Fordi jeg ikke gidder å gjøre jobben som skal til for at det skal bli mer enn litt penger av det. Jeg er temmelig makelig, og sitter heller med en god bok eller et hjernedødt tv-program enn å bygge opp en forretning som krever både energi og utholdenhet. Min utholdenhet varer stort sett i to uker. Jeg kan fremdeles la meg trollbinde av gode konsepter, men jeg har etter hvert lært å kjenne meg selv, og vet at jeg kommer ikke til å lykkes så godt som jeg egentlig ønsker, fordi jeg ikke har den nødvendige driven. Forskjellen på meg og de som syter, er at jeg ser at det er mine egne begrensninger som hindrer meg, og ikke selskapet, produktene eller konseptet.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. februar 2007 #45 Skrevet 24. februar 2007 Da blir neste spørsmål: Hvorfor begynte du med Mary Kay? Min kompis som ikke fikk Mercedesen etter 6 mnd viste oss (som han prøvde å verve) skrevet materiell med MLM/Networking selskapets logo på der det sto at med slik og sånn innsats ville det dukke opp en Mercedes. Det blir derfor helt feil å skylde på en overivrig konsulent sine "løgner". Akkurat det å si det er det som får alt annet du skriver om dette til å virke som religiøs og hjernevasket fanatisme. Det er akkurat slik holder sektmedlemmer på overfor de eks-medlemmene som viser til sektens løgner på. De brøler også at de ikke er en sekt og sier hvorfor - omtrent som du holder på å forklare at dette er direkte salg og ikke MLM/Networking. Eller Timeshare selgerne som vi møtte en plass på sydligere breddegrader som hadde et fantastisk konsept å vise oss - er det timesharing sa vi - neida det var det ikke det så. Når vi var så dumme å bli med på møtet så var det et timesharing konsept, men de kalte det noe annet. Jeg er klar over at det ikke er en pyramide. Men jeg mener fortsatt at det er nettverksmarkedsføring - fordi det er basert på at man selger produkter gjennom et nettverk som man bygger ut fra slekt, venner og kolleger. Meningen er at disse skal verve nye gjennom sitt nettverk igjen. Dermed er det MLM/Networking, selv om du liker å kalle det noe annet. Direktesalg er når en konsulent importerer selv til egen butikk/salgsledd uten å gå via et grossistledd. Jeg er helt sikker på at du har god peiling på MLM/Networking Mysan. Bare så synd at du går totalt i forsvar og ute av stand til å svare på de motargumentene andre kommer med. Jeg har sluttet å gå på homeparties, uansett produkt, fordi jeg har sett elendigheten denne "rik-i-en-fei" salgsargumentasjonen skaper. Og bare for ordens skyld har jeg også vært inne på MK sine norske sider og ser der akkurat den samme type propaganda jeg har sett hos andre MLM selskap - "ubegrenset inntekt", "50% fortjeneste" - og en rosa Volvo V50 til de som gjør karriere. Det står riktignok ikke noe om NÅR man oppnår drømmebilen ... Man har vel kanskje lært noe. Jeg har problemer med å skjønne det du skriver om at det er din egen makelighet som hindrer deg. Hvis dette er så fantastisk og gir så mange fantastiske muligheter så burde det være enkelt å overvinne makeligheten. Sånn er i alle fall jeg laget. Jeg kan ikke fordra å stå opp om morgenen - men siden jeg vet at uten arbeid ingen inntekt så vet jeg at jeg må ta meg i nakken og stå opp og gå på jobb hver dag. Dersom det fantes en annen måte, f.eks. at man virkelig kunne tjent til livets opphold og mere til ved å f.eks jobbe 12-16 hver dag så hadde jeg gjort det for lenge siden. Er du spesielt makelig anlagt Mysan, eller er det det at du ikke orker å plage vennenettverket ditt med stadig nye forespørsler om homepartys og med ønske om at en eller to av dem begynner som konsulent for deg siden det stadig er folk som slutter med det?
mysan Skrevet 24. februar 2007 #46 Skrevet 24. februar 2007 Svarer i farger for å slippe og klippe og lime en masse. Da blir neste spørsmål: Hvorfor begynte du med Mary Kay? Fordi jeg så muligheten og fordi jeg som kunde gjennom et par år visste at produktene var gode Min kompis som ikke fikk Mercedesen etter 6 mnd viste oss (som han prøvde å verve) skrevet materiell med MLM/Networking selskapets logo på der det sto at med slik og sånn innsats ville det dukke opp en Mercedes. Det blir derfor helt feil å skylde på en overivrig konsulent sine "løgner". Akkurat det å si det er det som får alt annet du skriver om dette til å virke som religiøs og hjernevasket fanatisme. Det er akkurat slik holder sektmedlemmer på overfor de eks-medlemmene som viser til sektens løgner på. Det finnes alltid et regnestykke som viser at man teoretisk sett KAN oppnå store resultater på kort tid, og noen klarer det også. Det gjelder dog ikke de fleste. Det krever en formidabel innsats, eller at man er en sånn person som bare trekker andre til seg. Sistnevnte gruppe har det ganske lett i alle sammenhenger De brøler også at de ikke er en sekt og sier hvorfor - omtrent som du holder på å forklare at dette er direkte salg og ikke MLM/Networking. Eller Timeshare selgerne som vi møtte en plass på sydligere breddegrader som hadde et fantastisk konsept å vise oss - er det timesharing sa vi - neida det var det ikke det så. Når vi var så dumme å bli med på møtet så var det et timesharing konsept, men de kalte det noe annet. Jeg er klar over at det ikke er en pyramide. Men jeg mener fortsatt at det er nettverksmarkedsføring - fordi det er basert på at man selger produkter gjennom et nettverk som man bygger ut fra slekt, venner og kolleger. Meningen er at disse skal verve nye gjennom sitt nettverk igjen. Dermed er det MLM/Networking, selv om du liker å kalle det noe annet. Direktesalg er når en konsulent importerer selv til egen butikk/salgsledd uten å gå via et grossistledd. Du kan mene hva du vil om akkurat det, men det er klare definisjoner på forskjellen. Direktesalg er IKKE at man importerer selv til egen butikk. Ta en telefon til direktesalgforbundet, så får du sikkert svar. Jeg er helt sikker på at du har god peiling på MLM/Networking Mysan. Bare så synd at du går totalt i forsvar og ute av stand til å svare på de motargumentene andre kommer med. Jeg svarer på argumentene dine utfra mine kunnskaper om emnet, det er ikke min feil at du ikke godtar svarene. Jeg har sluttet å gå på homeparties, uansett produkt, fordi jeg har sett elendigheten denne "rik-i-en-fei" salgsargumentasjonen skaper. Og bare for ordens skyld har jeg også vært inne på MK sine norske sider og ser der akkurat den samme type propaganda jeg har sett hos andre MLM selskap - "ubegrenset inntekt", "50% fortjeneste" - og en rosa Volvo V50 til de som gjør karriere. Det står riktignok ikke noe om NÅR man oppnår drømmebilen ... Man har vel kanskje lært noe.De legger selvfølgelig ikke ut hele markedsplanen på hjemmesiden. Den må man få stykkevis og delt for at den skal gi mening, med mindre man har vært i bransjen lenge nok til å skjønne den uten forklaringer. Man kan tjene ubegrenset i MK, og mange gjør det. Ikke de fleste, som nevnt har det noe med vilje og arbeidsinnsats å gjøre. De kan heller ikke fortelle deg NÅR du får bilen. Noen greier det på to år, andre bruker ti, og noen klarer det aldri. Jeg har problemer med å skjønne det du skriver om at det er din egen makelighet som hindrer deg. Hvis dette er så fantastisk og gir så mange fantastiske muligheter så burde det være enkelt å overvinne makeligheten. Sånn er i alle fall jeg laget. Jeg kan ikke fordra å stå opp om morgenen - men siden jeg vet at uten arbeid ingen inntekt så vet jeg at jeg må ta meg i nakken og stå opp og gå på jobb hver dag. Ja, men sånn er ikke jeg. Penger er nemlig ikke viktig nok for meg. Jeg er en quitter, og det innser jeg. Det kalles selvinnsikt. Og som deg, tar jeg meg selv i nakken og kommer meg på jobb hver morgen. Dette er fordi jeg har en sjef som forlanger at jeg dukker opp, og at jeg får betalt lønnen min for å være der. Dog er det en helt annen historie å være sin egen sjef. Da skal du ha hakket mer selvdisiplin enn mannen i gata. Dersom det fantes en annen måte, f.eks. at man virkelig kunne tjent til livets opphold og mere til ved å f.eks jobbe 12-16 hver dag så hadde jeg gjort det for lenge siden. Er du spesielt makelig anlagt Mysan, eller er det det at du ikke orker å plage vennenettverket ditt med stadig nye forespørsler om homepartys og med ønske om at en eller to av dem begynner som konsulent for deg siden det stadig er folk som slutter med det? Skal man drive med direktesalg eller mlm og bli uavhengig, må man jobbe mye mer enn fire timer hver dag i begynnelsen. Det tar tid å bygge opp en inntekt man kan leve av, og du må ha annen inntekt i bunnen i starten for å ha noe å leve av. To til fire timer per dag, ti timer per uke, eller hva som helst, er i tillegg til den jobben du allerede har, med mindre du har en mann eller andre som betaler regningene dine mens du bygger. Det at man benytter venner og bekjente i starten er en måte og utvide kundekretsen sin på, man baserer ikke fremtiden sin på en håndfull mennesker. Man kjenner fem personer. Disse har gjerne venner som du aldri har møtt, men du kommer i kontakt med dem via dine venner. Og slik utvider du kundekretsen din, det er ikke meningen at du skal fortsette å mase ihjel dine nærmeste resten av livet. Min makelighet går i at når jeg kommer hjem fra jobb er jeg sliten og orker ikke hive meg over telefonen for å booke hudpleiekurs eller andre aktiviteter for å bygge forretning. Jeg skulle gjerne gjort det, jeg trenger penger, men må finne andre måter å tjene penger på. Det ligger ikke for meg å hele tiden tenke rekruttering og salg. Jeg er ingen selger, akkurat som folk flest, men det er ikke dermed sagt at jeg fordømmer en bransje som er tilrettelagt for selgere. ←
mysan Skrevet 24. februar 2007 #47 Skrevet 24. februar 2007 (endret) http://www.direktesalgsforbundet.no/hvaer.php Her har du definisjonen på direktesalg. Jeg ser at direktesalgsforbundet definerer det som MLM dersom man tjener penger på andre i nettverket utenom sine egensponsede, men jeg skiller personlig mellom de selskapene hvor man tjener penger på hele nettverket uavhengig av egen posisjon, og de hvor man ikke tjener en krone på verken egenrekrutterte eller andre uten å ha oppnådd en viss posisjon selv. Og sistnevnte har jeg mindre sansen for en førstnevnte. Ergo er jeg mer tilhenger av de jeg anser som MLM-bedrifter enn de jeg anser som direktesalgsbedrifter. Endret 24. februar 2007 av mysan
Chic' Wilma Skrevet 24. februar 2007 Forfatter #48 Skrevet 24. februar 2007 Kopierer inn dette siste avsnittet fra linken din. Vanligvis har selgerne/distributørene en fortjeneste på videresalget av produktene som ligger på mellom 30 og 50 %. Hvis man i tillegg til ovennevnte også oppnår bonus/provisjoner på salget til de distributørene som sponses inn i selskapet under seg selv, har man et MLM-konsept (Multi-Level Marketing). Det spiller jo ingen rolle om man sponser personen selv om man kun for bonus på person 2, 4 og 6 eller må rekruttere 3 før man får provisjon. Hvis man overhode rekruttere andre og får provisjon av det er det mlm - hvordan produktene deretter selges har ingenting med det å gjøre. Hvis man legger dette sammen med hvordan du beskrev salgsmodellen i innlegget lenger oppe har vi helt klart med en mlm å gjøre. Ikke skjønner jeg hvorfor det er så viktig for deg å bortforklare dette. Mary Kay er en mlm/networkmarketing organisasjon som bruker direktesalg for å spre varene sine. Punktum. Når det kommer til dine andre utsagn om Vinnere og tapere og den gode gamle ,, you've got to work your business kan jeg ikke annet enn å smile. Klisjeene triller ut og mye av det kunne vært klippet rett ut av de forskjellige MK scriptene som florere på nettet. og kanskje er jeg naiv som tror det jeg leser men det er vel hakket sunnere i dette tilfelle enn å tro at alt negativt som florerer om MK på nettet er ledd i en større svertings kampanje bestående av eks tapere av MK damere som ikke -- hadde det - ++ en herskare misunnelige uteforstående som ikke tåler at andre tjener penger og derfor sitter på fritiden å forfalsker MaryKay dokumenter. Ja,, det ble faktisk også skrevet tidligere, at vi i Norge ikke tålte at andre hadde suksess og tjente penger. 1
Chic' Wilma Skrevet 24. februar 2007 Forfatter #49 Skrevet 24. februar 2007 (endret) Ser at du har endret innlegget med linken din. ,, og det du nå sier er at DU anser ikke MK for å være MLM. Det går vel litt i clinch med hva du skrev tidligere og din subjektive mening kan vel ikke helt stå som den allmenne mening her kan den vel?? endret pga leife invasjon. Endret 24. februar 2007 av Chic' Wilma
mysan Skrevet 24. februar 2007 #50 Skrevet 24. februar 2007 Det går egentlig ikke i clinch. Jeg var i bransjen før direktesalgsforbundetet begynte å se på MLM da dette kom til landet. Direktesalgsforbundet har jo vært lenge, og det tok litt tid før de begynte å se på fenomenet MLM. I USA hvor både direktesalg og MLM startet for 50+ år siden har de klare regler og et lovverk som omfatter både direktesalg og MLM, og her har de også klare definisjoner på forskjellen mellom de to. Derfor kaller ikke direkteselskapene seg for MLM selskaper i utgangspunktet. De har klare definisjoner på forskjellene, men disse forskjellene har blitt borte på veien til det norske direktesalgsforbundet. For meg er det revnende likegyldig hvorvidt MK kaller seg MLM eller direktesalgsbedrift, men jeg vet hvorfor de ikke gjør det. Var det klarere? Når det kommer til dine andre utsagn om Vinnere og tapere og den gode gamle ,, you've got to work your business kan jeg ikke annet enn å smile. Klisjeene triller ut og mye av det kunne vært klippet rett ut av de forskjellige MK scriptene som florere på nettet. Kall det gjerne klisjeer, men det er et faktum like forbannet. Man blir ikke rik på mlm uten å gjøre en seriøs innsats. DET er et faktum. Det er også et faktum at Clinton i sin tid takket bransjen for å ha gitt så mange mennesker en mulighet til å komme seg ut av sitt økonomiske uføre, og det er også et faktum at Trump svarte på spørsmål om hva han ville gjort hvis han ikke var millionær i dag, at da skulle han gått inn i et MLM selskap. De to utsagnene sier noe om mulighetene i bransjen for de som vil, og at det ikke er svada og lureri som det jo har blitt stemplet som her i landet. Her ser man jo ikke forskjell på mlm og pyramide. Vis meg gjerne én forretning som det ikke må jobbes hardt med i et par år eller mer, før man kan lene seg tilbake å føle seg rik. All forretningsdrift krever 110% i starten. At noen har latt seg lure til å tro at de kan bli rike i en fei ved å undertegne en kontrakt, uten å gjøre en jobb, tar ikke jeg på MIN kappe. Det sier mer om dem enn om meg.
mysan Skrevet 24. februar 2007 #51 Skrevet 24. februar 2007 (endret) Når det kommer til utsagn og steder på nett hvor folk kommer med sine skremselshistorier og faktaopplysninger om et selskap, så tar jeg dem seriøst, men jeg ser jo også hvor de kommer fra. Folk flest lykkes ikke som selvstendig næringsdrivende, enten det er i nettverksbransjen eller på andre områder. De som faktisk lykkes, er selvfølgelig ikke de som går ut og lager sånne sider. De sidene er laget av folk som enten ikke har lykkes i selskapet de omtaler, eller som ikke liker bransjen generelt. Når det kommer til utsagnene som forteller sannheten om noen av utsagnene i MK, så måtte jeg bare smile. Ja det er sant det som står der, men de forteller like fullt at bak disse sannhetene står det noen som følte seg lurt i utgangspunktet. Når de blant annet klarer å lage en hel avhandling om MK's utsagn om at humlen ikke er konstruert for å kunne fly, men flyr like forbannet, så kan jeg ikke annet enn å flire. Humlen er et symbol i MK på at du kan klare det du vil klare, det er ikke et vitenskapelig utsagn om humler og aerodynamikk. Videre står det noe om kleskode. Ja, MK har en kleskode. Det er det mange andre selskaper som har også. Du sitter for eksempel ikke i resepsjonen hos et stort internasjonalt konsern i jeans og collegegenser. Du serverer ikke kaffe på SAS sine flyvninger iført joggedress heller. Jeg skal være den første til å skrive under på at jeg aldri likte den kleskoden og syntes den var noe herk, men er det sånn så er det sånn. Enkelt og greit. Det står noe om bilen man kan oppnå, at denne ikke er din til odel og eie men at du har den så lenge du presterer. Ja, det er riktig det, som det vel er i alle firmaer som leaser biler til sine salgssjefer. osv osv... Det som er interessant, eller kanskje mer frustrerende egentlig, er at det er så mange som har sterke meninger om noe de egentlig ikke vet hva dreier seg om. De har hørt og lest om noen som... og dermed har de sterke meninger om saken. Sågar skal de fortelle deg, som faktisk har inngående kjennskap til saken, at du tar feil. Artig fenomen. Endret 24. februar 2007 av mysan
Chic' Wilma Skrevet 24. februar 2007 Forfatter #52 Skrevet 24. februar 2007 Du toucher jo borti det virkelige problemet her da: Hvorfor er det så mange som føler seg lurt?? Det er jo sannsynligvis fordi alle kortene ikke blir lagt på bordet under rekruttering. Hadde de fleste MK damene vært ærlige og fortalt hvor vanskelig dette egentlig er og hva det egenlig innebærer å selge MK hadde det nok også vært færre historier på nettet. Dette har ikke men noen få råtne epler å gjøre men den markedsførings og salgsstrategi som ligger til grunn. , og det er jo her kjernen ligger. Feilinformasjon og rekruttering for enhver pris og under feil forutsetninger. Man kan si mye rart om både mlm og pyramider og rent idealistisk kan de ha noe for seg men de fleste av mlm selskapene som eksisterer idag er nok ganske langt fra idealet, være det seg Amway, MK, Herbalife eller Lipe. (alle mlm selskaper som driver direktesalg)
Yme Skrevet 24. februar 2007 #53 Skrevet 24. februar 2007 Problemet er ikke at folk blir lurt... Problemet er at folk er såpass dumme og huet, og late, at de tror de skal få penger, uten å faktisk gjøre noenting. De regnestykkene som blir lagt fram funker, men man må faktisk jobbe hardt, og man må ansette flere folk som jobber like hardt. Problemet er ikke firmaet... Problemet er dumme og late folk.
mysan Skrevet 24. februar 2007 #54 Skrevet 24. februar 2007 Du toucher jo borti det virkelige problemet her da: Hvorfor er det så mange som føler seg lurt?? Det er jo sannsynligvis fordi alle kortene ikke blir lagt på bordet under rekruttering. Hadde de fleste MK damene vært ærlige og fortalt hvor vanskelig dette egentlig er og hva det egenlig innebærer å selge MK hadde det nok også vært færre historier på nettet. Dette har ikke men noen få råtne epler å gjøre men den markedsførings og salgsstrategi som ligger til grunn. , og det er jo her kjernen ligger. Feilinformasjon og rekruttering for enhver pris og under feil forutsetninger. Man kan si mye rart om både mlm og pyramider og rent idealistisk kan de ha noe for seg men de fleste av mlm selskapene som eksisterer idag er nok ganske langt fra idealet, være det seg Amway, MK, Herbalife eller Lipe. (alle mlm selskaper som driver direktesalg) ← Vel, nå er det vel ikke sånn at man sitter der med en ny rekrutt og sier: Nå skal du høre her. Dette kan være skikkelig vanskelig, du får flere nei enn ja, og du kommer til og møte folk som forbanner både deg og produktene dine. Skal du være med? Det man gjør er å peke på mulighetene, men så kommer cluet: man har som rekrutterer PLIKT til å følge opp den nye rekrutten, hjelpe og guide og støtte vedkommende. Gjerne hjelpe ham/henne gjennom de første møtene/partiene (alt etter hva slags selskap og produkter det gjelder), gjerne hjelpe til med de første telefonene som skal tas. personen skal ha opplæring, og her er det mange som svikter. noen er så ivrige på selve rekrutteringen at de glemmer oppfølgingen, eller sponser så lett nye at de rett og slett ikke har kapasitet til å hjelpe dem å lykkes. Videre er det opp til den nye og be om hjelp dersom dette ikke kommer av seg selv, vedkommende må sette seg inn i markedsplanen med hjelp fra sin sponsor, så han eller hun ser hva som gjelder og ikke gjelder. Hvilke regler som gjelder for inntjening osv. Man har selv et ansvar også for å sette seg inn det man har undertegnet på og gått inn i, og man har også ansvar selv for å følge "bruksanvisningen" for å lykkes. Mange vil prøve å finne opp kruttet på nytt, det har jeg sett utallige ganger. De vil ikke ut av sin egen komfortsone, og dermed kan de heller ikke følge bruksanvisningen som har vist seg å fungere i årevis.. og så lykkes de ikke. Det største hinderet for folk flest, er å ta de telefonene, gjøre de forespørslene og booke de møtene man må booke for å komme i gang. De tror de kan gjøre dette via mail, eller via oppslag i butikker... og så lykkes de ikke. Når det gjelder alle stegene og kravene i Mary Kay, så er det ikke noe der som er hemmelig, og det er det ikke i andre selskaper heller, men man må gidde å sette seg inn i det og se hva som faktisk kreves. Det er lett å la seg rive med, og det er jo derfor man undertegner, men det jeg sier er altså at deretter må man selv ta ansvar for å se på det som står skrevet, ikke bare det som blir fortalt i full fart av en konsulent. Det er nemlig også noe med at i et sånt første møte kan man ikke gi den mulige rekrutten alt som er av informasjon. Ikke for å lure vedkommende inn, men fordi man ikke klarer å fordøye så mye på en gang. Og fordi det er lett å skremme en person som faktisk ville kunne klart å komme langt, hvis man sier så mye at han eller hun blir redd og trekker seg uten å ha prøvd. Men det man bør si, er at det krever innsats, og høre hva denne personen er villig til å legge ned av tid og energi, og hva han eller hun forventer som et resultat av å bli med. Der slurves det nok endel, men man skal også ta høyde for at en del av de som er ute og rekrutterer ikke vet nok selv ennå til å kunne svare på alt mellom himmel og jord. Og det er ikke kunnskap som selger, det er entusiasme.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. februar 2007 #55 Skrevet 25. februar 2007 Så det du egentlig sier Mysan er: A) Man kan ikke gi all informasjon på en gang for det ville skremme bort kundene - usexye detaljer om at det krever mye jobb og at det også kreves aktiv innsats på telefon venter man med til konsulenten spør - eller finner ut av selv B) Dersom 10 konsulenter slutter og oppgir samme grunn: de ble lokket med lettjente penger og et fantastisk konsept som mange har tjent seg rike på uten at de ble fortalt om at 50% av rekruttene ville forsvinne av seg selv og dermed forsvinner også inntektsgrunnlaget. Ja så er det ikke Mary Kay konseptet det er noe feil med men de 10 konsulentene er late og udugelige og de som vervet dem er uærlige og har ikke skjønt konseptet. Jeg skjønner ikke at ikke du kan se dette selv? Og når det gjelder MLM og Networking vs. direktesalg så har du nå kommet med tre forskjellige versjoner. Jeg har hele tiden sagt at MK passer definisjonen av MLM eller Networking, men ikke Pyramide (som er basert på verving av mennesker som betaler inn et beløp uten å få et produkt). Du har nektet for dette ut fra din kunnskap om tema. Jeg beklager å måtte meddele at den kunnskapen du hevder å ha vitner om å være veldig preget av MK propaganda. Jeg har valgt kilder som Wikipedia for mine kunnskaper om tema - samt MK sine egne hjemmesider. Du var også raskt ute å gjette på hva slags selskap min venn uten mercedesen var i. Det er faktisk helt uvedkommende for denne diskusjonen hva det var. Jeg er helt sikker på at det selskapets argumentasjon er like fan(t)a(s)tisk som MK er - og forbløffende lik også. Men det vedkommer ikke saken da dette er en MK diskusjon. Jeg vokste opp med en hel menighet av Golden Products selgere en gang i tiden - og argumentasjonen den gangen var akkurat lik MK sin: Fantastiske produkter (noen av dem var det også) - unik mulighet til å tjene penger etc. Riktignok var det aldri snakk om noen bil. Men hadde vi huset fullt av Golden Products i mange år etter at det var slutt på salget? Jepp. Hvorfor? Jo for man måtte kjøpe for å få ut bonusen. Uansett argumenter - du kan aldri får meg til å like MK eller andre MLM selskaper. Også fordi selve invitasjonen til en MK eller annen MLM virksomhet sitt homeparty er basert på en løgn: Det er ikke noe kjøpepress. Det er ikke lov i Norge, dermed må man si det. Men GJETT om det er kjøpepress for vertinnen får jo et eller annet for salget som oppnås og konsulentene som er tilstede er ikke der for å være koselig. De er der for å selge. Slutt å lyge - det hadde hjulpet.
Yme Skrevet 25. februar 2007 #56 Skrevet 25. februar 2007 Det er så teit med folk som sier "så det du EGENTLIG sier, er"... Putter vi ord i kjeften på folk, utifra det vi tolker selv, eller?
mysan Skrevet 25. februar 2007 #57 Skrevet 25. februar 2007 (endret) Jeg ORKER simpelthen ikke argumentere mer Blondie, da du helt klart NEKTER å se hva jeg skriver. Ja, jeg synes det er uetisk og lokke folk med lettjente penger, og det står også klart i de fleste konsepter (alle jeg har sett) at det ikke er lov, og også at personer som gjør dette kan miste sin posisjon. MK har vært en LITEN del av min erfaring innenfor bransjen og siden det er MK vi diskuterer i denne tråden, er det der jeg tar eksempler fra. Ellers er det sånn at ting man plukker opp i ett selskap gjerne gjelder i alle de andre også, sånn som det med at man faktisk må jobbe for pengene. Nei, man ikke fortelle folk ALT første gang man snakker med dem, og jeg påpekte hvorfor, og at det IKKE er for å lure dem inn, men det valgte du bare å overse. Wikipedia er ikke et sted hvor man henter fakta, det er en side hvor folk som deg og meg kan skrive inn, og du kan selv gå inn og endre artikler som står der om du ønsker det. Jeg sier ikke dermed at det som står der er løgn, men det kan du ikke vite. Melder meg ut av diskusjonen. JEG har vært i bransjen i tretten år, DU har din info fra Wikipedia og ved å lese utsagn fra misfornøyde kunder og konsulenter. Takk for meg. Tillegg: http://sv.wikipedia.org/wiki/Multi-level_m...LM-f.C3.B6retag Her kan du gå inn og se. I listen over MLM selskaper har jeg nettopp vært inne og lagt til de tre nederste. LR, Fruta Vida og Nuskin. Jeg kunne lagt til masse annet også, ren svada og masse løgn, men jeg ønsker ikke å ødelegge siden til personen som har lagt inn det som står om MLM i denne artikkelen. http://no.wikipedia.org/wiki/Multi-level_m...rk_marketing.3F her kan du lese masse om MLM som forretning, hva som gjelder og ikke. Dette er det også jeg som har lagt inn, nå idag, bortsett fra det øverste avsnittet på fem linjer som lå der fra før. Alt jeg har lagt inn der har jeg hentet fra sidene til guruene i Norge når det gjelder MLM, og så er det opp til dem hvorvidt dette er sannhet eller løgn. Men nå ligger det i hvert fall på Wiki, som veldig mye annet. Endret 25. februar 2007 av mysan
Kosemose Skrevet 25. februar 2007 #58 Skrevet 25. februar 2007 Jeg føler at jeg har nok erfaring med produktene til å uttale meg om de. Men det som mange nok reagerer ved MK, er at dere ikke forsvarer produktene, men konsernet... Det virker som om dere tror at alle misliker MK fordi det er homeparty-preget, men det stemmer ikke. At jeg misliker konseptet med selging til venner kommer i TILLEG til at produktene er middelmådige. ← Vel, jeg får inntrykk av at det ikke er mulig å diskutere produktene uten at noen kommer med synsing om konsernet. Det er vel ikke akkurat sånn at noen spør om MK er gode produkter også svarer Mysan: Joda, det er et kjempefint konsern. ? Jeg er forøvrig ikke tilhenger av å gå på homeparty og lar det derfor være. Men jeg vet at mange syns det er hyggelig og sosialt. Jeg har aldri prøvd MK produkter men registrerer at noen syns de er kjempebra mens andre ikke liker dem. Som det er med de fleste andre produkter. ************************************************************** Jeg syns også det er litt rart å lese at de som har erfaring med å jobbe med MK og de som ikke har erfaring med MK (men kun har lest/hørt) har såpas ulike synspunkter. Og syns det er litt arrogant å hevde at de som har jobbet med det og vet en del om det ut i fra egen erfaring, nærmest er hjernevasket og med i en sekt.
mysan Skrevet 25. februar 2007 #59 Skrevet 25. februar 2007 Jeg syns også det er litt rart å lese at de som har erfaring med å jobbe med MK og de som ikke har erfaring med MK (men kun har lest/hørt) har såpas ulike synspunkter. Og syns det er litt arrogant å hevde at de som har jobbet med det og vet en del om det ut i fra egen erfaring, nærmest er hjernevasket og med i en sekt. ← Mens de selv sitter med fasiten på hva som er riktig og ikke ved å ha observert litt fra utsiden.
Kosemose Skrevet 25. februar 2007 #60 Skrevet 25. februar 2007 Mens de selv sitter med fasiten på hva som er riktig og ikke ved å ha observert litt fra utsiden. ← ...de har lest på Wiki vet du
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå