Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Zalomine
Skrevet
Er artig å se andre dialekter enn bare bokmål her inne må jeg si! :wink:

Bokmål er ingen dialekt. Bokmål er ett av våre to offisielle skriftspråk. Da dette er et skriftlig forum forventer jeg bare å se skriftspråk her. Talemål bruker man når man snakker. Ikke når man skriver. Forskjellen på å snakke og å skrive, den lærte vi i 1. klasse. Var det mange som sov den timen? Siden dere nå helt klart forkaster alt dere har lært? (Bare av nysgjerrighet: når vi skal forkaste all norsk-kunnskap, skal vi forkaste alt annet vi lærte også? Bør engelsk skrives som det uttales? Matte kan vi glemme, historie er noe tull etc? Jeg ser ikke hvorfor vi skal totalt forkaste noe av det vi har lært på skolen, noe av det mest grunnleggende som vi lærte helt i begynnelsen av 1. klasse.)

LENGE LEVE DIALEKTENE! Men ikke ødelegg dem med å forsøke å skrive dem! De er talemål. Bruk dem som det!

(mitt siste ord i saken før jeg krabber til sengs, dårlig som jeg er)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:

sikkert ikke alle som vet hva å Ta hys, vannari, å brele eller å være annig betyr heller .... :ler: nå kan dere lure ... :ler:

Skrevet

Er du dårlig Fredagsbarn? God bedring til deg da ..håper du er bedre i morgen ..... :D

Blir spennende å følge denne tråden ....artig med dialekter ...(men ikke alltid å lese de :ler: ) ....husker vi hadde en del om å analysere dialekter på videregående ..hjelpe meg ..det var avanserte saker det ... :o

Skrevet
begynner å føle sterkt for bokmålen jeg ..lettere det enn alle de rare dialektene vi har her i landet ...og tenk så lang tid vi kommer til å bruke her da om alle skal skrive dialekt og vi ska lese og FORSTÅ alle innlegggene .. :o  :hoho:

Heeelt enig!!!!! Jeg skjønner jaggu ikke bæra av det som folk skriver her, jeg... hihi... Greit som Fredagsbarn skriver, tror jeg... Å bruke dialekta vår som talespråket og bokmål/nynorsk som skriftspråket akkurat som vi har lært og som er riktig. Om det kommer inn noen dialektord innimellom synes jeg ikke gjør noe, sånn som jeg f.eks. er fryyyyktelig til å skrive "sjø", slenger på det hele tida akkurat som jeg gjør når jeg prater. Fikk kommentarer på det innimellom på skolen også, jeg.... :oops: Så det klarer nok ingen her å plukke av meg heller... Men ellers gjør jeg mitt ytterste for ikke å skrive dialekt, og det er nok like så greit tenker jeg...

Lillian

Skrevet
Bokmål er ingen dialekt.

Sorry da, men du skjønte vel hva jeg mente? :wink:

Skrevet

Selv om jeg bor i Oslo og skriver på bokmål, så legger jeg absolutt IKKE om dialekta mi. Æ e nordlænning!! Jeg tror kanskje at når jeg kommer hjem og snakker med mine venner og familie så går det litt fortere og jeg bruker mye mer "sleng-ord" enn jeg gjør her. Nå snakker jeg uansett ikke skikkelig brei nordlandsdialekt, så det er nok andre oppi der som er vanskeligere å skjønne enn meg.

Jeg skriver på bokmål her fordi det er sikkert lettere å lese for andre som ikke er nordfra. Jeg kunne selvfølgelig skrevet på dialekt, men jeg har valgt å ikke gjøre det (så mye hvertfall) fordi jeg kan ha problemer når andre skriver på sin dialekt. Men, det irriterer meg ikke om folk velger å skrive på dialekta si, det kan bare ta litt lengre tid å lese noen ganger :wink:

Skrevet

Jeg skulle gjerne ha skrevet dialekt, jeg...men jeg får det ikke til; noe med gammel vane vond å vende, tror jeg.

Imidlertid prater jeg kav stavangersk, og det får holde.

Jeg kan dog imitere sørlandsdialekt i festlige lag.......jeg gjorde stor suksess for en del år siden med mitt Mette Bergmann-nummer....."å dærfor vasker e håre me wåsh æn gow....vær da`".......

Milo

Skrevet

Jeg liker ikke å lese innlegg som er skrevet på dialekt.

Skrevet

Eg e knalltøffe å snakke egentligt jysla tjokke dialekt! Men eg skrive allti på bokmål, for det e mest naturligt for meg! Men eg syns nå bara det e løye å lesa forskjellige dialektar, eg! Blir litt mær fargerikt då, liksom! E'kje det bra, da?

:ler:

Skrevet

Eg åg è tøffe - tøffare enn tåge`!

Eg è pigele så tøffe at eg spise piggtråd åg dride kjettingstompar.

Det er så gøy med dialekt, altså.....man kan være vulgær, og få det til å se eksotisk ut!

:hoho:

Milo

Skrevet

Hmm..æ veid ikkje om æ ska skrive på kristiansands dialekt eller om æ ska skrive på "stavangersk". Ka meine du? Någe må eg jo skriva på.. :wink:

Skrevet

Vel....

du kan jo skrive på Kristiansandsdialekt, da. Den er veldig sympatisk, og dessuten er den jo kongelig også nå!

Milo

Skrevet

Jammen eg liga best å skriva på stavangersk eg. Jør det någe? :)

Kan 'kje någe for det heller, eg e fydde sånn..

Skrevet

Ja..du kann få låv, siden de`è deg.......

Milo

Skrevet

....mæn æ nækte, æ nækte PLENT å skrive på nordlandsdialækt......

Æ snakke d'ekje heller.........så DET så....... :o

Skrevet

Hva med litt dansk dialekt?

Får, får får får? får får æ får, får får lam

:hoho:

Skrevet

Å Hege Værsåsnill å skrive på Kristiansand-dialekt! Jeg ELSKER sørlandsk!!! :D :D Digger Stavanger-dialekt og. Og trønderdialekt er grisegøy å høre :)

Men jæ diggær min egen dialekt åsså asså! Skikkelig kav greeenlandsk! Det er kult de vettu! Årnær sæ! *fniise*

Og eeeeg har også bodd i Bææærrgæænnn: ) Og eg elskar skillingsbollar..... "Byen e Bærgen og laget e Brann" hihi...

Og jeg har bodd i Oslo. Tja. Vet ikke åssen jeg skal gi mine eksempler på dialekter der, men det har blitt mye typisk "ass", og "du ække mye schpaa, azz", osv.... og det har blitt endel "gidameg", "ja, altså De, duverden da!"

Og endel midt i mellom.

Selv har jeg beholdt dialekten fra Skien (dog, litt avslepet), og har vel aldri snakket Bergens eller Oslodialekt , men jeg KAN hvis jeg vil. ELSKER å snakke forskjellige dialekter (*på spøk*),- det er så gøy :)

Jeg er glad i dialekter jeg, og det setter litt farge når man skriver på dialekt i dette forumet. Jeg synes det er sjarmerende, og synes det er helt i orden, så lenge det ikke er HELT uforståelig. Men jeg har ikke hatt problemer med å forstå noen her. Så det "årnær sæ!"

Herregud,- vi skriver da ikke stil eller en avisartikkel eller brev til Kongen heller ? På internett kan det være mer løssluppent spør du meg :D

Diva :briller:

Skrevet
Hva med litt dansk dialekt?

Nåh, det ved jeg s'gu 'ik, det er meget lenge siden jeg snakket dansk..

Men dog, det er måskje 'ik så dumt at prøve? :)

Preben sejlede sin sedvanlige søndagssejletur rundt om Sjellands sydligste sydspiss..

Skrevet

Diva, æ høre den dialekta hver dag, men æ e ikke så flink til å skrive den.

Å e lige 'kje det, kanskje æ må øve litt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...