Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå blir sangen " Lille Hoa"til Egner fjernet fra sangboken hans.

Alle skjønner jo at han ikke mente noe nedsettende når han skrev sangen ,men synes det er fint at familien føler såpass med i tiden at de tar hensyn til ordbrok somm ikke passer inn i verden i 2006.

http://www.nesteklikk.no/20061214/121270.html

Gjest Dallandra
Skrevet

Så da blir det «Kaptein Sorte Bill og 39 andre Egnerviser» da?

Enig i beslutningen.

Gjest Miss Guided
Skrevet

Lille Hoa som var mine barns favoritt da de var små. :tristbla:

Det er tydeligvis en tid for alt og nå er tiden over for små hottentotter.

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om fjerningen av Hoa og at pappan til Pippi ikke er negerkonge lenger, er det noe bedre med sydhavskonge da - minner ikke det om britisk kolonimakt? Jeg skjønner at noen kan bli støtt og jeg vil jo ikke støte noen heller da, men det må gå an å se bøker i historisk perspektiv også, og se det som en historie om de dagers naive tanker og bilder om folk fra andre land. Og heller lage et forord i boken som sier noe om dette.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om fjerningen av Hoa og at pappan til Pippi ikke er negerkonge lenger, er det noe bedre med sydhavskonge da - minner ikke det om britisk kolonimakt? Jeg skjønner at noen kan bli støtt og jeg vil jo ikke støte noen heller da, men det må gå an å se bøker i historisk perspektiv også, og se det som en historie om de dagers naive tanker og bilder om folk fra andre land. Og heller lage et forord i boken som sier noe om dette.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg forventer nå at vi går gjennom alle sanger og eventyr som forteller om mødre som er hjemme og far som jobber på kontoret og skriver det om. Magrethe Munte, over og ut. :ironi:

Helt enig i at man kan bevare den kunsten som er laget, og heller forklare i et forord hva slags tid den var skrevet i og hva som var ment.

Dette er omskriving av historie og det synes jeg er skremmende, mer skremmende enn "lille Hoa".

Vi er blitt så redde for å være politisk ukorrekt i dette landet at jeg snart lurer på om vi er blitt amerikanere hele gjengen.

Skrevet

Men at pappaen til Pippi er sydhavskonge kan ikke være noe nytt da, mener det står det i den gamle pippiboken min jeg.

Skrevet
Dette er omskriving av historie og det synes jeg er skremmende, mer skremmende enn "lille Hoa".

Historien skrives om i ett sett, for eksempel var jo alle nordmenn 'på skauen' under krigen, og ingen hjalp tyskerne med noe som helst. Right.

Denne fjerningen av en sang gjøres helt åpent, og ikke i det skjulte. Jeg ser ikke helt hvordan det er omskriving av historien når man slutter å bruke barnesanger man ikke liker. Det har skjedd før og det vil skje igjen. Munthes barnesanger er jo ikke så populære at det gjør noe lenger, bortsett fra kanskje 'Å jeg vet en seter' og et par andre som ikke er så utrolig moraliserende.

Skrevet

stokker man litt om på bokstavene så blir egnerviser faktisk negerviser, det er jo et tankekors i seg selv :grine:

Skrevet
Vi er blitt så redde for å være politisk ukorrekt i dette landet at jeg snart lurer på om vi er blitt amerikanere hele gjengen.

Og det sier ganske mye! :tristbla:

Det er merkverdig at det ikke lengere er lov til å si "neger", jeg trodde det var et akseptert ord i dagens samfunn. :overrasket:

Gjest Fruktfat
Skrevet
stokker man litt om på bokstavene så blir egnerviser faktisk negerviser, det er jo et tankekors i seg selv

:ler:

Skrevet
Og det sier ganske mye!  :tristbla:

Det er merkverdig at det ikke lengere er lov til å si "neger", jeg trodde det var et akseptert ord i dagens samfunn.  :overrasket:

Ordet neger står jo til og med i ordboka.

Det jeg lurer på er hva det nye politisk korrekte ordet for neger er nå?

Skrevet

afroamerikaner? :ler:

Skrevet

Eller afroafrikaner?, brunofrikaner kanskje? afribrunokaner? :ler:

Annonse
Skrevet
Eller afroafrikaner?, brunofrikaner kanskje? afribrunokaner?  :ler:

Akkurat! Nei du, jeg veit ikke jeg... :klø:

Skrevet
afroamerikaner?  :ler:

Hmm, fungerer bra hvis personen faktisk er fra USA... :ler:

Men hva hvis personen er fra Afrika? Afro-Afrikaner?? :forvirret:

Snart blir det vel fy-fy å si at man er Nordmann også. :fy_fy:

Skrevet
Snart blir det vel fy-fy å si at man er Nordmann også.  :fy_fy:

Ja, uff, vi må nok fjerne alle eventyr og sanger med det ordet i seg snart nå..

Skrevet
Ordet neger står jo til og med i ordboka.

Hvis man skal bruke ordboka som veiledning på hvilke ord som er ok å bruke er det jammen mye rart man kan kalle folk...

Jeg tror ikke det er ett ord som erstatter neger, man må faktisk tenke seg om en ekstra gang og finne ut hvem det er man beskriver. Det er ikke så lett å finne et alternativ rett og slett, men jeg syns at man bør prøve all den tid de fleste som kommer under denne betegnelsen ikke ønsker å bli kalt det.

Skrevet

Man skal jammen få litt av en jobb hvis man skal luke ut alt som er politisk ukorrekt i litteratur feks.- i denne sammenheng kom jeg på at Arne Garborg flere ganger i sine bøker har omtalt tyrkere som et merkelig folkeferd og gitt dem negative karakteristikker m.m. :overrasket:

Jeg synes imidlertid det er interessant og spennende å få et innblikk i hvilket verdensbilde man hadde på den tiden. Også via barnesanger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...