Gå til innhold

Vil vi fortsatt ha statskirke?


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellsippa
Det tror jeg vi kan si ganske sikkert at de ikke vil bli, bedre tatt vare på altså. Ikke uten en god plan for hvor inntektene skal komme fra.

Kirken eier jo aksjer for flere hundre millioner. De kan vel bruke litt av den formuen til vedlikehold av kirkebygg.

Ellers bør kanskje kirkene fortatt være statens eiendom, og åpnes for at andre "trossamfunn" også kan bruke dem. Egentlig er det for galt at en menighet skal ha enerett på bygninger som er betalt av staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Store deler av Høyre er verdikonservativt, og for statskirkeordningen. ;)

At Ap går inn for å beholde statskirkeordningen, derimot, er mer overraskende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan begrunner Christiane det da?

Christiane begrunner det ved at Norge er et prostetantisk-lutheransk land, og som en konsekvens bør den protestantisk-lutheranske kirken ha visse særfordeler overfor andre religioner. Majoriteten av landets befolkning er jo også medlem av kirken.

Endret av Christiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Store deler av Høyre er verdikonservativt, og for statskirkeordningen. ;)

At Ap går inn for å beholde statskirkeordningen, derimot, er mer overraskende...

AP har ikke konkludert. Et flertall av dem som har avgitt høringsuttalelse går inn for å beholde ordningen.

I den grad AP vil gå inn for å skille kirke og stat, kan jeg aldri tenke meg at det blir et skille av den typen kirkemøtet ønsker ("gi oss penga og hold ellers kjeft")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AP har ikke konkludert. Et flertall av dem som har avgitt høringsuttalelse går inn for å beholde ordningen.

I den grad AP vil gå inn for å skille kirke og stat, kan jeg aldri tenke meg at det blir et skille av den typen kirkemøtet ønsker ("gi oss penga og hold ellers kjeft")

Og dette er grunnen til at jeg vurderer å bli politisk aktiv igjen... Er bare så j*vla mye bråk innad i Oslo Ap at man blir helt utslitt bare ved tanken... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er grunnen til at jeg vurderer å bli politisk aktiv igjen... Er bare så j*vla mye bråk innad i Oslo Ap at man blir helt utslitt bare ved tanken... :sjenert:

Vel, sånn går det når man hyrer Jan Bøhler som moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AP har ikke konkludert. Et flertall av dem som har avgitt høringsuttalelse går inn for å beholde ordningen.

Det ap er bekymret for i et skille mellom stat og kirke er mangelen på demokrati i kirken. Kanskje de heller burde bekymre seg over at flertallet deres som er for å beholde dagens statskirkeordning utgjør 2.2 prosent av de partiinterne høringsinstansene i ap.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: Er vi sikker på dette?

Jeppz...dette er (beklageligvis) helt korrekt. Jeg ønsket å melde meg ut av statskirken den gangen jeg ble kjent med at staten overfører penger til kirken pr medlem. I den sammenheng fikk jeg opplyst at dersom jeg ikke meldte meg inn i en annen organisasjon eller menighet ble pengene fremdeles overført til kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store deler av Høyre er verdikonservativt, og for statskirkeordningen. ;)

At Ap går inn for å beholde statskirkeordningen, derimot, er mer overraskende...

Jeg finner dette noe motstridende.

Jeg synes på ingen måte det er overraskende at AP ønsker å beholde statskirkeordningen. AP har, såvidt jeg har fått med meg, prinsipper om at staten bør delta i det meste, også overfor kirken.

Høyre, som er for privatisering og "minst mulig stat", overrasker meg mer.

Høyre var en gang et såkalt verdikonservativt parti. Lars Roar Langsletten var vel kanskje en grei representant for det. Det er mulig Francis Sejerstedt, og kanskje Kåre Willoch, representerer det såkalt verdikonservative Høyre til en viss grad.

Jeg finner det merkelig hvis Høyre har verdikonservative prinsipper overfor kirke, men ikke overfor så mange andre deler av kulturlivet. I såfall synes jeg partiet bør bestemme seg. Høyre la en ny strategi for å vinne velgere etter siste valg, i retning av å bli mer verdibevisste og "nære". Det fungerte dårlig. Høyre kan ikke bare svitsje om plutselig og raskt...det tror ikke folk på. God merkevarebygging gjelder også for Høyre og det har de bommet på etter siste valg.

Det å si at man er verdikonservativ på ett område, men ikke på andre, uten å ha gode resonnementer og tanker bak er ikke mye verdt, synes jeg.

Det er ikke mye verdikonservatisme over Erna Solberg, Jan Tore Sanner, Ine Marie Eriksen, eller andre av de på Høyre-benken. Hvis det var det, hadde jeg sett at de klarte å være verdikonservative overfor større deler av kulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlig formulert, det der. Men de verdikonservative vil gjerne beholde statskirken, mente jeg.

Høyre har vel i prinsipprogrammet sitt at de vil skille kirke og stat, så vidt jeg husker (lenge siden jeg leste H's program sist, gitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statskirken og all økonomisk støtte til alle kirker bør avvikles fordi det er overformynderi å tvinge noen å betale for noe de ikke har interesse for. Når de tvinges til dette gjør man dem i mindre grad i stand til å forfølge egne verdier og gjøre seg selv lykkelige, enn de ellers ville ha vært. Dessuten er religion basert på ting som følelser, ønsketenkning og en dyktig evne til å lage eventyr. Dette har ingen ting med seriøs politikk å gjøre. Politikk bør være et rasjonelt fag.

Dessuten vil støtte til èn religion føre til at flere og flere krever støtte.

EKSEMPEL:

Får statsstøtte for å tilbe tallet 3,14

Er det rart skattene stiger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeppz...dette er (beklageligvis) helt korrekt. Jeg ønsket å melde meg ut av statskirken den gangen jeg ble kjent med at staten overfører penger til kirken pr medlem. I den sammenheng fikk jeg opplyst at dersom jeg ikke meldte meg inn i en annen organisasjon eller menighet ble pengene fremdeles overført til kirken.

:sjokkert:På tide å skille stat og kirke, nå! Og ikke et rødt øre i støtte til noen religiøs sekt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre har vel i prinsipprogrammet sitt at de vil skille kirke og stat, så vidt jeg husker (lenge siden jeg leste H's program sist, gitt)

Stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...bør avvikles fordi det er overformynderi å tvinge noen å betale for noe de ikke har interesse for.

Så hvis jeg har null interesse for Riksvei 118, fordi jeg aldri kjører på akkurat den veien, bør ikke jeg tvinges til å betale veiavgift (som ikke engang er øremerket vei) og bompenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg har null interesse for Riksvei 118, fordi jeg aldri kjører på akkurat den veien, bør ikke jeg tvinges til å betale veiavgift (som ikke engang er øremerket vei) og bompenger?

Det stemmer, bygging og drift av veier bør overlates til private aktører og betales av dem som bruker dem. En kan f.eks dele ut fordelingsnøkler til Norges befolkning slik at alle eier aksjer i selskapet som driver veiene. Deretter overlate det til fritt marked. Endret av Top Gun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...