Gå til innhold

Er det ikke viktig for kristne


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Hvordan da dom?

Jeg forstod det som at du mente at dyresex er verre enn homsesex.

Det jeg mente er at noen setter seg - med utvalgte bibelsteder som de tolker dit de vil - til doms over andres handlinger. De setter likhetstegn mellom sex med dyr - uvitende og umelende skapninger som mennesket var satt til å passe (jfr. 1. Mosebok kap 1-2 ca) og sex mellom to voksne mennesker som er glad i hverandre. De har bestemt at sex mellom to av samme kjønn er synd og setter seg til doms over disse og deres handlinger. Vi vet jo hvor de som dømmes på denne måten havner ikke sant?

Dømmes på hvilken måte? skjønte ikke helt..

Jeg er selv overhodet ikke religiøs - nettopp på grunn av denne mørkemanns tankegangen.

Hvordan vet du hvor folk havner etter dommen da?

Jeg ser også at mange som sier de tror på Jesus Kristus som sin frelser baserer mye av det på en god følelse inni seg. En slik følelse trenger ikke argumenter for og i mot om man skal følge moseloven.

Moseloven er vel lagt der for at man skal tryne, og da få muligheten til å bli fri, og leve i Ånden.

Når det er sagt viser jeg til mitt innlegg tidligere om ekte og såkalte kristne. Det viser seg dessverre at mange er opptatt av det ytre - at alle skal se hvor kristen de er - mens de sanne og ekte kristne i mine øyne er de mer beskjedne som ikke er så opptatt av å vise hvor mange ganger de går i kirken eller hvor mye de gir til menigheten. Tro er for meg en personlig sak, og en ekte kristen vil flyte over av gode gjerninger av seg selv uten at vedkommende trenger å slå seg på brystet med det. (Luk. 18:9-14)

Kirke og menighet har ikke noe med kristendom å gjøre for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel også din personlige oppfatning av hva å dømme er. En dom går vel ut på rett og galt. Og hvordan kan ett menneske dømme ett annet? Hvordan kan man vite hva som er rett og galt for noen andre enn seg selv?

Nettopp, det var noe av poenget i det jeg skrev også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, det var noe av poenget i det jeg skrev også.

Ok, jeg bare oppfattet det litt bastant sikkert i og med at det var IKKE var uthevet med store bokstaver osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å overholde budene? Er det mulig?

Ja, jeg prøver. Nei, det er ikke mulig. Men selv om det ikke er avgjørende for nåden, synes jeg det forplikter å være kristen. Jeg synes ikke det er riktig at jeg som kristen med viten og vilje driter i budene bare fordi jeg vet at jeg får tilgivelse hvis jeg ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg prøver. Nei, det er ikke mulig. Men selv om det ikke er avgjørende for nåden, synes jeg det forplikter å være kristen. Jeg synes ikke det er riktig at jeg som kristen med viten og vilje driter i budene bare fordi jeg vet at jeg får tilgivelse hvis jeg ber om det.

Ok.

Endret av SuperT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg prøver. Nei, det er ikke mulig. Men selv om det ikke er avgjørende for nåden, synes jeg det forplikter å være kristen. Jeg synes ikke det er riktig at jeg som kristen med viten og vilje driter i budene bare fordi jeg vet at jeg får tilgivelse hvis jeg ber om det.

Er det nødvendigvis sånn at folk som "driter i budene", driter i hvordan de lever livet sitt? Trenger du budene for å kunne vite at det er galt å stjele, misunne, lyve eller slå ihjel noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nødvendigvis sånn at folk som "driter i budene", driter i hvordan de lever livet sitt? Trenger du budene for å kunne vite at det er galt å stjele, misunne, lyve eller slå ihjel noen?

Nei, klart det finnes mange gode mennesker som ikke er kristne.

Jeg synes det er snodig at dere er så utrolig imot å følge det som står i Bibelen når dere selv er kristne. Synes det høres ut som en veldig selvsentrert kristendom, nesten som om du selv er guddommen. Litt new age- aktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, klart det finnes mange gode mennesker som ikke er kristne.

Jeg synes det er snodig at dere er så utrolig imot å følge det som står i Bibelen når dere selv er kristne. Synes det høres ut som en veldig selvsentrert kristendom, nesten som om du selv er guddommen. Litt new age- aktig?

Hvordan "følger man bibelen"? Bibelen er en samling med 66 bøker/skrifter, og disse tolkes på veldig ulike måter. Jeg leser bibelen på min måte, du leser den på din. Hvem kan dømme om hvem av oss som leser den "rett"? Jeg var mye mer selvsentrert før jeg skjønte at jeg var fri fra loven. Jeg er ikke Gud. Uten Ham er jeg ingenting. Han er alt. Om man kaller seg kristen eller ikke, tror jeg er av liten betydning. Hvis det å være kristen betyr å prøve så godt en kan å holde de ti bud, hva trenger vi Jesus til da? Trenger vi ham bare fordi vi må ha tilgivelse for de gangene vi ikke klarer å holde de ti bud? Eller er det sånn at et møte med Ham forvandler oss fra innsiden, slik at vi får lyst til å gjøre det som er godt og rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, klart det finnes mange gode mennesker som ikke er kristne.

Jeg synes det er snodig at dere er så utrolig imot å følge det som står i Bibelen når dere selv er kristne. Synes det høres ut som en veldig selvsentrert kristendom, nesten som om du selv er guddommen. Litt new age- aktig?

Du sa det selv : Det er ikke mulig å følge de 10 bud. Loven er der for at vi skal tryne. Først da kan frigjøres fra loven.

Bokstaven slår ihjel, Ånden gjør levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Grete og SuperT, skjønner dere ikke hva jeg mener? Så klart det finnes utallige tolkninger av Bibelen, men på meg virker det som dere avviser Bibelen. Det er det jeg finner rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lille Grete og SuperT, skjønner dere ikke hva jeg mener? Så klart det finnes utallige tolkninger av Bibelen, men på meg virker det som dere avviser Bibelen. Det er det jeg finner rart.

Ja okei, hvordan virker det sånn? Jeg synes bibelen er genial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut
Enig med TS. Selv jeg som ikke er kristen det grann får dårlig samvittighet hvis jeg bryter disse regelene som ble innprentet i meg på barneskolen. Var av den oppfatning at om man brøt disse er man ikke kristne lenger, type kommer til helvete når man dør.

Syntes forøvrig de er fine leveregler, om man så er kristen eller ikke.

1) Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Jaha?

2) Du skal ikke misbruke Guds navn.

Det gjør jeg, da jeg ikke tror på han

3) Du skal holde hviledagen hellig.

Hellig og hellig. Liker å ha fri da.

4) Du skal ære din far og din mor.

Hva om en er blitt seksuelt misbrukt av en av dem? (jeg har ikke, men hva om noen har det?) skal en ære de like mye da?

5) Du skal ikke slå i hjel.

den er go

6) Du skal ikke bryte ekteskapet.

Ganske vanskelig da dagens folk alltid ser grønne enger på alle sider uansett hvor enn de snur seg.

7) Du skal ikke stjele.

Den er og grei

8) Du skal ikke tale usant om din neste.

Den og

9) Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

Dette er ikke noe en gjør med vilje.

10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

Ikke dette heller, det er ikke noe en styrer, uansett hvor mye en holder kjeft om det.

Altså er det å slå i hjel/stjele/lyve/ha fri på en søndag helt ok. Resten funker ikke helt for enkelte andre i spesielle teilfeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
Unnskyld meg, men jeg synes det er litt provoserende!

Hvis en fyr misbruker 7 barn seksuelt og sier etterpå at Gud fikk han til å gjøre det, og at han ikke gjorde det selv da ville du ikke synes det var gal "bruk" av religionen?

Henger ikke på greip..

Hva jeg mener er galt har vel ikke noe å si i den sammenheng? Ja vi kan sitte å dømme hverandre opp og ned, men jeg tror ikke det fører til noe.

Jeg bare synes det er ufattelig provoserende at du ikke mener at det jeg tok som et eksempel er galt. Det er ikke normalt, og det kan ikke rettferdiggjøres. Du sier at du ikke har noen mening om saken, og da ser jeg min rett til å dømme deg akkurat som jeg vil. Akkurat som at du kan dømme meg som du vil.

Jeg kan ikke dømme noen. Det er ikke min oppgave. Har det noe å si hva jeg mener om det?

Har du ikke egne meninger om religionen din og bruken av den du da?

Det er fint om du kan svare på det jeg spør om da.. Happy.gif

Ja, jeg synes det har noe å si hva du mener om det.  icon_rolleyes.gif

Ja ok, hvordan da? I hvilken sammenheng?

For å forklare det veldig nøye da, så synes jeg at du, som en kristen person, bør engasjere deg i religionen din og jeg synes det er veldig merkelig at du ikke reagerer på det jeg snakker om. Du sier det ikke er din oppgave å dømme noen -det handler vel egentlig om å ha en egen mening om ting? Hvis ingen i hele verden hadde reagert på at en mann hadde misbrukt noen og "skyldt" på jesus eller kristendommen (sånn som du gjør nå) hvilket samfunn har vi hatt da? Hvis alle hadde vært som deg, snudd seg vekk og ikke tatt stilling til hva som er rett og galt, ja da hadde verden vært et fatalt sted. Jeg synes det er merkelig at du ikke har en mening om saken, det er det jeg mener. Og utdyp svaret ditt om du har ett.

Endret av beekeeper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjølvsagt skal vi som er kristne følgja dei 10 boda. Men vi gjer det ikkje fordi vi trur vi blir frelst av det/kjem til himmelen(det er det berre trua på Jesus som gjer), men fordi dei ti boda er uttrykk for Guds gode vilje med oss menneske. Det er nestekjærleik. :rosaengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølvsagt skal vi som er kristne følgja dei 10 boda. Men vi gjer det ikkje fordi vi trur vi blir frelst av det/kjem til himmelen(det er det berre trua på Jesus som gjer), men fordi dei ti boda er uttrykk for Guds gode vilje med oss menneske. Det er nestekjærleik. :rosaengel:

Hei du, vi har snakket en del om loven osv i denne tråden, så er litt nysgjerrig. Klarer du å holde de 10 bud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som er aktiv kristen kan vel ikke velge og vrake i budene slik som jeg gjør ...eller?

Tro er ikke noe som påtvinges en. Hvis jeg f.eks. mener at det med å hedre mor og far kommer an på hvordan de har oppført seg - så er jeg ikke noen tilhenger av det budet. Ingen tvinger meg til å være det for å ha en tro. Hvem skal være overformynder og si at jeg da ikke får tro siden jeg ikke trykker alle budene til mitt bryst? Dette må isåfall være en overformynder med evner som kan styre tankene mine.

Hva betyr forresten aktiv kristen? Den som jogger rundt og forkynner sitt budskap til alle som vil og ikke vil høre på? Den som er medlem av menighetsrådet? Den som er på nesten alle gudstjenester? De som er kristne alle dager utenom de lørdagene det er fest på lokalet? e.l.

De passive er da kanskje de som mener tro er en personlig sak og ikke har noe behov for å messe om det til alle (selv om Bibelen ber oss om det også).

Det er selvfølgelig ikke noe som heter aktive eller passive kristne - like lite som det er noe som heter personlig kristen. Hva er da en upersonlig kristen? En troende du ikke kjenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budet om å stjele - skal det virkelig være to ganger?

Dette antar jeg består i å ikke misbruke Guds navn. Er det greit at jeg banner ved å bruke djevelens isteden?

Kan man det? Ikke hvis man lever etter den gylne regel - ingen i hele verden, verken kristne eller andre vil påstå at det er spesielt gudfryktig å ha sex med et dyr.

Og så sier vi takk til deg - over og ut. Det går virkelig ikke an å være så fordømmende som dette i 2006 - Homofili og dyresex er IKKE samme sak. Alvorlig talt. "Døm ikke for at dere selv ikke skal bli dømt".

Kan en av dere som er så veldig opphengt i at det står oppfylle loven istedenfor oppheve vennligst forklare forskjellen?

Beklager, men det var bare en skrivefeil av meg, som jeg nå har rettet.

Det skal selvfølgelig være:

6. Du skal ikke slå ihjel.

Ellers synes jeg du utelater en vesentlig ting når du siterer meg.

Jeg skrev at en kan ha dyresex og allikevel elske sin neste som seg selv.

Derfor kan ikke budet om å elske sin neste som seg selv, dekke alle former for synd.

Når det gjelder banning, så synes ikke jeg at det er greit.

Dette ser jeg på som noe som blir brukt av de stakkarene som ikke har stort nok ordforråd i sin kunnskap.

Når det gjelder det Jesus sa om at han ikke var kommet for å oppheve loven, men for å oppfylle den, så mente han at han ikke tok vekk loven fra å gjelde, men han tok på seg all vår synd, for at vi gjennom ham kan bli fri fra alt det som loven ellers ville ilegge oss i straff. Så da er det opp til hver enkelt å benytte seg av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...