Gå til innhold

Gjennomført 100% økologisk kosthold?


Gjest Nattblomst

Anbefalte innlegg

Gjest Nattblomst

Jeg har ikke et 100% økologisk kosthold, men har et spørsmål til dere som har det, eller prøver å få det til:

Hvor mye penger bruker dere på mat?

Jeg har fått det for meg at å spise økologisk er mye dyrere enn å spise ikke-økologisk, tar jeg feil?

Har noen en liste over matvarer som er økologiske, og som selges i vanlige matvareforretninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bodillen

EDet er nok endel dyrere, ja. Men jeg tenker at det økologiske segmentet ikke inneholder så enormt utvalg og varianter av utvalget, sånn at innkjøpene begrenser seg selv. Sånn sett blir det til syvende og sist kanskje ikke dyrere likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattblomst

Jeg kjøper økologiske egg, men skulle gjerne hatt flere matvarer økologiske.

Får sanke priser neste gang jeg er på innkjøpsrunde, og regne litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvalget av økologisk mat er dessverre veldig begrenset i Norge. Det er mye bedre ellers i Europa. Etterspørselen har ikke vært stort nok... Så 100% økologisk kosthold blir nok vanskelig.

Jeg kjøper økologisk når jeg kan - dvs når jeg finner økologiske alternativer i butikken. Typiske matvarer er:

- Rømme

- Egg

- Melk

- Te

- Kjøtt og kylling (myyye bedre...)

- Knekkebrød og brød

- Frukt og grønt

- Diverse krydder

Vi får bare håpe at utvalge blir bedre etterhvert. Leste en interessant artikkel her om dagen om økologisk produksjon. Kunstgjødsel inneholder bare en brøkdel av de mineralene som naturlig gjødsel gjør. Ved kun å spise mat produsert med kunstgjødsel får vi altså ikke i oss alt vi trenger av mineraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Coop-butikkene, og da særlig Prix, har et ganske bra utvalg i økologiske varer. Ikke bare grønnsaker, men også blant annet en del hermetikk, tørrvarer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg for min del bryr meg lite om kostnadene, og ser heller på de økte utgiftene som mitt bidrag til en god sak på lik linje med. f.eks. Røde Kors.

Når jeg skal handle drar jeg derfor byen rundt, alt etter hva jeg skal ha.

Dette kjøper jeg økologisk hvor:

- Frukt og grønt: Abonnerer på både frukt og grønnsaker og får disse levert på døren en gang i uken. Ellers fyller jeg på med det som måtte mangle fra enten Ultra eller Maxi. I tillegg har Coop-butikkene godt utvalg av hermetikk, eks. mais og tomater.

- Kjøtt: Kjøper kjøttdeig på Ultra og karbonader på Obs eller Mega. Har ikke funnet kylling her i Trondheim enda, men håper på det snart. I tillegg hender det jeg kjøper oksekjøtt på enten Obs eller Ultra.

- Egg, melk, (hvit)ost og smør: Finnes faktisk i de fleste butikker - til og med usle Rema 1000 - men Rørossmøret har jeg til nå bare funnet på Ultra, Maxi og Mega.

- Bakevarer: De fleste velassorterte dagligvarebutikker (Mega, Ultra, Maxi, SmartClub) har økologisk mel og frø av ulike slag, så dette er ganske enkelt. Også sukker er ganske lett å finne. Krydder, bakepulver, kakao osv. kjøper jeg som oftest på helios eller helsekostbutikker med bra utvag (Naturlivis f.eks.).

- Sjokolade, snop etc: Finne mye godt på Ultra, noe på Maxi og mest på Helios eller helsekostbutikker. Handler også litt på internett.

- Vaskepulver, pulver til oppvaskmaskin og andre rengjøringsmidler/tøymyknere etc: Ecover anbefales her i motsetning til Sonett og finnes både på Ultra og SmartClub. Evnt. Helios og andre helsekoster.

- Hudpleie, hårpleie, make-up osv: Kjøper for det meste på internett (Alotofshopping.com/Lovelula.com eks.) pga. at jeg sparer litt på det og utvalget der er større. Men kjøper oftest make-up (Lavera/Dr. Hauscka) på Helios.

Jeg vil påstå at kostholdet mitt i gjennomsnitt er 80-90% økologisk, og noen dager også 100%. Det vanskeligste er å få middagene og snackset til å være det, men det går hvis man vil (og ikke har skikkelig craving på Freia Melkesjokolade..). Når det gjelder vask av både meg, samboer, hund, hus, kær og kopper så er dette helt økologisk. :)

Med andre ord går det hvis man bare er villig (og har kapasitet) til å bruke litt mer tid og penger på å leve økologisk. Ta litt om gangen, så baller det fort på seg. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Trondheim og abonnerer via Økomat Innherred. Vet at slike tilbud finnes i de fleste store byer, så du kan eneten google litt eller se www.okomat.no for mer info.

Anbefales virkelig. Man kan reservere seg mot varer man ikke ønsker og få mer av det man vil ha. Hyggelig og god sservice, og bra råvarer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattblomst

Spire: Flott og informativt innlegg! :tommelsmil:

Ble inspirert, jeg. Til å handle mer økologisk. Har Ultra i nærmeste by, kan godt dra dit og gjøre økologisk storhandel en gang i blant. Er der uansett nesten en gang i uka, så...

Jeg har sjekket om man kan få økologisk frukt og grønt på døra her jeg bor, men det var ikke dekning for det. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler også abonnement på økologiske grønnsaker for dem som bor slik til at det er mulig.

Ellers kjøper jeg økologiske meieriprodukter, egg, mel, pasta, kjøtt og hermetikk, feks tomater.

Helt 100% økologisk tviler jeg imidlertid om kostholdet mitt vil bli i overskuelig framtid, til det er varetilfanget i Norge for magert. Og jeg er såpass opptatt av mat at jeg ikke ønsker å kutte ut enkelte råvarer fra kostholdet kun fordi de ikke er å få som økologiske produkter i Norge (etter å ha abonnert i flere år, har jeg feks forløpig ikke sett noe til økologisk fennikel). Men den dagen det feks dukker opp en økologisk sertifisert oppdrettslaks i disken hos fiskehandleren min, står jeg først i køen for å kjøpe den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattblomst
Men jeg tenker at det økologiske segmentet ikke inneholder så enormt utvalg og varianter av utvalget, sånn at innkjøpene begrenser seg selv. Sånn sett blir det til syvende og sist kanskje ikke dyrere likevel?

Tja? Mulig du har rett.

Men så lenge det økologiske utvalget er spredd utover sånn som det faktisk er, i flere forskjellige butikker- hvor bra er all den bilkjøringen man må gjøre for å komme seg rundt og få handlet?

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattblomst
Coop-butikkene, og da særlig Prix, har et ganske bra utvalg i økologiske varer. Ikke bare grønnsaker, men også blant annet en del hermetikk, tørrvarer osv.

Har ikke noen coop-butikker i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spire: Flott og informativt innlegg! :tommelsmil:

Ble inspirert, jeg. Til å handle mer økologisk. Har Ultra i nærmeste by, kan godt dra dit og gjøre økologisk storhandel en gang i blant. Er der uansett nesten en gang i uka, så...

Jeg har sjekket om man kan få økologisk frukt og grønt på døra her jeg bor, men det var ikke dekning for det.  :tristbla:

Flott å kunne inspirere! ;)

Det ER vanskelig å skulle kjøpe økologisk hvis man bor utenom de store byene dessverre, men det er mulig å gjøre storinnkjøp av tørrvarer, hermetikk, pasta og frosenvarer (kjøttdeigen på Ultra, karbonadene på coop etc). Hvis du likevel er innom en by med Ultra hver uke, så er det jo bare å planlegge litt. :)

Vet også at noen nettbutikker sender til hele landet. Husker ikke helt hva de heter, men Vegetarbutikken og Alternativ Mat har/hadde nettbutikk.

Anbefaler forresten også bind/tamponger av økologisk bomull. Fri for plast og meget myke og behagelige. God oppsugingsevne også, og er ikke tykke eller klumpete. Finnes bla. på Helios og internett. Sjekk særlig alotofshopping eller andre britiske nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det gjelder vask av både meg, samboer, hund, hus, kær og kopper så er dette helt økologisk. :)

Veldig inspirerende, Spire :)

Men hvordan kan rengjøring/vask-produkter være økologiske?

Jeg anbefaler Svanemerkede produkter - de er kontrollert av en nøytral tredjepart og tar hensyn til både miljø og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattblomst

Vi får økologisk frukt- og grønnsakskasse på døra hver andre uke f.o.m 26.02. :sjarmor:

Ser frem til å teste denne ordingen!!

Endret av Miss Foxy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Kolonihagen leverer selv til meg her i gokk... (ikke at jeg har prøvd dem ennå).

Jeg har tenkt å prøve dem lenge, og nå fikk jeg fingeren ut. Kasse med frukt, grønt, brød, egg, pasta og eplesaft blir heretter levert hjem på døren hver 14. dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper økologisk så fremt prisen ikke er helt hinsides. Noen ganger koster jo økologiske produkter opptil fem ganger så mye som ikke-økologiske! Der hvor jeg handler koster en pakke økologisk stangselleri 45 kr, mens "vanlig" stangselleri koster 13 kr. Og her om dagen kjøpte jeg f.eks. en liten pakke økologisk ingefær i den tro at den kostet 30 kr. pr. kilo. Men det viste seg at det kostet 30 kr. pr. pakke! Og det for 5 cm. ingefær... Så da kjøper jeg heller sprøytet ingefær. Jeg vil jo ikke bli helt ruinert heller.

Jeg velger imidlertid alltid økologiske egg, melk og rømme, samt økologisk okse- og svinekjøtt, inkl. bacon, pølser og leverpostei. Jeg har også helt sluttet å kjøpe ikke-økologiske gulrøtter da de bare smaker sprøytemidler. Der hvor jeg handler har de godt utvalg i økologiske produkter, så når det gjelder varer som hermetiske tomater, passata, mel og korn-/frøvarer og oliven velger jeg også vanligvis å kjøpe økologisk.

Det er imidlertid viktig å ikke se seg helt blind på merkelappen "økologisk". Etter mitt syn er det bedre for miljøet å kjøpe f.eks. lokale sprøytede poteter enn importerte økologiske poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...