Gå til innhold

Karamellpudding


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi her fulgte også oppskrifta nå og blandet sukker og vann. Brente jo første gangen :sjenert: , men 2.gang så gikk det kjempefint. :) Måtte bare passe på hele tiden og la det koke til det sluttet av seg selv.

Nå står de i ovnene og venter på å bli klare (har laget dobbel porsjon)! Gleder meg til å se resultatet selv om jeg ikke liker smaken (tror jeg...) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:sikle:

Lurer litt på om jeg skal prøve å lage en porsjon i mårra, for å ha til nyttårsaften.. Selv om det bare blir meg og sambo. Vi må jo kunne kose oss vi og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også prøve meg på Arwen sin oppskrift, ser helt nydelig ut! :-)

På butikken hadde de bare kremfløte, ikke hush. fløte. Det går vel bra det... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går alltid galt når jeg lager denne :roll:

nå ble karamellen litt i mørkeste laget, og fløteblandingen kokte over ut over hele benken :overrasket:

Jeg må si jeg ikke vet hvordan denne blir nå for jeg hadde øket oppskriften med en halv gang, men siden mye av melken rant over så blir det ikke samme differanse mellom egg og fløteblanding... Dessuten var vanlijestangen helt tørr da jeg delte den opp :forvirret:

Jaja, jeg har laget en liten form ved siden av som jeg tenkte å smake på selv i tilfelle den ikke blir bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ut som om karamellsausen ble brent ja... :tristbla:

Kan man lage egen karamellsaus man kan servere ved siden? jeg synes ikke den man kjøper er så veldig god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kom på at jeg kanskje skulle fortelle om vår karamellpudding etter denne oppskrifta som vi lagde 3.juledag!

Den var veldig, veldig god og vi fikk mye skryt :sjarmor:

Men må tilstå at jeg og mamma ble litt skuffa over hvor mye den sank i strl., den ble jo så liten!! :overrasket:

Heldigvis laget vi dobbel oppskrift da, så det ble nok til alle!

Vi laget også ekstra karamellsaus for å ha ved siden av, pluss at vi kjøpte sånn for sikkerhets skyld!

Det ble vellykket, men det tar tid og er ganske mye styr rundt det, -så det blir nok ikke den faste desserten. Akkurat nå så føltes det å lage den en gang akkurat passe nok! ;)

Psst! Den var veeldig god på smak da, det må ikke glemmes. Jeg likte den og jeg liker ikke karamellpudding til vanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi laget vanlig karamell.

Du tar den ferdige karamellen

Så avkjøler du den bittelitt og har oppi kokende vann. Kok opp karamellen sånn at den blir jevn og avkjøler helt etterpå.

Og så det beste trikset til mor: rett før den severes så blander vi litt hvitvin og så litt stivpisket fløte i karamellen.

mmmm...jummy :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte ikke på å lage ekstra karamellsaus mens jeg lagde puddingen, så jeg er også nysgjerrig på hvordan jeg kan gjøre det i etterkant. Når man smelter sukker blir det jo fort hardt, så jeg skjønner ikke helt hvordan det lar seg gjøre.

Og hvorfor karamellen i puddingforma blir flytende etter en natt i kjøleskap skjønner jeg heller ikke..... :klø:

På den annen side; i Arwen sin oppskrift er det jo 500 g sukker, det bør være nok karamellsaus til mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Arwen/Brunhilde:

Hvor lenge kan denne stå? Er det dumt å lage den nå hvis den ikke skal spises før på søndag og mandag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg klarte å vente til å dag! :ler:

Jeg doblet oppskriften siden jeg skal ha til to dager. Og da fikk jeg akkurat nok til å fylle to brødformer til randen. Nå blir de ikke like lave som i fjor tipper jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh nå fikk jeg lyst på karamellpudding... Tror jeg gjør det enkelt og kjøper med meg litt ferdig når jeg skal på butikken etterpå :fnise:

Karamellpudding er knallgodt, jeg veit hvertfall at det er en ting som skal stå på på dessertbordet når vi gifter oss! Venninnen til stemoren min er ram på pudding, og ostekake... så hun har allerede blitt booket som dessertansvarlig ;)

Jeg må helt klart prøve å lage selv en gang og... Men det virker så vanskelig. Og jeg har ikke mer en en knapp halvmeter med kjøkkenbenk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Denne er suveren!

Hva gjør jeg når puddingen ikke vil stivne? Har jeg hatt for mye vann i vannbadet? Har jeg kjølt den ned for fort (Jeg stilte den i et kaldt rom)? Den har stått et døgn nå, og er fortsatt like skvulpete. Hadde den i ovnen på 125 gr.c i to timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Gammel tråd, men høyst aktuell! Fikk treff på denne når jeg søkte etter oppskrift, og har tenkt å prøve meg på denne til jul :) MEN, dere som sier vaniljestang.. Skal frøene skrapes ut? Eller skal stangen deles i biter, og spises? Vil den smelte? Nybegynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...