Gå til innhold

KNUKKET?


mysan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg? Ja, har alltid sagt og skrevet knukket.

"Jeg har knukket ankelen" f.eks. - helt naturlig for meg.

Det var egentlig Bella jeg svarte, vi svarte omtrent samtidig, så det ble feil i stokkinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg er for så vidt (ja, forsåvidt) enig med deg, men jeg ser blant annet de utallige valgfrie formene som et problem når det gjelder å uttrykke seg presist. Det blir på en måte det samme som at alle skulle kunne lage seg sin egen definisjon på alle ting. Da blir meningen veldig lite presis, og det blir vanskelig både å forstå og å gjøre seg forstått.

Elsempel: Latin er ikke akkurat dynamisk, men det er veldig presist, og egentlig umulig å misforstå når man først kjenner termene.

Og ja, jeg vet jeg uttrykker meg klønete i dag, jeg er litt sliten. :rodme:

Ah! Jeg er så enig så enig. Ta det mye omdiskuterte ordet 'forlovelse', når alle legger forskjellig mening i det er det umulig å vite hva folk snakker om. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig Bella jeg svarte, vi svarte omtrent samtidig, så det ble feil i stokkinga.

OK. :)

Men nå sitter jeg og lurer på hvor jeg har dette "knukket" fra hvis det er så feil. *gruble*

Kan ikke huske at noen har reagert på at jeg har sagt det noen gang heller.

Endret av Hu i Svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Jeg er så enig så enig. Ta det mye omdiskuterte ordet 'forlovelse', når alle legger forskjellig mening i det er det umulig å vite hva folk snakker om.  :sur:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
OK. :)

Men nå sitter jeg og lurer på hvor jeg har dette "knukket" fra hvis det er så feil. *gruble*

Kan ikke huske at noen har reagert på at jeg har sagt det noen gang heller.

Det lurer jeg også på. Det var ingen som reagerte på det før jeg flyttet til Nord-Norge. Jeg skrev da også det da jeg gikk på grunnskolen/vgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lurer jeg også på. Det var ingen som reagerte på det før jeg flyttet til Nord-Norge. Jeg skrev da også det da jeg gikk på grunnskolen/vgs?

Ja! :Nikke:

Dette må jeg finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
Ehey... Har ikke hørt at man sier "en bila" i Trondheim...

"Kainn du gå ut i bila å hent jakken min?"

Typisk å si det for ekte Trondhjemmere! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke "en bila" vel, det er jo umulig. Ei bil - bila ELLER en bil - bilen er greit (nok), men ikke begge deler på en gang. Kjønnsforvirring og dobbelt entall i ett, neineinei.

Endret av Hu i Svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Men ikke "en bila" vel, det er jo umulig. Ei bil - bila er greit (nok), men ikke begge deler på en gang.

Det tenkte jeg også, men det er jo noen dialekter som har rare former gramatisk. Her sier folk en blomster. Det er jo helt feil. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg også, men det er jo noen dialekter som har rare former gramatisk. Her sier folk en blomster. Det er jo helt feil.  :overrasket:

Ja, det er feil, men ikke på samme måten. Da er r'en et slags vedheng, ikke slik som i en (flere) blomster. Bestemt flertall blir vel blomstran eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Ja, det er feil, men ikke på samme måten. Da er r'en et slags vedheng, ikke slik som i en (flere) blomster. Bestemt flertall blir vel blomstran eller noe sånt?

Ja, noe i den duren. På samme måte som at de sier flere banan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
Nordland?

Ja. Har merkelig nok ikke lagt merke til hva mannen sier, men jeg hadde norskundervisning for noen thalendere for noen år siden. Da lørte jeg dem at det heter en banan - flere bananer, men at de som kommer herfra sier banana (trodde jeg). Da ble jeg rettet på av en jeg tror er fra Lofoten som sa at hun sier flere banan. Det er jo mange forskjellige dialekter her, men noen sier altså banan. Jeg tror mannen sier banan i flertall, når jeg tenker meg om. Men nå er denne trådenn fullstendig avsporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er denne trådenn fullstendig avsporet.

Ja. Muligens min feil? Jeg beklager det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Nå er jeg himla sliten i hodet, men er ikke det forskjell på svake og sterke verb... Og at knukket er det ene og knekt er det andre?

Ellers lurer jeg meg på om ikke det er brukket og brekt og bare knekt... (jeg skjønte hva jeg mente :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er jeg himla sliten i hodet, men er ikke det forskjell på svake og sterke verb... Og at knukket er det ene og knekt er det andre?

Ellers lurer jeg meg på om ikke det er brukket og brekt og bare knekt... (jeg skjønte hva jeg mente :sjenert: )

Mulig, men jeg skjønte det (heller) ikke. ;)

Vi er vel flere som må påta oss skylden for det.

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Mulig, men jeg skjønte det (heller) ikke. ;)

Jeg skjønte det etter å ha lest gjennom flere ganger. :ler: Jeg tror hun mener at med verbet brekke kan man velge brukket eller brekt, men ikke med verbet knekke. Men hvor har vi det fra? Vi kan da ikke ha funnet det på selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...