Gå til innhold

Takker du nei til plastposer?


Tulipanpiken

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt to fantastiske KIWI-HANDLENETT! :) 18 kroner for et resirkulerbart handlenett, som du kan få bytte gratis når det blir utslitt.

Disse nettene er kulere, det er bedre plass i de, og hankene er så store at man kan bære posen på skuldra. Deilig å slippe gnagsår på fingrene hvis man har med en flaske brus eller to.

Jeg har et nett i veska mi, det er en sånn liten "låsesak" på de, så de kan brettes sammen til en liten ball. Også har mannen min en i bilen hvis han skal handle.

Fordelene med dette er mange: man sparer fort inn de småpengene på handlingen, i alle fall vi som er så glemsomme at vi noenganger må innom butikken på hjørnet to og tre ganger iløpet av dagen! :sjenert:

Dessuten føler jeg at jeg gjør en liten innsats for miljøet, så jeg føler meg ganske fresh når jeg har med meg det nettet! ;)

Også er det jo som sagt bedre plass i de! :) Da jeg skulle ha med kaker på jobben, fikk jeg faktisk plass til to kakefat med lokk oppå hverandre i det fantastiske nettet mitt! :)

Når jeg shopper, putter jeg flest mulig ting i samme pose, og foretrekker papirposer fremfor plast. Ellers er det plass til mye rart i gigaveskene mine! :)

GO GJENBRUKSNETT!!!

:)

Ps: hvis dere mangler plastposer, kan dere få av oss, ser ikke ut til at vi skal gå tom på et par års tid! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har begynnt å kjøpe en rull med søppelposer. Disse er forholdsvis tynne, men har ikke følt at det er noe problem til nå. Det gjør at man kaster bittelitt mindre plast for hver søppelpose enn om man bruker handleposer.Det er 50 poser på en sånn rull og mener at den kostet mellom 10 og 15 kroner, så det blir også billigere ennå kjøpe handleposer for 70-90øre stk.

Nå bor vi i by og har butikken rett rundt hjørnet, så vi handler ikke så mye om gangen. Er derfor oftest lett å bare ta varene under armen.

Hvor kjøper du disse posene? Har letet etter dem, men finner dem ikke?

Begynner å bli lite handlenett igjen, da jeg sverger til Envirosax :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blitt mer bevisst på å ikke kjøpe plasposer i butikken når jeg handler.

Har kjøpt en stilig og fargerik bag/pose for 12,- kr på Søstrene Grene som jeg bruker. Den har holdt mange og tunge handleturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper du disse posene? Har letet etter dem, men finner dem ikke?

Begynner å bli lite handlenett igjen, da jeg sverger til Envirosax :)

Finnes i de fleste vanlige matvarebutikker. Sist kjøpte jeg de på Rema.

De pleier å ligge sammen med søppelposer, matpapir, brødposer osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hanne_*

Har kjøpt meg et kult stoffnett som jeg legger i vesken og tar frem når jeg er på shoppingtur i byen.

Men problemet er at alle butikkansatte spør om jeg vil ha pose selv om jeg enten har stor veske eller nettet åpent og er klar for å legge det nedi. Lurer på om de butikkansatte får provisjon av å prakke på folk mest mulig plastikkposer???

Butikkene må ta mer ansvar for miljøet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt meg et kult stoffnett som jeg legger i vesken og tar frem når jeg er på shoppingtur i byen.

Men problemet er at alle butikkansatte spør om jeg vil ha pose selv om jeg enten har stor veske eller nettet åpent og er klar for å legge det nedi. Lurer på om de butikkansatte får provisjon av å prakke på folk mest mulig plastikkposer???

Butikkene må ta mer ansvar for miljøet!

De prakker ikke på deg en pose. De bare spør om du vil ha en. Det er et tilbud, og du står helt fritt til å si neitakk. Selv om du har stor veske eller et annet nett, så kan det hende du likevel ikke har plass til det oppi der. Eller at du faktik har -lyst- på en pose fordi du trenger den til noe annet. At du har åpnet nettet kan være fordi du skal ta noe annet opp. I tillegg så har mange butikker (særlig matbutikker) regler om at de ansatte -må- spørre om du vil ha pose. Og det er jo virkelig bare et spørsmål? Jeg fatter ikke at folk blir provosert over dette. Jeg synes det er bra at de spør, jeg. Jeg liker ikke butikker som bare putter ting i en pose uten å spørre. Men jeg liker heller ikke de butikkene hvor jeg selv er nødt til å be om å få poser.

Jeg handler som oftest med sekk, og om jeg skal ha så mye at det ikke er plass til alt i sekken har jeg med meg poser. Men jeg trenger jo poser til å ha boss i, og siden jeg bor i 13 etasje i en blokk med bossjakt må posene være temmelig solide, så jeg kan ikke bruke sånne tylle poser på rull. Så innimellom kjøper jeg bevisst poser i butikken for å ha til bossposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest samfunn

Kiwi og meny nettene er fine og romslige, men de er jo laget av nylon.

Det er ikke miljøvennlig. Nylon er laget av Adipic acid og Hexamethylenediamine.Noe som fører til mye mer skadelige drivhusgasser enn CO2.

Ikke kan det gjennvinnes heller så jeg lurer på hva Kiwi gjør med de nettene de får tilbake? Brenner de dem så frigjør det 310 ganger mer drivhusgasser i atmosfærene enn CO2.

Da er faktisk plastposene bedre å bruke rent miljømessig da de kan brukes igjen, resirkuleres og er mindre miljøskadelig under produksjon.

Gjenbruk er bra. Men ikke til enhver pris. Litt skuffet over at Kiwi prøver å gjøre disse nettene "grønne" når de er absolutt ikke er miljøvennlige.

Da velger jeg heller stoff nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tang Lung

Plastposer burde forbys , rett og slett (reklame per postkasse ligeså)

Orntli tøypose burde vært påbudt.....holder ikke at bare noen få bruker tøypose , holder ikke i lengden :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere tøyposer, og synes de er veldig praktiske.

Har en i veska, så har jeg når jeg skal handle.

Jeg sier nei til plastpose, ofte før de spør, men har opplevd flere ganger at de slår inn pose likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastposer burde forbys , rett og slett (reklame per postkasse ligeså)

Orntli tøypose burde vært påbudt.....holder ikke at bare noen få bruker tøypose , holder ikke i lengden :/

Og hva skal folk bruke til å ha bosset sitt i da? Som skrevet flere steder i tråden, så er det faktisk ikke alle som kan bruke sånne tynne plastposer til å ha bosset i.

Jeg har som oftest med meg sekk i butikken, og har med meg ekstra plastposer hjemmefra om jeg skal handle mye. Men så må jeg altså ha noe å kaste bosset i, derfor kjøper jeg poser en gang iblant.

En annen sak er at tøyposer blir gjennomvåte i bergensregn. Ikke kjekt når man kjøper poser med mel o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å passe på at jeg alltid har et tøynett med meg i sekken/veska når jeg er ute, siden jeg blir gal av alle posene og vi trenger faktisk ikke så mange som det man får (også tenker jeg selvfølgelig på miljøet også :)). Poser til boss får vi heller de gangene vi har glemt tøynett. I begynnelsen var det bare jeg som gjorde det, men har klart å snike tøynett oppi kjæresten sin sekk også, sånn at han ikke drar meg seg poser hjem.

Tøynett tåler mye mer, bedre å bære og har plass til mer! De er ofte kule/fine (mine er nydelige fra indiska) og kan vaskes om og om igjen :) Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ofte nei til poser. Klarer jeg å bære det jeg skal ha i hendene til kassa, klarer jeg meg uten pose.

Har kjøpt en rull med søpleposer til søpla (sånne tynne, hvite).

Panteflaskene oppbevares i IKEAposer, og de blir da brukt til varene jeg har handlet etter å ha pantet flasker, og brukt om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Ikke kan det gjennvinnes heller så jeg lurer på hva Kiwi gjør med de nettene de får tilbake? Brenner de dem så frigjør det 310 ganger mer drivhusgasser i atmosfærene enn CO2.

Da er faktisk plastposene bedre å bruke rent miljømessig da de kan brukes igjen, resirkuleres og er mindre miljøskadelig under produksjon.

Det er bra du har et balansert syn på dette. Plastposer er blitt dømt "nord og ned" og blir sett på som den verste miljøsynderen - kanskje fordi vi opplever at det er en enkel ting vi kan bidra med. Men plastposer er 100 % gjenvinnbare - så lenge de BLIR gjenvunnet. De har ingenting i naturen å gjøre men skal resirkuleres inn i enten avfallsforbrenning eller gjenvinning til andre produkter.

Alle andre alternativer - f.eks. økologisk bomull, papirposer eller disse "kiwi-nettene" har miljøhaker ved seg. Økologisk bomull medfører at matproduksjon går ned og fører til matmangel. Papirposer medfører store transportkostnader fordi samme mengde papirposer tar langt større plass enn plastposer. Og "kiwi-nettene" er altså ikke miljøvennlige.

Jeg har tøynett - men en gang i mellom tar jeg en pose hjem til bosset. En gang i mellom har jeg bruk for en plastpose også til andre ting, og når jeg tenker på hvor mange ganger en Rema-pose blir brukt før den kasseres og kastes så er den MER enn 100 % gjenvinnbar. Bare hold den unna naturen og havet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På matbutikker har jeg alltid med meg handlenett, og takker/sier i fra at jeg ikke ønsker pose.

På klesbutikker ol. så tar jeg som regel i mot den første posen, men takker nei på alle de andre butikkene og putter alt i samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ryggsekk, tøynett og trillekoffert og tilogmed trillebåre (neida)

Gjør det for miljøet.

Hater å være tom for plastposer,da. Sorterer så godt jeg kan, men venter på en ny kjøkkenløsning (skuffer,skap, ett eller annet) med plass til sortering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Det har slått meg at når jeg er nede i byen for å handle litt, ender jeg ofte med å komme hjem med ti forskjellige bæreposer i alle mulige størrelser. De aller fleste har jeg ikke bruk for igjen og blir til slutt kastet.

I butikkene stapper de det jeg kjøper i en pose selv om jeg allerede holder en stor pose i hånda. Det gjelder også når jeg bare kjøper småting, for eksempel to små øyenskygger på H&M. Lurer på hvor mye poser som blir levert ut og kastet når folk kommer hjem, hver eneste dag?

Jeg har derfor begynt å si på butikken at jeg ikke behøver pose. Stort sett blir de veldig overrasket, akkurat som om de ikke er vant til å høre det ;) Kjøper jeg noe, putter jeg det enten i veska eller i den posen jeg allerede har. Mye hyggeligere å komme hjem fra shopping uten masse poser som går rett i søpla! Tenk om alle gjorde det - ville det ikke blitt mye mindre søppel da?

Hva gjør du?

Jeg takker nei til plastposer på matbutikkene. Har også prøvd å si nei til pose på HM, men det nektet ekspeditrisen. Fikk vite at om varen ikke bæres ut av butikken i HM pose, så kan jeg bli tatt for butikktyveri. Nei, det hjalp ikke med bare kvittering, varen, en strømpebukse, MÅTTE ligge i en HM-pose. Så ikke vet jeg, har andre opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg takker nei til plastposer på matbutikkene. Har også prøvd å si nei til pose på HM, men det nektet ekspeditrisen. Fikk vite at om varen ikke bæres ut av butikken i HM pose, så kan jeg bli tatt for butikktyveri. Nei, det hjalp ikke med bare kvittering, varen, en strømpebukse, MÅTTE ligge i en HM-pose. Så ikke vet jeg, har andre opplevd dette?
Så lenge du tar kvitteringa så burde det være nok. Er ikke noe policy på H&M at de ansatte må gi ut poser. Tvert om.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker nei til plastposer på matbutikkene. Har også prøvd å si nei til pose på HM, men det nektet ekspeditrisen. Fikk vite at om varen ikke bæres ut av butikken i HM pose, så kan jeg bli tatt for butikktyveri. Nei, det hjalp ikke med bare kvittering, varen, en strømpebukse, MÅTTE ligge i en HM-pose. Så ikke vet jeg, har andre opplevd dette?

Jeg pleier å si at jeg ikke trenger pose på klærne jeg kjøper, også på H&M. Null problem det, selv om de ser veldig rart på meg når de overrekker meg de fint brettede klærne... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har handlet noe fra før, og det er fortsatt plass i den, takker jeg nei.

Er det en liten ting,får den som regel plass i veska.

Helst ikke poser.

Hvorfor skal vi betale for en pose ? Som vi da reklamerer for?

Vi skulle ha fått betaling for å reklamere ..... :gjeiper:

Endret av Chianty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...