Gå til innhold

Livet med Julegaven og Lillebror


Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Det tipset fra moren din er slettes ikke dumt.

Lillegutt sover mye bedre på dagtid etter at han har begynt å få sove i vogna med voksiposen oppi.. Deilig å varmt... og litt innpakka!

:kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Burpen: Greit å ta med seg de tipsene man kan få! ;)

Epica: Julegaven får gjerne så mye mat at han gulper det opp igjen. Noe som på amme-barn skal bety at det er mer enn nok, så vidt jeg har hørt. Han bar VIL ikke sove.

Men nå har han blitt MYE flinkere til å roe seg selv! Det gjør både dagen og kvelden lettere for oss foreldre. Og med Mammas triks kanskje jeg klarer å få han til å sove noe lengere når han først sovner.

Han har faktisk lagt seg nå, og det var ikke fryktelig mye lyd han kom med før han roet seg. Nå ser det faktisk ut som om han sover!

:klem:

Holly Hobbie: Takk for tips! Definitivt noe å sjekke ut dersom ting ikke bedrer seg. Ingen grunn til å være regelrytter på sånne anbefalinger om beste måten å få barn til å få rutiner på. De endrer seg jo rett som det er alikevel.

:klem:

Iben: Hei på deg! :klem:

Cr@sh: Hyggelig hvis noen fler enn meg får glede av triksene til Mamma! Tror de fleste små knøtt liker å bli pakket godt inn. Skinnposen vår er nesten en garanti for søvn. ;)

Idag har det ikke vært noe problemer med luft, men mer problemer med en veldig ivrig og kosete liten gutt som ikke hadde tid til å sove. Han skulle bare lekes med!

Oppdaget for første gang at han forsøkte å løfte hodet og legge det til motsatt side når han lå på magen på lekematta. OG han snudde seg for første gang etter en lyd idag.

Han har vært interessert i lyder en liten stund, og gliser stort av enkelte lyder fra leker. Men idag beveget han hodet etter en. Det var fryktelig gøy å se! :hoppe:

Var ute og trillet en tur, og fikk med oss snøvær på siste del av turen. Jeg gikk en tur til nærmeste ICA Nærmat, for de hadde en spennende tilbudsavis igår. Fant ikke noe av det jeg hadde tenkt på fra den avisen, men derimot fant jeg ting alle andre butikker ikke selger lenger. (Gått ut av produksjon?) Genialt!

Ellers ser det ut som DVD-spilleren vår har tenkt å ta kvelden. Den har hanglet litt en stund. Men idag nektet den plent å spille siste episoden av "Sex og Singelliv". Og selv om jeg har sett den før, så hadde det jo vært hyggelig å sett den nå, siden vi har sett hele serien nå etter at Julegaven kom til verden.

Det er jo en mikroskopisk mulighet for at det er DVD'en og ikke spilleren som er problemet, men siden spilleren har vært et prblem i et års tid, så er vel det lite sannsynlig.

Det blir nok kjøp av DVD opptaker med harddisk snart! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om ting begynner å gå seg til for dere nå, det må jo være deilig! Er forberedt på at de første ukene med baby i huset kan bli ganske så "opp ned", men det er jo vanskelig å forestille seg før knøttet endelig kommer. ;)

Moro at Julegaven har begynt å snu seg etter lyder nå, det må jo være helt spesielt å følge utviklingen til et lite barn og se sånne fremskritt. *Gleder meg*

Ha en fin dag, Susan! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at ting ordner seg her i huset, ja, Xania! I natt ble det faktisk 4,5 timer med sammenhengende søvn! Fra 22.30 til 03.00!!!! :hoppe: Jeg våknet faktisk 00.30 og forventet at noe skulle gjøres... (Det er da han vanligvis sovner!)

Ikke at han var klar for å våkne noe tidligere idag da... Var ikke oppe før 09.45, og har faktisk hatt to ordentlige soveperioder etter det!

Begynner å bli usikker på om vi kommer oss ut idag! :ler:

Du har rett i at det er veldig vanskelig å forestille seg hvordan ting blir før man står der. Det meste blir helt anderledes. Men det er også MYE koseligere enn jeg hadde trodd.

Grugleder meg allerede til jeg skal begynne å jobbe igjen! :sjenert:

Gleder meg til å komme meg ut og gjøre ting som ikke involverer baby, og som gir meg andre impulser og andre ting å snakke om.

Men så gruer jeg meg, for det er koselig å være hjemme med Julegaven og se fremskrittene han gjør hver dag. Og jeg merker at tiden går kjempefort! Han er jo over en måned gammel, noe som betyr at det halve året mitt snart er slutt.... :ler::overrasket:

iss: :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ble mer søvn! :klappe:

Jeg føler meg heldig, for snuppa sov sammenhengende fra 22 til 07 i natt! :ler:

Nå sovnet hun igjen. Sovnet etter mating (ca 0945) og ble ny mating kl 12.

Ganske greitt med MME, at hun sover så godt!

Jeg også grugleder meg til jobb igjen.

Men det er leeeeeenge til så jeg tenker liiite på det!

Ja det er spennende med utviklingen!

Mi har begynt å smile & le, holde oppe hodet.. jeg er så stolt! :legrine:

Hva med din?

Ha en kjeeeeeeempekoselig torsdag og god helg vennen!

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julegaven har blitt kjempeflink, Epica!

Han ler ikke ennå, men gliser når han synes ting er gøy!

Og han er VELDIG flink til å løfte hodet sitt. (Men jeg tror han fortsatt sliter med å løfte det til høyre når han ligger på magen. Han sutrer hver gang han prøver, og gir opp litt etterpå.)

Det er herlig å følge utviklingen til disse små!

Nå har vi fått bekreftet dato på Navnefest. Dermed må jeg vel til å planlegge litt og sende invitasjoner. (Bare nærmeste familie, så jeg vet ikke hvor formellt vi gjør det? )

Og så må vi få sendt takkekort til alle som har gitt han gaver. :sjenert:

Føler meg ofte litt unormal når jeg leser endel steder her inne... Kan ikke huske å ha savnet magen ett sekund ennå. (Og jeg hadde en veldig fin mage!)

Jeg likte virkelig ikke det som fulgte med å være gravid... (Bortsett fra utseendet på magen.) Synes det er SÅ mye herligere nå som babyen sparker meg i magen fra utsiden og ikke innenfra! Jeg er tydeligvis gal... :hoho:

Greit at ting var enklere den gangen vi bare var to, men de er så utrolig mye koseligere nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Julegaven har blitt forkjøla... :tristbla:

Han er litt surklete i nesa, og veldig slapp.

Lurer veldig på om jeg tør å ta han med ut en tur etter hvert, siden det for en gangs skyld er ganske kaldt ute... Vi får se...

Han var litt sånn igår også. Slapp, klengete, sutrete og litt surklete. (Men det kjennes ikke ut som om han har feber.)

Vi får vel bare se an tilstanden, men det er ikke noe godt å se at en så liten tass har det vondt! :grine:

Er forresten litt ute av form selv også, med vond hals og litt snørrete nese. Er vel kanskje det samme han har? :sjenert:

Vi fikk sett siste episode av "Sex og singelliv" igår, på X-box'en. Så da er det spillerern og ikke plata det er noe galt med.

Enn så lenge har vi alternativ avspiller da... :)

Men jakten på en DVD-opptaker med harddisk og inngang for PC-tilkobling, tilkobling til videokameraet og muligheter for å ta opp mens man ser på noe man har stoppet, har begynt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du, ja! :-D Du har jo vært så flink å besøke meg i daboka mi, men jeg har tydeligvis ikke vært på besøk i din nye...

Veldig koselig å lese om dagene med Julegaven :)

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daaakar lille Julegaven da! :troest: Håper han har blitt bedre nå, ser for meg at det er vanskelig å se på at en liten baby er syk, ja. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi blitt mye bedre igjen, både jeg og Julegaven. Vi hadde nok det samme!

(Det ble bedring etter at jeg gikk på apoteket fredag og kjøpte paracet til baby. Trengte ikke å bruke dem engang, bare ha dem i hus!)

Takk for trøst, Xania! :klem:

Ephemera: Syntes det ble fryktelig spennende inne hos deg en stund. Det ser jo ut som du skal gjennom nesten det samme som meg.

:klem:

Cr@sh: Hyggelig at du har tid til å titte innom!

Idag har vi vært ute og gått skikkelig tur! (I snøen.) Har til sammen vært ute i 2,5 time. Med litt småstopp på kjøpesenter og hus mine foreldre innimellom. Måtte jo handle litt på salg, skifte bleie, amme og spise litt selv.

Er en halvtime siden vi kom hjem, men Julegaven sover fortsatt etter all den friske lufta.

Vi har egentlig blitt racere på å gå effektivt gjennom kjøpesentere nå, både jeg og Julegaven. Jeg har vel kanskje lært meg hvor lenge jeg kan gå og han fremdeles er rolig når vi skal ut igjen. Dessuten hjelper det tydelig med helseteppe over vogna.

På onsdag skal vi på sjekk hos fysioterapauten på sykehuset, for å sannsynligvis friskmelde lillegutten! Han ser ut til å ha blitt kjempefin i nakken, og snur nå hodet begge veier selv når han ligger på magen. Forutsatt at han får riktig oppmuntring da!

Er bare mer og mer forelska i vogna vår! Den er akkurat det vi ønsket at den skulle være. Eneste bekymring er at Julegaven vokser veldig i lengen, og jeg er redd for at han vokser ut av bagen tidligere enn han bør.

Vi forsøkte å måle han idag, og endte vel på ca 57-58cm Noe som stemmer ganske bra med hva han bruker i klær.

Han vokser lett ut av klær i lengden, men kommer ikke alltid helt inn i dem i bredden. (Og vi har ingen problemer med å bruke bleier lenger enn vektgrensen tilsier.)

På lørdag kom endelig personnummeret til Julegaven. Så nå har vi søkt barnehageplass, og håper på å få en.

I tillegg signerte vi begge på skjemaet vi fikk, og fyllte ut navnet. Jeg postet det idag, så nå har han ofisiellt fått ett navn! :hoppe:

Har begynt å jakte på en ny TV-serie jeg eller jeg og Elsklingen kan se på framover, nå som vi er ferdige med både Friends og Sex og singelliv... (Og snart nyeste sesong av apprentice også.) Om noen har tips, er det bare å si ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så koselig å lese om dagene deres :)

Hva slags vogn har du da??

Grattis med navn og barnehagesøknad forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så koselig å lese om dagene deres :)

Hva slags vogn har du da??

Grattis med navn og barnehagesøknad forresten!

Tusen takk! :klem:

Vi har en Teutonia Mistral, Kombivogn med softbag. Og så har vi kjøpt med cross-hjul, altså litt mer vinteregnede lufthjul enn det som er standard.

Den ble kjøpt fordi vi bor i 3. etg uten heis, og har bitteliten bil...

Vogna går elegant inn i bagasjerommet på bilen. Er kjempefin å trille selv på det snøføret som er nå, og jeg har ingen problemer med å bære Julegaven opp trappene i vognbagen.

Dessuten bruker vi jo bagen som soveplass i stua. Så her blir ting brukt mye mer enn vi trodde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ringt opp av Pappan min i morges. Han hadde glemt en kode-generator hjemme, og fikk ikke logget seg på der han skulle. Så han lurte på om jeg hadde tenkt meg en trilletur i den retningen idag.

Hadde planer om å trille innom Svigermor, og det er omtrent samme retning, så jeg lovte Pappa at jeg skulle stikke til dem og ordne det han trengte. :)

Brukte bare litt over en time fra han ringte til jeg var på plass. (Det tar 15 min å gå, men det tar minst tre ganger så lang tid å gjøre Julegaven klar til å gå ut en tur. :ler: )

Kom meg hvertfall dit og fikk gjort det han trengte, så da har jeg gjort dagens gode gjerning! :sjarmor:

Og så ringte jeg Svigermor derfra, og spurte om hun ville ha besøk. Det ville hun, så da gikk jeg dit med en fortsatt sovende Julegave i vogna. Han voknet faktisk ikke før vi hadde vært der et par timer. (Og da var han desperat sulten! :overrasket: )

Dermed fikk Svigermor kose med lille barnebarnet sitt en stund. Det vet jeg hun synes er kjempestas!

Altså har jeg gjort ennå en god gjerning idag!

(Men det siste er jo mest investering i et godt forhold til Svigermor, som betyr lettere tilgang på barnevakt, og masse hjelp til det ene og det andre... :sjarmor: )

Hyggelig å stikke innom der da, for Svigermor er akurat sånn som alle drømmer om at en svigermor skal være!

Hun er også veldig flink til å ikke røyke mens vi er der! :) Jeg har faktisk sluppet å nevne en eneste gang at jeg ikke vil at hun skal gjøre det. :)

Var litt usikker på om vi skulle ut idag, siden det var -10 grader i morges. Men dag Pappa ringte, var det bare -6, så jeg tok sjansen på at en godt innpakket Julegave ikke tok skade av litt (veldig) frisk luft.

Det var faktisk -10 grader hos foreldrene mine, så jeg var veldig glad for at det var vindstille idag.

Snakket litt med Svigermor om planene for navnefesten til Julegaven.

Dåpskjolen til Elsklingens familie er på vei nedover fra Trøndelag. De hadde nesten ikke klart å finne den blå underkjolen, men bare den rosa. Heldigvis dukket den blå opp. :hoppe:

Svigermor har heldigvis samme innstilling til det med dåpskjolen og påbrodering av navn og "dåpsdato" som meg: Kirkelig dåp eller navnefest, blir dåpskjolen brukt, skal navnet til den som bruker den broderes på.

Tipper vel at vi er de første som har navnefest istedenfor kirkedåp da, men så lenge ingen føler seg støtt av at det gjøres sånn, så gjør vi det. :)

Foreløpig er det planen at vi samles hos mine foreldre etter seremonien, og at vi muligens skal spise snitter som flere av oss samles og lager kvelden før. (Det er jo bare hyggelig det?)

Og så blir det litt kaffe og kaker etterpå.

Nå er endelig Elsklingen på vei hjem. Han hadde en sånn greie med jobben idag, så han måtte bli ekstra lenge. :tristbla: Tipper han er kjempesliten når han kommer.

Da er det hvertfall fint at Julegaven sover godt nå, og har sovet en liten stund, så han er blid og glad når pappan kommer hjem. :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kontroll hos fysio idag, og fikk konstantert at alt er mye bedre, men det var igjen en bitteliten rest av låsingen i nakken. I tillegg kan det se ut som om det er bittelitt trøbbel nederst på ryggen hans, så vi skal tilbake for ny kontroll/behandling om en måneds tid.

Føles veldig godt å bli fulgt opp så bra! :)

Reiste innom Strømmen storsenter etterpå, og tuslet et par timer. Julegaven sov hele tiden. Han var nok utslitt etter fysio-timen sin... :hjerter:

Har fått pumpet meg endel idag, og jeg regner med vi forsøker å gi han litt av den melka før han legger seg, hvis han ikke fyller seg helt opp på puppen nå da... :sjenert:

Vi har nemlig fått Julegaven til å ta flaske i tillegg til pupp. Så nå forsøker jeg å pumpe mens jeg har mye melk på dagen, så vi kan fylle han ordentlig opp om kvelden.

I tillegg forsøker vi jo å få fryst litt melk, så vi kan få andre til å passe han, og dermed få frikvelder alene sammen... :sjarmor:

Vanskelig å kombinere alt dette med å ikke pumpe så jeg får for mye melk da... Heldigvis er dagene ofte så hektiske at jeg ikke rekker å pumpe... :ler:

Dataen min kom nettopp inn døra her, så nå er det ikke lenge før jeg er skikkelig på nett igjen. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig koselig å lese om dagene deres. Høres ut som en trivelig svigermor du har da... Jeg er også heldig med min - i motsetning til visse andre her på KG... ;)(LES: SKYTTE)

Ha en fin dag! :kyss:

Endret av Cr@sh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser meg med å forsøke å gjøre alt som det var på dataen igjen. (Pluss å legge inn alle bildene vi har tatt siden sist. )

Samtidig spiller jeg en av DVD-ene jeg kjøpte igår for Julegaven, så han kanskje sover lenger... :ler:

Ble ordentlig irritert isted, var på Strømmen igår, og kjøpte to DVD'er. Og så oppdaget jeg idag når jeg skulle bruke dem at det ene coveret er tomt.

Og Strømmen er tross alt en halvtime med bil unna, så det er ikke stedet jeg pakker med meg Julegaven og reiser alene. (Halvannen time kollektivt, så det er uaktuellt. Dessuten koster det meg nesten like mye som filmen kostet.)

Lurer på hva jeg skal gjøre... Hvis jeg skal klage, må jeg sannsynligvis tilbake til butikken jeg kjøpte DVD'en i. Og hvis jeg ikke klager, kommer jeg til å irritere meg over at jeg har kjøpt et tomt cover og ikke gjort noe med det! :sur:

Det ser ut som vi har fått snudd døgnet til Julegaven litt nå, så han legger seg før 23 på kvelden. (Tidligere sovnet han ikke før 00.30, uansett om vi begynte leggingen 20.00) Dessuten sovner han litt mer av seg selv i kurven sin.

Han våkner halv ett, halv fire og rundt seks for å få mat, og så sovner han når han blir lagt tilbake i kurven mellom hver mating.

Han våkner igjen ca åtte, og da pleier jeg å ta han opp og skifte bleie og klær.

Føler jeg er litt trøttere av dette, men det har gitt en lettere hverdag for Elsklingen, som tross alt skal opp tidlig for å gå på jobb. Han fikk jo ikke sove før Julegaven hadde sovnet, så det ble veldig lite søvn for han.

Dessuten virker Julegaven generellt roligere nå, og sover endel mer på dagen også. :) Det gir jo meg muligheten til å gjøre litt annet enn å bære rundt på han og forsøke å få han til å sove.

Han er forresten fryktelig blid og koselig om ettermiddagene nå, så alt har blitt mye enklere. :hjerter:

Idag er det for kaldt til å gå ut. Det er litt dumt, for jeg har følt at en tur hver dag her hjulpet veldig på både meg og han. Men vi får klare oss uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig koselig å lese om dagene deres. Høres ut som en trivelig svigermor du har da... Jeg er også heldig med min - i motsetning til visse andre her på KG... ;)(LES: SKYTTE)

Ha en fin dag! :kyss:

Har bestemt meg for å forsøke å bli like flink som deg til å skrive ned hva vi gjør og hvordan vi har det for tiden! ;) Er veldig imponert over alt du får tid til!

Føler meg veldig heldig med Svigermor! (Svigerfar er ikke SÅ ideel, men han er snill og hyggelig, så vi kan leve med resten... :ler: ) Hun er faktisk mye lettere for meg å ha med å gjøre enn det min egen mor er... Spesielt nå etter at jeg fikk Julegaven.

Svigermor er klar over at anbefalinger har forandret seg siden hun fikk barn, og respekterer at jeg følger disse anbefalingene. (Hun er sykepleier, så hun forstår vel at det er en grunn for dem.)

Mamma mener visst at dersom andre har overlevd ting før, er det ingenting galt i å gjøre det... (Fikk følelsen av at jeg var hysterisk gravid da jeg ikke ville ta et glass vin engang... :tristbla: ) Og nå har hun vel nesten lyst til å fortelle meg alt om hvordan jeg bør behandle Julegaven.

Heldigvis er jeg sta nok til å si imot henne og gjøre akkurat som jeg vil.

Jeg har heldigvis vett til å forstå at en god del av det Mamma forteller meg er veldig gode råd, og følge disse. :sjenert: Men det er lov å bruke hodet selv også. :Nikke:

Svigermor kommer også med råd og tips, men hun forsøker ikke å styre meg på noen måte, og lar meg lage reglene for hennes samvær med mitt barn.

(Og lar oss bestemme hvordan vi mener ting bør gjøres. )

Mamma har nesten tatt over planleggingen av navnefesten vi skal ha. Det blir som bryllupsplanleggingen. Jeg må bremse Mamma så ting blir slik vi vil ha det, og ikke sånn hun ser det for seg. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trøttende med den dvd'en... :frustrert:

...hadde det vært meg, hadde jeg vel egentli bare vært glad til, for jeg trenger alltid en unnskyldning for å ta turen til Strømmen! Eeeeelsker Bikuben :sjenert: Glad for at jeg flytta til sambo, og ikke han til meg, for da hadde vi vært fattige... :ler:

Høres ut som at du har ei veldig ålæit svigermor! Heldig du :Nikke:

Godt at dere får bra med fysio-oppfølging av Julegaven! Er det plager han har pga seteleiet, eller er det sånn som "hvemsomhelst" kan få?

God Burpe :klem: til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...