Gå til innhold

Masse spørsmål ang. bruk av cannabis og hamp...


tortilla

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikkepå din løsning her.

Hvis man skal ha et "cannabismonopol" - vil ikke det gjøre situasjonen enda verre med tanke på mindreårige? Da vil det jo bli enda vanskeligere for denne gruppen å få tak i stoffet. Resultatet må vel bli at man åpner for en ny type smuglervirksomhet - rettet mot mindreårige. Hva med kvalitetssikringen da?

Jeg tror ikke det kan bli verre enn det allerede er, heller ikke for de mindreårige i tilfelle "min" modell skulle bli realisert. Det er mange mindreårige (men likevel flest i aldersgruppene opp mot myndig alder) som er involverte i cannabisbusiness i dag, men de er svært sjelden første ledd etter smuglerne. Det er de voksne som i størst grad holder markedet gående. Det holder seg gående fordi markedet er så stort og kan rette seg til et så bredt publikum at "politikken" og systemet er så velutviklet som det er, med alle sine rabatter og tilgang til alle avkroker av landet. Det er ingen tvil om at et tilfredsstillende marked for myndige personer ville redusere den totale etterspørselen kraftig og derfor utelukke spesielt de fjerneste avkrokene i landet fra smuglervirksomheten. Vi må alltid regne med litt, som du også nevner i delen jeg siterer nedenfor. Poenget er at det VIL reduseres. Det er ingenting som tilsier at et smuglermarked rettet spesielt mot mindreårige ville gjøre tilgangen *bedre*.

Mindreårige har dessuten som regel dårligere økonomisk utgangspunkt for å "leve et cannabisliv" og er i mindre grad i stand til å organisere det indre narkotikamarkedet i norge. Dette sier egentlig seg selv. De er kids, enkelt og greit. noen få talenter er ikke nok. Det trengs kort og godt voksne for å få markedet til å gå rundt skikkelig.

Samme hvor dyr eller billig alkohol og vin er på vinmonopolet, vil det bestandig forekomme smugling. Det er alltid et marked for dem som vil selge billig dritt  - det samme gjelder vel for hasj?

Jeg fortsetter her med å kommentere de voksnes rolle i et eventuelt smuglermarked etter legalisering:

Ja, det foregår smugling av sprit (og metanol), og isolert sett er det derfor logisk å anta at det også vil foregå smugling av cannabis selv om det kan anskaffes lovlig i norge. Men på et lovlig rusmarked har vi tross alt flere virkemidler å ta i bruk for å forhindre dette, blant annet prissenkning for å dekke etterspørselen og kontroller ved grensene (et system som vil bli ekstremt lettet med legaliseringen). Videre vil jeg gjerne påpeke at det meste av tobakkssmuglingen skjer i regi av privatpersoner. Ikke alt, selvsagt, men det meste. Jeg vil anta at det meste kommer fra taxfreen eller fra Sverige: Korte avstander og lave priser som frister. Ikke et alvorlig problem som ofte når forsiden av avisene.

Alkohol brukes blant annet i enkelte industrier. Metanolet som kom fra Spania kom jo fra et sted det også. Men det kunne ikke brukes til noe og ble derfor solgt som etanol. Cannabis kan også brukes i industri, men da bruker man planter som ikke produserer rusgivende stoff, så det eneste incentivet noen skulle hatt for å smugle var at de klarte å distribuere det vidt, til en ganske lav pris. Trolig vil de mest desperate eller "gangsta-wannabe"-ungdommene klare å få tak i lovlig cannabis via myndige personer, og de mindre "bad-ass" kidsa er nok ikke de rette til å organisere et indre narkotikamarked i norge.

Jeg klarer rett og slett ikke å forestille meg at dette kan bli et økende problem... Prognosen din er særdeles pessimistisk, og jeg undrer om det virkelig er mulig å støtte forbudspolitikken og drømmen om det "narkotikafrie samfunn" med en slik holdning til grunn :)

Du foreslår at det etter en evt. legalisering vil opprettes et marked som retter seg spesielt mot mindreårige, og som kan bli verre enn det nåværende. Da må det i så fall legges på helt andre premisser enn det det gjør i dag, og jeg klarer ikke forestille meg hvordan det skulle fungert. Prøv gjerne å forklare nærmere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...