Gå til innhold

KNUKKET?


mysan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har aldri lest knukket noe sted jeg (utenom i noen tråder her inne). Jeg synes det høres direkte feil ut. Det minner meg litt om når noen her fra bondelandet skal prøve å snakke fin "osling" og drar'n litt for langt. Jeg derimot sier jo "har knekki". :sjarmor: Der fikk dere den! Skriver det jo ikke da, jeg liker "har knekt" jeg.

Endret av Curry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også Glamourgirl har rett her, det er lov til å si både brekt og brukket, men kun knekt, ikke knukket. Men I følge ordboka er det da snakk om to forskjellige "å brekke". Hvis man snakker om å brekke en stang, ski, beinet eller lignende heter det brakk, brukket. Hvis det handler om å brekke seg (eller at sjøen brekker eller å brekke en farge, som jeg forøvrig aldri har hørt ordet brukes ved før) heter det brekte, brekt.

Forøvrig kan man si bila i Trondheim, ja (men ikke en bila). Det vil ikke si at man kan skrive det, for bil er uansett hanskjønnsform på bokmål(nå går jeg ut i fra at han bruker bokmål, som er vanlig i Trondheim.) Det blir noe helt annet enn å skrive boka, senga osv, som er hunkjønnsord og dermed kan skrives både boken og boka og både sengen og senga på bokmål.

Edit: etter å ha sjekket enda mer med ordboka viser det seg at det også er lov til å si knekket, men fremdeles ikke knukket.

Edit en gang til: Og når jeg sier "det er lov å si" mener jeg selvfølgelig skrive, for som nevnt før har man lov til å si det aller meste, alt etter som hvilken dialekt man snakker.

Endret av ayrabeth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kva med "å spise - speis" eller "å nikke - nakk" eller "å smile - smeil"? :)

"Jeg forklarte ham situasjonen, og han nakk og smeil" "Hvor er sjokoladen? Jeg speis den opp"

:ler::ler:

Eller som jeg mente da jeg var mindre: når det heter "en rød bil - flere røde biler", må det jo hete "en blå bil - flere blåde biler"...... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det feil å skrive knekt?

man bruke formene brukket/knukket?

Kan en bruke formene har brekt, har knekt?

Nei, det er ikke feil å skrive knekt. Det heter knekt. Ikke knukket (i min verden i hvert fall)

Men å brekke blir brukket og ikke brekt.

Nei, jeg skjønte det ikke jeg eller. Han skriver på bokmål, men skriver ord som "boka" istedet for "boken" osv.

Må legge til at han er en kjempeflink lærer som også jobber som sensor, så antar at han har veldig god peiling. Men jeg skjønte altså ikke helt hva han mente..

Ei bok, boka er riktig på samme måte som en bok, boken. Men om dette har noe med riksmål kontra bokmål og gjøre aner jeg ikke, det er altfor lenge siden jeg gikk på skolen. Jeg hører bare hva som skurrer i ørene mine.

Men hvorfor er det "typisk norsk" å ha så mange valg i språket? Det er så vidt jeg vet få (ingen?) andre land som har så mange valgfrie former som vi har i Norge? Hvorfor trenger vi det?

For å lage full forvirring, og fordi de tror at de kanskje gjør det lettere å lære på den måten? Man skal jo ikke behøve å anstrenge seg for å gjøre noe korrekt - som i den reformen som lot førsteklassingene skrive som de snakket for ikke å ta fra dem skrivegleden. Det er mange grelle eksempler på resultatet av den reformen hos unge voksne i dag.

Jo da. Men: Hvis noe har delt seg i to sier jeg " * har knukket". Jeg bruker knekt for å beskrive noe litt slitent, som i "nå er jeg helt knekt". Jeg bruker altså også former (knekt) som høres feil ut i egne ører, men da som et virkemiddel, eller (som i dette tilfellet) et adjektiv. Altså at knekt er en tilstand og ikke et verb.

Er som sagt litt sliten.  :plystre:

Nei, men jeg bruker ordet knekt på samme måte som deg. Er man ekstremt sliten er man helt knekt.

Når man er helt knekt så bruker man jo ordet knekt for å illustrere at man er helt ødelagt ikke sant? Av ordet knekke. Dette er jo det ordet dere altså velger å bøye til knukket i andre sammenhenger.

OK. :)

Men nå sitter jeg og lurer på hvor jeg har dette "knukket" fra hvis det er så feil. *gruble*

Kan ikke huske at noen har reagert på at jeg har sagt det noen gang heller.

Antakelig har det bare festet seg hos deg som en logisk ting på grunn av ordet brekke - brukket. Logikken tilsier selvfølgelig at knekke-knukket burde være samme sak. Ordet både rimer og betyr det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier og skriver knukket. Knukket er riktig på Riksmål.

Nei nei, den må du nok lengre ut på landet med :ler:

Knukket er gjerne noe de som skulle ønske at de brukte riksmål sier.

Det blir omtrent som da jeg hadde Nynorsk på skolen. Nynorsken min var altfor "Nynorsk", f.eks. alle endinger var gjort om til standard nynorsk-endinger. Læreren vår fortalte at dette var et kjent fenomen for norsklærere som kalles "Super-Nynorsk" ;)

"Knukket" blir derfor kun korrekt på Super-Riksmål.

Endret av birgitte242
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel i så fall ikke riktig å skrive "knukket" på samme linje som det ikke er riktig å skrive "nu" eller "syv"?

Dersom du går utfra bokmål er "syv" like riktig å skrive som "sju". Syv ble tatt inn i bokmålet efter 2005-rettskrivningen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...