Gå til innhold

butikkpersonale som ser kundene som en plage...


aline

Anbefalte innlegg

Millas forslag:

Nei, skal man ha noe spesielt ett sted hvor betjeningen kan oppleves som striks så er det bare å huske å puste, kle seg pent og forsøke å vise at man er en bestemt men høflig kunde.

er også effektivt; si ifra. Det er imidlertid ikke alltid like enkelt å løpe hjem for å kle seg om til et passende antrekk man kan irettesette butikkpersonalet i :wink: Selv det å kle seg pent gir ikke alltid automatisk god service; noen butikker har omtrent "krav" om at man skal være iført visse merkeklær før man får oppleve deres gode service, for å sette det på spissen.

Andre ganger forandrer ikke sinte, men høflige og velkledde, kunder alene service-policy'en i en butikk. Da er det like greit å boikotte butikken. Om det ikke alltid lar seg gjøre, lar det seg som oftest gjøre, Milla.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i Oslo jeg! Her er det ganske mange butikker å velge i mellom! Nå som jeg VET at jeg skal ut å handle en bukse, til en eller annen pris, så har jeg mange steder å velge i mellom. Derfor skal jeg ut å kikke igjen idag, i de butikkene jeg ikke fikk vært innom i går.

De butikkene jeg opplever dårlig service i, som f.eks der jeg ble sett på som en forstyrrelse i to ansattes samtale, går jeg ikke innom idag, når jeg skal ut å kikke igjen. Går kanskje ikke utover den/de som viste dårlig respekt for kunden, derfor burde jeg heller sagt ifra, men det gjorde jeg ikke. Butikken vil derfor miste en kunde.

Jeg verken kler meg eller smisker med ekspeditører for å få lov til å kjøpe det jeg ønsker i butikken deres! Det er faktisk JEG som er kunden her, det er slike som meg som gjør at ekspeditørene har en jobb!

Dersom jeg, som blid, høflig, velkledd kunde, ikke er bra nok for service, så er ikke butikken bra nok for meg, uansett hvor bra klær de har gjemt bort bak ekspeditrisene sine! Jeg finner noe annet som jeg liker, må bare lete litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike tilfeller har jeg god erfaring med replikken (frembragt smilende, unnskyldende høflig - som om jeg liksom beklager å forstyrre...): "Eh... unnskyld... er det lunchpause her nå?"

Den har bedre effekt jo lengre unna lunsjtiden man er :ler:

Ikek fader om jeg lar meg "mobbe" ut av en butikk dersom jeg ser noe jeg trenger / kunne tenke meg. Da er det bedre med litt "diskret, oppdragende mobbing" tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal seriøst se om jeg ikke klarer å legge igjen noen velformulerte, høflige men klare meldinger a typen mobbingen til Arnie i løpet av dagens handlerunde!! Dersom jeg er så uheldig at jeg møter på noen grunn til å gi det i dag da!

Er like ulastelig antrukket i dag som i går, så kan jo hende det bare var uflaks?

God helg alle sammen- :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Ja lykke til, aline...

Det er noe med at de fleste som jobber i butikk har blitt innprentet hva man gjør og ikke gjør i lunchpausen, hvor lang den skal være osv. - så den forsiktige replikken der har en tendens til å få det til å "ringe en liten bjelle" hos selv den sløveste tyggistygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I slike tilfeller har jeg god erfaring med replikken (frembragt smilende, unnskyldende høflig - som om jeg liksom beklager å forstyrre...): "Eh... unnskyld... er det lunchpause her nå?"

Den har bedre effekt jo lengre unna lunsjtiden man er :ler:

Ikek fader om jeg lar meg "mobbe" ut av en butikk dersom jeg ser noe jeg trenger / kunne tenke meg. Da er det bedre med litt "diskret, oppdragende mobbing" tilbake.

Takk for tipset Arnie :)

Den skal jeg huske på til jeg skal shoppe neste gang.

En smart og underholdende måte å se det på :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i utlandet og innrømmer at jeg ofte savner "det norske", men norsk service savner jeg ikke! Spesielt ikke de tyggegummi-tyggende butikkansatte som står i telefonen og plaprer og ser på deg som om du skulle ha vært en ekkel bille! :evil:

Og når du finner frem et plagg og lurer på om de har det i en annenf farge så trekker de på skuldrene og sier "aner ikke". :evil: :evil:

Heldigvis er det ikke slik overalt, men i mange nok butikker til at det blir irriterende.

Her hvor jeg bor nå får jeg service uansett hvor/når jeg shopper. Så lenge jeg ikke shopper i de billigste kjedene. De billige kjedene har som policy å ha liten betjening (det er derfor de er rimelige) så ingen forventer service der uansett. Men det er mange skatter å finne i disse butikkene!

Hvordan jeg går kledd har heller ingenting å si. Heller ikke i de riktige ekslusive butikkene hvor du må ha avtale for å kjøpe. Jeg var innom en slik butikk rett fra en lengre skogstur engang. Hjemturen hadde tatt lengre tid enn forventet og jeg måtte hente en kjole jeg hadde prøvd tidligere. (ville aldri drømt om å prøve klær svett og møkkete, heller ikke i en billigbutikk) Personale var like hyggelige! Og de ante ikke at jeg bare skulle hente og betale noe.

Heldivis er det sånn at inividualismen råder innen moteveien her. Mange som har penger her kommer fra andre kulturer, så de følger ikke alltid det europeiske motebilde. En butikkansatt som prøver å skue kunden på klærne kan derfor drite seg loddrett ut. Og det vil de jo ikke. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kua...

Har samme erfaringer som deg i "mitt" utland - man merker det tydelig når man er tilbake i Norge. Men det er vel strengt tatt en annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for et godt og konkret råd ang. uhøflige ekspeditører. Men så til mitt største problem; Hvordan skal jeg lære å takle gamle/middelalderne, bitre kjærringer som ofte jobber i parfymerier? Altså, glem debatten med Fred Olsen & Co. - det har ikke noe med det å gjøre, så det er sagt.

Det er bare det at jeg har opplevd uttalige ganger (så og si hver gang) jeg setter mine ben innenfor et parfymeri, så står det noen gamle, bitre (fordums?? skjønnheter der -dog ikke så skjønne fordi bitterheten og surheten gjør de "stygge". ) De sier ikke eller gjør ikke noe direkte som man kan "ta" de på - som f.eks. å sperre veien, ikke gi deg oppmerksomhet osv. men det er mer en subtil form for å overse eller å nedlate kunden på. Ja, jeg er ung, mye yngre enn de - men det er det ærlig talt bare de som får meg til å tenke på! Med sine holdninger og såkalte "attitude" som jeg syns er helt utrolig "plastic-fantastic" til tider!

Hva skal man si eller gjøre mot slike ekspeditører? Jeg har fulgt den linjen at jeg liksom later som om at jeg er under de (for å opprettholde deres selvbilde og for ikke å provosere) - men blir de noe lykkeligere av det? NEI! Det tror jeg ikke!!....for om jeg er innom et par mnd. senere så ser de like bistre og ulykkelige ut.....HUfff!! Kanskje noen skulle fortalt de at de hadde hatt det bedre med å skifte jobb?!!....

Altså; mange ganger ender det med at jeg kjøper en del produkter (dyrt!). men det er planlagt så det går greit sånn sett. Men jeg har aldri opplevd å bli møtt med SÅ sure tryner - tilogmed når jeg betaler og de får en stjerne i boka!! som i parfymerier!!! Noe er galt et sted - det er helt sikkert :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

skjønner at arnie også har skjønt det.

enkelte blir bare helt hjelpeløse når de skjønner at jeg ikke bryr meg med det oppblåste egoet deres, og attpåtil er i godt humør og (gud forby) morer meg en smule...pen fremferd har jeg også.

det mest skandaløse er imidlertid at jeg ikke trenger å dresse meg opp for å opptre som mitt sedvanlige jeg. man må vel gjøre shopping så interessant som mulig? god service får jeg også.

(når jeg snakker om større ting, så er ikke det saker som føres av butikker med oppblåste ekspeditører i begynnelsen av 20-årene.)

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er ikke alle som klarer og jobbe i service yrker. det er ikke noe koselig og gå i butikker der du får følelsen av at de helst ser at du går og aldri kommer tilbake. jeg gidder ikke og stå og vente heller jeg da, jeg bare går og tenker at da bruker jeg pengen et annet sted istede. men jeg har opplevd at det kan bli litt mye andre veien også, når ekspiditørene omtrent kommer inn til deg og hjelper deg og prøve. nå skal jeg bare nevne at jeg hater og gå og handle det kjedeligste som finnes, nesten derfor skal det sjelden mye til for og irritere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden når trengte man gjøre noe for å få god service ? det er det de jobber med jo !

Jeg jobber også i et serviceyrke og hadde jeg ikke ytt service for kundene kunne jeg bare pakket kofferten og dratt.

Ekspeditriser er der for å betjene kunder..ikke for og tjattre mellom stativene. Da handler man et annet sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt og konkret råd ang. uhøflige ekspeditører. Men så til mitt største problem; Hvordan skal jeg lære å takle gamle/middelalderne' date=' bitre kjærringer som ofte jobber i parfymerier? [/quote']

Det jeg synest virker best i de tilfellene, det er å smile. :D

Jo, mer munnen deres "krummer" seg, jo høfligere blir jeg. Takker for hjelpen, ( som jeg ikke får) og er hyggelig. Jeg prøver å gjøre mitt beste for å ikke legge merke til deres "oven fra og ned blikk", selv om det ikke alltid er like enkelt. Om noen er hyggelig, så er det faktisk vanskelig å ikke smile tilbake. Takk gjerne for en hyggelig service :roll: , eller om deres kunnskap. De aller fleste lar seg smigre av skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

men jeg har opplevd at det kan bli litt mye andre veien også' date=' når ekspiditørene omtrent kommer inn til deg og hjelper deg og prøve. [/quote']

Dette irriterer meg også mer enn at de er sure. Jeg har følelsen av at i noen butikker så springer de bort til deg og spør, du svarer at du bare vil kikke og ikke er ute etter noe spesielt. Men alikevel henger de etter deg og komenterer alt du tar på og ser på. "ja er ikke denne fin" og "denne må du simpelten prøve" og "denne fargen er så fantastisk". Sånt irriterer meg enda mer, pleier å bare gå derfra så fort som mulig.

Trenger jeg virkelig hjelp, spør jeg, og da er det selvfølgelig også kiipt om ekspiditøren er sur og nesten ikke gidder å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke sant at jobben er besatt om noen står der!!!!

Noen MÅ ha en jobb og må ta det de får selv om de skulle vert en helt annen plass.

Klag til eieren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veslemor ikke innl.

Hmm, kanskje ikke helt korrekt å gjøre det på denne måten, men det fungerer ihvertfall superbra for meg..

Jeg skulle ha en aftenkjole til et ball. Ruslet inn i en dyr klesbutikk for å kikke der. Eksp, glante litt rart på meg, "hva gjør DU her" blikk og overså meg totalt. Gikk helt normalt kledd. 'en sort bukse, og en D&G topp. Jeg kikket litt rundt, og fant en flott kjole som jeg likte. Endelig kom eksp. bort til meg og spurte om jeg trengte hjelp "for jeg så jo sånn ut, ha ha ha" Kjempegøy. Det gikk en liten fa*n i meg og jeg begynte å spørre henne ut om stoffet i kjolen. Snitt og søm. (Har selv jobbet i klesbutikk så dette vet jeg en hel del om, fikk hjemmelekse av sjefen) Hun svarte greit for seg forsåvidt, men hele tiden med en ufordragelig klyseholdning som virkelig irriterte meg. Jeg fortalte henne at jeg egentlig aldri handlet på billigbutikker som denne hun jobbet i, men tenkte jeg kunne stikke innom og se om jeg fant noe fint jeg hadde lyst på. Hvorpå hun straks ble blidere og spurte om jeg "hadde endel penger å bruke, jeg da" Jada, sa jeg like blid, har fått sperre av mannen min på ti tusen i uka, men det hender det kryper litt over hvis jeg er på shopping! Like kvalmende blid som henne. Heksa fikk hakeslepp og viste meg straks hele butikken. Det endte med at jeg ikke kjøpte kjolen, "jeg følte at den ikke var helt meg"

Kjolen var gørrfin den, men jeg hjelper ikke dåsehurper med å beholde jobben sin. Basta.

Det endte med at jeg fikk visittkortet hennes og et overfalskt hyggelig VELOMMEN TILBAKE TIL OSS!

Blærgh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...