Helen Skrevet 23. oktober 2006 #81 Skrevet 23. oktober 2006 Enkelte politifolk kan være noen utrolige selvgode drittsekker. Vi hadde en på det stedet jeg bor, han ble veldig mye plaget og mobbet i oppveksten. Da han ble voksen ble han politi. Det virket som om han skulle ta "hevn" over alt og alle på dette stedet. Rett som det var var det et eller annet dritt han hadde gjort som det ble klaget på. Han turet frem som han ville da han var alene, gikk alltid i uniform selv om han ikke hadde vakt. Tilslutt ble han "tvangsflyttet" til et annet distrikt langt unna her. Han ble suspansert mens rettsaken pågikk men fikk begynne å jobbe igjen mot at han flyttet.
Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2006 #82 Skrevet 23. oktober 2006 Ehh, jeg skjønner ikke helt hvor du vil med denne tråden. De aller fleste som har svart i denne tråden sier de har tillitt til politiet, så du får visst ikke noe støtte her. Og hvis du er misfornøyd med politiets håndtering bør du ta det opp med dem, i stedet for å starte en svertekampanje på internett med absurde historier om politifolk som bryter seg inn i hus for å lese dagbøker ← Det er ingen svertekampanje, det var ikke det som var i tankene mine da jeg begynte å skrive. Hvorfor sier du at jeg ikke bør skrive om det her? Fordi jeg ikke får støtte? Det er ikke det viktigste for meg, jeg har bare lyst å skrive om det jeg Jeg mener heller ikke at jeg ikke har tillit til politiet, dette dreier seg nok mere om at enkelte kan misbruke makten sin. Men for å si det sånn så vet jeg nok ikke selv hva jeg vil med denne tråden akkurat
Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2006 #83 Skrevet 23. oktober 2006 I tillegg så er jeg jævlig forbannet på den forbaskade politimannen som plager vennen min Skulle tatt en test på politifolk. Det er synd at det finnes kalde jækler som ødelegger mer for de som allerede har det vanskelig. En fredlig langhåra arbeidsledig som tar seg en blås i ny og ne (uten å kjøre bil da), burde egentlig få være i fred. Det synes jeg!
Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2006 #84 Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Fy F!!!!! Nå stod det om denne episoden i avisen. Politiet har pyntet sånn på den at den ikke er til kjenne igjen i det hele tatt. Slik de legger det frem så ble han "stoppet" fordi han var overstadig beruset. Måten det står på ser det ut som han ble plukket opp på gata fordi han var for full. Det stemmer ikke, hele tatt!!! Det står også at han var spydig etter han nektet å bli med (fordi han var for full, noe han ikke var). De har anlagt sak mot han fordi han motverget seg å bli med "patruljen" og da (når de tok han med makt) ble "slibrig". Altså IKKE den vitsen han sa da han gikk opp trappa. Er det mulig Endret 23. oktober 2006 av Chrizzy
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #85 Skrevet 23. oktober 2006 Har ikke orket å skrive dette før, men denne saken har også en litt absurd nesten utrolig side ved seg. Da min venn kom hjem en dag satt denne politimannen på rommet hans og leste dagboka hans. I den stod det dikt og tanker han har, også om sin eks, som av alle ting er søsteren til denne politimannen ← Politiet har ikke lov å ta seg inn i andres bolig uten ransakelsesordre. Har vennen din dårlig forholdt til eksen, så kan jo det være en grunn til at broren henens har lagt ham for hat.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #86 Skrevet 23. oktober 2006 Politiet har ikke lov å ta seg inn i andres bolig uten ransakelsesordre. ← Aner ingenting om denne konkrete saken, men tror du virkelig at politiet aldri bryter loven?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #87 Skrevet 23. oktober 2006 Aner ingenting om denne konkrete saken, men tror du virkelig at politiet aldri bryter loven? ← Joda, men hvis det er sånn at politiet tar seg inn i hans bolig uten tillatelse, at politiet leser private notater uten tillatelse, at den samme politimannen er bror til denne mannens eks osv. så er det kanskje noe i det at han blir trakassert da. Det er desto enda større grunn til at han bør være smørblid mot denne politimannen og håpe han til slutt går lei.
Bobeline Skrevet 24. oktober 2006 #88 Skrevet 24. oktober 2006 Joda, men hvis det er sånn at politiet tar seg inn i hans bolig uten tillatelse, at politiet leser private notater uten tillatelse, at den samme politimannen er bror til denne mannens eks osv. så er det kanskje noe i det at han blir trakassert da. Det er desto enda større grunn til at han bør være smørblid mot denne politimannen og håpe han til slutt går lei. ← Det er en enda bedre grunn til å si fra til advokat, og anmelde politiet for trakassering. Har han vitner kan dette også klages inn for pressen (med tanke på feilaktig presseoppslag) da landets media skal fremstille saker så rett som mulig.
Bobeline Skrevet 24. oktober 2006 #89 Skrevet 24. oktober 2006 (endret) (...) Det er synd at det finnes kalde jækler som ødelegger mer for de som allerede har det vanskelig. En fredlig langhåra arbeidsledig som tar seg en blås i ny og ne (uten å kjøre bil da), burde egentlig få være i fred. Det synes jeg! ← Nå er det kjent at politiet prioriterer enkelte kriminelle handlinger ut fra hva samfunnet ønsker og forventer. Selvsagt mener politiet at det ikke er slik, men det forandrer ikke situasjonen likevel. Det har vært kampanjer mot narkotika, hasj, taggere, gjenger, trafikkforseelser og så videre. Det er ikke tilfeldig at det ofte er perioder hvor en enkelt gruppe blir satt under sterkere overvåkning, og i disse periodene får politiet større gjennombrudd enn de ellers ville fått siden disse handlingene blir satt på dagsordnen. La oss si at det er mange narkomane som begår småtyverier som nasking i butikker. Nå er det vist i undersøkelser at fine vestkantfruer også står for en stor andel av naskeproblemet. Men hvem av disse to gruppene er det som blir tatt med politistasjonen, og havner i kriminalstatistikken? Dette er et fint bilde på at politiet ikke tar alle grupperinger som begår uønskede handlinger, de tar noen utvalgte på grunnlag av hvem det er lettest å ta, og hvem samfunnet ønsker å få bort fra gaten. Så å påstå at politiet behandler alle kriminelle likt, og tar alle grupper for samme kriminelle handling (slik enkelte innlegg gjør), er urimelig og faller på sin egen argumentasjon. Med andre ord, en kan ikke se bort fra at politiet har en slik "kampanje" på din venn, av personlige grunner ellr fordi politiet mener at dette er forventet av dem. Endret 24. oktober 2006 av Bobeline
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #90 Skrevet 24. oktober 2006 Chrizzy; hvis du har barn, så har du feil "venner".
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #91 Skrevet 24. oktober 2006 Chrizzy; hvis du har barn, så har du feil "venner". ← Helt enig. Er mye bedre å f.eks. ha en venn som er aksjemegler, som slår kona, underslår penger fra det lokale idrettslaget og bruker kokain i smug.
Gjest "gjest" Skrevet 24. oktober 2006 #92 Skrevet 24. oktober 2006 Men hva om det ikke er sånn? Tror du ikke det faktisk finnes situasjoner der noen politifolk rett og slett driver hets med enkeltmennesker? ← Jepp, jeg har selv sett det mange ganger. Det er et par politifolk jeg ikke har noen respekt for lenger. Mye rart som gjemmer seg bak uniform og jeg tror nok de er litt drillet i at de sitter med makten.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #93 Skrevet 24. oktober 2006 Fy F!!!!! Nå stod det om denne episoden i avisen. Politiet har pyntet sånn på den at den ikke er til kjenne igjen i det hele tatt. Slik de legger det frem så ble han "stoppet" fordi han var overstadig beruset. Måten det står på ser det ut som han ble plukket opp på gata fordi han var for full. Det stemmer ikke, hele tatt!!! Det står også at han var spydig etter han nektet å bli med (fordi han var for full, noe han ikke var). De har anlagt sak mot han fordi han motverget seg å bli med "patruljen" og da (når de tok han med makt) ble "slibrig". Altså IKKE den vitsen han sa da han gikk opp trappa. Er det mulig ← Vel Chrizzy, du vet at en sak alltid har minst to sider? Jeg tviler på at den historien du har fått fra din bekjent er den objektive historien. Det er kanskje ikke politiets historie heller, men det er nå likevel ganske naivt å tro glatt på det han sier når politiet mener noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #94 Skrevet 24. oktober 2006 Men politiet må jo tåle mye rart også da http://www.nettavisen.no/innenriks/article780456.ece
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #95 Skrevet 24. oktober 2006 Joda, det finnes sikkert politimenn som ikke burde være i stillingen og som bruker makten sin til mobbing. Men i tilfellet hvor man kaller en politimann en hestk-k har man gravet sin egen grav! Viste totalt mangel på respekt og fortjener straff for utsagnet. Dessuten har man ikke rett til å nekte å bli med politiet når de spør om det, så det at han ble tatt med makt var jo fullt og helt hans egen feil. Hvorfor sjekker han ikke sine egne rettigheter i forbindelse med trakasering av politiet? Om han hadde gjort det for lenge siden kunne han jo ha "tatt" politimannen på flere punkter allerede, bl.a da han var inne i huset hans uten lov. (hvis han forteller hele sannheten da) At "han hadde jo ikke røyket de gangene han ble stoppet" er jo et fryktelig dårlig argument når han har røyket før. Hvordan skal politiet vite det?? Folk må ta ansvar for seg selv! Kaller du en politimann hestk-k, nei, da gjør du det ikke lett for deg selv. Virker ganske uintellingent spør du meg.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2006 #96 Skrevet 24. oktober 2006 Ser at saken er anmeldt. Jeg stoler mer på politiet enn annenhånds informasjon fra en knarker. Uansett bør ikke en konkret anmeldelse diskuteres på KG.
Gjest Katharina Skrevet 24. oktober 2006 #98 Skrevet 24. oktober 2006 Politiyrket er vel et av de yrkene som tiltrekker seg flest personer med varierende grad av antisosiale trekk. Der kan de (les:psykopatene blant politiet) tjalte og valte med folks egenverd som de føler for og gjemme seg bak uniform og angivelig lovverk. Politifolk backer opp hverandre, til tross for at det dreier seg om tilfeller av åpenbare tilfeller av tjenesteforsømmelse. Var jo nylig en sak i Trondheim hvor en mann av utenlandsk opprinnelig attpåtil måtte bøte med livet fordi en politimann så sitt snitt til å leke Rambo. Jeg har generelt respekt for politiet (eller rettere sagt loven), men ser tendenser hos enkelte politifolk i retning av at de liker å sprade rundt med en ovenfra-og-ned-holdning, og dette virker naturligvis provoserende på mange. Hadde de bare klart å vise litt mer ydmykhet og respekt for folks egenverd, og ikke gå i strupen på folk så sant de møter det minste tegn til motstand. Dette gjelder særlig unge menn innenfor yrket. De tiltrekkes nok av mulighetene til å demonstrere makt og sette seg over den vanlige mannen i gata. Noe de overhodet ikke har grunnlag for. Hvor vanskelig er egentlig kravene for å komme inn på politiskolen idag? 4 i snitt fra vgs (om såpass)? Og hvor lenge varer utdannelsen? 3 år? Legg til en dominant personlighet i bunnen, så har du utgangspunktet for norsk politi.
pellegrino Skrevet 24. oktober 2006 #99 Skrevet 24. oktober 2006 Han har blitt tatt for hasjbruk to ganger, og han er 34 år. Politiet er ikke dumme, de vet selvsagt at ingen blir tatt hver gang de er påvirket av ulovlige stoffer. Det er klart at politiet dermet vet at han har ruset seg adskillig flere ganger enn det. Det de gjør er jo bare forebyggende, noe som er politiets hovedoppgave. Når det gjelder respekten for politiet er det særs viktig at tjenestemenn og -kvinner får utøve sitt yrke i den tryggheten og respekten de fortjener. Av den grunn er det i straffeloven tatt inn en bestemmelse om straff for vold mot politiet. Verbale stunt blir også ansett som "vold"! Så det, så.
Eliza Doalot Skrevet 24. oktober 2006 #100 Skrevet 24. oktober 2006 Det er helt sikkert endel politifolk som aldri burde hatt det yrket de har, om det er tilfelle akkurat her er jeg ikke så sikker på. Jeg synes det er helt greit at politiet noen ganger aksjonerer litt bare for prinsippets skyld. Selv om det nok føles blodig urettferdig for dem det går utover. Og jeg tror faktisk det er ganske sjelden politet aksjonerer helt uten grunn. Det minner meg forresten om en ganske artig historie.En bekjent av meg ble stoppet av politiet på gata, med en øl i handa. Det var natt til en eller annen fridag, så gata var full av halvfulle ungdommer. Bekjenten min, som var godt voksen i forhold, ble bedt om å gi ølen til blomstene.Han gikk bort til nærmeste blomstebed, smilte til politimannen, og sa: "jeg er en blomst". Han begynte å helle, og bøyde seg under og drakk. Det blei håndjern, politibil og tusenlapper i bot. Rimelig latterlig for oss som kjenner ham, og veit at han aldri har gjort noe galt hverken før eller siden, men jeg skjønner politiet godt. De er faktisk helt avhengig av folks respekt som institusjon for å gjøre den jobben vi ønsker at de skal gjøre, selv om sikkert ikke alle politifolk fortjener den respekten personlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå