Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

JAAAAAAA til dialekt :wink:

:ler: ..........

tok oppfordringen jeg Virgo :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
JAAAAAAA til dialekt :wink:  

:ler: ..........

tok oppfordringen jeg Virgo :wink:

Bør du ikke gjenta hva tråden skal handle om Madison?

Milla

Skrevet

Hehe ...takk for det ... :wink:

Får bidra litt jeg også da ...

Jeg sier JA ....så lenge det er forståelig ...blir det masse rare ord så er det ikke alltid like lett å forstå ... :roll:

Og så blir man jo litt mer personlig da ...man skiller seg litt ut fra mengden ...og det kan jo være litt ok ....var en gutt/manni innom tidligere og skreiv på stavangerdialekt ..og det var så koselig å lese *ler*....men ellers synes jeg ikke det er mye dialekt bruk her?? (har skrevet et innleg på dialekt)......mulig jeg ikke har lest de trådene siden det har vært klaget en del på dialekter i det siste .. ...

men sier JA - hvorfor ikke ...det er en fri verden .. :wink:

Gjest sexysadie
Skrevet

Synes folk skal holde på dialekten sin ja, blir litt teit når folk prøver å slå om

for å føle seg som kongen på haugen

Skrevet

Bør du ikke gjenta hva tråden skal handle om Madison?

Milla

Joda, ble bare litt ivrig :D

Syns at folk skal skrive på dialekt om de ønsker det. (en fordel om andre forstår den da.. :wink: )

Det jeg reagerte på var egentlig det at man fikk negative oppfatninger av folk som skriver på dialekt..

hvordan er det mulig?

Gjør jo ikke folk til " en sånn, eller sånn" person det vel..

Jeg gjentar..koselig å høre(ehm.lese) dialekter.

Helt herrlige..sant det Legolas :wink:

:briller:

Skrevet

Synes også det er koselig å lese dialekter,men sjelden at noen skriver dialekt her inne.

Jeg ville i allefall fått problem,som har to dialekter i min daglig hverdag.

Klarer ikke bestemme meg om jeg er Verdaling.

Og behersker begge dialektene like bra :)

Itj fårrå nåless da.....

koldbruna :vinke:

Gjest Lottemor
Skrevet

Det e jo litt sjarm i dialekt da.....

Eg e fra bergen og ja eg blannar sikkert litt dialekt inn i innlegene mine ut`n å vite det.....

Ka gjør vel det :)

Kos med dialekt , kan bli forvirrende når norlenningene skal ta kopptuan før de legger seg eller de fra kristiansand kniper deg på fua......

De fra Fredrikstad tæller en tur med gummipæler på eller når en rar bergen spør etter srømpikk i lokalbutikken......osv....gjør det fort litt mer personlig når man røper dialekten syntes jeg....

Eg e fra Bergen og e ......

stolt hva med dere andre :D

Skrevet

Er fra Oslo selv..så blir dårlig med dialekt her :-?

Skrevet
Det e jo litt sjarm i dialekt da.....

Eg e fra bergen og ja eg blannar sikkert litt dialekt  inn i innlegene mine ut`n å vite det.....

Ka gjør vel det :)

Kos med dialekt , kan bli forvirrende når norlenningene skal ta kopptuan før de legger seg eller de fra kristiansand kniper deg på fua......

De fra Fredrikstad tæller en tur med gummipæler på eller når en rar bergen spør etter srømpikk i lokalbutikken......osv....gjør det fort litt mer personlig når man røper dialekten syntes jeg....

Eg e fra Bergen og e ......

stolt hva med dere andre :D

hehe nettopp det jeg mente ...forstod ikke bæret jeg .. :o kopptuan, fua og strømpikk nei huff .... :ler: slikt vil det blir misforståelser av :hoho:

sikkert ikke alle som vet hva å Ta hys, vannari, å brele eller å være annig betyr heller .... :ler: nå kan dere lure ... :ler:

Skrevet

Da jeg gikk i ungdomsskolen var det så innmari hipt blant jentene å skrive (alt utenom skolearbeid) på dialekt. Jeg var vel den ensete som sto imot... :briller:

Så ka syns eg om dialækt? Eg veit nu ikkje ka eg ska sei.. Nån dialækta e jo vanskeligar å førrstå einn aindre. Å spesielt vess man diskuter nåkka seriøst må eg ærlig innrømm at eg kan la auan skli førrbi innlegg som e skreven på dialækt, litt avhengig av ka slags dialækt. Og, tru det eller ei, der e jo faktisk norma førr korsen man ska skriv når man skriv på dialekt også, det huska eg fra videregående. Ka de norman gikk ut på -nei det huska eg ikkje, men det va vel nåkka mæ at man ikkje kunne slå seg HEILT laus å glømm aille skriveregla når mainn brukt dialekt.

Uansett: eg vil ikkje nækte de som føl førr dæ å skriv på dialekt. Dæ e opp tel kvær enkelt. Eg e jo ikkje overbegeistra førr nynorsk heller, men godtar det uten å mukke -det e då opp tel kvær enkelt ka de foretrekk.

Og heretter tror jeg at jeg holder meg til bokmål. :lol:

Skrevet

:oops: skrev feil jo ..srømpikk stod det jo ...jaja ..det sier meg like lite :hoho:

Gjest Lottemor
Skrevet

Virgo :)

Kopptuan og så kaldt kveldskoppan = oppvasken

Fua = rompe eller ræv som man kaller det i Bergen

Strømpikk = strømpebukse (tror du damen i kassa var rød da jeg oversatt,hun hadde nemmelig henvist meg til kondomeriet :hoho: )

Nå var det din tur å oversette ;)

Skrevet

Æi tru're hadde vørte litt kjett ått både døkk å meg sjøl hvis æi sku skreve på dialækt hele tida. Dæ æ kjett å læse're å desstuen så klare æi itte å skrive dæ æi skæ skrive rett hell, sjø... Dæ æ pinadø itte søkkert døkk hadde skjønt nåe tå dæ æi hadde skreve hell, førr æi ha litt bre dialækt, ra sjø.... Nåe tå're ha vørte utvaska å, sjøl om æi itte vil dæ. Dæ æ nøern som itte vil skjønne, ra, vøttø, å da må æi knote litt på arbe' å sånn, så da æ're utvaska litt....

Hvis følk ha i dialækt æi skjønne så æ'e jo greit, dæ æ fell lettar å forstå Stavvanger-følk når'røm skriv enn når'røm prate, tenkje æi...

:sjarmor:

Lillian

Skrevet
Kopptuan og så kaldt kveldskoppan = oppvasken

Her må jeg nok arrestere deg på et punkt.. :wink: Vi tar "oppvasken" vi som andre(evt. "vask koppan"), kopptua er kluten vi tørker bord og benk med... :sjarmor:

Gjest *Perser*
Skrevet

Synes vi i fra stavanger har fin dialekt :hjerter:

Men jeg kommer ikke til å skrive på dialekt! jo når jeg sint... da blir det lett blanding :D

Gjest Lottemor
Skrevet

Her må jeg nok arrestere deg på et punkt.. :wink: Vi tar "oppvasken" vi som andre(evt. "vask koppan"), kopptua er kluten vi tørker bord og benk med... :sjarmor:

der ser du hvor lett det er å ta feil og du forstår vel da også hvor forvirra når en på skolen jeg gikk på ba meg hennte tua som låg på gangen....

Ja ja vi forsto etter hvert og det ble mye blandet så jeg gikk som bergenser og s hæslig og norlenningene gikk og sa undikk og kortikk.....

:hoho:

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg er av den sorten som ikke fatter og begriper hvorfor dere skal SKRIVE på dialekt.

Jeg er 110% FOR DIALEKTER, uten tvil. Men, innse at en dialekt, det er et talemål. Det er ikke et skriftspråk. Det er "in" for fjortisser å skrive på dialekt, men jeg må si som en annen her skrev, i seriøse diskusjoner klarer jeg ikke helt ta dialekt-innlegg seriøst. Jeg hopper stort sett over dem. Det er tungvindt å lese (Det er en GRUNN til at vi har utvilket standardiserte skriftspråk... det er en fremgang i sivilisasjonen det...) og for meg "lyser det fjortiss" av slike innlegg.

Ja, nå blir mange fornærmet, men det får så være. Vi har to skriftspråk i Norge, og det er mer enn nok. Ja, folk klager og klager over den nynorsken, det burde ikke være tvang å lære mer enn ett språk sier de, andre land klarer seg med ett..... Samtidig vil man altså innføre 4 millioner "skriftspråk" (for ingen skriver alle sine dialektord helt likt nei...)

Husk nå på at det at man innførte skriftspråk, og har standardisert disse, det var ikke noe man fant på for å gjøre verden litt mer vanskelig. Tvert imot....

(forøvrig så tok jeg den med kopptua ja, for det sier jeg også. Er jo sunnmøring jeg da, men om dette ordet er kommet til meg nordfra, det er meget mulig. Min mormor er fra finnmark, og mamma har "arvet" visse utrykk fra henne. Jeg har "arvet" noen av dem fra mamma. Min bror har "arvet" tonefallet.... Men skive på dialekt, det har jeg gjort EN gang (vi fikk i oppgave å skrive en stil på dialekt i en utetime i norsk en gang på barneskolen, og det sier jeg, ALDRI IGJEN! Jeg har lært norsk, og det står jeg for....)

Skrevet

Jeg må si meg enig med Fredagsbarn. Dialekt er sjarmerende, men ikke når man skriver det.. Jeg har også vanskeligheter med å ta innlegg skrevet på dialekt seriøst, og som Fredagsbarn hopper jeg også over dem.

Ja til at man holder på dialekten, NEI til at man bruker den som skriftspråk!

Skrevet

Helt enig! Folk bør få skrive på den dialekten de vil uten at noen skal henge seg sånn opp i det! Er artig å se andre dialekter enn bare bokmål her inne må jeg si! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...