Gå til innhold

Er det ikke viktig for kristne


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Har du ikke hørt om Jehovas Vitne du da

Og om det er  katolikker eller protestanter spiller vel ingen rolle.

Joda, jeg har hørt om Jehovas Vitner, men siden du nevnte kristne, så jeg ingen grunn til å trekke disse inn i diskusjonen.

Det bør være forskjell på om det er katolikker eller protestanter, siden navnet protestanter tilkjennegir at de protesterte på katolikkenes trosutøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, jeg har hørt om Jehovas Vitner, men siden du nevnte kristne, så jeg ingen grunn til å trekke disse inn i diskusjonen.

Det bør være forskjell på om det er katolikker eller protestanter, siden navnet protestanter tilkjennegir at de protesterte på katolikkenes trosutøvelse.

Ja, de protesterte. Men det betyr ikke at de ikke drepte de som ikke godtok deres syn. Protestantene var med i heksebrenneklubben de også. Og jehovas Vitne tok jeg bare med forå illustrere at kristene driver med utstøting de også. Som du etterlyste eksempler på.

Endret av Snuppao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de protesterte. Men det betyr ikke at de ikke drepte de som ikke godtok deres syn. Protestantene var med i heksebrenneklubben de også. Og jehovas Vitne tok jeg bare med forå illustrere at kristene driver med utstøting de også. Som du etterlyste eksempler på.

Godt jeg ikke er protestant da, så slipper jeg å stå ansvarlig for det de gjorde for flere hundre år siden.

Ellers har jeg vanskelig for å kalle Jehovas Vitner for kristne, siden de ikke tror på den Treenige Gud. De tror ikke på Den Hellige Ånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jeg ikke er protestant da, så slipper jeg å stå ansvarlig for det de gjorde for flere hundre år siden.

Ellers har jeg vanskelig for å kalle Jehovas Vitner for kristne, siden de ikke tror på den Treenige Gud. De tror ikke på Den Hellige Ånd.

Kunne vært interessant å høre hvilke kriterier du mener må være oppfylt før noen kan kalle seg kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært interessant å høre hvilke kriterier du mener må være oppfylt før noen kan kalle seg kristen.

Tenkte akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært interessant å høre hvilke kriterier du mener må være oppfylt før noen kan kalle seg kristen.

Joh.3,16:

For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som TROR PÅ HAM, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Joh.3,3:

Jesus svarte: Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir FØDT PÅ NY.

Joh.3,5:

Jesus svarte: Sannelig, sannelig sier jeg deg: Den som ikke er FØDT AV VANN OG ÅND, kan ikke komme inn i Guds rike.

En kristen er en som tror på Jesus Kristus, derav navnet.

Men det er ikke nok å tro at Jesus eksisterer, eller lever i dag.

Å tro på Jesus betyr at en må tro på det Jesus sa, da han var her nede på jorden, og følge dette.

Dette er selvfølgelig ikke like lett bestandig, for alle kan feile, men da kan vi trøste oss med det som står i

1 Joh.1,9:

Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett.

Ellers bør en merke seg det som står i

Heb. 10,26:

Synder vi med vitende og vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da finnes det ikke lenger noe offer for synder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å tro på Jesus betyr at en må tro på det Jesus sa, da han var her nede på jorden, og følge dette.

Fint at du svarte på spørsmålet mitt, men jeg er ikke helt sikkert på om jeg skjønner helt hva du mener.

Kan jo spørre om et par ting til. Du kan svare om du vil :)

Tror du at Gud kan meddele seg til mennesker i dag?

Hva vil det si å "være drevet av Ånden"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du svarte på spørsmålet mitt, men jeg er ikke helt sikkert på om jeg skjønner helt hva du mener.

Kan jo spørre om et par ting til. Du kan svare om du vil :)

Tror du at Gud kan meddele seg til mennesker i dag?

Hva vil det si å "være drevet av Ånden"?

Jeg ikke bare tror, men er overbevist, om at Gud kan meddele seg til kristne i dag. Og ikke bare til kristne, men også til de som ikke har den samme tro.

I dag er det veldig mange muslimer som konverterer til kristendommen fordi de har drømmer hvor jesus viser seg for dem, eller han taler til dem på en slik måte at de forstår at det er Jesus. Dette får vi selvfølgelig ikke høre i vanlige norske medier, men av mennesker som de henvender seg til, bl.a. husmenigheter, eller de som har kristne sendinger over satelitt, som går over nesten hele verden.

Sikker på at Gud taler til mennesker, er jeg fordi han har talt til meg selv ved flere anledninger.

En gang ble jeg bedt om å be for en navngitt person som jeg aldri hadde hørt navnet på. Det gjorde jeg, og senere spurte jeg min kone om hun kjente noen med det navnet, og det gjorde hun. Denne personens bror var nettopp død av en spesiell sykdom, og nå var denne personen veldig syk. I dag kjenner jeg godt personen jeg bad for, og han lever i beste velgående.

Ved et par andre anledninger har jeg fått ord fra Gud for å skrive brev til spesielle personer. Lange brev. Og jeg hadde ingen problemer med det, selv om jeg dengang hadde problemer med hva jeg skulle skrive på et julekort.

Disse gangene så jeg skriften klart og tydelig som på en tavle rett foran meg.

Derfor er jeg overbevist om at Gud taler til mennesker i dag, både med hørbar stemmebruk, med skrevne ord, med bevisste tanker og med drømmer.

Å være drevet av Ånden, kan vel være det at jeg bad for denne ukjente personen, fordi Guds Ånd ba meg om det.

Ellers tror jeg at man kan merke en sterk trang til å gjøre en spesiell gjerning, f.eks. dra ut på misjonsmarken.

Men alt må testes, om det harmonerer med Bibelens budskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KR-øst, du vet at Jesus var jøde ja?

Ja, og hva med det?

Jesus sa: Dere har hørt, men jeg sier dere osv.

Dette var starten på kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og hva med det?

Jesus sa: Dere har hørt, men jeg sier dere osv.

Dette var starten på kristendommen.

Finner du det da ikke litt merkelig at etter 2000 år, med utgangspunkt i en mann som var jøde, og startet kristendommen, som jo først i mange hundre år var katolsk, før deretter å dele seg og vi fikk en protestantisk grein, at DU nå skulle ha funnet sannheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du det da ikke litt merkelig at etter 2000 år, med utgangspunkt i en mann som var jøde, og startet kristendommen, som jo først i mange hundre år var katolsk, før deretter å dele seg og vi fikk en protestantisk grein, at DU nå skulle ha funnet sannheten?

Hvis du mener at det var Jesus som oppfant katolisismen, da er det rart at katolikkene har så i mot de som følger Bibelen og Jesu ord.

Jesus sa da aldri at en kunne kjøpe seg fri fra synd, slik som katolikkene mener.

Dette er rett og slett en hån mot Jesu gjerning da han ofret seg på korset for våre synder.

Kan du gi en god forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at det var Jesus som oppfant katolisismen, da er det rart at katolikkene har så i mot de som følger Bibelen og Jesu ord.

Jesus sa da aldri at en kunne kjøpe seg fri fra synd, slik som katolikkene mener.

Dette er rett og slett en hån mot Jesu gjerning da han ofret seg på korset for våre synder.

Kan du gi en god forklaring på dette?

Jamen da skjønner du ikke tankerekken min. Kristendommen slik vi ser den idag er et resultat av utvikling som har skjedd gjennom 2000 år. Hvilken garanti har vi for at måten vi utøver vår religion på er i tråd med hva Jesus tenkte og sa. Og kom ikke med bibelvers for å bevise dette for Bibelen er også skrevet av mennesker, og omskrevet mange ganger. Du kan jo ikke skyve under en stol at katolisismen var den største kristne retningen i mange hundre år. Kanskje det virkelig er slik at de har rett og du tar feil? Kanskje Jesus ville vi skulle være katolikker alle sammen, eller noe annet, hva vet jeg? Og det kan ikke du med sikkerhet være heller. Derfor blir jeg irritert npr du med sikkerhet uttaler deg som om du vet svaret på alt. Er ikke det litt av vitsen med livet, at vi skal følge vår samvittighet, og det vårt hjerte sier oss. og når dagen kommer så får vi svaret. Det er derfor jeg vet jeg har Gud med meg i hjertet, men jeg vil ikke påstå at alle andre tar feil slik som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jamen da skjønner du ikke tankerekken min. Kristendommen slik vi ser den idag er et resultat av utvikling som har skjedd gjennom 2000 år. Hvilken garanti har vi for at måten vi utøver vår religion på er i tråd med hva Jesus tenkte og sa. Og kom ikke med bibelvers for å bevise dette for Bibelen er også skrevet av mennesker, og omskrevet mange ganger. Du kan jo ikke skyve under en stol at katolisismen var den største kristne retningen i mange hundre år. Kanskje det virkelig er slik at de har rett og du tar feil? Kanskje Jesus ville vi skulle være katolikker alle sammen, eller noe annet, hva vet jeg? Og det kan ikke du med sikkerhet være heller. Derfor blir jeg irritert npr du med sikkerhet uttaler deg som om du vet svaret på alt. Er ikke det litt av vitsen med livet, at vi skal følge vår samvittighet, og det vårt hjerte sier oss. og når dagen kommer så får vi svaret. Det er derfor jeg vet jeg har Gud med meg i hjertet, men jeg vil ikke påstå at alle andre tar feil slik som du gjør.

Jeg har aldri sagt at jeg vet alt. Men jeg vet at det er bedre å følge Bibelen enn menneskepåfunn. De som oversetter Bibelen, gjør det utfra den uforanderlige originalteksten. Hvis du har sett hva jeg har skrevet tidligere, så har du sett at jeg har lagt fram bevis for at Bibelen må være inspirert av Gud, helt og fullt.

Jeg fikk ikke din mening om hva du synes om at katolikkene setter Jesu korsfestelse til side og innbiller folk at de kan kjøpe seg fri fra synd med penger.

Skal du forsvare katolikkene, så må du ha en mening om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joh.3,16:

For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som TROR PÅ HAM, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Joh.3,3:

Jesus svarte: Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir FØDT PÅ NY.

Joh.3,5:

Jesus svarte: Sannelig, sannelig sier jeg deg: Den som ikke er FØDT AV VANN OG ÅND, kan ikke komme inn i Guds rike.

En kristen er en som tror på Jesus Kristus, derav navnet.

Men det er ikke nok å tro at Jesus eksisterer, eller lever i dag.

Å tro på Jesus betyr at en må tro på det Jesus sa, da han var her nede på jorden, og følge dette.

Dette er selvfølgelig ikke like lett bestandig, for alle kan feile, men da kan vi trøste oss med det som står i

1 Joh.1,9:

Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett.

Ellers bør en merke seg det som står i

Heb. 10,26:

Synder vi med vitende og vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da finnes det ikke lenger noe offer for synder.

Hei du!

Jeg bare lurer på en ting. Tar du det som står i bibelen bokstavelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Jeg bare lurer på en ting. Tar du det som står i bibelen bokstavelig?

Har du lest hele Bibelen så vet du at ikke alt er mulig å ta bokstavelig. Men jeg bruker hue og tror på det som står der. Det er ikke nødvendig å tolke alt til å bli slik en selv ønsker at det skal være, slik som mange tydeligvis gjør.

Mesteparten står i klartekst.

Tror du at Gud hadde gitt oss disse skriftene hvis vi ikke skulle forstå dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du lest hele Bibelen så vet du at ikke alt er mulig å ta bokstavelig. Men jeg bruker hue og tror på det som står der. Det er ikke nødvendig å tolke alt til å bli slik en selv ønsker at det skal være, slik som mange tydeligvis gjør.

Mesteparten står i klartekst.

Tror du at Gud hadde gitt oss disse skriftene hvis vi ikke skulle forstå dem?

Nei jeg vet det ligger en stor hemmelighet til frigjørelse i disse tekstene. Men mennesket kan ikke forstå dem. Tankegang og fornuft kan vel ikke blandes med dette?

Tenkte på det du skrev: "født av vann og ånd", "født på ny" osv.. For meg er det ikke snakk om tolkning, tror det kun er en nøkkel til livet. Og det er gjennom Ånden. Og det er når disse ordene når Ånden at de får betydning. Hva tror du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at jeg vet alt. Men jeg vet at det er bedre å følge Bibelen enn menneskepåfunn. De som oversetter Bibelen, gjør det utfra den uforanderlige originalteksten. Hvis du har sett hva jeg har skrevet tidligere, så har du sett at jeg har lagt fram bevis for at Bibelen må være inspirert av Gud, helt og fullt.

Jeg fikk ikke din mening om hva du synes om at katolikkene setter Jesu korsfestelse til side og innbiller folk at de kan kjøpe seg fri fra synd med penger.

Skal du forsvare katolikkene, så må du ha en mening om dette.

Jeg er ikke katolikk,ei heller jøde , muslim eller noe annet. Men jeg respekterer deres syn på Gud. Og det er også poenget mitt. Jeg tror på Gud, og på Jesus, men jeg synes det er interessant med andres religion fordi jeg tror de har noe å lære meg, og jeg kan ha noe å lære dem, men da må det bygges på gjensidig respekt, og det er denne egenskapen jeg finner så totalt fraværende hos deg. Du skriver som om du er den eneste som kjenner sannheten, og det kan du aldri legge frem noen bibelvers som bevis for.

Virkelig gammeldagse muslimer snakker idag om oss kristne som de vantro. Du synker ned på deres nivå. Men de muslimer jeg har snakket med tenker slett ikke i slike baner. Når det gjelder katolikkene, og deres syndsforlatelse tror jeg stammer fra de tider da men ikke hadde tid til å gjøre bot på andre måter. De måtte skaffe mat på bordet, og kunne ikke bruke tiden sin til mye annet. Dessuten var vel den katolske kirke kjent for å være glad i penger. De har jo den dag i dag store formuer, samlet sammen fra fattige bønder. Merkelig kirkeskatt. Men dem om det. Men det er jo ikke stort bedre å gjemme seg bak Jesus, og si at jeg har syndet, men Jesus har tatt støyten for det, så jeg kan slippe unna.

Selv om jeg tror på Gud, tror jeg også muligens verden hadde sett bedre ut uten noen form for religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke katolikk,ei heller jøde , muslim eller noe annet. Men jeg respekterer deres syn på Gud. Og det er også poenget mitt. Jeg tror på Gud, og på Jesus, men jeg synes det er interessant med andres religion fordi jeg tror de har noe å lære meg, og jeg kan ha noe å lære dem, men da må det bygges på gjensidig respekt, og det er denne egenskapen jeg finner så totalt fraværende hos deg. Du skriver som om du er den eneste som kjenner sannheten, og det kan du aldri legge frem noen bibelvers som bevis for.

Virkelig gammeldagse muslimer snakker idag om oss kristne som de vantro. Du synker ned på deres nivå. Men de muslimer jeg har snakket med tenker slett ikke i slike baner. Når det gjelder katolikkene, og deres syndsforlatelse tror jeg stammer fra de tider da men ikke hadde tid til å gjøre bot på andre måter. De måtte skaffe mat på bordet, og kunne ikke bruke tiden sin til mye annet. Dessuten var vel den katolske kirke kjent for å være glad i penger. De har jo den dag i dag store formuer, samlet sammen fra fattige bønder. Merkelig kirkeskatt. Men dem om det. Men det er jo ikke stort bedre å gjemme seg bak Jesus, og si at jeg har  syndet, men Jesus har tatt støyten for det, så jeg kan slippe unna.

Selv om jeg tror på Gud, tror jeg også muligens verden hadde sett bedre ut uten noen form for religion.

Hei!

Gjemmer du deg bak Jesus? Kan du forklare litt nærmere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vet det ligger en stor hemmelighet til frigjørelse i disse tekstene. Men mennesket kan ikke forstå dem. Tankegang og fornuft kan vel ikke blandes med dette?

Tenkte på det du skrev: "født av vann og ånd", "født på ny" osv.. For meg er det ikke snakk om tolkning, tror det kun er en nøkkel til livet. Og det er gjennom Ånden. Og det er når disse ordene når Ånden at de får betydning. Hva tror du om det?

Det står i Joh.3,3: Jesus svarte: Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Ingen kan se Guds rike hvis han ikke blir født på ny.

Dette betyr at en ikke kan forstå det skrevne ord om en ikke er født på ny.

Å bli født på ny, skjer når en tar i mot Jesus som sin Herre og frelser, og altså tror at Han er Guds sønn som ga sitt liv på Golgata for å frelse oss ved å påta seg våre synder. Og denne troen må en bekjenne overfor andre. Dette siste tror jeg er for at vi skal vise Gud at vi mener alvor, og at det ikke skal være en hemmelighet vi skal ha for oss selv.

Mange mener at dette er så personlig at ingen andre behøver å få vite om ens tro.

Men Gud vil det altså anderledes.

Men når en har gjort dette, da vil en snart merke forskjell i sitt liv.

Jeg har selv opplevd dette på en helt konkret måte, ved å kjenne en renselse gjennom hele kroppen i løpet av et kvarters tid, og mine interesser ble totalt forandret, og jeg begynte å stole mer på meg selv etterhvert.

Det samme har jeg hørt fra hundrevis av andre, bl.a. fra omvendte alkoholikere og narkomane, men også fra de omvendte som, i likhet med meg selv, hadde et godt liv forut.

Jeg hadde lest Bibelen før omvendelsen uten å forstå så mye av innholdet. Men dette endret seg etter omvendelsen.

Når det står VANN og ÅND, så tror jeg at det menes at en blir født på ny, altså får en ny ånd i sitt indre, og at en deretter døper seg ved egen beslutning, med full neddykkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...