Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg e ein ekta Siddis for eg fekk 100%

Om du snakke Stavangerskt?

Du scoret 100%

Tenke du brese deg nå ja.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Madison: Kvar i Oslo du er frå kan eg ikkje si fordi eg ikkje er nokon dialektspesialist og har ikkje høyrt deg snakke. Ut frå det du skriv kan det tyde på at du ikkje trivst best på "beste vestkant".

Men dette problemet gjeld ikkje berre i Oslo. Dei fleste kan sikker si om ein person kjem frå Gudbrandsdalen, men eg vil tru få klarar plassere vedkommande i rett kommune og grend. Mange vil nok også ha vanskar med å skilje personar frå Valdres, Hallingdal og Numedal, men eg vil tru dei kan plasserast i rett område. Tilsvarande er det med alle dialekter.

No ser me at mange dialekter vert utvaska. Dette skjer nok fordi me har meir omgang med folk med ulike dialekter og då vert det litt automatisk normalisering for å sleppe å ta opp att for ofte. Frå tida eg sjølv var rundt i landet i militæret, skule og arbeid hadde eg ulikt talemål når eg var "ute" og "heime". Normaliseringa skjedde automatisk. Kjem også mykje an på kor utprega dialekta er blant dei du ferdast blant til dagleg.

Dialekttesten frå Stavanger: Har vel toppen 1 månads opphald i Rogaland tilsaman, med ei veke for over 15 år sidan som lengste perioda. Ut frå det er eg rimleg nøgd med å klare 58% rett.

Gjest Anonymous
Skrevet

Misunnelig - misunnelig - misunnelig.

Jeg synes det er greit både å lese og høre dialekt, selv om jeg noen ganger stusser over ord som jeg ikke kjenner igjen med en gang.

Etter å ha flyttet mye rundt i landet har jeg faktisk ingen dialekt, men en blanding av mye. Kan spe på med noen vesterålske kraftuttrykk, eller noen vendinger fra Helgeland. Han også breie meg med litt mævver fra Lørenskog, eller ille mange vendinger fra Fredrikstad.

Ungene påstår jeg skifter dialekt med fylkesgrensa når vi kjører nordover.

Så når jeg skriver, blir det en bokmålstype, ikydra litt av hvert annet.

Og egentlig oppfatter jeg forumet som en muntlig - skriftlig arena. Er ikke så nøye med setningsbtgging etc. som jeg ville vært i en norskstil eller et saksfremlegg.

Skrevet

ups - en forglemmelse. Gjest = Bettie

Skrevet

Stående applaus til Fredagsbarn og Nala her.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man velger å skrive dialekt på et forum. Et forum er en skriftlig arena. Som Fredagsbarn sier er dialektene våre talemål' date=' mens vi opererer med to skriftspråk her i landet: bokmål og nynorsk. At det skal være så vanskelig å holde seg til ett av disse to er mer enn jeg skjønner.[/quote']

Glimrende, Nala!

Skrevet

Det kan vel stemme det Steggen..

vestkant vs østkant..........hmmmm..det er en helt annen diskusjon :wink:

Skrevet

Om du snakke Stavangerskt?

Du scoret 70%

Du har kje heilt roen. Om du e fesen?

Også jeg da, som aldri har satt mine bein i Stavanger :briller:

Har hatt noen klassekamerater fra Stavanger, riktignok...

Men, eehhh, hva betyr fesen? :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet

E fæ vell henge me på hær, sjøl om e eggentle ikkje veit kæ e ska si.. :ler:

E plegga ikkje skrive dialekt nuggun stand, men e kann jo benytte sjansen når e har'n. E tållå vell eggentle ikkje dialekt lenger hell da, så hukommelsa bynne bli dåle. Foreldran minne tålla bærre vanle bokmål, noggo e å gjor når e va heime, men så fort e gjekk ut åt vennan mine, slo e um te dialekta att.

Nå æ det jælma sjelda e fæ sjansen te å tållå litte, for e har ikkje så mykkjy kontakt mæ døm vennan som har denna dialekta, så e klare ikkje dætta like bra som e en gong gjor.

Men e æ for at folk ska helle på dialekta si, men dæ bli fort litte vrient og tungvint å sku læssa innlegga om døm æ på dialekt..Trur e hadde droppa hele greia da.. :wink:

Tå andre dialekte så syns e stavangersk æ ganske finnt da..Å dæ ser ut som dæ æ nuggre tå døkk inne her.. :lol:

Gjest Anonymous
Skrevet

E lura på om nån veit korsn dialekt e snakka? Kanskje det finns fleir her inne...

Skrevet

jeg er veldig for å snakke dialekt, men syns det er veldig slitsomt å lese dialekt, så jeg skriver sjeldent annet enn bokmål selv.

sösteren min skriver konsekvent dialekt når hun skriver til meg så jeg blir jo nesten litt i tvil om hun får til å skrive 'pent' når hun trenger det..

Gjest pulverheksa
Skrevet

Eg e stolt av ranværingsdialekten min, men dein e vanskle nok muntlig om eg ikke ska ta det skriftle og.

Skrevet

Ej åkkså vil skrive her! Ej skrive som regel dialekt til folk som he samme dialekt som mej, venna å sånn, ikkje formrelle brev, naturlivis. Ej syns de e heilt greit å lese dialekt når ej he hørt personen snakke på forhånd, for da veit ej kor trykka å tonefalle å sånn skal være. men de e ganske vanskeli å lese ei dialekt en ikkje veit kordan høres ut.

Men sånn her inne helde ej mej til nynorsk, fordi ej e redd for at folk ikkje skal sjønne ka ej skrive. Men ej he no vel egentli ikkje den vanskeligaste dialekta i verden å lese. Eller?

Ser at de e massevis av folk fra Stavanger å omegn her, men e de ingen sunnmøringa her da? Ej bur på austlande og savna å høre/lese dialekta mi! Heimlengsel!!!!!!

Skrevet

Tog testen te Prinsesså eg åg - skårte 100% - så te tross for møje flytting har eg visst forståelsen ennå .....men knode nok litt når eg snakke.

Te Hedda-78; hjelpe de å ver gifte me ein sunnmøring, åg å ha tilbragt møje ti på de kanter? Sunnmmørsdialektå har alltid vært min favoritt, sjøl før eg fant han eg dele avis me. Dår e ingen dialekter så e så myge å fine.

Tippe eg rett når eg tror du komme fra søre, kanskje Ulsteinvik, kanskje ennå lenger sør? Eller kanskje me ska innøve mod Sykkjylva??

Te den så meinte at stavangersk va fint men ikkje med sj-lyd i stedet for kj-lyd. De e jo sj-lyden så e stavangerske.....??? (Det e sjynt å sjøra byss) :wink:

Deiligt å skriva dialekt i denne tråden - men love å holda meg te bogmål ellers i forumet.

Gjest Totning!
Skrevet

Je talar totning je........ itte ælle skjønner å je meiner støtt, men det går som regel bra.

"Idag brukte je fatafilla på benken før je drog på jåbb.......... "

*Je vøl itte skam*

*Je har vørkje tæl et nytt bilde klart*

:briller:

• 10 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde dialekt var strengt forbudt her på KG jeg?

Anonym poster: 033216f909b13c87b1b57e2dd5334431

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...