Gå til innhold

Barn med utstående ører

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har utstående ører. Og min datter har arvet dem av meg.

Har aldri blitt mobbet for ørene. Og hun har heller ikke blitt det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det vært min unge hadde jeg dratt han til legen og gitt han en legobil eller noe fordi han var så flink etterpå.. Ikke faen om jeg skal ha en unge med utstående ører..

Skrevet

Litt på siden, men syns det er påfallende i denne diskusjonen at det er de som IKKE selv har barn, som absolutt er mot en operasjon, med sk. "idealistiske" arguenter om at "vi må ta folk som de er - noe er slik og noen er sånn" og argumenter av typen "vent til han faktisk blir mobbet med å gjøre noe med det..." Dere mener åpenbart at et barn skal brukes som eksperimenteringsobjekt. :overrasket:

I tillegg til at de vil legge ansvaret for å ta avgjørelsen om en operasjon på en 5-åring.......

Som regel mener jeg at også de uten barn har både rett og mulighet til å uttale seg om barneoppdragelse, men akkurat i dette tilfelle viser det seg vel at det er nødvendig med egne barn for faktisk å forstå hva dette handler om....

Skrevet
Litt på siden, men syns det er påfallende i denne diskusjonen at det er de som IKKE selv har barn, som absolutt er mot en operasjon, med sk. "idealistiske" arguenter om at "vi må ta folk som de er - noe er slik og noen er sånn" og argumenter av typen "vent til han faktisk blir mobbet med å gjøre noe med det..." Dere mener åpenbart at et barn skal brukes som eksperimenteringsobjekt.  :overrasket:

I tillegg til at de vil legge ansvaret for å ta avgjørelsen om en operasjon på en 5-åring.......

Som regel mener jeg at også de uten barn har både rett og mulighet til å uttale seg om barneoppdragelse, men akkurat i dette tilfelle viser det seg vel at det er nødvendig med egne barn for faktisk å forstå hva dette handler om....

Jeg har uttalt meg et par ganger her i tråden, ikke bastant mot operasjon men med argumenter om at det ikke nødvendigvis er ørene som avgjør om et barn blir mobbet eller ikke. Har også brukt eksempler på min bror og meg selv. Og jeg har tre barn.

Skrevet
Jeg har uttalt meg et par ganger her i tråden, ikke bastant mot operasjon men med argumenter om at det ikke nødvendigvis er ørene som avgjør om et barn blir mobbet eller ikke. Har også brukt eksempler på min bror og meg selv. Og jeg har tre barn.

Meg igjen... jeg har et barn som bruker briller, og et barn med sterke taleproblemer som gjorde at h*n gikk til logoped lenge. Men ingen av disse to har blitt mobbet for brillene eller taleproblemene. Jeg føler derfor at jeg vet litt om hva det vil si å ha barn som har noe som kan være en kilde for mobbing, og jeg har selvfølgelig vært bekymret for om de ville bli mobbet men de bekymringene slo heldigvis ikke til.

Jeg har ingen sterke motforestillinger mot å operere utstående ører, jeg ønsker bare å sette litt fokus på hvem det egentlig er et problem for, hvem plages av de utstående ørene, de voksne eller barnet?

Skrevet (endret)

Dere som er så mot dette inngrepet: Hva hvis femåringen var kjempemotivert for denne lille operasjonen som gjør at han får mindre utstående ører? Hva mener dere da?

Endret av Madeline
Skrevet
Dere som er så mot dette inngrepet: Hva hvis femåringen var kjempemotivert for denne lille operasjonen som gjør at han får mindre utstående ører? Hva mener dere da?

Dette spørsmålet er besvart flere ganger.

Skrevet (endret)
Dette spørsmålet er besvart flere ganger.

Kan du ikke heller svare på nytt da istedenfor å henvise til at du/noen har svart på dette tidligere?

Endret av Madeline
Gjest Ninakanin
Skrevet

TS:

Da jeg var fire år gjennomgikk jeg en stor og farlig operasjon på beina mine. Jeg kunne fint klart å gå hele livet gjennom uten denne operasjonen, men jeg ville blitt et mobbeoffer uten tvil.

Hvem vil vel leke med noen som har føtter som vender innover?

Vi hadde ei på skolen med samme problem som IKKE fikk operasjonen nemlig, og hun gikk alltid alene..

Det gikk et gys gjennom kroppen min hver gang jeg så på henne fra hjørnet der vi jentene sto og hoppet strikk

"det kunne vært meg! :overrasket: "

Jeg var fire år gammel, og husker alt. Husker at mamma var redd da jeg skulle i narkose, husker at jeg fikk pakke opp Playmobil-gaven FØR operasjonen ( :hoppe: en hundeslede og en igloooo!! ), jeg husker smerten da jeg våknet etter operasjonen, lyset som krøp inn under døra fra gangen på nettene som jeg stirret på med all min makt for det var nifst på soverommet, jeg husker da veneflonen ble tatt ut og min første middag var kjøttpudding, jeg husker absolutt alt..

Og jeg fikk aldri aldri ALDRI følelsen av at jeg ikke var god nok som jeg var!

Jeg var bare utrolig takknemlig for å få lov til å bli som alle andre.

Ikke bruk sønnen din som et moralsk eksempel på at alle skal få se ut hvordan de vil og i den ideelle verden eksisterer ikke mobbin. En øreoperasjon er raskt gjort, og han vil takke deg om ikke direkte, så i tankene, hver eneste dag han ser noen i skolegården bli mobbet av ørene sine.

Lykke til, du finner nok ut hva som er rett :klem:

Skrevet

Ikke bruk sønnen din som et moralsk eksempel på at alle skal få se ut hvordan de vil og i den ideelle verden eksisterer ikke mobbin. En øreoperasjon er raskt gjort, og han vil takke deg om ikke direkte, så i tankene, hver eneste dag han ser noen i skolegården bli mobbet av ørene sine.

Nei, jobben som moralsk eksempel blir ledig den. For noen med en lyte som det ikke er mulig å gjøre noe med, disse som det vil bli færre av fordi alle andre ser helt like ut. Dermed vil de skille seg mer ut og gjøre det enklere for oss normale å plukke dem ut som mobbeoffer. Ganske praktisk, når man tenker seg om.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Nei, jobben som moralsk eksempel blir ledig den. For noen med en lyte som det ikke er mulig å gjøre noe med, disse som det vil bli færre av fordi alle andre ser helt like ut. Dermed vil de skille seg mer ut og gjøre det enklere for oss normale å plukke dem ut som mobbeoffer. Ganske praktisk, når man tenker seg om.

Og så gjentar jeg:

Hvorfor skal TS sin sønn være en mobbebuffer fordi man en gang i fremtiden kanskje møter andre problemstillinger?

Mobbingen må tas hånd om på andre måter, men jeg har respekt for individet, og liker ikke tanken på at TS skal snakkes i fra et sånn inngrep fordi det sånn verdensmoralsk ikke gagner mobbekampen.

Skrevet

Jeg kjenner et barn som slet med neseblod. Det plaget ikke henne så veldig, men det var slitsomt for foreldrene og det kom ofte når det passet som minst (lørdagskassekø i butikken, på aktiviteter osv). Det ble bestemt at hun skulle brenne nesa, men jenta ville IKKE gjøre det. (seks år). Hun sa hun ikke brydde seg om at hun blødde osv. Foreldrene gjennomførte likevel inngrepet. Det var et lite inngrep men det var veldig ubehagelig og litt vondt for barnet og ikke noe hun ønsket. Mener dere dette var feil også?

Skrevet
Og så gjentar jeg:

Hvorfor skal TS sin sønn være en mobbebuffer fordi man en gang i fremtiden kanskje møter andre problemstillinger?

Mobbingen må tas hånd om på andre måter, men jeg har respekt for individet, og liker ikke tanken på at TS skal snakkes i fra et sånn inngrep fordi det sånn verdensmoralsk ikke gagner mobbekampen.

TS sin sønn er ikke mobbeoffer, han. Det er TS som er redd for at han kan bli det. Men hvorfor kan hun ikke vente til det eventuelt blir et problem? Tror du ikke TS sin sønn hadde vært mer motivert for det da?

Alle snakker så varmt om mangfold, men når det kommer til stykket vil ingen være en del av det. Noen må skille seg ut, men helst ikke meg eller noen jeg kjenner.

Skrevet
Jeg kjenner et barn som slet med neseblod. Det plaget ikke henne så veldig, men det var slitsomt for foreldrene og det kom ofte når det passet som minst (lørdagskassekø i butikken, på aktiviteter osv). Det ble bestemt at hun skulle brenne nesa, men jenta ville IKKE gjøre det. (seks år). Hun sa hun ikke brydde seg om at hun blødde osv. Foreldrene gjennomførte likevel inngrepet. Det var et lite inngrep men det var veldig ubehagelig og litt vondt for barnet og ikke noe hun ønsket. Mener dere dette var feil også?

Såvidt jeg vet medfører ikke utstående ører en helserisiko eller ødeleggelse av klær? Med mindre du vet noe jeg ikke vet?

Skrevet
Såvidt jeg vet medfører ikke utstående ører en helserisiko eller ødeleggelse av klær? Med mindre du vet noe jeg ikke vet?

:ler: Nei jeg vet nok ikke noe på den fronten som du ikke vet ;)

Poenget er vel at en femåring ikke skal ta slike avgjørelser. Om han skal opereres eller ikke bør ikke avhenge av hva femåringen føler for. Hvis foreldrene avgjør at han skal opereres og de tror det er det beste for ham, ja da burde ikke temaet være oppe til diskusjon. En femåring har ikke forutsetning til å vite nok rundt dette.

Gjest Ninakanin
Skrevet
TS sin sønn er ikke mobbeoffer, han. Det er TS som er redd for at han kan bli det. Men hvorfor kan hun ikke vente til det eventuelt blir et problem? Tror du ikke TS sin sønn hadde vært mer motivert for det da?

Alle snakker så varmt om mangfold, men når det kommer til stykket vil ingen være en del av det. Noen må skille seg ut, men helst ikke meg eller noen jeg kjenner.

det er poenget mitt også! verden er for hyklerisk til at euforien blir satt ut i live og blir ekte.

så hvorfor skal TS bruke sønnen sin som skjold for fremtidige mobbeofre?

Og hvorfor vente til sønnen får en knekk på selvtilliten som han kanskje aldri blir kvitt, hvorfor vente til "noen dør før man fikser veikrysset"?

den argumenteringen blir for meg HELT bak mål!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Utstående ører kan være en helserisiko, om barnet blir mobbet for det. Barnet kan få psykiske problemer, som jeg betegner som helserisiko.

Gjest Ninakanin
Skrevet
:ler: Nei jeg vet nok ikke noe på den fronten som du ikke vet  ;)

Poenget er vel at en femåring ikke skal ta slike avgjørelser. Om han skal opereres eller ikke bør ikke avhenge av hva femåringen føler for. Hvis foreldrene avgjør at han skal opereres og de tror det er det beste for ham, ja da burde ikke temaet være oppe til diskusjon.  En femåring har ikke forutsetning til å vite nok rundt dette.

nettopp.

det var da jeg ble eldre jeg så verdien av operasjonen!

jeg brydde meg døyten om beina da jeg var fire-fem, men hele familien hauset det opp som at jippi, nåååå ble det kjekt nå, nåååå skulle jeg opereres, juhuuu!! jeg ble dullet med og gitt gaver i fleng og i det hele tatt... jeg blir den dag i dag fylt med varme følelser når jeg kommer inn på sykehus, og DET er det ikke mange som kan si de gjør!

hvorfor ikke gi dette barnet en god opplevelse, istedenfor å la det først brytes ned og SÅ hjelpe det? :murvegg:

Skrevet

Enig med NinaK. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de skal la være å gjøre dette lille inngrepet for å bruke sønnen som spydspiss.

Dette barnet har sikkert, som alle andre barn, nok av "lyter" og ting som ikke er absolutt perfekt uansett. For i mitt hode dreier det seg ikke om at alle barn skal bli like eller være 100% "perfekte" etter en eller annen kunstig mal. Mangfoldet beholdes da selv om man gjør noe med veldig utstående ører?

Skrevet
det er poenget mitt også! verden er for hyklerisk til at euforien blir satt ut i live og blir ekte.

så hvorfor skal TS bruke sønnen sin som skjold for fremtidige mobbeofre?

Og hvorfor vente til sønnen får en knekk på selvtilliten som han kanskje aldri blir kvitt, hvorfor vente til "noen dør før man fikser veikrysset"?

den argumenteringen blir for meg HELT bak mål!

Hva ville du følt dersom noen hadde sagt til deg "ninakanin, jeg tror vi burde gjøre noe med nesa di, bare en liten operasjon sånn at den blir bittelitt mindre"?

Hadde du tenkt:

-OK!

-Oi! Hmm, er det flere ting med meg som ikke er bra nok? Jeg ser jo tydeligvis ikke dette selv. Hva om de i klassen tenker at jeg har rart hår for eksempel? For jeg hørte noen som lo av en med rart hår i går, nemlig. Rødt hår og krøller. Og ikke er jeg flink til å spille fotball heller. Uff og æsj!!

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...