Gå til innhold

butikkpersonale som ser kundene som en plage...


aline

Anbefalte innlegg

I går var jeg rundt i oslo å prøvde å finne ei bukse.

Har slutta å røyke, så denne uka skal jeg kjøpe ei bukse som belønning.

Ergo, jeg er ute for å bruke penger!!

Jeg var innom flere butikker, og i opptil flere butikker følte jeg meg virkelig i veien for ekspeditørene!!

I en butikk sto det to ansatte å pratet sammen, sikkert om noe skrekkelig viktig, men det driter jeg i! De sto midt mellom to stativer, slik at det ikke gikk an å komme forbi dem for å kikke på klærne som hang videre innover. Jeg ble demonstrativt stående tett innpå dem og "vente" på at de skulle slippe meg forbi, etter en liten stund gjorde de det, men det var med ett meget plaget uttrykk i ansiktene sine. Virkelig som om jeg var frekkheten selv, som krevde at de skulle flytte seg når de var midt i en viktig samtale!

Jeg så bare tilbake på dem, og gikk jeg...

Opplevde å bli sperret fra klesstativene flere ganger, også i andre butikker, av ekspeditører som enten drev å ryddet, hang på plass nytt tøy eller lette etter noe spesielt. Og de flytter seg ikke!!! :o skulle nesten tro at det holdt å rydde, at det var det de tjente penger på!!

Har ikke disse menneskene skjønt at det er oss handlende kunder som faktisk gjør slik at de har en jobb i det hele tatt? At de faktisk ikke vil overleve uten å la oss slippe til å kjøpe noe en gang i blandt?

Blir litt hissig, jobber i serviceyrke selv, og hater når ikke folk skjønner jobben sin!

Traff flere flinke, positive ekspeditører også altså, men jeg irriterer meg allikevel over disse som ser på kunden som en plage.

Har skrekkelig lyst til å si ifra, "unnskyld, men tror du jeg kan få lov til å se om dere har noen klær her?".... men får meg dessverre ikke til det!

måtte bare få ut litt frustrasjone... fant ikke bukse i går, og må ut igjen i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei aline,

Har opplevd akkurat det samme som deg mange ganger - og det er rett nok veldig frustrerende. Er helt enig med deg i at det noen ganger virker som om de ikke skjønner at det faktisk er du - kunden, som er årsaken til at de har en jobb å gå til. Det er slik at når man jobber i butikk så er ekspeditøren til for kundens skyld og ikke omvendt. Selv om man også kan oppleve mange urimelige og uhøflige kunder også, men det er en annen diskusjon.

Vet du hva; jeg tror vi må bli litt flinkere til rett og slett å si fra på en eller annen måte når man opplever slikt som dette her. Det er ikke så lett kanskje, men hvorfor skal man finne seg i all slags uhøflig oppførsel? Hvis slike folk får høre det mange nok ganger (for noen holder det kanskje med en gang :) ), så MÅ de til slutt gå litt inn i seg selv og endre noen holdninger.

Neste gang du evt. opplever noen som sperrer veien, overser deg, ser stygt på deg, eller andre ting som oppleves som ren uhøflighet - så snakk til de på en ordentlig og rolig måte. Mange som jobber i butikk (service yrker generelt) trenger å bli stilt litt krav til - mange er flinke, men desverre er det altfor mange sløvinger ute å går. De verste jeg har opplevd er de fisefine, gamle kjæ...i parfymerier som måler deg opp og ned med et surt blikk og sammenknepne lepper når du drister deg inn i butikken for å kikke. De er så falske og ekle at jeg skynder meg ut så fort som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Kunsten å få god service i alle butikker er å vise litt "attitude", og man går ikke inn på feks. Ferner eller Paleet iført joggebukse og skrikende goretex jakke.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror desverre Milla har mye rett i det. (Særlig når det gjelder trendnisse-butikkene.) Men det burde ikke være sånn, for en kunde fortjener respekt uansett hvordan hun eller han ser ut.

Men det finnes mange hederlige unntak - heldigvis er det noen ekspeditører som ikke er så overfladiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

En proff ekspeditør ser hvilke mennesker som har penger, og som vil bruke dem uansett påkledning.

I alle tilfeller synes jeg ikke en opp/ned attitide ifra butikkbetjening gjør seg i Norge da de fleste tjener langt mere enn dem...

:kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla, der er jeg uenig med deg.

Jeg skal kunne gå inn i en hvilken som helst butikk og få like god service uansett hvordan jeg er kledd den dagen.

Har selv for mange år siden jobbet i en gavebutikk på flyplass. Vi solgte blant annet endel flotte vesker, belter, smykker og annet tilbehør. Det var mange ganger dem som gikk litt "tilfeldig" kledd som la igjen masse penger. Alle som kom inn dørene hos meg fikk samme service.

Jeg har også en onkel som er virkelig tjukk i penger. Noen ganger har han vært innom flotte butikker, men straks han åpner munnen for å be om hjelp/svare på om han trenger hjelp, får han heller dårlig service. Fordi han prater en utkantdialekt, kanskje? Enkelte butikker har gått glipp av hans penger pga. sin forutinntatthet. Slike butikker vil heller ikke jeg handle i.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har merket at dersom jeg har på meg min klassisk elegante røde kåpe får jeg mye bedre service på enkelte steder. Nå er jo rødt en farge som trekker oppmerksomhet også da... Det burde være like god service uansett da...jeg har jo like mye penger enten jeg har på meg sort jakke eller rød kåpe. Men sånn er det altså ikke. Eller...på noen butikker er de hyggelige og serviceinnstillte uansett. Tror de tjener på det. Opplever ofte at det er unge "fjaseberter" som oftest gir slett service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lest innlegget til Ranghild kom jeg på et godt eksempel. For noen år siden (da jeg gikk på universitet i Trømsø) skulle jeg plassere noen penger. Jeg gikk inn i en liten bank og fikk tildelt en personlig konsulent som jeg skulle ha kontakt med. Han var uintresset i meg og virket lite service innstilt. Jeg kan nevne at jeg var sliten selv, da jeg kom rett fra universitete med mye lesing og forelesninger. Var dessuten ikke sminket og hadde fritidstøy på meg. Jeg husker at han ikke var noe hyggelig.

Så etter et års tid, bestemte jeg meg for å flytte pengene (av en eller annen årsak). Jeg benyttet meg av å gå inn til han, men jeg var på bytur. Da er jeg som regel "dollet" litt opp. Sminket og pen i tøyet. Fy fader- for en stor forskjell jeg merket. Fyren var slitsom hyggelig og veldig oppmerksom mot meg. Dette fortalte meg at han "så kunden sine an".

Dette merker jeg også når jeg er ute på shopping i byen. Hvis jeg ikke doller meg så mye opp og kler meg i fritidstøy, daler oppmerksomheten. Derimot når jeg "tar meg litt ut", merkere jeg at betjeningen blir mye mer hyggelig og imøtekommenede.

Slik bør det ikke være, men dessverre er det nok flere som merker dette. Et spark i baken til alle forinntatte servicefolk her inne. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er helt enig i de som sier at det skal egentlig ikke bety noe om hvordan man går kledd for å få ordentlig behandling og service i en butikk, men i en del tilfeller er det sånn - desverre syns jeg. Jeg mener ikke at man med vilje skal gå rundt å se ut som et takras :ler:

men det er vel ikke det som diskuteres her egentlig.

Men ta et eks. hvis jeg er på vei hjem fra jobb i vanlig antrekk - kanskje olabukse (en pen en!) og ja, hva skal jeg kalle stilen: "casual"...?

Også passerer jeg en klesbutikk med dyre merker, men plutselig så ser jeg den jakken, skjørtet, buksen (eller hva det nå enn er), som jeg faktisk har lett etter i kanskje måneder. Plutselig så ser jeg noe som kanskje kunne passe. Skal jeg da la vær å gå inn i butikken fordi jeg ikke er kledd opp i designerklær? Skal jeg da tenke: "Oi, der har de en sånn fin bukse som jeg har lett etter lenge, kanskje jeg skulle kikke litt nærmere på den - men det må jeg nok hjem å skifte til mer "passende" antrekk først - eller ta det en annen dag" ?? Ærlig talt, det fungerer ikke slik i "real life" for de fleste av oss. Man skal kunne gå inn i en hvilken som helst butikk og få den samme respekten og bli møtt med den samme høfligheten - uansett. Som Vibeke sa: man skal ikke skue hunden på hårene. Det kan være mange som ikke ser ut som et dollarglis men som har solid økonomi.

Milla: jeg skjønner hva du mener men jeg er ikke helt enig i at man skal være nødt til å framvise en viss "attitude" for å få god service. Hvorfor skal man forandre personligheten sin for å få service i en forretning? Det er ikke og vil aldri bli min stil eller en del av min væremåte å ha noen som helst "attitude" - det er jo nettopp det jeg syns er så ubehagelig å bli møtt med selv, derfor er jeg ikke interessert i å legge meg på samme linje. Det er de ekspeditørene som har en ovenfra og ned holdning som har et problem - ikke jeg. Faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man få samme service uansett hvordan man ser ut! Jeg jobber i butikk (bokhandel) selv, og prøver å være hjelpsom (så lenge kundene utviser normal folkeskikk). Kunder skal ikke behøve å vente på at jeg gidder å snu meg, har snakket ferdig med min kollega, etc. (En pussig bi-effekt av dette, er at alt vi snakker om blir halv-fortalt, og så må man spørre dagen etter, hvordan gikk det egentlig med det...).

Men så lenge butikk-jobber er så dårlig betalt, er det grenser for hva man kan forvente seg av service. I klesbutikker er det sjelden jeg ser folk over 20 bak disken, og jeg tviler på at de får noe service-kurs. Sannsynligvis tjener de det samme enten de selger ei bukse eller ikke. Da er det bare de som føler en personlig tilfredsstillelse ved å oppleve en fornøyd kunde som gidder å yte noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

D er jo lov til å sette ekspeditørene på plass også da....

Vise dem hvem som faktisk er sjefen.

Milla:Du Vet nok også hvordan..... :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne behandlingen jeg opplevde kom IKKE fordi jeg var "galt" antrukket!

Jeg kom rett fra jobb! Hadde på meg en pen, vid, sort bukse som er litt "stil" over. beige topp i "rett" form og utførelse, vinterjakke som er figursydd i ett litt røft stoff, kantet med en tynn skinnkant i alle avslutninger, sort skjert og sorte, litt runde støvletter! Heeelt greit, og ikke noe billig loppemarked/vaske-dag antrekk!!!

Så helt fin ut på håret, og var vanlig, diskret sminket.

Jeg var jo dog eldre en alle de jeg møtte på av negative ekspeditører!! Kanskje det bare er kuuule fjortiser som er interessante? Ingen som tenker på at arbeidende, unge mennesker over tenåra legger igjen mere penger en mange tenåringer?

Nei vettu!!

(handler ikke på Ferner, men har jo vært på paleet flere ganger. Men det jeg finner på paleet som jeg synes er skikkelig stilig, er oftest skikkelig dyrt også!! 5-700,- for ei bukse synes jeg er greit, men når det blir 1200 ++ så gidder jeg ikke handle der.)

Nei, det var alt fra Lene V, Oasis, Vero Moda, Once etc. og jeg var IKKE får dårlig kledd til å bli behandlet med en viss høflighet der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går heller ikke i snobbete og rådyre forretninger! Og hva skal forresten være snobbete og se ned på kundene for - de jobber jo "bare" i butikk...

Nuvel - jeg var senest i går i en Lindex-forretning. Det gikk en dame rundt der som hadde en del spørsmål. Feilen hennes var at hun hele tiden spurte en eksepdistrise som var opptatt av å snakke med mannen sin. Dette var ingen fjortis, og ve den som ikke skjønner at privatsamtaler med en som stikker innom går foran en som faktisk betaler lønna hennes.

Jeg er drita lei av fjortiser og nedlatende kjerringer i platebutikker og klesforretninger, og skulle ønske det var som i Danmark, hvor man faktisk må ta fagbrev for å gjøre sånne jobber. Det samme gjelder hotellresepsjonister. Vi tar som en selvfølge at det å stå i butikk er noe hvem som helst ufaglært kan gjøre. Javel, vi ser jo det...

Det er forøvrig stor forskjell på å selge og å eksepedere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

har skjelden eller aldri problemer på butikker.

får den hjelpen jeg trenger, og er ikke redd for å spørre.

hvis en ekspeditør har såkalt "attitude", så ender det gjerne med at de gjør nesten hva som helst for meg, da dette gjerne er et tegn på stor usikkerhet fra deres side. bruker min sjarm og høflighet bevisst, og får ofte prisavslag på større ting.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg lærte om kundebehandling var å behandle alle likt! Det er jo et serviceyrke, de lever av kunder. Og hva har det å si om man kommer i en joggebukse og anorakk eller siste nytt innen eh.. ja.. moten?

Det fins faktisk de som bor litt utenfor sentrum og handler etter jobb fordi det er langt å kjøre til/fra byen. Og om de så måtte troppe opp i arbeidsklær, skulle da dette ikke ha noe å si! Det burde iallefall ikke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Minnie Emmerdale
godt forsøk, milla. :wink:

*ravna*

Suck Up!

Jeg er enig i at man ikke skal forskjellsbehandle folk men slik er nå engang virkeligheten og hva man skal gjøre for å stoppe det aner jeg ikke. Det lønner seg å ikke se ut som en "vaskeklut" når man skal ut på handletur. Nå snakker vi om personlige shoppingturer, ikke om feks. handle mat ol.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man kan gjøre for å stoppe slikt, er å la være å handle i de butikkene hvor betjeningen forskjellsbehandler folk.

"Belønn" heller de stedene som yter god service uansett med å legge igjen dine penger der.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Det man kan gjøre for å stoppe slikt' date=' er å la være å handle i de butikkene hvor betjeningen forskjellsbehandler folk.[/quote']

Som om det alltid lar seg gjøre :roll:

Nei, skal man ha noe spesielt ett sted hvor betjeningen kan oppleves som striks så er det bare å huske å puste, kle seg pent og forsøke å vise at man er en bestemt men høflig kunde.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...