Gå til innhold

butikkpersonale som ser kundene som en plage...


aline

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt hvorfor det der med handling skal være så knyttet til status, jeg!?? Her en dag var jeg i byen med en venninne, og stakk innom Nille for å kjøpe div. småting - kulepenner f.eks. Da jeg kom ut stod hun der - dritflau for at jeg virkelig hadde gått inn på en sånn butikk! Nei det kunne hun ALDRI gjort! Hæh???? Altså - går man ikke på de butikkene der de har det man er ute etter da, uansett?? Og NEI - jeg kommer aldri til å 'dolle meg opp' for å handle klær! Får jeg ikke kjøpe som jeg er, kan det pina dø være det samme!

Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg var på HiFi klubben på lørdag.. Og prøvde å få hjelp av en "jeg er så kul at jeg holder på å drite meg ut"-type.

Selv er jeg ikke kul og teknofrik.. Men jeg var vanlig velkledd og faktisk interessert i å legge igjen en del penger.

Han demonstrerte først et annlegg.. og jeg sa at jeg ikke kunne høre noen bass.. Da så han surt på meg og sa at det var fordi bassen ikke var koble til.. Kanskje du kunne koble den til, da? spurte jeg.. Da sukket han.. og småbannet mens han koblet til.

Etter denne demonstrasjonen spurte jeg etter et annet anlegg jeg viste at de hadde.. Han sa at det stod på lageret. Ja, da forstår jeg at jeg ikke får hørt på det i dag.. Men kanskje jeg kunne få se høytalerene.. for å kunne vite om de er aktuelle for meg utsednemessig spurte jeg..

NEI! sa han..

Da gikk jeg..! Til Expert.. Og kjøpte meg anlegg av en kjempehyggelig selger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tenkt på at de ansatte i butikk også har mange forskjellige funksjoner? Det er mye å gjøre i en butikk, det går noen tusen stykk plagg ut i uka, og disse "hullene" må fylles.

Selv er jeg dekoratør ansatt i en klesbutikk, og mine oppgaver er vindusutstillinger, omgjøring og plassering inne i butikken, følge opp kampanjer osv...Har ikke instrukser om å hjelpe kunder, HIII-HII :lol: ...en særstilling, ikke sant?

Likevel er jeg hjelpsom når kunden spør, men når kunden vil at jeg skal vise dem hele butikken, og helst stå å vente utenfor prøverommet. Da begynner jeg å trippe litt, for jeg har faktisk veldig mye å gjøre.

Det har også andre; avdelingsledere må sørge for at plaggene er ute i butikken, alle størrelser må være på plass osv. Nå mener jeg ikke at kunden skal overses, men ha litt forståelse for at vi som jobber i butikk, har en bemanning som er skåret ned til beinet. Det kreves mer av enkeltpersoner idag enn for noen år tilbake. Skravling mellom butikkansatte kan ikke forsvares, der er jeg fullstendig enig.

Og dere; kan det hende at man hever hodet litt når man føler seg fin, og dermed får litt mer respekt (service) på den måten? Det er ikke så kult å gå inn i en butikk i joggebukse, da hadde jeg iallefall følt at jeg støvsugde gulvet med underleppa!! Da får man heller ikke akkurat positiv tilbakemelding!

Tenk litt på deres egen arbeidsplass; hadde dere likt dag ut og dag inn at det hadde tråkket masse ukjente mennesker og rotet det til? Og til og med hadde brydd seg i din samtale med en kollega?

Innlegget er kanskje satt på spissen, men det er faktisk ikke slik at kunden alltid har rett!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt på deres egen arbeidsplass; hadde dere likt dag ut og dag inn at det hadde tråkket masse ukjente mennesker og rotet det til? Og til og med hadde brydd seg i din samtale med en kollega?

Jeg jobber ikke i butikk. Men der jeg jobber skjer dette stadig vekk. Hadde det ikke kommet folk inn dørene, hadde jeg ikke hatt jobb. Enkelt og greit. Og samtaler avbrytes når det står et menneske der, det er ike den som kommer inn døren som skal behøve å avbryte oss. Rotet blir det, ellers hadde ingenting vært gjort hos oss! Ingenting gjort = ingen penger til lønn til de ansatte. Rotet er bare en naturlig del av arbeidet.

Kunden har ikke alltid rett. Men når det gjelder dette med å forvente normal folkeskikk og service-innstilling, stiller alle butikk-ansatte likt. Det skal de yte. Du gir det jo selv, Sirkeline.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har tenkt over innlegget ditt Sirkeline. Men jeg klarer bare ikke å være enig med deg!

Joda, jeg skjønner at en ekspeditør også noen ganger skal fylle i hyllene. Eller gjøre papirarbeide. Eller andre ting som de er pålagt. Men de kan da være høflige for det? Hvis en kunde spør om råd når de fyller i en hylle tar det bare to sekunder å snu seg, ta øyekontakt, smile og si " et øyeblikk, jeg kan snart hjelpe deg".

Tror de aller fleste av oss ikke ville ha reagert negativt på det. Snarere tvert imot. :D

Om jeg hadde likt at fremmede hadde tråkket rundt på min arbeidsplass og rotet den til? Ikke noe problem så lenge "mitt kontor" var et kundelokale.

Om jeg hadde reagert på om noen hadde brydd seg midt i en samtale med en kollega? Absolutt ikke hvis min primærjobb gikk ut på kundepleie og betjening.

Jeg tror det er viktig å definere hva som er primæroppgavene når man er ekspeditør!

Lurer på hvorfor det skal være så vanskelig for mange nordmenn å yte service? Er det fordi vi synes vi er "for gode" eller "for fine" til det?

For meg er det omvendt. Jeg synes at de som gir god service er både "bedre" og "finere" enn de som ikke gjør det!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har jobbet deltid i klesbutikk ved siden av studiene og for å være helt ærlig; jeg gav nesten blanke fa*n i kundene. For meg var det bare en møk*ajobb jeg måtte ha for å klare meg økonomisk. Jeg sier ikke at det var kult at jeg hadde denne innstillingen, men jeg tror faktisk det er sånn for mange ungdommer som må jobbe ved siden av studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det er ungdom som må jobbe ved siden av studiene, som driter fullstendig i kundene og firmaet de jobber i, som jobber som ekspeditører i butikkene, så synes jeg oppriktig synd på firmaet!! Jeg har sett flere av disse tyggisslaskende, telefonpratende "fjortissene" (som godt kan være over fjortisalder, men når man ikke klarer å fremdrive nok moral og ansvarsfølelse til engang å klare å prøve LITT å holde butikken oppegående, så blir det for fjortis for meg!)

Herre jemini, jeg sitter for øyeblikket i en jobb som definitivt ikke er drømemjobben, jeg har den hovedsaklig fordi jeg nå ønsket en 8-16 jobb, som ikke krever mye overtid, og som ikke er overstressende. Fordi jeg har lyst til å ha overskudd på ettermiddagen og i helgene. og fordi jeg trenger penger til å overleve i hverdagen.

Men jeg får lønn til å leve for, av en jobb som er en servicejobb! Min jobb innebærer å yte service til kundene, gi dem det de er ute etter, og gi dem det på en slik måte at de vil velge å komme tilbake til oss neste gang de trenger noe nytt! For dersom ikke kundene kommer tilbake til oss, men går til våre konkurrenter, så vil det firmaet som idag lønner meg, på sikt ikke overleve!

Jeg kan ikke FATTE at folk ikke eier en viss respekt for den som gir deg penger! Tror disse fjortissene at de faktisk FÅR penger av fremmede folk? at de FÅR penger, uten å måtte gjøre en jobb for det? Hva i all verden er de vant til hjemmefra? å få alt opp i henda uansett hvor ufordragelige de er? Bortskjemte vil jeg kalle dem!!

MÅ bare kommentere denne setningen også:

"Tenk litt på deres egen arbeidsplass; hadde dere likt dag ut og dag inn at det hadde tråkket masse ukjente mennesker og rotet det til? Og til og med hadde brydd seg i din samtale med en kollega? "

Dersom disse "ukjente, rotete menneskene" var de som gjorde at jeg hadde en jobb å gå til, så hadde jeg smilt til dem, og ryddet opp når jeg hadde tid, uten å forstyrre andre kunder eller være i veien for dem, JA! DET er service!

Når jeg har en samtale med en kollega, og min telefon ringer og forstyrrer, da er det faktisk MIN JOBB å ta den telefonen og hjelpe den kunden som ringer med det den kunden vil! Det er også min jobb å gjøre dette på en vennlig måte, igjen for å få kunden til å komme tilbake til oss neste gang h*n trenger noe. Å skravle med en kollega gir verken meg eller firmaet penger til å overleve, derfor har jeg ikke LOV til å prioritere det, og bli sur på kunder som "forstyrrer" meg!

Men, jeg fant en butikk jeg, og fikk akkurat passe hjelp av en akkurat passe blid og behjelpelig ekspeditør, og derfor endte det opp med at jeg også kjøpte en genser, i tillegg til den buksa jeg i utgangspunktet skulle ha. DET er resultatet av å gi ordentlig service! og DET gir bedriften mer penger, og at butikken får meg penger, gir ekspeditøren en mulighet til å få mer lønn!!

Er det så skrekkelig vanskelig å skjønne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i serviceyrker i mange, mange år. Alt det vi hadde fått gjort, hadde det ikke vært for kunder og gjester som forstyrret oss hele tiden...!

Helt seriøst - jeg driter ærlig talt i om det er jobb ved siden av studiene - eller hvorfor det mennesket er akkurat i den jobben - så nær som at hadde det ikke vært for meg - og andre kunder - så hadde du ikke hatt noen jobb. Jeg betaler lønnen din, og du skal være der for meg.

Er dette for mye - gjør som meg - jeg ble nemlig usigelig drittlei av dette - og fikk en jobb med en kontordør som kan lukkes. Nettopp fordi jeg ikke orket, kunne, ville, gadd - lenger yte den servicen jeg faktisk var betalt for å gjøre.

Er du et firmas frontfigur, så må du legge igjen morratrynet og krangelen med kjæresten hjemme. Sånn er det bare. Klarer du ikke det, må du finne deg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tenkt på at de ansatte i butikk også har mange forskjellige funksjoner? Det er mye å gjøre i en butikk, det går noen tusen stykk plagg ut i uka, og disse "hullene" må fylles.

Selv er jeg dekoratør ansatt i en klesbutikk, og mine oppgaver er vindusutstillinger, omgjøring og plassering inne i butikken, følge opp kampanjer osv...Har ikke instrukser om å hjelpe kunder, HIII-HII :lol: ...en særstilling, ikke sant?

Likevel er jeg hjelpsom når kunden spør, men når kunden vil at jeg skal vise dem hele butikken, og helst stå å vente utenfor prøverommet. Da begynner jeg å trippe litt, for jeg har faktisk veldig mye å gjøre.

Det har også andre; avdelingsledere må sørge for at plaggene er ute i butikken, alle størrelser må være på plass osv. Nå mener jeg ikke at kunden skal overses, men ha litt forståelse for at vi som jobber i butikk, har en bemanning som er skåret ned til beinet. Det kreves mer av enkeltpersoner idag enn for noen år tilbake. Skravling mellom butikkansatte kan ikke forsvares, der er jeg fullstendig enig.

Ja, butikkansatte HAR mye å gjøre, men når de står og prater i telefonen, tygger tyggis og ikke ytrer deg et ord eller et blikk når du kommer inn, har ikke den personen noe der å gjøre. De fleste vet at å jobbe i butikk ikke bare er å stå i kassa og hjelpe kunder. Men de to tingene er faktisk hovedoppgavene i de fleste butikker.

Og det at kundene avbryter samtale mellom to kolleger ?

SÅ KLART DE MÅ FÅ LOV TIL DET ???? Du / dine kolleger er på jobb for å jobbe, ikke for å snakke! Faktisk! Kunden er prio 1 med mindre det er noe akutt som må gjøres,- og da går det an å si ifra til kunden om det.

Rot må både du, jeg og andre regne med. Jeg har selv jobbet i en Kiwi butikk i to år (liten travel sjappe i Oslo) og jeg har jobbet som helsesekretær en god stund. Sånn er det! Vi MÅ rydde etter folk,- enten det er rotete klær som er slengt i en haug, eller blader hultertibulter på venterommet eller rydde utstyr og blodprøver på laben eller bøker som ligger et helt annet sted enn de skal ligge. Det er en stor del av arbeidsdagen å rydde opp etter andre. Dessverre,- og det er kundene / pasientene / klientene vi lever av.

Greit at du er dekoratør i en klesbutikk,- du er da ikke nødt til å betjene kunder ? Er det ingen måte du kan si at du er ikke ekspeditør på ?

Og dere; kan det hende at man hever hodet litt når man føler seg fin' date=' og dermed får litt mer respekt (service) på den måten? Det er ikke så kult å gå inn i en butikk i joggebukse, da hadde jeg iallefall følt at jeg støvsugde gulvet med underleppa!! Da får man heller ikke akkurat positiv tilbakemelding![/quote']

Skal man ha en åpen og positiv serviceinnstilling, bør det være likegyldig hva kundene har på seg når de kommer inn i en butikk. Jeg har selv ikke den tendensen til å gå med joggebukse i butikker, men en del folk går rett og slett sånn og det må vi bare akseptere.

På min egen arbeidsplass har jeg alltid måttet slippe det jeg har i hendene for å tekkes kunder og mine overordnede. Det har ikke noe å si selv om jeg snakker med en kollega. Det bør jeg og kollegaen være klar over. Evt. at man klarer å avslutte samtalen rimelig fort og henvende seg til kunden. Dette er faktisk en uskreven lov i serviceyrker og dette har jeg tatt til meg. Du snakker som om du misliker at kunder bryr seg inn i din samtale med en kollega ? Som sagt,- du er på jobb, og prate med kolleger kan man trygt og fint gjøre når det ikke er kunder i butikken, eller etter at kunden har fått sagt sitt og ser seg rundt. ER det så vanskelig å godta ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det finnes vanskelige kunder, men jeg ser definitivt ikke på meg selv som en slik en. Jeg synes det er helt i orden å klare meg selv, setter pris på å få svar ang str. og andre farger plagget finnes i eks. men hva som kler meg og hva jeg kan bruke, DET klarer jeg fint selv. Dersom jeg kommer tilbake for å "klage", så er det alltid en god grunn, feil ved plagget, som ikke skulle vært slik. Jeg forklarer alltid hva jeg har gjort, og hvordan feilen oppsto. Aldri noe problem med at jeg kjefter å smeller.

ALIKEVEL opplever jeg ekspeditører og andre butikkpersonell som ikke helt skjønner hva service er og hvem som gjør at de får penger utbetalt en gang i mnd.

Sirkeline har vel kanskje AKKURAT den holdningen jeg HATER hos butikkpersonell! Akkurat den tanken "fremmede personer som løper rundt å roter, og forstyrrer samtaler mellom kollegaer..." er en FY-tanke hos en som driver med service! Nå er vel ikke Sirkelines jobb en service-jobb, da hun i utgangspunktet ikke jobber med kundene, at hun gjør det for å være grei, er noe hun fullt og helt må ta på egen kappe, det hadde vært fullt mulig å sagt at "beklager, men jeg jobber kun meg utstillingene, og kan dessverre ikke hjelpe deg, men over der er en ekspeditør..." feks.

Det er både dekoratører og ryddehjelper og ekspeditører som ikke skjønner hvem som skaffer dem inntekt.

Dekoratører og ekspeditører som står midt mellom stativene og diskuterer noe veldig viktig, og som dermed sperrer tilgangen til klesstativene for kundene! (har opplevd det!) og som blir irritert over disse kundene som tørr avbryte samtalen bare for å komme forbi... sett på maken!!

Ryddehjelper som rydder så iherdig at de ikke engang legger merke til at kunder må gå i kø bak dem, før man til slutt gir opp, for å se på plaggene som henger på stativene. Det hadde kanskje gått an å slippe kunden til? tar sikkert ikke lang tid å få lov å se om plaggene rundt der man rydder, hadde vært det man så etter.

Ekspeditører som er mer opptatt av alt annet, en av å svare på om man har plagget i en annen str en det som henger på stativet!!

Er fullt klar over at mange butikker sliter med nedbemanning! Har selv en mor som jobber i butikk, og de sliter! Men det er allikevel kun pga kundene der ER der!! Hadde det ikke vært for kunden, så hadde ikke dekoratørene hatt noe å dekorere for, ryddehjelpen hadde ikke hatt noen grunn til å rydde, og ekspeditøren hadde ikke hatt noen å ekspedere. Og da hadde dere faktisk ikke hatt noen butikk å jobbe i! INGEN ansetter mennesker kun for å stå å henge rett opp og ned, og prate seg imellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sagt Aline!

Dessuten til de som lurer : Butikkyrker er ikke dårligere bemannet enn andre serviceyrker, eller yrker i det hele tatt for å si det sånn. MANGE sliter med å kunne gjøre bedriftens daglige gjøremål med for få ansatte. Så det er ingen grunn til å skylde på det i alle fall.

Diva :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..................og hadde ikke vi ansatte jobbet i butikken for dere, så hadde ikke dere hatt klær å gå i. :hoho::hoho::hoho:

............eller vært behjelpelig både visuellt og verbalt med hva som kan matches eller hva som er mote.

Men dere; kan dere være så snill og la være å angripe meg? Jeg er da ikke uhøflig mot kunden, jeg hjelper til så godt jeg kan. Har ikke samvittighet til å si; "jeg er dekoratør, så jeg kan ikke hjelpe deg!" Jeg skjønner at det ikke lyser "DEKORATØR" ut av øynene mine. "JEG ER IKKE HER FOR DEG!!" Nei, så jeg tror ikke jeg er en av de du HATER, kjære deg!!

Og jeg også irriterer meg grønn over fjortiser som ikke har skjønt at det er mange gjøremål i en butikk, og at kunden forventer litt respekt. Men da spør jeg også; hvorfor ansetter en sjef mange fjortiser, når han vet at disse har stort sett en lav arbeidsmoral? Fordi de er billige i drift, så han sparer litt lønnskroner.

Jeg skrev også at skravling mellom ansatte ikke kan aksepteres, iallefall ikke private samtaler. Men det skal en del kommunisering til, når det gjelder eksponeringen i en forretning. Info om forskjellige ting som skjer.

La det være klart; at jeg forsvarer IKKE tyggistyggende personale som står i veien for kunden, og ikke er høflig! Men det skal også gjelde andre veien, at kunden er høflig tilbake. Da er det mye lettere å få god service. Husk at det er mennesker som jobber i butikken også, av kjøtt, blod og følelser. Vi er ikke noe av inventaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Sirkeline.

Jeg angriper deg ikke. Jeg kommer kun med synspunkter jeg har i forbindelse med ditt innlegg. Det virket nesten heller som om du angrep oss,- fordi vi krever såpass av de som jobber i klesforretninger.

Du sier at du blir irritert av kunder som kommer å "forstyrrer" mens du og en kollega snakker osv..... Ja, det blir vel vi alle. Men det er bare sånn. egentlig,- i alle yrker. Det er ikke alltid man får gjort det man skal av det dekormessige eller administrative. Men kundene kommer først,- enten de er opsternasige eller hyggelige. Og at kundene roter, - må du bare akseptere.

Du sier også :

"Tenk litt på deres egen arbeidsplass; hadde dere likt dag ut og dag inn at det hadde tråkket masse ukjente mennesker og rotet det til? Og til og med hadde brydd seg i din samtale med en kollega? "

Der reagerer jeg litt med vantro : Det er akkurat det som innebærer å jobbe i butikk / annet serviceyrke! Les gjerne mitt forrige innlegg om dette.....Synes det er en litt negativ innstilling å ha.

Jeg synes du snur denne diskusjonen litt. Den begynner med ignorante og nedverdigende tendenser fra butikkansatte og dette gjør at kundene føler seg uvel. Derfor blir jeg sånn halvveis provosert av dine "kunden har ikke alltid rett"-uttalelser,- når det er personalet vi diskuterer. Å si at man føler seg litt uglesett av personalet, betyr vel ikke at man mener at kunden alltid har rett ? Dessuten ser jeg ikke noen direkte grunnløse klager fra de som tidligere har skrevet inn heller. Denne diskusjonen dreier seg stort sett om hvordan personalet oppfører seg.

Jeg vet selv godt at mange kunder er ekle og jeg skulle helst sendt dem dit peppern gror :evil: , men jeg er pent nødt til å akseptere at sånn er det og sure og ufordøyelige kunder vil det alltid være. Heldigvis er det endel hyggelige kunder også,- og takk og lov for det. Et smil varmet dagen min da jeg jobbet på Kiwi, selv om jeg fikk kjeft av 20 personer.

Misunner deg forresten litt jobben som dekoratør.... Høres utrolig interessant og kreativt ut :)

Stå på!

Dette var ikke ment som kritikk rett mot deg, men måtte svare på noen av utsagnene dine. Spesielt fordi jeg har vært i noenlunne samme situasjon før og vet at å være i et serviceyrke er ikke bare lett og man må takle mye rart.

Diva :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...