Gå til innhold

Gjennomført 100% økologisk kosthold?


Gjest Nattblomst

Anbefalte innlegg

Vi kjøper økologisk først og fremst pga miljø (det har, såvidt jeg vet, ingen beviselig effekt på helsen).

Det er ikke gjort tilstrekkelig antall studier på helseeffekten av økologisk vs. konvensjonelle landbruksprodukter til at man kan dra sikre konklusjoner. Men mye tyder på at det er en helsegevinst ved bruk av økologiske produkter.

Les mer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest innleggene her og har et spørsmål til dere som kjøper økologisk. Når dere handler økologisk, er det kun deres egen helse dere tenker på, eller vurderer dere også en vare utifra hvor langt den har reist, dvs tenker på miljø også. Jeg liker tanken på økologiske varer, men synes at mye av det må fraktes så langt og da er jo litt av poenget borte, i alle fall for meg. Jeg så er et innslag på tv for ikke så lenge siden der man vurderte forskjellige middagsalterativer utifra hvor miljøvennlige de var, en god del av varene vi normalt tenker på som sunne og miljøvennlig hadde reist en runde rundt jorden før den kim til oss/ eller tilbake til oss som en del fisk gjør. Ergo hadde den forrurenset mye mer enn andre ting som er produsert lokalt.... Dvs hvis dere handler økologisk velger dere da varer som er lokalt produsert fremfor de som har reist en stund, eller holder det at det er økologisk??

Ja takk, begge deler :) Etter hva jeg har fått med meg er ofte de økologiske produktene også produsert lokalt eller regionalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper økologisk først og fremst pga miljø (det har, såvidt jeg vet, ingen beviselig effekt på helsen).

Jeg har merket det, jeg har alltid hatt irritabel tarm, etter at jeg begynte å spise økologisk har tarmene blitt friske igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Økologisk mat skal inneholde høyere verdier av vitaminer, mineraler, antioksidanter, enn vanlig sprøytet mat.

Økologisk kjøtt vil heller ikke ha medisiner (bla. antibiotika), dyrene lever bedre -altså mindre stress hormoner i kjøttet, dyrene har fått den maten som er naturlig for arten. (griser er vegetarianere, økologisk gris blir dermed ikke foret med avfall fra slakterier (benmel feks.), samme med kuer -derfor "ku galskap" blomstret opp)

Dessuten slipper man sprøytemiddler, medisiner, etc i matet vi spiser!

Men milømessigsett....nja. Der er jo mye fraktet jorden rundt med fly, altså ikke særlig miljøvennlig! Det aller beste hadde jo vært at det var mest mulig lokalprodusert øko-mat!

Jeg har forresten abonnert på de grønnsakskassene, veldig deilig å få hjem egg, brød (beste brødet ever!!) grønnsaker hjem på døren.

Men ikke så morsomt å måtte tilbringe hele tirsdags ettermiddag hjemme for å ta imot kassen! Dessuten var det endel kjedelige grønnsaker, og frukten? umoden kiwi som måtte kastes... Og pærer som smakte vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror økologisk mat er litt sunnere fordi de inneholder mer næringsstoffer og mindre sprøytemidler, medisin osv. Dessuten synes jeg smaken er bedre på endel økologiske varer. Jeg skal innrømme at vi handler økologisk vel så mye for vår egen del - for luksusfølelsen, til og med, som for miljøets skyld, men det er jo fint om man slår to fluer i en smekk. Men jeg er enig i at det er trist mange varer blir fraktet halve eller hele jorda rundt!

Dessverre er det vanskelig for meg her jeg bor å handle så veldig bevisst ut fra reiselengde på maten; riktignok velger jeg så ofte jeg kan varer som er produsert i Europa, og helst i Norge, men når fisken er pakket i Asia osv blir det vanskelig å gjennomføre.. Det er heller ikke praktisk mulig for oss å leve på selvfisket fisk, men vi burde kanskje prøve litt hardere enn vi gjør.

Vi abonnerer dessuten på økologisk frukt og grønnsaker som er sesongavhengige, noe som skulle tilsi stor andel lokalprodusert; men dessverre er mye av frukten fra Sør-Amerika o.l. Kan ellers si meg enig med Storesky i at det er kjedelig å måtte være hjemme for å ta i mot varene - hos oss kommer de dessuten på dagtid og det er ikke anledning til å levere på arbeidsplassen da ingen av oss jobber på kontor eller en helt fast plass :forvirret: Men vi holder det ut, da :ler: Det er et greit alternativ når utvalget i den lokale butikken ikke omfatter så mye mer enn poteter og gulrøtter og av og til salat eller sitroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger ikke holde oss hjemme når varene komme. Hvis ingen er hjemme, så setter de varene utenfor døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi trenger ikke holde oss hjemme når varene komme. Hvis ingen er hjemme, så setter de varene utenfor døren.

Det kan de gjøre her også, men det kan være litt problematisk om det pøsregner da vi ikke har noe tak over utgangspartiet :)

Ellers synes jeg ikke vi bruker mer penger på mat nå som vi har begynt å handle vesentlig mer bevisst enn tidligere. Riktignok kjøper vi ikke så mye økologisk kjøtt pga manglende tilgang, men velger i det minste mer rent kjøtt osv enn før - og mindre kjøtt... Med bevisstheten følger også lyst til å lage sunnere og kanskje lettere mat som supper, gryter med mye grønnsaker osv, og disse rettene er kjempebillige, faktisk. Vi planlegger innkjøp bedre enn tidligere, og bruker opp mesteparten av det vi kjøper - det er mye økonomi i den biten også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det vanskelig for meg her jeg bor å handle så veldig bevisst ut fra reiselengde på maten; riktignok velger jeg så ofte jeg kan varer som er produsert i Europa, og helst i Norge, men når fisken er pakket i Asia osv blir det vanskelig å gjennomføre.. Det er heller ikke praktisk mulig for oss å leve på selvfisket fisk, men vi burde kanskje prøve litt hardere enn vi gjør.

Kjøp fersk fisk. Da unngår du at torsken har tatt en liten detour innom Kina for rensing og filtering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp fersk fisk. Da unngår du at torsken har tatt en liten detour innom Kina for rensing og filtering.

Ja, hadde det vært så vel at de faktisk solgte fersk fisk her :ler: Om vi ikke visste bedre hadde vi trodd at fisken levde i frosne biter i havet, og det ferskeste de selger er vel røkelaks :forvirret: Men vi kan bli flinkere til å fiske selv i ferier og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde det vært så vel at de faktisk solgte fersk fisk her :ler: Om vi ikke visste bedre hadde vi trodd at fisken levde i frosne biter i havet, og det ferskeste de selger er vel røkelaks :forvirret: Men vi kan bli flinkere til å fiske selv i ferier og slikt.

Å, ja :sjenert: Sorry. Men til de som får kjøpt fersk fisk, så er det å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...