Gjest Duchess Skrevet 20. februar 2003 #61 Skrevet 20. februar 2003 Jeg er absolutt for at folk skal ta vare på dialekta si og bruke den, men vær så vennlig, ikke skriv på dialekt.... Jeg hører også til dem som galant hopper over innlegg skrevet på dialekt, fordi jeg syns det er stressende og det tar opp endel tid å anstrenge seg for å skjønne hva som står der. Jeg har lagt av meg mesteparten av min egen dialekt, har fortsatt noen ord, så jeg knoter litt innimellom, men jeg prøver å la vær å skrive på dialekt, fordi jeg selv syns det er plagsomt når andre gjør det. Dessuten hadde dere ikke skjønt bæret likevel
Sofia Skrevet 20. februar 2003 #62 Skrevet 20. februar 2003 Nala da....dersom du ønsker en seriøs debatt om dialekt på nettet, så kunne du vel starte en egen tråd. Det er jaggu ikke ofte det fleipes slik her på Kvinneguiden, og med tanke på all kranglingen som har vært her de siste dagene, så synes jeg det var befriende å ha en totalt useriøs tråd her. Deilig, rett og slett. Og på høy tid, faktisk. Livet trenger vel ikke å være så sabla alvorlig bestandig.
Gjest Hege Skrevet 20. februar 2003 #63 Skrevet 20. februar 2003 Det er jaggu ikke ofte det fleipes slik her på Kvinneguiden, og med tanke på all kranglingen som har vært her de siste dagene, så synes jeg det var befriende å ha en totalt useriøs tråd her. Deilig, rett og slett. Og på høy tid, faktisk Tror det er mange som føler det slik nå. Jeg også
coda Skrevet 20. februar 2003 #64 Skrevet 20. februar 2003 Atte det e jo så møje lettare å skriva dialekt! Men kan jo fatta at det ikkje e så lett å fårstå allti. Probleme mitt e at eg kåmme fra Stavanger. Der seie me jysla møje kjekt. Hu e kjekke (snille) og han e kjekke (ser bra ud) og alt e kjekt (moro). Men her på Sørrlande e det ikkje kjekt. Her æ d' bare gøy eller morrrro. Derfor må eg bare slutta å skriva kjekt i aviså, for di andre journalistane meine at di eg har interjua ikkje har sagt kjekt.
Gjest sexysadie Skrevet 20. februar 2003 #65 Skrevet 20. februar 2003 Stavangerdialekten er ganske tøff men landets deeiligste dialekt er Karmøymålet. Den er skittbra.
Nala Skrevet 20. februar 2003 #66 Skrevet 20. februar 2003 Nala da....dersom du ønsker en seriøs debatt om dialekt på nettet, så kunne du vel starte en egen tråd. Det er jaggu ikke ofte det fleipes slik her på Kvinneguiden, og med tanke på all kranglingen som har vært her de siste dagene, så synes jeg det var befriende å ha en totalt useriøs tråd her. Deilig, rett og slett. Og på høy tid, faktisk. Livet trenger vel ikke å være så sabla alvorlig bestandig. Fint med litt fleiping, men jeg for min del synes nå denne tråden straks er moden for snikk-snakk. Denne debatten kunne man holdt på et seriøst nivå, så kunne man kødde og spre rundt seg med dialekt der hvor tull og fjas hører hjemme. Og for all del, jeg er enig i at livet ikke trenger være så alvorlig bestandig. Men man trenger vel ikke ødelegge en seriøs debatt av den grunn? Jeg bare trodde dette var en debatt for eller mot dialekt på nettforum. Jeg tok visst skammelig feil :o
Gjest Hege Skrevet 20. februar 2003 #67 Skrevet 20. februar 2003 Tråden hører vel strengt tatt til på snikk- snakk nå ja, men den viser også at stemningen i forumet er mye bedre enn for et par dager siden. Tråden er et uttrykk for dette, og det mener vi at vi må kunne koste på oss Det er ikke meningen å lage massevis av snikk-snakk tråder her på generell debatt. At denne ble slik er vel ingen katastofe, eller hva? Vi kan da godt ha en mer seriøs debatt om å skrive på dialekt også.
Gjest Donna Skrevet 20. februar 2003 #69 Skrevet 20. februar 2003 Virgo: Brelete betyr vel bortskjemte, ein brelunge e ein bortskjemte onge/mammadalt? Elle??? Hm - ja det hørres jo ikke helt feil ut det heller så det er nok riktig ..*ler*. men når eg bruke brela så bruke eg det f. eks sånn : "slutt å brela !" .....f. eks når ongen drive å mase åg ikkje gir seg ....(og då komme vel det litt borti samma gatå så å vær bortskjemte - for det e jo ofta de så drive å brele *ler*... Eg bruke det åg når ein onge f.eks legge seg ner åg sutre eller gjørr seg ynkelige fordi at det e nåke han ikke vil eller ikke får ........ Tror nok at å vær brelete kan tolkas på forskjellige måta.....alt itte så liksom ..... Såg at noen hadde skreve om at de brukte orde "snåle" den ahr eg tabba meg på åg ..*ler* Der så eg vokste opp i sunhordlanad så va det et ord så blei brukt på ein ikke negativ måte . Når nåken va snåle så va de søte ...finne ikke bedre ord for det ..*ler*... Mens andre plassa eg har budd så har det vært negativt - då har de så e snåle vært "rare i håve" (rare i hodet for de som ikke forstod det *ler*)...jeg sa en gang til en mor a om ungen at "å så snål hun er ..." for ungen var så søt og uskyldig der hun latt og gurglet og strålte som en sol ...hun ble snurt hun moren !! og jeg kunne ikke forstå hvorfor ..fant det ut senere .... så man må passe hva man sier ... (obs der blei dialekten vekke ! det e jo mye lattare å skriva bokmål då ...... ) I Ølen va eg borti et annt ord og men det huske eg'kje heilt .....Møsa ,eller Bøsa ..????? iallefall brukt og når enn onge gjekk åg klagde seg, ikke sutra men ja ..va sånn missfornøyde ..... "slutt å *øsa" tror eg di sa........ sånn nok dialekt for denne gangen ......
Gjest Donna Skrevet 20. februar 2003 #70 Skrevet 20. februar 2003 Holder meg til bokmålen jeg da ...ser at det er en del som ikke setter pris på at man skriver dialekt ..og jege må jo si at det er lettest å lese nr man skruver bokmål/nynorsk ... Det jeg ville si var at jeg synes sørandsdialekten er så fin. Kristiansandsk for eksempel ...den er utrolig sjarmerende og behagelig .... liker også pen bergensk ..slik de mer "ordentlige" snakker .... Og stavangerdialekten da ...men ikke dersom man blander inn SJ lyder i den ..istedenfor KJ lyder .....isje og sjyddkage f. eks ..(ikkje og kjøttkaker)
Gjest Virvel Skrevet 20. februar 2003 #71 Skrevet 20. februar 2003 Sier som flere her: Flott med dialekter, men ikke skriv dem... Det vil si, jeg synes det er ok å skrive litt dialekt i mindre seriøse tråder, på snikk-snakk f.eks., men i seriøse innlegg bør man holde seg til bokmål eller nynorsk. Og apropos dialekter: Jeg må bare le litt av Oslofolk som påstår at de ikke snakker dialekt, men "vanlig norsk". Det er mange av dem på skolen der jeg går... Absolutt alle dialekter er harry, og det er bare "rent bokmål" som kan kalles Oslodialekt. Pøhhhh. Lurer på hvor de egentlig får slike vrangforestillinger fra...? I den grad det finnes noen Oslodialekt, så må vel det være slik som litt inngrodde gamle østkantinger snakker... Og ja, jeg er fra Oslo selv, og jeg er Groruddøl som bare det, men har en tendens til å snakke slik folk rundt meg snakker, så etter tre år på en utpreget vestkantskole har jeg fått et mye "penere" språk (kommer vel an på ørene som hører) enn jeg hadde før.
Madison Skrevet 20. februar 2003 Forfatter #72 Skrevet 20. februar 2003 hehe, dette va blitt en løye tråd Er gøy med dialekt..så lenge det er mulig å forstå den såklart :D Steggen; skjønner hva du mener når du sier vi har forskjellige "dialekter" i oslo og.. men er ikke alltid du kan høre forsjell... snaker du kav "vestkant" eller "østkant" så er det jo greit nok... Men er man som meg så hadde du kanskje sliti.. tenker ikke over hvordan jeg skriver eller snakker egentlig.. men får høre litt forskjellig.. Har ofte med den karakteriske "assa"...da... :oops: vet ikke hva den sier folk jeg Så ,hvor er jeg fra
Litago Skrevet 20. februar 2003 #73 Skrevet 20. februar 2003 Har vi ikke alle dialekt da? Innenfor Oslo finnes det ihvertfall mange ulike dialekter! Må innrømme at jeg finner det vanskelig å skrive på min dialekt. Som er en av Oslo dialektene... Har alltid forbundet den med bokmål.... Skulle ønske jeg ihvertfall var en av de som sa tellefon og bannan. Da kunne jeg ihvertfall ha briljert litt! Personlig så synes jeg Trønderdialekten er bare nydelig. Men jeg vet ikke om jeg hadde forstått så mye hvis folk hadde begynt på skrive lydtegnene til Trønderdialekten!
kozesmurf Skrevet 20. februar 2003 #74 Skrevet 20. februar 2003 Nå e jo eg sånnein egen og sta gutebasse så eg holde meg te stavangerdialekta mi.. eh.. det blei vel JAAAAAA te dialekt
prinsesså Skrevet 20. februar 2003 #75 Skrevet 20. februar 2003 Eg vett dette ikkje har heilt med dialekta å jør, men eg ser dår e så pass mange fra stavanger her... :D Så eg tenkte eg bare sko hiva i en litt morsom test, om du snakke Stavangerskt? Syns den va litt fine 8) http://aftenbladet.no/dynamisk/comp.jhtml?...4138&start=true
kozesmurf Skrevet 20. februar 2003 #76 Skrevet 20. februar 2003 an e fine den der.. eg fekk 89% på an.. pigede kjibe den der.. va 2 spørsmål eg stilde meg blåe på.
Murvel Skrevet 20. februar 2003 #77 Skrevet 20. februar 2003 Æ e trønder Æ Har flyttet mye rundt i landet, men har alltid tatt vare på dialekten min. Det hadde blitt bra kjedelig hvis alle snakket likedan...
*Lillian* Skrevet 20. februar 2003 #78 Skrevet 20. februar 2003 Spesielt "Lillian" sin va jo helt umulig å fatte. Joda, det kan nok hende, det... Jeg tror kanskje det er lettere å forstå min dialekt når jeg prater enn når jeg skriver den... Mye rart i skrivingen når dialekt ikke er skriftspråk, vettu... Men ja, det er mange (spesielt nedi Osloområdet her) som spør meg igjen og igjen "ehm, unnskyld, nå hørte jeg ikke hva du sa" tusen ganger.... Da ler jeg... Avslørt!! "hørte ikke," du liksom... De forstår jo ikke.... Men egentlig så tror jeg ikke at det er så vanskelig å forstå som så mange skal ha det til, sjø.... :oops: Så var den den "sjø"en min, da.... :oops: Vel, jeg holder meg til bokmål når jeg skriver, jeg... Lillian
Gjest KATTAstrofe Skrevet 21. februar 2003 #79 Skrevet 21. februar 2003 JA til dialekt! Men siden dette er et offentlig forum, så skriver jeg bokmål. I personlige brev og sms går det ALLTID i dialekt
Tusenfryd Skrevet 21. februar 2003 #80 Skrevet 21. februar 2003 Eg vett dette ikkje har heilt med dialekta å jør, men eg ser dår e så pass mange fra stavanger her... :D Så eg tenkte eg bare sko hiva i en litt morsom test, om du snakke Stavangerskt? Syns den va litt fine 8) http://aftenbladet.no/dynamisk/comp.jhtml?compid=p1043349904138&start=true Etter å ha bodd i Stavanger i forrige århundre en gang fikk jeg 82 %. De trodde jeg var fra Sandnes, men jeg er rimelig imponert over meg selv. En ting jeg savnet som gjorde så inntrykk på meg. Her i Oslo er noe som er snålt det samme som rart, underlig, merkelig. Da jeg kom på jobb en gang med nye støvletter, så sier de til meg at det var jammen meg snåle støvletter. Lille meg ble litt flau og sa at jeg syntes de var fine jeg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå