Gjest Bjørnsdatter Skrevet 3. januar 2007 #41 Skrevet 3. januar 2007 Jeg har fått en sånn til jul: http://www.evasolo.com/products-plantvase.html Vil en hortensia trives i den? Og trenger den veldig mye lys? ← Alt som blomstrer trenger en del lys. Om ikke midt i vinduet, så i hvert fall sånn at den får dagslys direkte på seg. Den vil jo holde seg en stund likevel, og mange synes hortensia er vanskelig, og har derfor ikke så store håp om å ha den i årevis uansett Ang. Evasolopotta så har jeg ikke noe erfaring med den, men den er jo absolutt verdt et forsøk. Husk at hortensia er veldig tørst av seg, og henger med hodet så fort den er litt tørr. Jeg pleier å dyppe mine i en bøtte med vann annenhver dag omtrent, men røttene må jo få luft også, så det er viktig at den ikke blir stående i vann. Husk å etterfylle da, regner med at du må gjøre det relativt ofte
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 3. januar 2007 #42 Skrevet 3. januar 2007 Kjøpte en sånn til jul http://www.mestergronn.no/ShowProduct.asp?PRID=6045 Foreløpig holder den seg godt, men hva skal jeg gjøre for å ha den lengst mulig? Har foreløpig vannet litt forsiktig. Står i stua, greit med lys. Men vi fyrer med ved, så gjerne litt varierende temperaturer... ← Hvis ikke du har lest denne, så bør du gjøre det Det er litt vanskeligere å vanne en orkide når den står i et sånt fat, men du må være nøye på å helle av alt overflødig vann hver gang du vanner. Jeg vet at i disse fatene er jorda veldig finmalt, og dessuten er det mose oppå jorda, så den holder veldig godt på vannet. Derfor kan jeg nesten si at du kan vanne bare annenhver uke. Pass på at den ikke blir stående for kaldt eller i trekk, 15 grader er absolutt minimum for phalaenopsis. Det er nok mange som har forfryst seg på veien fra butikken til mottaker av de der dessverre. Du kan godt potte den om etter hvert, vent gjerne til den er avblomstret, ellers vil den sannsynligvis kaste blomstene. Kjøp skikkelig grov orkidejord (Hasselfors sin er veldig bra) og en ca 14cm potte med hull i, ta den forsiktig ut av fatet og klipp bort døde røtter (du ser hvilke som er døde. Er du i tvil, så la dem sitte). Fyll potta halvveis opp med ny jord, sett orkideen oppi, og fyll på med jord til den står stødig. Røtter som stakk opp tidligere bør få stikke opp nå også. Vann godt og bruk gjerne litt orkidegjødsel, avhengig av hvilken jord du har brukt. Det står som regel på om den inneholder næringsstoffer eller ikke.
Gjest gjesta Skrevet 3. januar 2007 #43 Skrevet 3. januar 2007 Hvis de står i en kurv eller en tett potte el.l., så er det dårlig håp for Azaleaen. Den trenger MYE vann, men tåler selvsagt ikke å stå i vann heller (da hadde det jo vært enkelt). Den trives best når den får stå litt kjølig, men har du 23 grader inne så skal jeg ikke be deg om å skru av ovnen ← Takk for rådene Bjørnsdatter. Tror jeg allerede har tatt knekken på den. Jeg visste ikke at den trengte mye vann så jeg var forsiktig med vanningen. Du kan trygt si at spensten i blomstene forsvant.
Lily Skrevet 3. januar 2007 #44 Skrevet 3. januar 2007 Ang. Evasolopotta så har jeg ikke noe erfaring med den, men den er jo absolutt verdt et forsøk. Husk at hortensia er veldig tørst av seg, og henger med hodet så fort den er litt tørr. Jeg pleier å dyppe mine i en bøtte med vann annenhver dag omtrent, men røttene må jo få luft også, så det er viktig at den ikke blir stående i vann. Husk å etterfylle da, regner med at du må gjøre det relativt ofte ← Det står i brosjyra at den holder i 5-7 dager før man behøver å etterfylle. Men det kan jeg jo prøve meg frem med. Takk for råd
Cathie Skrevet 3. januar 2007 #45 Skrevet 3. januar 2007 Finnes det noen planter somkan overleve på et bad uten vinduer? Vil så gjerne ha et "grønnt innsalg" på badet, men det er ikke noe dagslys der... Er ikke så veldig flink til å pleie planter heller egentlig
Gjest ~Alwa~ Skrevet 4. januar 2007 #46 Skrevet 4. januar 2007 Mulig noen allerede har spurt, jeg har ikke lest hele tråden. Men hvordan unngår man blomsterfluer?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. januar 2007 #47 Skrevet 6. januar 2007 Det står i brosjyra at den holder i 5-7 dager før man behøver å etterfylle. Men det kan jeg jo prøve meg frem med. Takk for råd ← Det kommer HELT an på hva slags plante du har oppi! Det er forskjell på en hortensia som skal druknes to-tre ganger i uka og en kaktus som skal dusjes en gang i måneden... følg nøye med du.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. januar 2007 #48 Skrevet 6. januar 2007 Finnes det noen planter somkan overleve på et bad uten vinduer? Vil så gjerne ha et "grønnt innsalg" på badet, men det er ikke noe dagslys der... Er ikke så veldig flink til å pleie planter heller egentlig ← Det finnes mye fint i plastikk Helt seriøst, det er fint lite som takler å stå på et mørkt bad hele tida. Du kan prøve en zamioculcas, den er en av de mest hardføre plantene du får tak i, og dessuten er den på tillbud overalt nå, men den også trenger noe lys. Lysrør er jo forsåvidt tilnærmet likt dagsyls, men det spørs jo om du vil la lyset stå på hele dagen bare for planta sin skyld, da.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. januar 2007 #49 Skrevet 6. januar 2007 Mulig noen allerede har spurt, jeg har ikke lest hele tråden. Men hvordan unngår man blomsterfluer? ← Pass på at du ikke har noe dødt og fuktig som ligger et eller annet sted i huset - en dau plante eller en som har fått for mye vann, frukt med flekker, tørt brød i brødboksen, gammel kattemat eller noe sånt. Det er boltreplass for fluene. Vann plantene dine helst fra skåla, hvis det er mulig. Har du først fått dem i hus, så kan du ta knekken på fluene ved å sette på fluestrips nederst på vinduet (hvis de bor der, da). Du får noen helt klare strips som nesten ikke synes, men fluene går på limpinnen Jeg pleier å gå nøye gjennom alt som kan tiltrekke seg fluer, og vasker brødboks, fruktkurv, potteskjulere og vinduskarmer med salmiakkvann, og gjennomvanner de plantene som tåler det med svakt salmiakkvann. Tørk NØYE etterpå. Alt dette må gjøres på en gang. Ellers flytter fluene bare
Gjest ~Alwa~ Skrevet 6. januar 2007 #50 Skrevet 6. januar 2007 Oi, takker for godt svar Vet du noen planter som er mer utsatt for blomsterfluer enn andre?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. januar 2007 #51 Skrevet 6. januar 2007 Oi, takker for godt svar Vet du noen planter som er mer utsatt for blomsterfluer enn andre? ← Tja. Planter med lodne blader som blir vannet feil har lett for å få råtne blader og stengelråte, og da er småfluene på plass med en gang. Lodne planter skal alltid vannes med lunkent vann fra skåla. Saintpaulia og primula, f.eks, begynner plutselig å råtne uten forvarsel. Og alpefiol, selv om de ikke har så lodne blader Men som regel kommer det av feilvanning generelt, og da for mye vann spesielt. Fluene trenger fuktigheten for å legge eggene sine, og i jord og råtne plantedeler (herunder frukt) er det optimale forhold.
Catus Skrevet 6. januar 2007 #52 Skrevet 6. januar 2007 Hei o'store blomsterguru! Jeg fikk et tips om at jeg kunne plante ut svibelløkene mine etter avblomstring. Er det riktig? Og når bør det eventuelt gjøres? Takker for svar!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. januar 2007 #53 Skrevet 6. januar 2007 Hei o'store blomsterguru! Jeg fikk et tips om at jeg kunne plante ut svibelløkene mine etter avblomstring. Er det riktig? Og når bør det eventuelt gjøres? Takker for svar! ← Kan du godt prøve på, det er jo egentlig løk som skal plantes på høsten, så hvis det er mulig å hakke løs noe jord hos deg nå så kan du godt prøve med det samme. Garanterer ikke at de kommer opp igjen i april, men de kommer som sagt på vårparten fra naturens side. Nå ble de jo drevet fram til jul, så hvordan de forholder seg til to sesonger på fire mnd er jeg ikke sikker på, men absolutt verdt et forsøk
Catus Skrevet 6. januar 2007 #54 Skrevet 6. januar 2007 Kan du godt prøve på, det er jo egentlig løk som skal plantes på høsten, så hvis det er mulig å hakke løs noe jord hos deg nå så kan du godt prøve med det samme. Garanterer ikke at de kommer opp igjen i april, men de kommer som sagt på vårparten fra naturens side. Nå ble de jo drevet fram til jul, så hvordan de forholder seg til to sesonger på fire mnd er jeg ikke sikker på, men absolutt verdt et forsøk ← Tusen takk for svar! Det er ikke frost her akkurat nå, så jeg vil tro jeg lett kan få løs litt jord. Skal jeg klippe av stengelene helt nede mot løken, forresten? Eller hva anbefaler du? *forløpig litt grønn når det gjelder blomster og planter*
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. januar 2007 #55 Skrevet 6. januar 2007 Tusen takk for svar! Det er ikke frost her akkurat nå, så jeg vil tro jeg lett kan få løs litt jord. Skal jeg klippe av stengelene helt nede mot løken, forresten? Eller hva anbefaler du? *forløpig litt grønn når det gjelder blomster og planter* ← Vent til de visner av seg selv. Løken trenger den næringa som er i bladene. Er det ikke frost, så kan du sikkert bare plante ut hele greia og la det stå ute til det visner.
Catus Skrevet 6. januar 2007 #56 Skrevet 6. januar 2007 Tusen takk for hjelpen, Bjørnsdatter! Blir spennende om jeg får til dette her. Skulle virkelig ønske jeg hadde arva de grønne fingrene etter min mor. Men det er vel ikke for sent å lære,håper jeg.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. januar 2007 #57 Skrevet 6. januar 2007 Tusen takk for hjelpen, Bjørnsdatter! Blir spennende om jeg får til dette her. Skulle virkelig ønske jeg hadde arva de grønne fingrene etter min mor. Men det er vel ikke for sent å lære,håper jeg. ← Det er aldri for sent Tar gamle damer i skole hver dag, jeg
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 6. januar 2007 #58 Skrevet 6. januar 2007 Skal jeg fortelle deg noe om blomster? I går kom det to rosedamer til meg og sa Skal do ha rosa? så sa jai nai, så sa de JO og fulgte etter så sa jeg JEG BETALER IKKE FOR DET NATUREN HAR PRODISERT da ble dom svar skøldig sjø! Dette gjelder da altså ikke deg, da du bruker blomstersalg som levebrød, men de der altså! Frekke blomsterpåprakkere!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. januar 2007 #59 Skrevet 8. januar 2007 Ikke noen som lurer på noe mere? Plis?
Amanlis Skrevet 8. januar 2007 #60 Skrevet 8. januar 2007 Jeg lurer her... Hvor ofte blomstrer duftranker? Jeg har en som jeg håper kommer igjen snart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå