Gå til innhold

Tendensiøst og dårlig om delt omsorg


Paradokset

Anbefalte innlegg

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2546326.ece

"Delt omsorg for barna er framtidens løsning ved samlivsbrudd, mener Regjeringen. Nå viser det seg at halvparten av mødrene som deler samværet likt med far, sliter med å betale nødvendige utgifter."

Høres ille ut tenkte jeg umiddelbart.

Så viser det seg at det ikke står noe om hvorfor mødrene sliter så fælt.

Blant annet pekes det på at mødre "mister" offentlige støtteordninger - noe som er helt naturlig da de ofte deles likt mellom partene(eks skatteklasse/barnetrygd).

Mødrene har også dårligere inntekt OG høyere utgiftsnivå.

Da må man jo spørre seg - jobber de fulltid? Har de dårlig betalte jobber? Har de dårlig økonomistyring/høyt forbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bodillen

Vet ikke, mulig de prioriterer annerledes? Kanskje de i større grad enn fedre flest ønsker å investere i tid med barna? Det er tøft å ha barn og samtidig være i full jobb.

Dessuten er det vel ingen nyhet at kvinner ofte tjener dårligere enn menn...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, mulig de prioriterer annerledes? Kanskje de i større grad enn fedre flest ønsker å investere i tid med barna? Det er tøft å ha barn og samtidig være i full jobb.

Ja, om de hadde skrevet/funnet ut noe om dette så hadde det jo vært interessant - men det har de jo ikke....

Dessuten er det vel ingen nyhet at kvinner ofte tjener dårligere enn menn...?

Det er riktig, men heller ikke noe nytt. Det forklarer likevel ikke hvordan de klarer å ha et høyere utgiftsnivå samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg i den situasjonen selv men har venninner som er det. Det ser ut til at selv om man skal dele utgiftene kjøper mor likevel mer av det daglige til barna enn far. Hun kjøper mer klær, hun kjøper bursdagsgaver når barnet skal i selskap osv og når mor da i tillegg ofte har dårligere betalt enn far så er det ikke så rart at økonomien ikke er så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg i den situasjonen selv men har venninner som er det. Det ser ut til at selv om man skal dele utgiftene kjøper mor likevel mer av det daglige til barna enn far. Hun kjøper mer klær, hun kjøper bursdagsgaver når barnet skal i selskap osv og når mor da i tillegg ofte har dårligere betalt enn far så er det ikke så rart at økonomien ikke er så bra.

Det hadde jo vært interessant om denne undersøkelsen kunne si om det faktisk er slik. Min erfaring er at både mor og far jevngode i å "stille opp" økonomisk på denne måten.

En god far lar ikke barnet sitt gå i bursdag uten gave og med hullete bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel varisjoner her også. Det finnes jo både gode og dårlige foreldre av begge kjønn. Veldig mye av årsaken tror jeg dog er at mor som oftest har dårligere betalt jobb enn far.

Men selv om ikke far lar ungen gå i bursdag uten gave trenger han ofte ikke bekymre seg for det siden mor har fikset det er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke, mulig de prioriterer annerledes? Kanskje de i større grad enn fedre flest ønsker å investere i tid med barna? Det er tøft å ha barn og samtidig være i full jobb.

Dessuten er det vel ingen nyhet at kvinner ofte tjener dårligere enn menn...?

Hvem sitt valg er det å velge yrke?.. Er det mannens problem at hun har valgt et lavtlønnsyrke? Kanskje kvinner også må bli mer kyniske?

Eller kanskje de må velge menn med samme verdier som dem selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg i den situasjonen selv men har venninner som er det. Det ser ut til at selv om man skal dele utgiftene kjøper mor likevel mer av det daglige til barna enn far. Hun kjøper mer klær, hun kjøper bursdagsgaver når barnet skal i selskap osv og når mor da i tillegg ofte har dårligere betalt enn far så er det ikke så rart at økonomien ikke er så bra.

Blir kanskje litt feil å stigmatisere menn på grunn av noen få slubberter i kretsen rund en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sitt valg er det å velge yrke?.. Er det mannens problem at hun har valgt et lavtlønnsyrke?

Selvfølgelig ikke, men nå trenger vi faktisk folk i de typiske kvinneyrkene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje litt feil å stigmatisere menn på grunn av noen få slubberter i kretsen rund en?

De er ikke slubberter, men de tenker kanskje ikke over slike ting på samme måte? At noen ikke tenker over det betyr da ikke at de er dårlige fedre av den grunn.

Det er jo heller ikke noe ukjent fenomen at kvinner flest er gladere i å shoppe enn menn flest. Mannen blir jo da vant til at eksen ordner opp i det så man kan jo også si at kvinner setter seg selv i situasjonen - med det resultatet at de får en dårligere økonomisk situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke slubberter, men de tenker kanskje ikke over slike ting på samme måte? At noen ikke tenker over det betyr da ikke at de er dårlige fedre av den grunn.

Det er jo heller ikke noe ukjent fenomen at kvinner flest er gladere i å shoppe enn menn flest. Mannen blir jo da vant til at eksen ordner opp i det så man kan jo også si at kvinner setter seg selv i situasjonen - med det resultatet at de får en dårligere økonomisk situasjon.

Hm. Igjen noen stigmatiseringer. Men bortsett fra det så er det jo deres egen feil om de shopper seg blakke...

Slubbert var forøvrig en betegnelse som ikke var ment så seriøst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, men nå trenger vi faktisk folk i de typiske kvinneyrkene også.

Er det riktig at det går ut over mannen som har valgt et høytlønnsyrke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Igjen noen stigmatiseringer. Men bortsett fra det så er det jo deres egen feil om de shopper seg blakke...

Slubbert var forøvrig en betegnelse som ikke var ment så seriøst..

Er det stigmatisering å si at kvinner som regel liker bedre å shoppe enn menn gjør? Det er jo slik det er. Og ikke vil jeg si det er en utpreget negativ sak at man passer på slike ting for barna heller. Ikke trenger man å kjøpe så mye før det blir tusenlapper utav det helelr, og det merkes jo på økonomien til de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stiller spørsmålstegn ved om mødre faktisk kjøper mer ting til barna enn fedre.

Så lenge man ikke har undersøkt det så kan man egentlig ikke si så mye om det - det er derfor jeg mener denne saken er tendensiøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

I tråder hvor diskusjonen går på om det er best å være hjemme med barna eller om mor bør jobbe, så får vi pepper vi som sier at mor bør tenke på fremtiden sin siden ingen kan være sikker på at et ekteskap vil vare evig. Mannen eier huset, betaler alle regningene, mens hun tar husarbeidet og tar vare på barna og gjør det mulig for han å konsentrere seg om karrieren. Plutselig sitter hun der og er skilt og med delt omsorg uten jobberfaring og uten pensjonsforsikring og med dertil dårlig økonomi og en bolig hun kanskje ikke har råd til å overta.

Det kan være en dyrekjøpt erfaring å være for naiv og ikke å ta ansvar selv for sin økonomi. Kvinner må begynne å være seg sitt ansvar bevisst og ikke være så rask til å klage når de har lagt grunnen for sin dårlige økonomi selv. Nå har vi mast så lenge på likestilling og så klager vi når likestillingen gir mannen like rettigheter når det gjelder omsorg for barna både tidsmessig og bidragsmessig.

Når det gjelder spørsmålet om mødre kjøper mer ting til barna enn fedrene så er det faktisk tilfelle i mitt hjem, det kommer bl.a. av at det er min konto barnetrygden kommer inn på - selv om det ikke dekker hele kostnaden med å ha barn.

Jeg personlig sørger for min egen karriere og økonomi, jeg liker å være selvstendig samtidig som jeg lever i et etablert forhold som jeg håper vil vare livet ut. Jeg kan plutselig bli enke, det har man heller ingen garanti for at ikke skjer.

Endret av Miss Guided
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stigmatisering å si at kvinner som regel liker bedre å shoppe enn menn gjør? Det er jo slik det er. Og ikke vil jeg si det er en utpreget negativ sak at man passer på slike ting for barna heller. Ikke trenger man å kjøpe så mye før det blir tusenlapper utav det helelr, og det merkes jo på økonomien til de fleste.

Jeg er ikkes ikker på at de fleste mann synes det er så vanskelig å kjøpe klær til sine barn. Jeg mener fremdeles at det er merkelig å klage dersom man bruker så mye mer penger enn den andre på klær til ungene. Det burde være en veldig enkel sak å fikse nemlig... (Bare kjøpe mindre med andre ord..for så å fa mannen til å kjøpe litt han også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg og eksen har delt daglig omsorg for vår sønn på snart 11 år. Vi har hatt det slik siden gutten var 2 år.

Dette har fungert helt fint.

Vi kjøper hver vår garderobe så han har de klærne han trenger både hos meg og hos far.

Sko og vinterklær deler vi på å kjøpe. Feks han kjøper cherrox og jeg kjøper varme vintersko, til sommeren kjøper en av oss sandaler og den andre joggesko. En kjøper vinterdress den andre vinterjakke.

Større ting som sykkel og ski det spleiser vi på.

Far kjøper selvfølgelig bursdagsgave nå gutten skal i bursdagsselskap den uka han er hos far.

Det at mor mister så mye penger mener jeg er bare tull, man får ikke barn for at staten skal forsørge de. Skal man ha barn bør man også klare å forsørge de selv uten å måtte være avhengig av staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man jo spørre seg - jobber de fulltid? Har de dårlig betalte jobber? Har de dårlig økonomistyring/høyt forbruk?

Satt igjen med de samme spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stigmatisering å si at kvinner som regel liker bedre å shoppe enn menn gjør? Det er jo slik det er. Og ikke vil jeg si det er en utpreget negativ sak at man passer på slike ting for barna heller.

Jeg synes man kan stille spørsmål med hvor nødvendig det er å kjøpe alle disse tingene til barna. De fleste overdriver dette noe voldsomt, og mødre som har dårlig råd bør kanskje bli flinkere til å holde seg i skinnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Saken er den at jeg faktisk ikke synes synd på naive dumme kjerringer som prioriterer barna foran jobben mer i stedet for å ta den kampen med far om at han må stille opp mer hjemme mens barna er små. Når de vet om konsekvensene av dagens familie og barnepolitikk så må de tenke på den dagen at ting tar en gang slutt.

For det gjør det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...