Gå til innhold

Masse spørsmål ang. bruk av cannabis og hamp...


tortilla

Anbefalte innlegg

hvordan påvirker forbudet av cannabis samfunnet? hvorfor tjener sammfunnet på å ha cannabis ulovlig, og ikke omvendt? hvordan skal man skille propaganda og feilinformasjon fra fakta? hvorfor skal industrihamp og medisinsk marijuana være ulovlig?

hvordan kan vi hindre folk fra å misbruke cannabis, og hvordan kan vi få folk til å bruke cannabis fornuftig? hvordan kan vi gjøre det lettere for dem som bruker cannabis, til å slutte? hvordan kan vi spare samfunnet og enkeltpersoner for utgifter, og ulemper ved psykiatri?

hvordan ville cannabisbruken bli regulert, hvis det var lovlig? og hva hadde egentlig skjedd hvis cannabisbruken ble lovlig og kontrollert?

hvor mye penger hadde sammfunnet tjent på cannabis, hvis det var lovlig? hvor mye penger hadde vi holdt borte fra de kriminelle? hva kunne samfunnet gjort med disse pengene, og hva kunne de kriminelle gjort med disse pengene?

hvorfor er alkohol ett unntak? hvorfor er cannabis verre enn alkohol, og omvendt? hva er forskjellen på dem? hvorfor er cannabis mer ett "gateway" rusmiddel enn alkohol?

-------------------

dokumentarer om cannabis, hamp, marijuana og noen andre greier:

Grass (The history of the American government's war on marijuana in the 20th century.) - bra film med woody harrelson:

http://videos.netscape.com/story/2006/12/0...ll-documentary/

http://www.videosift.com/video/Grass-Histo...ana-Documentary

http://spikedhumor.com/articles/49940/Gras...ana_114_mb.html

http://www.imdb.com/title/tt0214730/

Law Enforcement Against Prohibition (LEAP) promotional video - "End Prohibition Now":

http://www.leap.cc/Multimedia/LEAPpromo.php

hjemmeside: http://www.leap.cc/

fra The History Channel

Hooked - Illegal Drugs and How They Got That Way (Vol. 1):

http://www.youtube.com/watch?v=EJr7a7aqEvE

http://store.aetv.com/html/product/index.jhtml?id=70805

Kampen om Hampen (dansk):

http://www.imdb.com/find?tt=on;nm=on;mx=20...ampen+om+hampen

(hvis du søker litt vil du finne mange torrents for denne filmen på google eller yahoo)

Magic Weed - History of Marijuana:

http://www.spikedhumor.com/articles/77772/..._Marijuana.html

http://video.google.com/videoplay?docid=84...mp;q=Magic+weed

Hemp for Victory (amerikansk film laget av regjeringen under andre verdenskrig):

http://www.archive.org/details/Hemp_for_victory_1942

http://www.globalhemp.com/Archives/Governm...r_victory.shtml

http://en.wikipedia.org/wiki/Hemp_for_Victory

annbefaler å se noen av disse filmene! :)

Endret av tortilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cannabis er ikke hverken verre eller bedre enn alkohol etter min mening. Ut i fra det du sier i innlegget ditt virker det som om du ønsker å legalisere cannabis. Er det tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannabis er ikke hverken verre eller bedre enn alkohol etter min mening.

Hvorfor syns du det? er ikke cannabsi og alkohol veldig forskjellige stoffer? Hvor ille/bra er alkohol da? og hvordan er de to i forhold til hverandre?

Ut i fra det du sier i innlegget ditt virker det som om du ønsker å legalisere cannabis. Er det tilfelle?

jeg vet ikke.. jeg er faktisk veldig usikker, men jeg prøver å finne ut om det burde bli det eller ikke... foreløpig er jeg mer for enn mot

Endret av tortilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alkohol er lovlig har jo med tradisjoner og kultur å gjære. Å drikke vin er noen man gjør ikke bare for rusens skyld, men pga utsøkt smak. Det kan godt hende alkohold hadde blitt forbudt hvis det hadde blitt lansert idag, men problemet er jo at det er så veldig lett å produsere hjemme. Bare man har noen gamle matvarer hjemme som står over tida skulle man da plutselig ha gjort noe ulovlig?

Og jeg er imot legalisering av hasj. Bruk av hasj kan utløse alvorlige psykiske lidelser (psykoser) hos unge mennesker, og er derfor ikke så ufarlig som mange skal ha det til. Selv om det er fare for misbruk av alkohol, er det faktisk mindre farlig for unge mennesker å eksperimentere litt med alkohol enn det er å ekspr med hasj, når man tenker på de langtidsvirkningene det får for resten av livet å få en alvorlig psykisk sykdom. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut

Hasj BØR legaliseres, ikke bare for min egen del (gjør det ikke så ofte så det hadde vært unødvendig), men fordi omtrent ALLE jeg vet om som har røyket har prøvd sterkere stoffer. De kommer i samme miljøet da alle er ulovlige, og hadde cannabis vært lovlig hadde ikke røykere trengt å slå seg sammen med pepper og kolaskurkene.

Nei, la alt som kommer fra naturen være lovlig og alt kjemisk bli fjernet fra jordas overflate (mener jeg)

Rotete innlegg, men det er fordi jeg er syk, ikke stein :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg savner noe kildemateriale her. "Alle" som prøver hasj går over til sterkere stoffer? TULL. At NOEN som prøver hasj gjør det er ikke det samme som alle.

At det er kultur å drikke vin til maten som nytelse og at det skal være et argument for alkohol og mot hasj er også tull. Påstår du at de som røyker en joint ikke nyter den? For det om ikke en selv nyter en røyk betyr det vel ikke at andre ikke kan? Det er mange som ikke drikker vin, ut fra denne argumentasjonen så bør de få medhold i at dette skal forbys for de nyter jo ikke vin, ikke sant?

Bruk av hasj KAN utløse alvorlige psykiske lidelser. Helt sant. Men jeg vil gjerne ha dokumentasjon på at det er mindre farlig for unge å eksperimentere med alkohol enn hasj. Det tror jeg ikke noen har, det er bare ønsketenkning fra de som er totalmotstandere av hasj.

Alkohol har mange veldokumenterte negative effekter og det samme har hasj. Det er mange som blir alkoholikere og får alkoholrelaterte sykdommer fordi de ikke kan holde måten, skal vi nå forby alkohol av den grunn?

Dere som er så til de grader motstander av legalisering av hasj, har dere virkelig satt dere inn i hvor mye alkohol skader og koster samfunnet i oppretting av disse skadene? Det er jo dette argumentet dere bruker mot hasj?

Det er ikke noen vesens forskjell mellom hasj og alkohol når det gjelder det å bli avhengig. Man blir ikke avhengig av vin etter et glass, og det blir man ikke etter en joint av hasj heller.

Grunnen til overgang fra hasj til hardere stoffer er at man allerede ved bruk av hasj kommer inn i et illegalt miljø. Siden samfunnet har satt likhetstegn mellom hasj og hardere stoffer angående farlighet og lovlighet tenker sikkert dessverre en del unge at siden propagandaen mot hasj ikke stemmer med det de selv erfarer, så stemmer sikkert ikke det de sier om de hardere stoffene heller.

Det er mange gode argumenter for og mot legalisering av hasj. La oss bare slutte å lyge frem dårlige argumenter som blir avslørt med en gang. La oss innrømme at sarte sjeler bør ikke få tak i verken sigaretter eller alkohol heller, like lite som de tåler hasj. Så kan vi diskutere hvordan man skal i samfunnet forholde seg til forholdsvis like rusmidler.

For min del kan man godt forby sigaretter også sammen med hasjen. Stoffer man trekker ned i lungene er beviselig skadelig både for en selv og andre. Men er løsningen virkelig å forby ting? Bør vi ikke være voksne nok til å kunne foreta egne valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Problemet er jo at enkelte må overdrive så innmari. Det gjelder jo ikke bare hasj, men også f.eks alkohol, sjokolade og bingo. Det som er så ille med hasj, er jo hva overdrivelse fører til...

Har sett såpass mye av hva flørt med "uskyldig" hasj kan føre til i min aller nærmeste familie, så denslags tar jeg sterk avstand fra.

Jeg er en av de som tror at alkohol ville vært ulovlig hvis det hadde blitt lansert omtrent samtidig med f.eks hasj.

Men, en viktig forskjell på hasj og alkohol, er at hasj er mye "lettere" å misbruke. Det lukter ikke (hvis man ikke har nese for det), man får ikke bakrus og det er billigere enn øl.

Mange som røyker hasj (disse som må overdrive...), røyker flere ganger i uka, om det er tirsdag eller lørdag spiller ingen rolle, og man kan holde på bra lenge før omgivelsene oppdager at noe er galt. Alkoholmisbuk begrenser seg helt naturlig for en tenåring som må omgås andre mennesker.

Jeg var på Roskilde med sønnen min for første gang i sommer, og all den åpenlyse hasjrøykinga der sjokkerte meg virkelig. Det var direkte ubehagelig å stå midt blant disse nedsnødde menneskene - jeg måtte flytte meg flere ganger for i det hele tatt å få puste skikkelig.

Det som slo meg var hvor asosiale og fjerne de var. Helt i sin egen verden. De påstår at musikkopplevelsen blir så himla mye bedre når de har fyra, men jeg kan faktisk ikke fatte at særlig mange av dem i ettertid ville huske hvilken konsert de hadde vært på. Enkelte så ikke sin egen begrensning, de "grønna" og ble sittende på bakken med hodet i hendene og bare kjenne på sin egen kvalme. Jævlig bra musikkopplevelse, liksom...

Jeg kjenner en som er tidligere hasjbruker, og han sier at det der med bedre musikkopplevelse bare er svada - det er bare en dårlig unnskyldning som ikke har rot i virkeligheten i det hele tatt.

Etter Roskilde ble jeg bare enda mer hasjmotstander.

Jeg får vel for ordens skyld nevne at jeg er avholdsmenneske når det gjelder alle rusmidler - også alkohol.

Ja til å bli høy på naturlig vis - sex, naturopplevelser, adrenalinkick osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut

Her misforstår du meg glatt, blondie. Som du ser røyker jeg hasj selv, men jeg har aldri prøvd et eneste sterkere stoff i hele mitt liv, til tross for folk som prøver å presse deg fordi det er kult.

Les innlegget mitt igjen "omtrent alle jeg vet om" skrev jeg, og det er så generelt som det går an å skrive utifra egne erfaringer.

Faktisk, utifra rundt 30 folk jeg vet om som røyker hasj har ALLE prøvd hardere stoffer, jeg er den eneste av dem som ikke har det!

Så det er ikke alle nei, men som sagt, utifra egne erfaringer, alle JEG kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og jeg kjenner veldig mange som har røykt hasj som ikke har gått videre til hardere stoffer.

Den generaliseringen skal vi passe oss for det var det jeg mente. Jeg er tilhenger av sannferdig argumentasjon uten løgn og nødløsninger.

Jeg har ikke tatt 100% stilling til for eller i mot hasj, men jeg ser at ut fra argumentasjonsrekkene til de forskjellige så er forløpig tilhengerne de mest nøkterne.

Til deg over som er i mot kunstig rus: Det er helt greit det du sier om å overdrive. Der er jeg helt enig. Men det er faktisk IKKE hasjrus som er det største problemet på Roskilde, det er alkoholen som utgjør det, fremdeles. At du ble sittende midt i en røyksky var nok et uhell. Jeg har vært der to ganger og må ærlig si at jeg foretrekker folk som har overdrevet røykingen sin og sløver i en krok, fremfor drita full "ungdom" i alle aldre som spyr og snøvler, sjangler og pisser alle mulige utenkelige steder.

Jeg er motstander av overdrivelse av enhver sort jeg, enten det gjelder det ene eller det andre rusmiddelet. Grunnen til at enkelte overdriver så til de grader på Roskilde er at de kommer til en verden der dette plutselig er akseptert og da skal det selvsagt røykes så det blåser ut ørene.

Daglig røyking eller annet inntak av rusmidler bør man ikke gjøre uansett hva slags rusmidddel man foretrekker - unntaket fra dette er jo da resepter foreskrevet av lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående alkohol vs. hasj. Alkohol er ikke psykose-induserende slik hasj er, ikke i nærheten engang. Det er etter min mening en meget god grunn til å ikke legalisere dette stoffet.

Jeg møter en del mennesker som har fått diverse psykiske problemer etter bruk av marijuana etc. Mange av disse er veldig overrasket over at deres uskyldige bruk kunne føre til det. Om jeg hadde fått en krone for hver "ja, men jeg trodde at man måtte røyke mye/røyke ofte" historie som jeg har hørt.. Det som også er veldig urovekkende er at personer som er mer sårbare for både psykoser, depresjoner og schizofreni ser ut til å tiltrekkes hasj/marijuana mer enn andre.

Det er også verdt å merke seg at mange pro-hasj mennesker bruker argumenter fra heller useriøs forskning som er gjort på marijuana...

Til deg Blondie65, du trenger bare å lese en lærebok for 1. årsstudenter på medisin for å finne ut at hasj er mer skadelig enn alkohol for ungdom. En hjerne i utvikling er sårbar for både alkohol og hasj, men sistnevnte virker på flere systemer i større grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Til deg over som er i mot kunstig rus: Det er helt greit det du sier om å overdrive. Der er jeg helt enig. Men det er faktisk IKKE hasjrus som er det største problemet på Roskilde, det er alkoholen som utgjør det, fremdeles. At du ble sittende midt i en røyksky var nok et uhell. Jeg har vært der to ganger og må ærlig si at jeg foretrekker folk som har overdrevet røykingen sin og sløver i en krok, fremfor drita full "ungdom" i alle aldre som spyr og snøvler, sjangler og pisser alle mulige utenkelige steder.

Jeg er motstander av overdrivelse av enhver sort jeg, enten det gjelder det ene eller det andre rusmiddelet. Grunnen  til at enkelte overdriver så til de grader på Roskilde er at de kommer til en verden der dette plutselig er akseptert og da skal det selvsagt røykes så det blåser ut ørene.

Ja, jeg hører mange som sier det, at det er så mye mer problematisk med de som drikker vs de som røyker på Roskilde. Det jeg imidlertid la merke til, er at de fleste faktisk gjør begge deler....! Joint og halvliter går hånd i hånd der, så det er svada. Når det er sagt, synes jeg faktisk det var overraskende lite bråk der.

Tror ikke jeg var spesielt uheldig da jeg havnet midt i røykteppet, for det lå faktisk tjukt over det meste av området foran oransje scene under de mest attraktive konsertene. Ved småscenene var det ikke så ille.

En annen ting; de som har fyra er ikke så innmari mye bedre når det gjelder snøvling, sjangling og pissing over alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående alkohol vs. hasj. Alkohol er ikke psykose-induserende slik hasj er, ikke i nærheten engang. Det er etter min mening en meget god grunn til å ikke legalisere dette stoffet.

Uenig. Jeg mener at alle skadeeffektene cannabis gir den enkelte bruker er nettopp argumenter for legalisering. Forbudet presser alle brukergrupper i undergrunnen. De tar ikke nødvendigvis kontakt med lege hvis de vet at problemene deres skyldes at de driver med kriminelle handlinger. De snakker ikke nødvendigvis med foreldrene sine om det, av frykt for stigmatisering. Ved å legalisere og innrømme at rusmisbruk er et helseproblem og ikke først og fremst et kriminalitetsproblem, er vi langt på vei til å legge forholdene til rette for å reparere skadene forbudet har påført samfunnet.

Det er dessuten ikke et økonomisk problem i det hele tatt å legalisere. Poenget med legalisering er å kunne erstatte smuglerindustriens monopol med et tilfredsstillende cannabistilbud til oss over 18 (for eksempel). Et statsmonopol på cannabis (noe sånt som vinmonopolet) ville bety at vi kunne håndheve aldersgrenser effektivt, og fjerne grunnlaget for at ungdom blir fristet til å handle narkotika (faktisk en svært lukrativ bransje). Dessuten kan man bruke prisøkning/-senkning som virkemidler for å begrense bruken men samtidig forhindre at kriminelle smuglere overtar markedet.

Det som også er veldig urovekkende er at personer som er mer sårbare for både psykoser, depresjoner og schizofreni ser ut til å tiltrekkes hasj/marijuana mer enn andre.

Jeg hørte også om en forskningsrapport som viste til en sammenheng mellom sannsynligheten for at en røyker (tobakk) og en ikke-røyker hadde skittent rulleblad. Av og til er ikke sammenfallende statistikk ensbetydende med at den ene tendensen styrer den andre. I mitt eksempel er det for eksempel mer nærliggende å tro at koblingen skyldes at det er sammenheng mellom hvor fattige kår folk kommer fra og om de røyker, og den samme sammenhengen kan man finne mellom "fattigfolk" og kriminelle. Det betyr ikke at du blir mer tilbøyelig til å begå kriminalitet fordi du røyker. hvis det du sier om de som er "sårbare for både psykoser, depresjoner og schizofreni" og tilbøyelighet til cannabisbruk, så vil jo det antyde at det ikke finnes noen sammenheng. når folk får psykoser e.l. fra cannabisbruk, er det fordi de hadde det latent i kroppen. Det ville være sannsynlig at alkohol ville kunne utløse det like godt, og det er sannsynlig at det før eller siden uansett ville slå ut. Disse utgjør en brøkdel av befolkningen. Men det skjer. Og disse bør ha forutsetninger for å kunne søke legehjelp eller hva det skal være, uten frykt for straff eller lignende.

Det er også verdt å merke seg at mange pro-hasj mennesker bruker argumenter fra heller useriøs forskning som er gjort på marijuana...

Jeg merker meg like ofte at Forbundet Mot Rusgifter bruker dårlige kilder til de tilsynelatende akademisk solide artiklene sine på nettstedet. Forskningsrapporter bestilt av regjeringer og/eller med grove feil og manipulasjon.

Uansett: Jeg plukker argumentene mine mest fra logisk tankegang, både fra meg og andre som har gått foran meg i denne saken. Det er logisk at så lenge det svarte markedet ikke vil forsvinne, er det bare ved å legalisere at man kan få noen som helst kontroll over et marked. Bruken fortsetter å stige i befolkningen. USA og norge er et av de strengeste land i vesten, og også blant de med de største narkotikaproblemene.

Til deg Blondie65, du trenger bare å lese en lærebok for 1. årsstudenter på medisin for å finne ut at hasj er mer skadelig enn alkohol for ungdom. En hjerne i utvikling er sårbar for både alkohol og hasj, men sistnevnte virker på flere systemer i større grad.

Så krev aldersgrense da ;)

Forbudet legger opp til at mindreårige får tilgang. La meg vise hvordan, med enkel matematikk:

1 gram koster 100 kroner. Det gjør en joint (vanligvis 0.25 gram) billigere enn en boks øl. Likevel får man enorme rabatter når man kjøper større kvanta (til videresalg, naturligvis). Det er vanlig å gi 5g for 400, 10g for 7-800, og 100g for 3-4000 kroner. Det betyr at hvis man kjøper 100g, kan man selge 50 gram og allerede gå godt i pluss. "Restene" (halvparten av partiet) kan du bruke selv og/eller utvide kundenettverket ved å gi bort goodwill. På et statsmonopol ville man ikke få det billigere jo mer man kjøper. På det svarte markedet er det meningen at du skal la deg friste til å kjøpe masse. Da skal du utvide kundekretsen for å få tak i mer. Det utvider seg automatisk. Og det tar ikke hensyn til aldersgrenser.

Selv om ikke megalomanien tar deg, skapes det gjerne en sosial omgangskrets på grunnlag av cannabishandelen. hvis din dealer tar ferie eller tilfeldigvis ikke har noe, går du til brukerkamerater, ikke sant? Du samler for eksempel 3-4 kamerater i stua og deler på kontakter. Og den omgangskretsen er lukket for ikke-brukere, men kulturen forplanter seg nedover tenårene. Jeg har allerede møtt på en femtenåring i en småby (8000 innb.) som hadde kjøpt 50 gram med seg fra Oslo til videresalg. han spurte om jeg var interessert i noe annet også, for han kunne angivelig "skaffe det meste."

Det svarte markedet er det frie marked i praksis. Ingen lover eller reguleringer blir fulgt, men markedsmekanismene gjør at systemet blir hensynsløst og ekspansivt. Ulovlig cannabis har hatt en standardpris på 100 faste kroner i over 30 år. Prisene følger ikke tiden og er knapt ustabile noensinne. Det er svært billig å produsere og samfunnet vårt ville gått stort i pluss om vi legaliserte utsalg i norge. I stedet går disse gevinstene til smuglere.

Vil du at pengene til hasjrøykere flest går i lommene på internasjonale smuglere? hvor går pengene videre mon tro? hvordan er arbeidsforholdene til cannabisbøndene i Marokko? får de skikkelig lønn? Er de under tvang, eller kan de dyrke mat i stedet hvis de vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil bare kommentere årsaksretningspørsmålet som overnevnte skriver stiller.

Det betyr ikke at du blir mer tilbøyelig til å begå kriminalitet fordi du røyker. hvis det du sier om de som er "sårbare for både psykoser, depresjoner og schizofreni" og tilbøyelighet til cannabisbruk, så vil jo det antyde at det ikke finnes noen sammenheng. når folk får psykoser e.l. fra cannabisbruk, er det fordi de hadde det latent i kroppen. Det ville være sannsynlig at alkohol ville kunne utløse det like godt, og det er sannsynlig at det før eller siden uansett ville slå ut. Disse utgjør en brøkdel av befolkningen. Men det skjer. Og disse bør ha forutsetninger for å kunne søke legehjelp eller hva det skal være, uten frykt for straff eller lignende.

Det er ingen tvil om at hasj er spesielt psykose-induserende. Absolutt ikke. ALLE vil få psykoser om de røyker ekstreme mengder av det, så slik sett er har alle det "latent i kroppen". Noen tåler mindre enn andre. Og det er uheldigvis akkurat disse som tåler minst som røyker mest.

Det er riktig at bare en brøkdel av befolkningen vil oppleve psykoser ja. Men en kjempestor andel av denne brøkdelen misbruker et eller annet narkotisk stoff.

Og til sist, helsepersonell har ingen meldeplikt om narkotika-bruk!

Jaja, det var mine tanker om dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare kommentere årsaksretningspørsmålet som overnevnte skriver stiller.

Det er ingen tvil om at hasj er spesielt psykose-induserende. Absolutt ikke. ALLE vil få psykoser om de røyker ekstreme mengder av det, så slik sett er har alle det "latent i kroppen".

hvor i alle dager har du dette fra?

Noen tåler mindre enn andre. Og det er uheldigvis akkurat disse som tåler minst som røyker mest.

Uansett trengs ikke mer diskusjon på dette feltet, for som jeg sa: Alle cannabis' potensielle skadevirkninger er argumenter for legalisering, ikke mot.

Det er riktig at bare en brøkdel av befolkningen vil oppleve psykoser ja. Men en kjempestor andel av denne brøkdelen misbruker et eller annet narkotisk stoff.
Ja, du må ikke tro du kan skylde det på en liberal narkotikapolitikk. norge har en av Vestens strengeste narkotikapolitikk, og topper nesten problemlista når det gjelder narkotikaproblemer i forhold til befolkningstall. Dessuten vil jeg omsi det du siterer meg på: En brøkdel av cannabisbrukere har psykoser latent i kroppen. hvis du fortsatt vil påstå det motsatte, er det bare et pluss for et legalistisk standpunkt ;)

Og til sist, helsepersonell har ingen meldeplikt om narkotika-bruk!

Jaja, det var mine tanker om dette temaet.

Det er ikke alle som er klare over dette. Jeg tror de blir paranoide og ikke stoler på noen voksne. Og jeg tror det slår kraftigst ut i tenårene, fordi kroppene deres ikke er ferdig utviklet og fordi tenåringer eksperimenterer og overdriver. Dessuten oppstår et annet problem når politiet burde være koblet inn, for eksempel oppgjør om et parti narkotika (og jeg påsto i forrige post at den store narkotikahandelen skapes fordi det svarte markedet opptrer uten reguleringsmuligheter eller lovpålegg), eller oppgjør som følge av at to cannabisbrukere ble kjent i røykekretser. Gjerne fordi de rundt vedkommende to ikke tålte at vedkommende brukte et ulovlig stoff.

Jeg ser knapt annet enn vonde bivirkninger av forbudspolitikken (Krigen Mot Brukerne) lenger. Jeg tror ikke det er til hjelp for narkotikabrukere å bli fengslet eller å få en saftig bot i det hele tatt. Det gjør det mer enn sammenlignbart med statsterrorisme: Man vil skremme folk fra å bruke denne farlige narkotikaen, og virkemidlene går ut over tilfeldige uheldige som for eksempel ble tatt med et gram på seg og fortsetter å selge stoff og la seg suge inn i miljøet for å ta litt tilbake for boten/kausjonen. Prikker på rullebladet gjør det etter hvert vanskeligere å få jobb, mens miljøet og fengselet er skole og universitet for kriminalitet.

Jeg syns heller ikke forbudspolitikken har så fantastisk stor preventiv virkning. Etter hvert som man vokser opp, i alle fall med min generasjon , møter man stadig flere helt vanlige mennesker som bruker cannabis og stadig flere i den gamle omgangskretsen din står fram som nye brukere. Jeg er 21 år gammel og vet foreløpig om 5 personer i klassen min som gjerne røyker litt innimellom, inkludert tre mødre, deriblant en trebarnsmor, og det er blant de 10 personene, +/- 1, som jeg kommuniserer nevneverdig med. Mange av mine ganske så "streite" venner prøver på Roskilde eller med andre venner hjemme (OBS: Du vil antakeligvis bare merke disse tendensene hvis folk føler seg sikre på at de kan fortelle deg at de bruker "dop" uten at du flipper).

Jevnt over går bruken av både cannabis og andre narkotiske stoffer opp i norge og har gjort det omtrent siden forbudets start. For få år siden meldte Dagsavisen at "en av fire" voksne nordmenn har prøvd cannabis. Den samme tendensen kan spores i USA. Der er det så "ille" at det mange steder er vanlig at foreldre røyker sammen med barna sine (inkluderer en kamerat av meg, og "de fleste" av vennene hans), litt for å lære dem god kultur og kanskje fordi de heller vil det skal være greit å røyke hjemme enn at barna blir involvert i narkotikakriminalitet med tvilsomme venner og blir tatt/fengslet. Det vil ikke overraske meg om du selv bruker cannabis innen 10 år etter denne diskusjonen, særlig om du blir værende en stund og vi lar diskusjonen gli over på cannabis' skadevirkninger - som egentlig er irrelevant med min tilnærmingsmåte til problematikken.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening:

Jeg er dritt lei av at cannabisdiskusjoner alltid ender opp med: Ja, men det er mer farlig med alkohol!

Kan man ikke behandle de to tingene separat? Jeg er motstander av å legalisere cannabis rett og slett fordi det bringer med seg skadevirkninger. Ja jeg vet at alkohol også gjør det men: Two wrongs doesnt make one right.

Hvorfor introdusere en ny skadelig substans bare fordi det eksisterer en annen fra før. '

Skal man behandle spørsmålet synes jeg at man skal isolere de to sakene fra hverandre, først da vil vi slippe my pro-hasj propaganda. Vis meg heller noe konkret.

Hasj blir ikke mindre farlig fordi det finnes alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mening:

Jeg er dritt lei av at cannabisdiskusjoner alltid ender opp med: Ja, men det er mer farlig med alkohol!

Det er jeg også lei av :)

Kan man ikke behandle de to tingene separat? Jeg er motstander av å legalisere cannabis rett og slett fordi det bringer med seg skadevirkninger.

Jeg er FOR legalisering av cannabis nettopp fordi jeg ser hvor skadelig forbudspolitikk er for cannabismarkedet og de som bruker cannabis. Det er på grunn av forbudet at det finnes enorme rabatter på cannabis når man kjøper store mengder. Det er på grunn av forbudet at folk går fra cannabis til andre stoffer, fordi de er nødt til å skaffe cannabis i de samme miljøene der det omsettes andre stoffer (selv om de fleste ikke "går videre". Cannabis er langt mer utbredt enn alle andre narkotiske stoffer). Dette vil jeg se en slutt på.

Dessuten finnes det smartere måter å investere penger i å redusere narkotikaproblemene våre: I stedet for å bruke penger på fengselsplasser og på rettsvesen for å straffe folk for handlinger som i utgangspunktet ikke går ut over andre enn dem selv, burde de samme pengene brukes på forebyggende tiltak. I tillegg, hvis vi legaliserer cannabis, får vi inntekter fra cannabissalget, gjennom skattelegging. Så kommer lommepengene til hasjrøykerne til helsesystemet og samfunnet, i stedet for å sponse smuglerne :)

Hvorfor introdusere en ny skadelig substans bare fordi det eksisterer en annen fra før. '

Det er aldri snakk om å "introdusere" cannabis til samfunnet, for det eksisterer allerede, og alt tyder på at bruken fortsatt kommer til å gå opp, uansett om vi legaliserer eller ikke.

Skal man behandle spørsmålet synes jeg at man skal isolere de to sakene fra hverandre, først da vil vi slippe my pro-hasj propaganda. Vis meg heller noe konkret.

Javel: Får jeg foreslå å kriminalisere alkohol? :)

NB! Dette er bare en spøk. Å kriminalisere alkohol har samfunnet prøvd før, på 20- og 30-tallet. Resultatet var selvsagt økt smugling, og en stor inntektskilde for Al Capone, samt at det ble populært å drikke sprit - på samme måte som at hasj er mer utbredt enn marihuana (som er sunnere), fordi hasj er lettere og billigere å smugle. Katastrofe. Ikke er det kvalitetskontroll på hasjen heller.

Hasj blir ikke mindre farlig fordi det finnes alkohol.

Helt riktig. Og derfor må vi få cannabis også under regulering, slik at mindreårige ikke like lett kan få tak i det og slik at vi kan justere prisene for å klare å kontrollere bruken noenlunde. Hasj koster 100 kroner grammet (25 kroner pr. joint), hvilket gjør det billigere å røyke en joint enn å drikke én boks øl. Prisen har vært stabil i over 30 år, og kommer ikke til å stige med mindre vi legaliserer. Hasj er ganske enkelt det enkleste og billigste rusmiddelet å ruse seg på i dag, takket være forbudet. MEN med alvorlige konsekvenser for helsen til den jevne hasjbruker, og uten andre former for kontroll over markedet.

Forbudet er en katastrofe. Derfor må vi legalisere cannabis så snart som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør altså legalisere hasj fordi det har så mange skadelige bivirkninger..?

Ja, jeg synes jeg ser for meg hvordan det lovforslaget blir lagt frem i Stortinget :ler:

(men hva er det jeg gjør, jeg unngår jo slike diskusjoner..!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
- på samme måte som at hasj er mer utbredt enn marihuana (som er sunnere),

Jøss, trodde det var bare sunne greier, dette her, jeg? Du innrømmer altså at hasj ikke er særlig sunt? Et populært argument er jo at det kommer fra naturen.

Et aspekt jeg savner i denne diskusjonen, er skadevirkninger på lunger osv. Sånn sett vel hasj faktisk mer skadelig enn vanlige sigaretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har du dokumentasjon for det Bodilen, at hasj er mer skadelig for lungene enn vanlige sigaretter?

Det er et dårlig argument da det går an å bruke hasj i matlagingen! Sjokoladekake for voksne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...