Gå til innhold

Takker du nei til plastposer?


Tulipanpiken

Anbefalte innlegg

Som regel takker jeg nei. Jeg pleier å bruke ryggsekk når jeg handler mye, og ellers har jeg som regel et handlenett med meg. Men det hender jo at jeg glemmer å ta det med meg, og derfor takker ja til en pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, det er virkelig oppløftende at så mange tenker på slike ting i hverdagen! Jeg bruker også både matposer og småposer innimellom, men prøver å aldri ha flere hjemme enn jeg faktisk trenger!

Da burde kanskje H&M ta et hint snart også? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i går kunne man observere meg med et brød (fargerikt  DONALD brød... et var litt utsolgt sånn på kvelden...) under armen, for jeg ville ikke ha noen pose (det andre fikk jeg plass til i veska, men man får ikke et brød oppi min veske i alle fall. så da gikk jeg og brødet mitt avsted til togstasjonen (ti minutters gåtur det) og jeg venta deretter litt lenge på togstasjonen, for jeg var tidelig ute, så jeg vandra rundt på kiosken med brødet under arma. Og så tok jeg toget, da fikk det ligge på setet ved siden av meg.

Jepp, dette brødt fikk en hel liten sightseing det, fordi jeg absolutt ikke ville ha ENDA en pose. Så er det mulig at en og annen syntes jeg så rar ut, men min kjære påsto det var "søtt"....

Hehe, så utrolig morsomt! Jeg ser det for meg! Og så heldig det brødet var, da... Masse frisk luft og greier! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker nei til poser hvis jeg har noe annet å ha det i. Nå er det ikke så ille hvis jeg får med meg flere poser enn jeg trenger, for vi resirkulerer all plast, inkludert plastposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I god miljø-ånd tar jeg ALLTID med med sekk eller en stor veske når jeg skal handle. Tar kun imot plasposer dersom jeg har handlet for mye, og ikke får mer inn i medbrakt sekk/veske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Raptuza

Vi handlar vekesinnkjøp og har vært flinke til å ta med oss gamle plastposar, sjølv om mange kanskje kikkar rart på oss. I førstninga gjorde vi det for å spara pengar. Kanskje sparar vi ein hundrelapp i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker nei til poser. Tar ALLTID imot kvitteringa, men der er fordi omverden tror jeg er kriminell. (Blir alltid stoppet på fly og fulgt etter i butikken) Ser ikke sjuskete ut, men kan bare ikke forklare den biten der..

Når vi går på butikken tar vi med egne poser, faktisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veskeguru

Har alltid med ryggsekk når jeg skal handle mat. Posene jeg av og til MÅ ha, brukes til restsøppelen. De små posene bruker jeg som ekstrabeskyttelse til div. toilettesaker som skal i kofferten når jeg er på reiser. Slitte eller ubrukbare poser går i plastsorteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg takker nei til poser på butikken...av en eller annen teit grunn syns mamma det er flaut å gå i butikken med meg når jeg gjør det. lol. Men de siste ukene har hun begynt selv også :jepp: Jeg har en stor skulderveske og oppi den har jeg to sammenpakkede tøyposer så jeg er godt dekket til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk

Som oftest har jeg med meg handlenett - har noen i bomull, og et par litt fancy i solid plast. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg har mange andre større poser takker jeg nei til småposer. Men vi sliter mer med at vi slipper opp for poser å kaste søppel i, så her tar vi imot det vi kan få.

Nå har jeg ikke lest alle svarene, så beklager hvis jeg gjentar noen. Men istedenfor å samle på masse bæreposer kan man kjøpe rull med hvite bossekker på de fleste matbutikker. Koster vel 10 kr en rull med veldig mange poser istedenfor 1 kr pr pose når du handler. Billigere for deg iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nå har jeg ikke lest alle svarene, så beklager hvis jeg gjentar noen. Men istedenfor å samle på masse bæreposer kan man kjøpe rull med hvite bossekker på de fleste matbutikker. Koster vel 10 kr en rull med veldig mange poser istedenfor 1 kr pr pose når du handler. Billigere for deg iallefall :)

Det er billigere, ja, men så er disse posene også veldig dårlig kvalitet på.. Blir hull på dem for den minste ting, alt med skarpe kanter man kaster. Når man må gå ned flere etasjer for å kaste posen gjør det seg dårlig om den revner og ting faller ut underveis. Har man bossjakt er det ikke lov å bruke sånne tynne poser, siden de går helt i stykker på veien ned sjakten.

Jeg har ikke så mye boss, er flink å kildesortere. Jeg fyller vel en pose i uken. Jeg har derfor ikke bruk for så mange poser. Jeg har som regel sekk når jeg handler mat. Vanlige plastposer får man jo ofte prakket på seg gratis i diverse butikker. Clas Ohlson får man gratis poser hos når man handler, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Takker ja hvis det ikke er nok plass i sekken. Posene brukes i søppeldunken, de små til å pakke inn shampo og annet flytende når jeg er på reise. Eller til å samle opp plastsøppel i kjøkkenbenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg takker nei til småposene fra hm og slike steder, jeg prøver å huske handlenett når jeg går på matbutikken (men ikke alltid jeg husker det desverre) men må ha noen poser til søpplet. Noen som vet hvor de selger kule handlenettt så en slipper de kjipe med matvarebutikk-logoen på?

Har forresten hørt at posene fra rema1000 visstnok er mer miljøvennlige enn fra andre matvarebutikker. Stemmer dette virkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
Jeg takker nei til småposene fra hm og slike steder, jeg prøver å huske handlenett når jeg går på matbutikken (men ikke alltid jeg husker det desverre) men må ha noen poser til søpplet. Noen som vet hvor de selger kule handlenettt så en slipper de kjipe med matvarebutikk-logoen på?

Har forresten hørt at posene fra rema1000 visstnok er mer miljøvennlige enn fra andre matvarebutikker. Stemmer dette virkelig?

Jeg har disse http://baggubag.com/ (finnes en norsk side som selger dem også, men billigere å bestille herfra...) Veldig fornøyd med mine: de er slitesterke og det er enkelt å brette dem sammen og stappe dem inn i den lille "lommen" som følger med, så de tar liten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har slått meg at når jeg er nede i byen for å handle litt, ender jeg ofte med å komme hjem med ti forskjellige bæreposer i alle mulige størrelser. De aller fleste har jeg ikke bruk for igjen og blir til slutt kastet.

I butikkene stapper de det jeg kjøper i en pose selv om jeg allerede holder en stor pose i hånda. Det gjelder også når jeg bare kjøper småting, for eksempel to små øyenskygger på H&M. Lurer på hvor mye poser som blir levert ut og kastet når folk kommer hjem, hver eneste dag?

Jeg har derfor begynt å si på butikken at jeg ikke behøver pose. Stort sett blir de veldig overrasket, akkurat som om de ikke er vant til å høre det ;) Kjøper jeg noe, putter jeg det enten i veska eller i den posen jeg allerede har. Mye hyggeligere å komme hjem fra shopping uten masse poser som går rett i søpla! Tenk om alle gjorde det - ville det ikke blitt mye mindre søppel da?

Hva gjør du?

Jeg takker sjeldent nei til plastposer.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

ja, har egen handlebag nå.

Eller tar med meg små poser fra fruktdisken om det er for mye å bære men for lite til stor dyr pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De irriterende småposene fra HM forsøker jeg å unngå ja, putter det i veska, lomma eller i en pose med noe annet.

Vanlige poser (type matbutikker) tar vi imot i den grad vi trenger det (men dropper det om vi bare har handla så lite at vi klarer å bære det i armene) for disse bruker vi til søppelposer, så de brukes jo, men vi har nok flere enn vi trenger, så vi forsøker å klare oss uten ja. Litt lite flinke til å huske å ta med sekk eller poser nå, var mye flinkere før, da vi gikk for å handle, tok alltid med sekk da (så mye at vi gikk tom for plastposer til søppel en gang...)

Jeg har begynnt å kjøpe en rull med søppelposer. Disse er forholdsvis tynne, men har ikke følt at det er noe problem til nå. Det gjør at man kaster bittelitt mindre plast for hver søppelpose enn om man bruker handleposer.Det er 50 poser på en sånn rull og mener at den kostet mellom 10 og 15 kroner, så det blir også billigere ennå kjøpe handleposer for 70-90øre stk.

Nå bor vi i by og har butikken rett rundt hjørnet, så vi handler ikke så mye om gangen. Er derfor oftest lett å bare ta varene under armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...