Gå til innhold

KNUKKET?


mysan

Anbefalte innlegg

I løpet av de siste par ukene har jeg hørt folk i media si "knukket" om ting og tang som er brukket eller knekt...

Måtte bare dele det med dere så ingen herfra faller for fristelsen til å bruke det ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Egentlig er vel "knukket" for så vidt den mest logiske formen, siden preteritumsformen heter "knakk". Men dette verbet har en blandingsbøying; preteritumsformen tilhører det sterke mønsteret, mens perfektpartisippen, derimot, plutselig tilhører et svakt mønster.

Norsk språk er IKKE logisk. Da hadde det ikke vært mye interessant å undersøke for sånne som meg. ;)

Endret av Deception
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Egentlig er vel "knukket" for så vidt den mest logiske formen, siden preteritumsformen heter "knakk". Men dette verbet har en blandingsbøying; preteritumsformen tilhører det sterke mønsteret, mens perfektpartisippen, derimot, plutselig tilhører et svakt mønster.

Norsk språk er IKKE logisk. Da hadde det ikke vært mye interessant å undersøke for sånne som meg. ;)

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1

Er det feil å skrive knekt?

man bruke formene brukket/knukket?

Kan en bruke formene har brekt, har knekt?

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel i så fall ikke riktig å skrive "knukket" på samme linje som det ikke er riktig å skrive "nu" eller "syv"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier og skriver knukket. Knukket er riktig på Riksmål.

I Riksmålsforbundets ordliste står det knekke, knakk, knekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmålsordboken: knekke knakk, knekket el. knekt

Jeg fikser ikke knekt eller brekt, høres helt merkelig ut i mine ører. Jeg ville faktisk ha skrevet knukket.

På tide å kjøpe seg Aftenpostens rettskrivningsordliste. Holdt på å gjøre det forrige helg, men så ble jeg usikker på om jeg heller ville ha Riksmålsordlisten, og da ble jeg så handlingslammet at nå kan jeg bare sitte her og lure på hva som står der. Eller så kan jeg stole på Bellatrix. Eller kanskje La Luna? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Husk nå, for guds skyld, på at det faktisk er forskjell på hva man sier i dialektene (ja, alle har dialekt, selv østlendinger ;)), og hva ordbøkene anbefaler at man skriver. Ortografien er som kjent svært konservativ, og endringer som først gir seg til syne i talespråket, vil sannsynligvis ta et par tiår før de eventuelt blir tatt opp i skriftspråket.

For øvrig blir jeg, som fagperson, skremt av holdningene enkelte i dette underforumet innehar når det gjelder språk og hva som er "rett" og "galt". Ordbøkene kan muligens gi retningslinjer for hva som er gjengs å skrive, men de bestemmer ikke hva man faktisk sier i talespråket. Ordbøkene er samtidig utarbeidet av fagpersoner, og man bør ikke glemme at de ikke har "rett" i alt og ett. Dessuten tar det gjerne veldig mange år fra arbeidet med en ordbok blir påbegynt, og til det fullføres. I mellomtiden har språket gjerne gjennomgått endringer som ikke reflekteres i ordbøkene, slik at ordbøker og det levende språket faktisk stort sett vil være i mer eller mindre utakt med hverandre.

Sånn apropos.

Jeg forsker for eksempel på et fenomen som grammatikkene påstår knapt finnes, men som man stadig vekk finner eksempler på. Er dette da "galt"? Nei!!!!

Endret av Deception
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Deception
Hva mener du om "knukket" da, Deception?

Jeg "mener" at dersom man føler at det er riktig å si det, så er det akkurat det; riktig å si. ;) Når det gjelder skriftspråket, må vi nok holde oss til ordbøkene, og da ville jeg personlig valgt "knekt". Selv om det bryter med logikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsker for eksempel på et fenomen som grammatikkene påstår knapt finnes, men som man stadig vekk finner eksempler på. Er dette da "galt"? Nei!!!!

Det hørtes spennende ut, har du lyst til å utdype det....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest beekeeper
Husk nå, for guds skyld, på at det faktisk er forskjell på hva man sier i dialektene (ja, alle har dialekt, selv østlendinger ;)), og hva ordbøkene anbefaler at man skriver.

Norsklæreren min nevnte dette i forrige time. Han skriver så rart, synes vi, og da vi nevnte det sa han at enkelte ord kunne han skrive sånn. Det var ikke feil, det var bare dialekten som var sånn!

For eksempel kan man skrive "en bila" om en bil (man sier det i Trondheim) og da var det ikke feil.

Jeg skjønte ikke helt hva han mente jeg :ler:

Men sånn var det ivertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting i forbindelse med oppdateringer av ordbøker, språkreformer og endringer i talespråk - hva med de som er eldre og forholder seg mest til det de lærte på skolen for førti-femti år siden? Skriver de feil på grunn av dette? Og hva med ting Språkrådet foreslår; såvidt jeg vet er det veldig mange sideformer som nylig har blitt godkjente, og som blant annet lovliggjør et veldig radikalt bokmål. Er sikkert mange her inne og andre steder som ville reagert med rødblyant på mange skriftlige uttrykksformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...