Gå til innhold

Karamellpudding


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Karamellpudding - farlig godt!

10 stk egg

350 g sukker

1 stk vaniljestang

2 dl fløte

8 dl melk

Visp egg og 200 g sukker sammen. Smelt 150 g sukker til karamell og hell det i en fin ildfast form. Del vaniljestang i to på langs og skrap ut frøene og ha både dem og stangen i en kjele sammen med fløte og melk og eggemassen. Sil dette og ha det over karamellen i formen.

Stek dette i vannbad i ovn på 150 C i ca 1/2 – 1 1/2 time (kommer an på størrelsen på formen). Avkjøl ett døgn, så er den klar til servering og dandering.

Husker ikke helt hvor jeg fikk denne fra, men det var på nettet et sted, jeg synes den var utrolig god iallfall! Brukte to vanlige brødformer, så det går sikkert an å lage en mindre porsjon også hvis man ikke trenger så mye. Det var iallfall mer enn nok til 6 personer når vi serverte med litt ekstra karamellsaus og krem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er suveren!

Denne har jeg brukt noen ganger med stort hell.

Lykke til.

Karamellpudding á lá Andersen

Til en 2 liters form

Ingredienser karamellsaus

·  500 gr. sukker

·  2 dl. vann

Ingredienser karamellpudding

·  125 gr. sukker

·  5 dl Husholdningsfløte (22%)

·  5 dl Vikingmelk

·  6 eggeplommer

·  4 egg

·  1 vaniljestang

Gjør som følger

Lag karamellsaus: Ha sukker og vann i stekepannen. Skru varmen på fullt og karamelliser sukkeret. Når sukkeret er passe brunt (tar en god stund da endel av vannet må fordampe), helles sukkeret opp i formen. Dekk hele innsiden av formen med sausen, slik at sausen lager et karamellag rundt hele formen. Sausen blir hard.

Lag pudding: Kok opp fløten og Vikingmelken, sukker og vaniljestang (vaniljestangen brytes i små biter). Pisk eggeplommer og egg. Hell melkemassen opp i eggene. Litt og litt om gangen samtidig som du rører. Sil vesken opp i formen.

Puddingen stekes i ca. 1 1/2 time (til 2 timer) på 125 grader celsius. Formen må stå i vannbad. Det er viktig at vannbadet ikke koker, da dette vil gjøre puddingen porøs (Husk: det er en kremete pudding som er SNADDER).

Når puddingen er ferdig stekt skal den avkjøles - og hvile. Ved servering skjærer du forsiktig rundt kanten av puddingen, og snur det hele over på et serveringsfat. All sausen som i forkant ble helt i formen (for så å stivne) er nå blitt flytende - og smaker yummi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Pulverheksa/Arwen sin, er er bare sykt god :)

Svigerfar som er kresen på karamellpudding satt faktisk omtrent og slikket talerkenen her med stjerner i øynene sist jeg lagde den :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke sikker... men jeg pleier å bytte ut vikingmelken med fløte, har prøvd begge deler og merker ingen forskjell. Forskjellen jeg vet om er at vikingmelk er på hermetikkboks.......

*lyst på*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Svigerfar som er kresen på karamellpudding satt faktisk omtrent og slikket talerkenen her med stjerner i øynene sist jeg lagde den :ler:

Jeg tenkte jeg skulle lage denne i dag, og lurer på hvor dypt vannbadet må være?

Jeg har ikke så store og dype former at jeg får hele formen til karamellpuddingen dekket av vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være så dypt, jeg pleier å bruke langpanna i stekeovnen, har to tre cm vann, forma stikker langt over, og det har altid funka her ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være så dypt, jeg pleier å bruke langpanna i stekeovnen, har to tre cm vann, forma stikker langt over, og det har altid funka her ihvertfall

signerer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt faktisk og lurte på om jeg pleier å lage dobbel oppskrift på denne jeg :klø: så blir den ikke så lav. Kanskje jeg skal lage 1,5 så er jeg helgardert :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal uansett lage en prøve i dag, for jeg skal ikke servere før 3 juledag, og da er det greit å vite om jeg klarer det eller ikke på forhånd :ler:

Hvor lang tid tar denne totalt?

Må den avkjøles før servering? Da burde jeg kanskje lage den dagen før, eller er den best samme dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I oppskriften står det at man skal helle både sukker og vann i stekepannen og karamelisere det... Men sukekret blir jo ikke brunt når man har vann i :tristbla:

Skal jeg heller smelte sukkeret først og så ha i vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er holdbarheten på denne puddingen?

Nå lagde jeg hel porsjon og det ble to store formen og jeg tviler på at vi klarer å spise opp alt med det første siden vi skal bort de to neste dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukkeret skal stå lenge, da blir det karamellisert, tror det står i oppskriften også at det tar tid.

Jeg lagde en oppskrift og det holder til en toliters form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Arwen hvor mange laget du til? Vi skal ha dessert til ti personer i morgen og blir det nok uten å doble oppskriften...? Folk spiser lite i den for stand at middagen blir mektig men alikevel?

*jeg og mor,roter rundt sammen på kjøkkenet* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...