Gå til innhold

Er det ikke viktig for kristne


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Nei, det er en personlig mening. Å dømme andre er å si ting som "Du har pult en geit, da kommer du til helvete", dvs sette seg i Guds sted og si hva som skjer med sjelen til folk.

Det er heller ikke min dom at homofili er synd, det er Guds dom, og derfor er det min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er heller ikke min dom at homofili er synd, det er Guds dom, og derfor er det min mening.

Hm.. Interessant. Hvor står det? I bibelen mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forklare det veldig nøye da, så synes jeg at du, som en kristen person, bør engasjere deg i religionen din og jeg synes det er veldig merkelig at du ikke reagerer på det jeg snakker om.

Jeg er engasjert i min tro, vi har skrevet en del frem og tilbake, hvorfor mener du jeg ikke er engasjert? Jeg reagerer på det du snakker om, men kanskje ikke på den måten du ønsker. Og jeg kan si min mening om saken: Jeg synes overhodet ikke noe om det, og klarer ikke å forstå det. Men skal jeg stole på Gud så må jeg stole på at han tar seg av dette også.

Du sier det ikke er din oppgave å dømme noen -det handler vel egentlig om å ha en egen mening om ting? Hvis ingen i hele verden hadde reagert på at en mann hadde misbrukt noen og "skyldt" på jesus eller kristendommen (sånn som du gjør nå) hvilket samfunn har vi hatt da?

Nei det er ikke min oppgave å dømme noen, jeg kan ikke si at en er verre enn en annen. Ja jeg har mine meninger, poenget mitt er at hva jeg mener har ikke så mye å si.

Sånn som jeg gjør nå? Hva da?

Hvis alle hadde vært som deg, snudd seg vekk og ikke tatt stilling til hva som er rett og galt, ja da hadde verden vært et fatalt sted. Jeg synes det er merkelig at du ikke har en mening om saken, det er det jeg mener. Og utdyp svaret ditt om du har ett.

Romerbrevet kap 8

1 Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus;

2 for livets Ånds lov har i Kristus Jesus frigjort mig fra syndens og dødens lov.

3 For det som var umulig for loven, idet den var maktesløs ved kjødet, det gjorde Gud, idet han sendte sin Sønn i syndig kjøds lignelse og for syndens skyld og fordømte synden i kjødet,

4 forat lovens krav skulde bli opfylt i oss, vi som ikke vandrer efter kjødet, men efter Ånden.

5 For de som er efter kjødet, attrår det som hører kjødet til, men de som er efter Ånden, attrår det som hører Ånden til.

Synes du verden er så flott nå da?

Endret av SuperT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye interresant å lese i denne tråden. :)

Når jeg skrev hovedinlegget så var det litt med tanke på at Gudstroen var så mye strengere før. ( 100 år siden.)

Da var det ikke rom for så mye personlig tolkning som det er i dag.

Og jeg inrømmer at jeg er veldig uvitende her, men er denne tilpassingen av religionen en måte på å få den til å passe sitt eget levesett ?

..... Og er det greit ?

Det er jo bare de siste tiårene at kristendommen har passet alle.

Er det så sikkert at det er greit for Gud ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden her, men kristne er da ikke en stor homogen gruppe som tenker likt og handler likt.

Det finnes "litt kristne" og "kjempekristne", og et helt spekter mellom.

Og, med all respekt, hvem er du som tydeligvis ikke er kristen selv til å si hvordan en kristen "skal være"?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du, vi har snakket en del om loven osv i denne tråden, så er litt nysgjerrig. Klarer du å holde de 10 bud?

Nei, alle og einkvar syndar. Kvar dag!

Det er derfor eg treng tilgivelse, for Gud er hellig. Men Jesus levde det livet eg ikkje greier på jorda, og tok med seg mine og heile verdas synd opp på korset, leid, døde og oppstod. Om eg trur på Jesus får eg og alle som vil komma til himmelen, for han er Frelsaren(redningsmann). :gave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig mye interresant å lese i denne tråden. :)

Når jeg skrev hovedinlegget så var det litt med tanke på at Gudstroen var så mye strengere før. ( 100 år siden.)

Da var det ikke rom for så mye personlig tolkning som det er i dag.

Og jeg inrømmer at jeg er veldig uvitende her, men er denne tilpassingen av religionen en måte på å få den til å passe sitt eget levesett ?

..... Og er det greit ?

Det er jo bare de siste tiårene at kristendommen har passet alle.

Er det så sikkert at det er greit for Gud ?

Hei!

Hvordan strengere?

Jeg tror det kun er en måte å være kristen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle og einkvar syndar. Kvar dag!

Det er derfor eg treng tilgivelse, for Gud er hellig. Men Jesus levde det livet eg ikkje greier på jorda, og tok med seg mine og heile verdas synd opp på korset, leid, døde og oppstod. Om eg trur på Jesus får eg og alle som vil komma til himmelen, for han er Frelsaren(redningsmann).  :gave:

Hm.. Men er ikke poenget å bli fri og leve i Ånden mens vi er her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mye interresant å lese i denne tråden. :)

Når jeg skrev hovedinlegget så var det litt med tanke på at Gudstroen var så mye strengere før. ( 100 år siden.)

Da var det ikke rom for så mye personlig tolkning som det er i dag.

Og jeg inrømmer at jeg er veldig uvitende her, men er denne tilpassingen av religionen en måte på å få den til å passe sitt eget levesett ?

..... Og er det greit ?

Det er jo bare de siste tiårene at kristendommen har passet alle.

Er det så sikkert at det er greit for Gud ?

Gud er uforanderlig. Han vil aldri skifte mening om hva som er synd, og hva som ikke er det.

Den eneste måten å forandre Guds vilje på, er ved oppriktig bønn, og ved å be om tilgivelse for sine synder.

Det har vært mange underlige tolkninger av Bibelen opp gjennom tidene, men dette tror jeg at i mange tilfeller har vært forårsaket av maktmennesker.

Dette ser vi også i dag, av liberale prester og biskoper i statskirken, bl.a.

Jo mer liberale de er, desto flere mennesker håper de å kunne ha som medlemmer i kirka. Hva kirka egentlig er ment som, ser ut til å ha mindre betydning.

Ved utnevnelsen av den nye biskopen i Hamar, har jeg sett at hun er blitt rost for disse kvalifikasjoner:

Hun er medmenneskelig.

Hun er dyktig.

Hun er liberal.

Hun er for homofili.

Jeg har ikke sett et eneste ord om hun er en troende, eller om hun har et forhold til Gud, eller om hun kan forkynne Guds ord.

Jeg trodde faktisk at dette var et selvfølgelig krav for å være kvalifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, med all respekt, hvem er du som tydeligvis ikke er kristen selv til å si hvordan en kristen "skal være"?!

Hvor har jeg sagt det ???

Jeg forteller ingen hvordan de skal leve eller hva de skal tro. Jeg har stillt spørsmål ut av reinspikka nysgjerrighet.

Det må vel være lov å stille et spørsmål om kristendom, uten å tolke det som noe negativt ?

Og jeg syns også det har kommet mange bra svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
Jeg er engasjert i min tro, vi har skrevet en del frem og tilbake, hvorfor mener du jeg ikke er engasjert? Jeg reagerer på det du snakker om, men kanskje ikke på den måten du ønsker. Og jeg kan si min mening om saken: Jeg synes overhodet ikke noe om det, og klarer ikke å forstå det. Men skal jeg stole på Gud så må jeg stole på at han tar seg av dette også.

Nei det er ikke min oppgave å dømme noen, jeg kan ikke si at en er verre enn en annen. Ja jeg har mine meninger, poenget mitt er at hva jeg mener har ikke så mye å si.

Sånn som jeg gjør nå? Hva da?

Romerbrevet kap 8

1  Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus;

2  for livets Ånds lov har i Kristus Jesus frigjort mig fra syndens og dødens lov.

3  For det som var umulig for loven, idet den var maktesløs ved kjødet, det gjorde Gud, idet han sendte sin Sønn i syndig kjøds lignelse og for syndens skyld og fordømte synden i kjødet,

4  forat lovens krav skulde bli opfylt i oss, vi som ikke vandrer efter kjødet, men efter Ånden.

5  For de som er efter kjødet, attrår det som hører kjødet til, men de som er efter Ånden, attrår det som hører Ånden til.

Det virket som at du ikke var engasjert på grunn av at du på en måte ikke ville svare, og at du unngikk å si hva du mente om saken. Nå sa du det, var det virkelig så ille det da? Jeg synes du ga uttykk for at du syntes det var greit, og at du snur ryggen til og ikke bryr deg når sånne ting sjer. Dette reagerte jeg på, men nå har du svart skikkelig.

Jeg har egentlig ikke så mye respekt for kristne som argumenterer med å trekke inn sitater fra bibelen. Det skummer jeg lett over, og bryr meg ikke så særlig mye.

Synes du verden er så flott nå da?

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo bare de siste tiårene at kristendommen har passet alle.

Er det så sikkert at det er greit for Gud ?

Jeg forstår ikke helt hva du mener.

Hva mener du med passert alle? Og hva mener du om det er greit for Gud?

Jøder, muslimer og kristne tror på den samme Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du mener.

Hva mener du med passert alle?  Og hva mener du om det er greit for Gud?

Jøder, muslimer og kristne tror på den samme Gud.

Som liten jente så var jeg i dåpen til kusinen min.

Presten som holdt tale fortalte om straff,dommedag og om at nåde den som ikke følgte reglene...

Jeg husker ikke så mye av talen nå i ettertid, men det skremte meg så mye at jeg ikke kunne gå inn i en kirke på mange år uten å bli syk og kaste opp.

Jeg ble jo fortalt (som trøst ) at denne presten var av den gamle skolen...

DERFOR lurer jeg på så mangt..... ;)

Endret av slurry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som liten jente så var jeg i dåpen til kusinen min.

Presten som holdt tale fortalte om straff,dommedag og om at nåde den som ikke følgte reglene...

Jeg husker ikke så mye av talen, men det skremte meg så mye at jeg ikke kunne gå inn i en kirke på mange år uten å bli syk og kaste opp.

Jeg ble jo fortalt (som trøst ) at denne presten var av den gamle skolen...

DERFOR lurer jeg på så mangt..... ;)

Det er av å lure man blir klokere :)

Men det jeg spurte om var rettet direkte til det jeg siterte deg på, og det fikk jeg ikke svar på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hva du mener.

Hva mener du med passert alle?  Og hva mener du om det er greit for Gud?

Jøder, muslimer og kristne tror på den samme Gud.

Prøver igjen. ;)

Jeg tenkte som så at det var viktig før å være gudfryktig, gå regelmessig i kirken,

Gjør slik og sånn, ellers...

Og følge de 10 bud ganske bokstavelig.

Det var ( i mine øyne ) ganske faste rammer rundt kristendommen.

I dag er det den personlige troen som står sterk. Og det er bra fra mitt synspunkt, men det er jo ikke lenge siden det ikke var akseptabelt.

Det er derfor jeg spurte om det var greit for Gud.

......Og om det finnes en Gud, så er det sikkert det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøder, muslimer og kristne tror på den samme Gud.

Dette er en stadig tilbakevendende påstand.

Men ingen kan fortelle hvorfor muslimer er så livredde for kristendom og de kristne, at de må ta livet av de som konverterer fra islam til kristendom.

Kan du ikke gi en fornuftig og soleklar forklaring på dette, er din påstand ingenting verd.

Min påstand er at muslimer ikke tror på, eller ber til de kristnes Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det diskuteres veldig dette med å være kristen. Pr def betyr vel det å bekjenne seg til Jesus KRISTUS. Og gjør du ikke det, er du ikke kristen. Kristendommen startet ved Jesus fødsel den. Og "går" du rett til Gud, uten Jesus, (eller Muhammed), er du vel "bare" relegiøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...