Gå til innhold

Livet med Julegaven og Lillebror


Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Cr@sh: :klem: til deg også!

La Traviata: Hyggelig at noen finner meg selv om jeg nå har endt opp på generell... ;)

Epica: Har ikke fått vite personnummeret hans engang vi... Og heller ikke hvor lang han er. (Vet han har fått sitt eget personnummer. De hadde det på sykehuset da vi var på ultralyd med hoftene hans. )

Regner med vi får første lengdemålet når vi skal på seksukerskontroll om tre uker.

Pasha: Ville tro du har rett i det, men før eller siden kommer de vel til å sjekke det, tenker jeg. Det er uansett ikke så viktig ennå.

Epona: Enda en som følger med. Jeg forsøker jo å følge med inne hos deg også da! :klem:

Julegaven har blitt litt tett i nesa, så vi har forsøkt nesesuging flere ganger idag, og holdt oss inne, så vi ikke kan gjøre det verre. Nesesuging ser ut til å være effektivt da... :)

Igår gikk vi tom for de minste libero bleiene, og tenkte vi skulle bruke opp alle vareprøvene vi har fått på pampers, før vi gikk over i neste størrelse. Det var visst ikke noen slager... Etter tre pampersbleier hadde vi bleieutslett! :tristbla:

Idag har vi altså gått over på libero mini, og smører med krem mot bleieutslettet i tillegg. Det ser hvertfall ut til å hjelpe, men det er nok ganske ubehagelig for lille gutten :forvirret: ...

Igår hadde vi vår første tur på kjøpesenter. Det var litt masete, for han hylte og ville ha pupp hver gang jeg gikk inni en butikk og så etter noe. Og med bilsete og vogn og alt var det veldig greit å være to til frakt opp og ned hjemme.

Men vi hadde en effektiv dag. BH'er til mor. (Som faktisk må ha ammeBH'er i 75E. :overrasket: Turte jo ikke kjøpe mer enn en i den gigantstørrelsen før fødselen.)

Jeg lekker så mye under amming, at det er greit å få vasket litt ofte, og det er også greit at det ikke blir trangt med amme-innlegg.

Så ble det kjøpt mer ull-undertøy til Julegaven. Han kan ikke kles på mer enn ull-undertøy og tynn fleecedress når vi er ute og triller vogn. Dermed trenger vi mer ull enn det jeg hadde kjøpt før fødselen.

Dessuten har han vokst ut av det minste, og trengte litt større plagg.

Og ikke minst, vi fikk kjøpt en liten batteridrevet nattlampe. Som i hovedsak brukes av mor og far for å få lest litt uten å vekke Julegaven om kvelden. Men den er jo kjekk å ha hvis vi må ta nattskift også. :)

Idag har vi for det meste holdt på med pupping, trøsting, pupping og forsøk på å få han til å sove litt. Ikke så greit, men han sover hvertfall litt akkurat nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som dere er godt i gang med å få orden på livet med barn, jeg! Koselig å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er her du er! ;)

Hadde ikke helt fått med meg at det var ny dagbok, litt lite oppmerksom tydeligvis...

Får mer og mer lyst til å få ut den lille her inne når jeg leser i dagbøkene til dere som har fått barn. Men det blir min tur en dag også, og nå er det jo ikke såååå lenge til da.

Men ditt uoppdagede seteleie har skremt meg litt. Måtte spørre legen to ganger på forrige kontroll om han var HELT sikker på at hode var ned, men det var han heldigvis. Men nå høres det jo ut som det gikk greit med deg allievel da, trøster meg med det :)

Økte bryststørrelsen din betraktelig fra rett før fødselen til når melkeproduksjonen startet? Kjøpe en ammebh forrige uke som passer greit til brystene min nå. Lurte på å kjøpe en til i samme størrelse nå før fødselen, dersom brystene ikke vokser så veldig. De må da ha vokst fra seg nå, de har jo blitt kjempestore!

Noterer meg at jeg heller skal prøve Libero enn Pampers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom for aa si at jeg ikke har glemt deg, bare vaert veldig slapp paa dagbokbesok i det siste... :sjenert:

Koselig aa lese om livet ditt! :hjerte:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellrypa: Begynner å bli orden allerede, ja, men ikke alltid like enkelt å vite hva den lille tassen vil... ;)

Prada: Gikk opp en BH størrelse etter fødselen når melka kom. Hadde heldigvis ventet det, og kjøpt en ammeBH i den størrelsen. (Hadde en som passet før fødsel også, og det går greit, men blir veldig trangt med innlegg og sånt. )

Men nå var jeg nesten på grensen til å gå opp den størrelsen fra før.

De to første størrelsene gikk jeg opp de første månedene av graviditeten. Følte jeg kjøpte BH'er hele tiden, men at det var litt vel tidlig å kjøpe ammeBH.

:klem:

Nå tror ikke jeg at seteleie er så mye verre enn hodeleie, hvertfall ikke etter å ha vært gjennom det. Men jeg tipper det er godt å høre at hodet helt sikkert ligger nedover alikevel. :)

Cr@sh: :klem:

Holly Hobbie: Tror ikke at noen har glemt meg jeg... Er så vidt innom ca annenhver dag selv, og føler meg virkelig utddatert på folks dagbøker. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår hadde altså jeg og Julegaven vår første dag hjemme helt alene, uten noen form for støtte. (Mandag var jo min mamma sammen med oss mye av dagen, så den teller ikke. )

Alt i alt gikk det kjempefint! Jeg fikk dusjet og ordnet meg før han var klar for å stå opp. Og fant et kjempetriks for å få han til å slappe av og kanskje sove litt! :hoppe:

Har funnet ut hvordan jeg kan lage "vognbevegelser" på vognbagen uten understell.

(Klarer ikke å trekke hele vogna opp i 3. etg alene.)

Så nå sitter jeg rett som det er med ene siden av bagen over knærne, og den andre støttet på stuebordet, og imiterer barnevogn i fart etter beste evne.

Og det ser ut til å virke bra. Nå sover han f.eks etter en sånn vugging! :sjarmor:

Godt for han og godt for meg! :)

Han sliter fortsatt med litt luft i magen, endel gulping, og ikke minst at han synes det er vanskelig å sovne av seg selv, uten gunging, bæring og masse kos. Men ellers er han en eksemplarisk liten baby!

Fikk kommet meg ut og gått en times tur igår. Det var deilig! Heldigvis regnet det ikke, for jeg tør ikke gå ut med han når det regner så lenge jeg kun har regntrekket som fulgte vogna. Det er nemlig tett foran, så jeg kan ikke løfte han opp eller røre ved han hvis det skulle være noe.

Note to self: Kjøp regntrekk til vogna!

Tenkte å få sendt søknad om barnehageplass igår, på grunn av de nye reglene, men så viser det seg at vi ikke har fått personnummeret hans ennå, og det trengs for å søke.

Når får vi egentlig det?

Jeg vet de hadde det på Ahus da vi var der sist. Men det er ingen som har oppgitt det til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er på side to i P-T du gjemmer deg, altså...! Har ikke vært innom deg her i den nye boka jeg... :sjenert: Skal bedre meg etter beste evne!

Koselig å lese som dagene deres med Julegaven! Smart det "vugge"-trikset du bruker for å få han til å sovne! :Nikke:

Håper dere får en kjempefin helg alle tre!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er på side to i P-T du gjemmer deg, altså...! Har ikke vært innom deg her i den nye boka jeg...  :sjenert:  Skal bedre meg etter beste evne!

Koselig å lese som dagene deres med Julegaven! Smart det "vugge"-trikset du bruker for å få han til å sovne! :Nikke:

Håper dere får en kjempefin helg alle tre!

:klem:

Joda, det er her jeg gjemmer meg... Er liksom ikke så aktiv lenger... :sjenert:

Får kanskje fjerne graviditetsboka fra signaturen, så blir muligens den andre litt mer synlig?

Idag har jeg og Julegaven vært ute med vogna i snøen for første gang. Gikk en tur på ca 15 min, og møtte Elsklingen på nærmeste Kiwi butikk etterpå. (Tenkte vi skulle spare litt på bleier, siden vi bare bruker Libero. Og det er ikke SÅ mye lenger til Kiwi. )

Nå viste det seg at vi ikke fikk noe bleieavtale kort eller noe i kassa idag. Man må vel be spesielt om det, og det glemte selvfølgelig vi! :sur:

Ellers har jeg funnet ut at jeg mest sannsynlig ikke bør drikke brus, og heller ikke spise noe så kryddret som vårruller... :tristbla: Føler meg faktisk vanskeligere i matveien nå enn da jeg var kjempekresen som gravid... :forvirret:

Ønsker alle som leser her inne en riktig god helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gratulerer med julegaven! Høres ut som livet med julegaven er så fint som det kan bli :)

Jeg fikk en gutt denne mnd. Koser oss som bare det hjemme i ammetåka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å få sendt søknad om barnehageplass igår, på grunn av de nye reglene, men så viser det seg at vi ikke har fått personnummeret hans ennå, og det trengs for å søke.

Når får vi egentlig det?

Jeg vet de hadde det på Ahus da vi var der sist. Men det er ingen som har oppgitt det til oss.

følger med videre på ferden, jeg! :vinke:

Personnummeret hans får du tilsendt i posten etter noen uker. Det personnummeret de bruker på sykehuset er et midlertidig et, fikk vi vite, da jeg mente at jeg bare kunne lese det av på sykehuspapirene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følger med videre på ferden, jeg!  :vinke:

Personnummeret hans får du tilsendt i posten etter noen uker. Det personnummeret de bruker på sykehuset er et midlertidig et, fikk vi vite, da jeg mente at jeg bare kunne lese det av på sykehuspapirene.

Hyggelig! :klem:

Vet ikke med personnummeret på sykehuset. I utgangspunktet brukete de jo mitt, men da vi var tilbake et par uker etter fødsel brukte de ett jeg tipper var hans eget. (Men jeg vet jo ikke...)

Endte med at vi ringte folkeregisteret. De har visst kjempepågang på grunn av dette med barnehageplassene... Fikk beskjed om at det kom i posten ca 4 uker etter fødsel, sammen med navnepapirene. (Vi kunne få det oppgitt dersom han var kritisk syk... Så de har tydeligvis gitt han et, vi kan bare ikke få det ennå.)

Så nå venter vi spent. Aktuelle barnehager er rangert, så det er bare å få sendt søknaden. :hoppe:

Har ikke hatt så mye tid idag, men jeg måtte jo innom for å se om noe skjer. Og det kan jo virke som noe er på gang både hos Xavia og Fjellrypa. (Hvertfall hos Fjellrypa!) :hoppe: *spennende*

Endret av Susan Sto Helit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Gratulerer med julegaven! Høres ut som livet med julegaven er så fint som det kan bli :)

Jeg fikk en gutt denne mnd. Koser oss som bare det hjemme i ammetåka  ;)

Gratulerer med lille gutten din også!

Jeg er jo litt ferskere i gamet, siden du allerede har et par smågutter, men jeg regner med vi koser oss stort med de nye verdensborgerene våre begge to! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese her inne om livet med julegaven din. Jeg fikk en gutt ca to uker etter deg og det er så deilig å lese om at du "strever" med mye av det samme som meg, feks luft i magen og litt gråting uten synlig grunn. Det er så mye jeg er utsikker på nå når gutten er her at det er deilig å høre om andres erfaringer med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese her inne om livet med julegaven din. Jeg fikk en gutt ca to uker etter deg og det er så deilig å lese om at du "strever" med mye av det samme som meg, feks luft i magen og litt gråting uten synlig grunn. Det er så mye jeg er utsikker på nå når gutten er her at det er deilig å høre om andres erfaringer med det samme.

Gratulerer med gutten! :hoppe: (Hvis jeg ikke har skrevet det noe annet sted.)

Hyggelig at du synes det er fint å lese her. Litt godt å høre at det er fler som opplever de samme problemene også! :klem:

Hos meg har forøvrig verden blitt MYE bedre etter at jeg sluttet å drikke brus. Mye mindre luftproblemer, og dermed mye mindre gråting.

Fikk også et tips av min mor igår, om noe jeg likte når jeg var liten. Og det ser ut til å gi lenger søvnperioder. (Noe som er veldig deilig!)

Tipset var at jeg likte å sove med noe ganske tett opp mot nesa, for da kjente jeg refleksjonen av min egen pust. Derfor brettet de gjerne flanellstepper og gasskluter opp rundt ansiktet mitt.

Det ser ut til å hjelpe her også, selv om dagen idag har vært slitsom fordi Julegaven har luft i magen sin igjen. (Kan det ha vært druer eller purreløk som gjorde det tro?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk også et tips av min mor igår, om noe jeg likte når jeg var liten. Og det ser ut til å gi lenger søvnperioder. (Noe som er veldig deilig!)

Tipset var at jeg likte å sove med noe ganske tett opp mot nesa, for da kjente jeg refleksjonen av min egen pust. Derfor brettet de gjerne flanellstepper og gasskluter opp rundt ansiktet mitt.

Det ser ut til å hjelpe her også, selv om dagen idag har vært slitsom fordi Julegaven har luft i magen sin igjen. (Kan det ha vært druer eller purreløk som gjorde det tro?)

:vinke:

Smart tips!!

Skal notere meg det ;)

Ha en fin kveld med Julegaven og Elsklingen!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... Jeg tror jeg skal teste ut tipset du fikk! ;)

Men hun sover jo masse da! :ler:

Men noenganger sliter vi med å få henne til å sove før 1-2 tiden..

Har du prøvd å gi kos, evt mer mat hvis han gråter?

Håper han slipper luft i magen fremover, det er ikke godt !.. :forvirret:

Ha en kjempekoooselig kveld! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare tipse om The Contented Little Baby Book av Gina Ford, som er veldig populaer (og litt omstridt) her i Storbritannia. Jeg har ikke lest hele, og vet ikke om jeg kommer til aa foelge alle raadene, men har venner som sverger til rutinene hun foreslaar. Tror ikke den finnes paa norsk ennaa, men kan faaes paa Amazon: http://www.amazon.co.uk/New-Contented-Litt...k/dp/0091882338

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...