Gå til innhold

Gjennomført 100% økologisk kosthold?


Gjest Nattblomst

Anbefalte innlegg

Gjest Nattblomst

En sånn ordning er jo ganske enkelt genial.

I tillegg til at man får økologiske matvarer, gjør det en del av hverdagen enklere. Mindre bæreposer å bære hit og dit. (Jeg kjøper MYE frukt og grønt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke funnet kylling her i Trondheim enda, men håper på det snart.

Kylling fra Stange er tilnærmet økologisk, og det kan du kanskje få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
En sånn ordning er jo ganske enkelt genial.

I tillegg til at man får økologiske matvarer, gjør det en del av hverdagen enklere. Mindre bæreposer å bære hit og dit. (Jeg kjøper MYE frukt og grønt)

For meg er dette utvilsomt et stort pluss. Litt mindre å slepe opp i 5. etasje uten heis med en baby på armen skader ikke. Og så liker jeg at det er litt overraskelse på kjøpet ettersom en ikke vet hva kassen inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kjenner til noen som leverer slikt her på Vestlandet? Dette fristet jo nesten over evne. :)

Gå inn på okomat.no og klikk på linken til okomatnorge, evnt. gå rett til sistnevnte. Der er det iallefall noen. Prøv også google. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig inspirerende, Spire  :)

Men hvordan kan rengjøring/vask-produkter være økologiske?

Jeg anbefaler Svanemerkede produkter - de er kontrollert av en nøytral tredjepart og tar hensyn til både miljø og helse.

Svanemerket er selvfølgelig bra, men de produktene jeg kjøper er også 100% biologisk nedbrytbare og inneholder ikke fett etc fra dyr + andre ulumske stoffer. Det er/gjør ikke alle svanemerkede produkter.

Noen av de jeg kjøper er økologiske i den forstand at de er laget av økologiske dyrkede planter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes en økologisk gård på Ullandhaug, Stavanger. De leverer frukt og grønt på døren, samtidig som de også har et lite utsalg. Alt de selger er økologisk, og det inkluderer kjøtt, pasta, ris, chips, popcorn (!), sjokolade, hundemat (!), krydder, te osv.

Ellers har butikkjeder som Maxi, Mega, Helgø's og Meny bra utvalg av økologiske varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente
Er det noen som kjenner til noen som leverer slikt her på Vestlandet? Dette fristet jo nesten over evne. :)

http://www.finnegarden.no/

Disse leverer hvertfall i bergen/voss

http://www.lettvint.no/

Disse leverer lite, men skal fra og med i dag, lansere fire nye kasser med økologisk mat i forbindelse med at de går inn i sammarbeid med finnegården som jeg linka til over her.. På denne siden kan du også sjekke om de leverer til deg.

Gleder meg til de lanserer de nye kassene sine, fikk brev om det igår. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så liker jeg at det er litt overraskelse på kjøpet ettersom en ikke vet hva kassen inneholder.

Helt enig i dette! Grønnsakskassen min stimulerer kreativiteten og hjelper meg å lage ukemenyer.

Til bada: Det høres ut som butikken der du handler overpriser økologiske grønnsaker i ekstrem grad. Det vi kjøper gjennom abonnementsordning er vesentlig billigere - sist uke betalte vi feks 15 kr for en middels stor pose med fantastisk spinat. Og siden du nevner eksemplet med poteter: det også et moment at poteter er blant de grønnsakene som det brukes mest plantevernmidler på (hvis jeg ikke husker feil).

I morgen skal vi forøvrig ha økologisk entrecôte til middag! :)

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Kolonihagen leverer selv til meg her i gokk... (ikke at jeg har prøvd dem ennå).

Jeg skulle akkurat til å foreslå de :) Har tenkt å bestille abonnement der selv, når kjøkkenet er ferdig (enklere å faktisk lage mat av alle varene da ;))

Ellers så kjøper jeg økologisk når det er et alternativ, dvs jeg velger alltid økologisk hvis det finnes i butikken. Må innrømme at jeg virkelig savner det gode utvalget av økologisk mat som de har i UK, synes det er feks lite kjøttvarer i norske butikker.

Men det er langt til 100% økologisk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor er det virkelig elendig utvalg på økologisk mat.

Og prisene er ganske ektreme og.

Ikke kan de levere på døra her vi bor heller. Veldig synd da, skulle svært gjerne fått levert økologisk mat på døra jeg.

Jeg har en del matallergi og, der blir det vel enda verre med økologisk.

Men tror jeg skal søke på nett og se om det finnes noen gårder i nærheten det går an og kjøpe direkte fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som butikken der du handler overpriser økologiske grønnsaker i ekstrem grad. Det vi kjøper gjennom abonnementsordning er vesentlig billigere - sist uke betalte vi feks 15 kr for en middels stor pose med fantastisk spinat. Og siden du nevner eksemplet med poteter: det også et moment at poteter er blant de grønnsakene som det brukes mest plantevernmidler på (hvis jeg ikke husker feil).

Det er bare enkelte produkter som av og til er overpriset. Gulrøtter, poteter og agurk f.eks. ligger vanligvis bare ca. 30% over i pris. Tidligere i uken fikk jeg imidlertid ut fingeren og bestilte min første forsendelse med økologiske grønnsaker! Så nå gleder jeg meg til onsdag. :) Det blir spennende å se hva vi får!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svanemerket er selvfølgelig bra, men de produktene jeg kjøper er også 100% biologisk nedbrytbare og inneholder ikke fett etc fra dyr + andre ulumske stoffer. Det er/gjør ikke alle svanemerkede produkter.

Noen  av de jeg kjøper er økologiske i den forstand at de er laget av økologiske dyrkede planter. :)

Dette var jo interessant :) Har vært inne på hjemmesiden deres nå. Fint at de der skriver ingrediensliste for produktene sine.

Produktene er nedbrytbare og ikke skadelig for akvatisk miljø. Ikke inneholder de fosfater heller. Det er dog en ting jeg reagerer på; det står at produktene kun inneholder plantebaserte parfymestoffer. Slike duftstoffer kan være vel så skadelige som syntetisk fremstilte parfymer. Det er bl.a. få som vet at lavendel er klassifisert som R43, altså at den kan gi allergi ved hudkontakt. Linalool, limonene etc er andre duftstoffer som inngår i produktene deres og som kan være skadelige for både miljø og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dog en ting jeg reagerer på; det står at produktene kun inneholder plantebaserte parfymestoffer. Slike duftstoffer kan være vel så skadelige som syntetisk fremstilte parfymer. Det er bl.a. få som vet at lavendel er klassifisert som R43, altså at den kan gi allergi ved hudkontakt.

Fint å få bekreftet av teoretisk kunnskap - jeg har nemlig opplevd det i praksis, og reagerer like gjerne allergisk på naturlig parfymerte produkter som på kjemiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Anbefaler forresten også bind/tamponger av økologisk bomull. Fri for plast og meget myke og behagelige. God oppsugingsevne også, og er ikke tykke eller klumpete. Finnes bla. på Helios og internett. Sjekk særlig alotofshopping eller andre britiske nettbutikker.

For et alternativ til bind/tamponger anbefaler jeg denne siden på det aller varmeste! Mer økologisk og miljøvennlig kan det ikke bli!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For et alternativ til bind/tamponger anbefaler jeg denne siden på det aller varmeste! Mer økologisk og miljøvennlig kan det ikke bli!!

Siden er her: www.mooncup.ck.uk

Lykke til med en bedre menstruasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har lest innleggene her og har et spørsmål til dere som kjøper økologisk. Når dere handler økologisk, er det kun deres egen helse dere tenker på, eller vurderer dere også en vare utifra hvor langt den har reist, dvs tenker på miljø også. Jeg liker tanken på økologiske varer, men synes at mye av det må fraktes så langt og da er jo litt av poenget borte, i alle fall for meg. Jeg så er et innslag på tv for ikke så lenge siden der man vurderte forskjellige middagsalterativer utifra hvor miljøvennlige de var, en god del av varene vi normalt tenker på som sunne og miljøvennlig hadde reist en runde rundt jorden før den kim til oss/ eller tilbake til oss som en del fisk gjør. Ergo hadde den forrurenset mye mer enn andre ting som er produsert lokalt.... Dvs hvis dere handler økologisk velger dere da varer som er lokalt produsert fremfor de som har reist en stund, eller holder det at det er økologisk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper økologisk først og fremst pga miljø (det har, såvidt jeg vet, ingen beviselig effekt på helsen).

Vi satser først og fremst på lokale, økologiske varer - så som å få økologisk frukt, grønt og egg på døren fra den lokale, økologiske gården. Ellers kjøper vi hovedsaklig økologiske varer som vi ikke får lokalt (ris, pasta osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...