Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. desember 2006 #1 Skrevet 10. desember 2006 (endret) Kom på at vi hadde en sånn tråd for en stund siden, og fikk lyst til å starte en ny: Hvilke fordommer har du? (Dette er sjansen til å framstå som en person med stor selvinnsikt ) Ok, jeg kan begynne: Jeg har fordommer mot unge menn med caps og cola i baklomma, som kjører VW. Edit: Skriveleif Endret 10. desember 2006 av Bjørnsdatter
Snøkule Skrevet 10. desember 2006 #2 Skrevet 10. desember 2006 Dette var et litt vanskelig spørsmål synes jeg... Har i de senere årene prøvd å legge til side fordommene litt, for jeg har opplevd mange ganger at mennesker er noe helt annet enn det de kanskje ser ut til ved første øyekast... Men jeg kan vel si at jeg har fordommer mot glamourmodeller. Og folk som sitter på den lokale pub'en fra de slutter på jobben til de skal gå og legge seg. Dessuten tenker jeg veldig lett at klær skaper folk, iallefall dersom jeg ikke gidder å tenke lenger enn nesa... Heuristikker er en fin bil Er helt sikkert mer fordomsfull enn det jeg liker å innrømme selv, men...
Gjest mela Skrevet 10. desember 2006 #3 Skrevet 10. desember 2006 Folk/ungdom som kjører rundt i byen med dundrende høy musikk og vinduene nede. Fremstår som desperate etter oppmerksomhet, "Se på meg, se på meeeg! Jeg er så jævli kul i bilen min!". Irriterer meg noe voldsomt.
Gjest Gjesta Skrevet 10. desember 2006 #4 Skrevet 10. desember 2006 Må fordommer nødvendigvis være negative? Jeg syns jeg har mange fordommer både negative, nøytrale og positive ang mennesker jeg ikke kjenner så godt. For eksempel: Mennesker som er ekstremt opptatt av fasade og som samtidig er veldig flinke til å legge ut om/slarve om punkter andre (gjerne naboen) har mislykkes på, putter jeg i boksen "usympatisk og bakstreversk". Tenker også at de har dårlig selvtillit og har lite å fare med i seg selv siden de må gjemme seg bak en nypusset glorie.
Snøkule Skrevet 10. desember 2006 #5 Skrevet 10. desember 2006 Må fordommer nødvendigvis være negative? Jeg syns jeg har mange fordommer både negative, nøytrale og positive ang mennesker jeg ikke kjenner så godt. For eksempel: Mennesker som er ekstremt opptatt av fasade og som samtidig er veldig flinke til å legge ut om/slarve om punkter andre (gjerne naboen) har mislykkes på, putter jeg i boksen "usympatisk og bakstreversk". Tenker også at de har dårlig selvtillit og har lite å fare med i seg selv siden de må gjemme seg bak en nypusset glorie. ← Neida, fordommer må jo på ingen måte være negative. Og negative fordommer i én sammenheng, kan være positive i en annen... Hvorvidt en fordom anses som positiv eller negativ er ofte kulturelt betinget.
Gjest Pet Skrevet 10. desember 2006 #6 Skrevet 10. desember 2006 Akkurat nå har jeg fordommer mot jurister som er så kule så de går med lue inne på jobben.
Gjest Gjesta Skrevet 10. desember 2006 #7 Skrevet 10. desember 2006 Jeg har fordommer mot dem som får leilighet av foreldrene sine... Når jeg får høre at studenter bor i en dritlekker leilighet på grunerløkka som mor og far har betalt for "å støtte opp om studiene" blir jeg rett og slett kvalm og misunnelig på en gang. Jeg tenker at de er bortskjemte drittunger som aldri har måtte løfte en finger.
Christiane Skrevet 10. desember 2006 #8 Skrevet 10. desember 2006 Jeg har veldig mange fordommer, men kanskje spesielt mot følgende grupper: - Blitzere. - Sosialister/kommunister/sosialdemokrater/sosialliberalere. - Feminister. - Muslimer. - Negere. - Folk som drar på ferie i campingvogner, eller bor i campingvogner. - Folk som skriver på nynorsk, dialekt eller radikalt bokmål. - Vålerenga-fans. - Folk som snakker med mye diftonger, tykke l’er og a-endelser. - Rånere. - Samer. - Folk som studerer antropologi, idéhistorie, statsvitenskap, sosiologi og lignende. - Gymnastikklærere. - Gotere. - Overvektige. - Folk som handler på Jack&Jones.
Gjest Gjesta Skrevet 10. desember 2006 #9 Skrevet 10. desember 2006 Morsom liste, Christiane! Men ble litt nysgjerrig; Kan du ikke si noe om hvilke fordommer du har mot alle disse gruppene? Er det for eksempel slik at du ikke hadde giddet å date en fyr som hadde en dialekt med tykke l'ereller som studerer statsvitenskap? Og hva er det med folk som handler på J&J? Og hvis bestevenninnen din ble tykk, ville dere fortsatt vært bestevenner da? (bare i smug kanskje?) Jeg har veldig mange fordommer, men kanskje spesielt mot følgende grupper: - Blitzere. - Sosialister/kommunister/sosialdemokrater/sosialliberalere. - Feminister. - Muslimer. - Negere. - Folk som drar på ferie i campingvogner, eller bor i campingvogner. - Folk som skriver på nynorsk, dialekt eller radikalt bokmål. - Vålerenga-fans. - Folk som snakker med mye diftonger, tykke l’er og a-endelser. - Rånere. - Samer. - Folk som studerer antropologi, idéhistorie, statsvitenskap, sosiologi og lignende. - Gymnastikklærere. - Gotere. - Overvektige. - Folk som handler på Jack&Jones. ←
Plym Skrevet 10. desember 2006 #10 Skrevet 10. desember 2006 Jeg har veldig mange fordommer, men kanskje spesielt mot følgende grupper: - Blitzere. - Sosialister/kommunister/sosialdemokrater/sosialliberalere. - Feminister. - Muslimer. - Negere. - Folk som drar på ferie i campingvogner, eller bor i campingvogner. - Folk som skriver på nynorsk, dialekt eller radikalt bokmål. - Vålerenga-fans. - Folk som snakker med mye diftonger, tykke l’er og a-endelser. - Rånere. - Samer. - Folk som studerer antropologi, idéhistorie, statsvitenskap, sosiologi og lignende. - Gymnastikklærere. - Gotere. - Overvektige. - Folk som handler på Jack&Jones. ← Jeg hadde fem treff på lista (listen?). Noen høyere?
Gjest Gjesta Skrevet 10. desember 2006 #11 Skrevet 10. desember 2006 Jeg hadde fem treff på lista (listen?). Noen høyere? ← Ja 8!
Spire Skrevet 11. desember 2006 #13 Skrevet 11. desember 2006 (endret) Jeg fordømmer nok de fleste jeg møter på min vei - både på positive og negative måter. Førsteinntrykk har mye å si for hva jeg tenker om folk. Dessverre er det nok mest negative fordommer som oftest slår inn... Jeg kan nevne: - Hvis folk stemmer Frp, er enig med Bush, Israel eller har andre politiske meninger som helt opplagt er "feil", så klarer jeg ikke å forholde meg til disse menneskene.. - Unge menn som kjører badass BMW'er eller Audier og som ALLTID er i rævva meg når jeg kjører får som regel en finger av meg i vinduet. Noe som igjen resulterer i at jeg alltid blir litt sint når jeg ser overnevnte biler i speilet.. - Folk som handler på Lidl (e.l) og som skryter av de gode, billige pølsene deres. Matpolitikk og vanlig politikk går hånd i hånd for meg, og jeg gidder ikke å høre på endesløse argumentasjoner om at man ikke gidder å hjelpe miljøet, naturen og egen kropp ved å kjøpe økologisk fordi det er jo sååå dyrt.. - Folk som studerer økonomi, siv.ing ved Universitet eller someting ved BI. Vi har som regel lite å snakke om, eller vi ender opp med å diskutere hvilken økonomipolitikk verden er best tjent med...Det ender aldri bra. - Eiendomsmeglere. Bare se på dem.. De kjører dessuten ofte overnevnte biler.. - Folk som mener nyhetene på TV2 er bedre enn på NRK. Hallo, liksom. - Røykere. For meg er røykere egoistiske, forsøplende (plukk opp den j***a sneipen!!), usympatiske og illeluktende. - Folk med stavanger/sandnes dialekt. De omfatter ofte alle øvrige kategorier, og også sistnevnte: - Kristne. Og særlig misjonærer! Kan ikke beskrive den forakt jeg føler for mennesker som reiser ut til fattige mennesker og gir dem hjelp under forutsetning at de hjernevaskes i prosessen. Snakk om å angripe mens noen er nede.. Er sikkert mange flere... Kan jo kanskje nevne noen positive? - Alle som kjører elbil, bruker biodiesel eller kjører andre ting som er mer miljøvennlig er automatisk gode individer hos meg. - Alle som ikke er som alle andre (alt fra gothere, punkere, rastaduds, kunstnere osv) og som tør å være alt annet enn A4 liker jeg som regel alltid. - Folk med finnmarksdialekt eller trøndere gir meg alltid et inntrykk av å være hyggelige mennesker. - De som seriøst vurderer å ikke få barn eller å adoptere istedet for å reprodusere seg selv. - Folk som ikke liker å shoppe og som istedet går en tur i naturen en lørdags formiddag. - Musikere. Jeg er jo helt sinnsykt fordomsfull, men jeg tror jeg har mange med meg. Er jo dessuten en naturlig ting å plassere folk i henhold til stereotypier. MEN jeg vil likevel prøve å bli litt mindre fordømmende framover...Synes bare jeg blir verre og verre. Nå er jeg i midten av 20-årene, og tør ikke tenke på hvor ille jeg blir etterhvert! Endret 11. desember 2006 av Spire
Gjest gjesta Skrevet 11. desember 2006 #14 Skrevet 11. desember 2006 - Hvis folk stemmer Frp, er enig med Bush, Israel eller har andre politiske meninger som helt opplagt er "feil", så klarer jeg ikke å forholde meg til disse menneskene.. ← Jeg er veldig enig i den. Jeg har også fordommer mot folk som ikke liker hunder/katter/dyr, eller driter i miljøvern. Ellers prøver jeg å begrense fordommene mine så mye som mulig (det er vel slik jeg er i stand til å ha en kjæreste som stemmer høyre og er for EU ).
Hobgoblin Skrevet 11. desember 2006 #15 Skrevet 11. desember 2006 Jeg har fordommer mot: - Folk som ikke bruker blinklys - Folk som sier at "jeg er så god til å kjøre bil, at det er ikke noe problem å kjøre i 150 km/t" - Østeeuropeere - Overvektige røykere - Folk med hagenisser
Ciara Skrevet 11. desember 2006 #17 Skrevet 11. desember 2006 Jeg har fordommer mot dem som får leilighet av foreldrene sine... Når jeg får høre at studenter bor i en dritlekker leilighet på grunerløkka som mor og far har betalt for "å støtte opp om studiene" blir jeg rett og slett kvalm og misunnelig på en gang. Jeg tenker at de er bortskjemte drittunger som aldri har måtte løfte en finger. ← De verste finner du ikke på Grünerløkka Var på visninger på Frogner for noen år siden (en venninne skulle kjøpe), og der var det flust av pappagutter, der. Skikkelig kvalmende. Ellers har jeg fordommer mot: -Folk som stemmer FrP -Folk som aldri leser annet enn VG og Se&Hør -Folk som elsker Alkymisten av Coelho -Folk som har sjuskete hjem (og det skal litt mer enn en hybelkanin til, for å si det mildt) -Folk som har mer enn fem katter -Rånere
mee mee Skrevet 11. desember 2006 #18 Skrevet 11. desember 2006 hmm.. Som nevn over her, folk som tror di er så jævli flink å kjøre bil, at de ikke følger fartsgrena! Glamoumodeller- trenger jeg si noe mer? Utlendinger som kommer å handler hele hylla med indrefilet, oksehaler, cola eller hva det er når det er tilbud. Folk som ikke bruker blinklys. Folk som kjører slalom på motorveien Utlendinger som kommer bare for å handle det vi har på tilbud, og hvis varen er 2 kr dyrere, så vil de ikke ha den likevell. Når de betaler drar de gjerne fram tusenlapper. Kunder generelt! (de sure) Studenter som får betalt alt av mamma eller pappa, så syter de hvis de ikke har penger.. Tjukke folk som har hele handlevogna full av pizza potetgull og brus. syltynne folk som kun har handlevogna full av salat Mannfolk når de spiser potetgull! Drittunger som bare griner.. oy, jeg har noen fordommer
Gjest Taxi Skrevet 11. desember 2006 #19 Skrevet 11. desember 2006 (endret) Jeg har fordommer mot eiendomsmeglere. Tror de setter seg selv høyt, ser ned på andre, går rundt i dress og sosseklær, kjører fete biler og tenker "heeey jeg har gått på BI og er eiendomsmegler. jeg er over alle andre ubrukelige mennesker i dårlige yrker). folk som får sydd puter under arma hele veien; får leilighet av pappa, får bil av pappa, når det er noe som må ordnes ordner pappa *spy*. mennesket ender opp fullstendig uselvstendig og har aldri møtt på motgang i hele sitt liv. de tror at alt ordner seg selv, vet ikke hvor penger egentlig kommer fra og kommer aldri til å lære det heller. Mennesker som bare lever på trygd (i noen tilfeller uføretrygd, andre tilfeller arbeidsledighetstrygd) og ikke gidder å prøve å komme seg i jobb. Folk som sier opp jobben sin fordi de ikke gidder å jobbe mer, og sitter på ræva og lever helt ok på trygd i 2 år. huff! veldig religiøse mennesker, uansett religion, men spesielt muslimer. Folk som misliker dyr, og irriterer seg over at hundeeiere har med seg hunden sin steder. innerst inne vil disse menneskene at hunden bare skal være hjemme, og til nød få turer langt fra folk og i bånd. Endret 11. desember 2006 av Taxi
Gjest Gjesta Skrevet 11. desember 2006 #20 Skrevet 11. desember 2006 Spire: duburde hate meg De verste finner du ikke på Grünerløkka Var på visninger på Frogner for noen år siden (en venninne skulle kjøpe), og der var det flust av pappagutter, der. Skikkelig kvalmende. ← Nå så! Grunerløkka er det nye "instedet" å bo. Prisene er like ille som på frogner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå