Gå til innhold

Nevrotiske notater


Nilma

Anbefalte innlegg

Å studere restaurantmenyer på Internett høres jo koselig ut. Har dere bestemt dere for hvor dere vil gifte dere?

Må forresten dele noe hyggelig med deg/dere her inne: Jeg fikk to nye kokebøker i dag! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så hyggelig, Nilma! :blomst:

Tusen takk, jeg synes også det er ganske hyggelig. ;)

Å studere restaurantmenyer på Internett høres jo koselig ut. Har dere bestemt dere for hvor dere vil gifte dere?
Anglofile som vi er begge to var jo valget enkelt; vi skal gifte oss i Sjømannskirken i London. Men det er jo lettere sagt enn gjort; engelske regler tilsier at vi må bo i distriktet i sju dager før vi registrerer oss hos det engelske folkeregisteret, og det holder ikke å bo hvor som helst i London, vi må bo i akkurat den bydelen kirken ligger i (og det er jo ikke akkurat Londons mest trivelige område). Vanligvis synes jeg sære engelske regler er sjarmerende, jeg er ikke like sikker på denne. ;)

Ang. å studere menyer på internett - det gjør jeg jo uansett hvor vi skal, men i dette tilfellet kommer jeg nok til å gjøre en ekstra innsats. :ler:

Må forresten dele noe hyggelig med deg/dere her inne: Jeg fikk to nye kokebøker i dag! :hoppe:

Nye kokebøker er alltid kjekt! :) Hvilke var det? Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)

Du må kanskje bruke litt tid på å finne et sjarmerende sted å bo óg da. Rare regler disse engelskmennene har. Men det er bra at det holder at dere kan bo der som turister da, så dere slipper å melde flytting :ler:

Lykke til med menystuderingen, og den andre planleggingen som følger med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en indisk vegetarkokebok med mange fristende bilder og litt informasjon om India og de forskjellige regionene, og en annen vegetarkokebok som var inndelt etter hovedingrediensene. Den har dessverre få bilder, men til gjengjeld har det ganske mange beskrivelser av råvarer og retter fra mange land. Den siste håper jeg blir flittig brukt når jeg sitter der med en råvare som jeg ellers bruker litt ensidig. Egentlig så jeg mange flere jeg hadde lyst på. :ler:

Sære regler er sjarmerende, så lenge de ikke er til hinder! ;) Overveide dere også andre steder? Nå er det ikke aktuelt for oss, men det skader jo ikke å vite litt om hvordan det fungerer. Hvis vi noen gang kommmer så langt, høres et prinsessebryllup ut som et mareritt. En avstikker til et eller annet utland høres helt ideelt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer :)

Du må kanskje bruke litt tid på å finne et sjarmerende sted å bo óg da. Rare regler disse engelskmennene har. Men det er bra at det holder at dere kan bo der som turister da, så dere slipper å melde flytting  :ler:

Lykke til med menystuderingen, og den andre planleggingen som følger med :)

Takk, takk! Vi har strevd litt med å finne hotell, ja. Vi har jo lyst til å gjøre det litt rimelig nå når vi bare skal ned for å registrere oss, og heller "sløse" litt mer ved neste anledning. :sjarmor: Men vi har funnet ett som ser ok ut, ikke noe luksus, men enkelt og greit og veldig praktisk i forhold til tuben. I tillegg fikk vi det ganske billig siden vi skal være så lenge som ti netter, så jeg krysser fingrene og håper det beste.

Det var en indisk vegetarkokebok med mange fristende bilder og litt informasjon om India og de forskjellige regionene, og en annen vegetarkokebok som var inndelt etter hovedingrediensene. Den har dessverre få bilder, men til gjengjeld har det ganske mange beskrivelser av råvarer og retter fra mange land. Den siste håper jeg blir flittig brukt når jeg sitter der med en råvare som jeg ellers bruker litt ensidig. Egentlig så jeg mange flere jeg hadde lyst på. :ler:
Høres spennende ut! Du må bare si fra hvis du finner noen gode oppskrifter du har lyst til å dele. ;)

Sære regler er sjarmerende, så lenge de ikke er til hinder! ;) Overveide dere også andre steder? Nå er det ikke aktuelt for oss, men det skader jo ikke å vite litt om hvordan det fungerer. Hvis vi noen gang kommmer så langt, høres et prinsessebryllup ut som et mareritt. En avstikker til et eller annet utland høres helt ideelt ut!

Nei, vi overveide egentlig ikke andre steder; vi har ingen andre steder vi har det forholdet til som Storbritannia, og Roma, Paris og den slags synes jeg nesten er litt klisjé. Vi ble riktignok nesten litt motløse da vi skjønte at det var såpass komplisert å gifte seg i England, men det ser jo ut til å ordne seg. Og en ekstra Londontur er jo aldri å forakte. :sjarmor:

Prinsessebryllup er ikke helt min greie heller, nei. Og selv om jeg visstnok er lik Monica i Friends på enkelte områder ( :sjenert: ), så er ikke bryllupsplanlegging en av dem, jeg har så definitivt ingen bryllupsperm klar. :ler:

Så koselig med bryllup, gratulerer masse! :klem:

Tusen takk, Fakse! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lammegryte med Snøfrisk

1 kg lammefilet

3 ss smør

1 boks knuste tomater

2 ss tomatpuré (jeg brukte noen hakkede soltørkede tomater i stedet)

1 hakket løk

3-4 fedd hvitløk

1 ss finhakket persille (jeg brukte frisk salvie, fordi jeg hadde det)

3 dl hvitvin

125 g Snøfrisk naturell

salt og pepper

Skjær kjøttet i terninger og brun det med smør i en panne. Hell over i en gryte og ha i de knuste tomatene, tomatpuré, løk, hvitløk og persille (her surret jeg løken og hvitløken med det brunede kjøttet før jeg hadde i det øvrige). Tilsett hvitvin og la det putre i 1 1/2 time. Smak til med Snøfrisk, salt og pepper.

Jeg hadde ovnsbakte mandelpotetbåter og aspargesbønner ved siden av, og det fungerte bra (bildet i oppskriften viser kokte poteter).

I kveld tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på denne gryten. Jeg har riktignok ikke tenkt å bruke lammefilét, for jeg har noen lammeskiver liggende i kjøleskapet fra vi hadde gjester på tirsdag, så jeg tenkte å få brukt opp dem. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på denne gryten. Jeg har riktignok ikke tenkt å bruke lammefilét, for jeg har noen lammeskiver liggende i kjøleskapet fra vi hadde gjester på tirsdag, så jeg tenkte å få brukt opp dem. :)

Håper du liker den! :)

Jeg har også brukt lammeskiver (dvs skåret vekk bein) - jeg kjøper alltid to ferske lammelår om høsten og fryser ned, slik at jeg har lammeskiver tilgjengelig hele vinteren og våren. *glad i lam*

Til to pers halverte jeg forresten sausen, og beregnet en del mindre enn halvparten kjøtt - 1 kg ren lammefilet rekker jo til ganske mange.

Med så mange dager i London får dere vel rikelig anledning til å gå ut og spise anstendig... The River Café? Moro? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du liker den! :)

Jeg har også brukt lammeskiver (dvs skåret vekk bein) - jeg kjøper alltid to ferske lammelår om høsten og fryser ned, slik at jeg har lammeskiver tilgjengelig hele vinteren og våren. *glad i lam*

Akkurat det bruker jeg også å gjøre, lammeskiver er genialt! Store sjeler tenker likt, er det ikke så? :sjarmor: I dette tilfellet er det faktisk snakk om helt ferskt lammekjøtt, de hadde tilfeldigvis fått det inn den dagen jeg var og handlet. I gryten jeg laget på tirsdag renskar jeg kjøttet, men de skivene jeg har igjen er fra nederst på låret (nærmere skanken egentlig), så de er ganske små og har litt mer sener, derfor tror jeg at jeg skal bruke dem som de er, og heller la dem koke lenge. Burde ikke det funke bra (evt. steke gryten ferdig i ovn under lokk)?

For øvrig synes jeg det er litt merkelig at det står lammefilet i oppskriften, i min verden er det alt for godt kjøtt til å bruke i en gryte - tørt må det jo også bli med halvannen times koketid? :klø:

Med så mange dager i London får dere vel rikelig anledning til å gå ut og spise anstendig... The River Café? Moro? :sjarmor:

God mat er selvsagt høyt på prioriteringslista, jeg har jo så smått begynt å planlegge litt... Jeg har i hvertfall lyst til å prøve Moro, River Café har jeg hørt litt ymse om. Vi skal definitivt på Fairuz, har vært der et par ganger før og det er bare helt utrolig bra. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store sjeler tenker likt, er det ikke så? :sjarmor:

Det høres veldig riktig ut, ihvertfall! :mrgreen:

I gryten jeg laget på tirsdag renskar jeg kjøttet, men de skivene jeg har igjen er fra nederst på låret (nærmere skanken egentlig), så de er ganske små og har litt mer sener, derfor tror jeg at jeg skal bruke dem som de er, og heller la dem koke lenge. Burde ikke det funke bra (evt. steke gryten ferdig i ovn under lokk)?

For øvrig synes jeg det er litt merkelig at det står lammefilet i oppskriften, i min verden er det alt for godt kjøtt til å bruke i en gryte - tørt må det jo også bli med halvannen times koketid? :klø:

Enig i betenkelighetene mht lammefileten. Jeg tenkte også at benfrie lammekjøttbiter ville bli tørre med 1,5 t koketid, og vurderte å sette i ovnen ved 150 g i stedet. Jeg valgte likevel å følge oppskriften for å teste, og synes det ble bra. Men passet hele tiden på at det bare såvidt putret i gryten. Fordelen med renskårne og relativt fettfrie stykker er muligens at gryten ikke blir for fet - Snøfrisken i sausen gjør den jo ganske mektig.

Med stykker som har bein og sener etc ville jeg nok imidlertid gått for ovnsmetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde denne mandag, og brukte da benfrie terninger av lammelår. Som dere ser av oppskriften skal den syde på lav varme i nesten halvannen time til sammen, og det ble bare helt nydelig. Kjøttet ble super-mørt og overhode ikke tørt. Brukte omtrent alt untatt de mest senete bitene oppe ved skanken.

Disse lammeskivene, skjærer dere skiver før dere fryser eller skjærer dere av det frosne låret med sag eller noe sånn? Jeg kjøper alltid et helt lammeslakt på høsten, men lårene volder meg hodebry, for jeg har ikke overskudd til å dele dem opp når jeg samtidig holder på med resten av slaktet, og når det er frosent inbiller jeg meg at det er vanskelig å dele opp. Et helt lår er jo alt for mye til oss to, så om jeg først tiner det blir må vi invitere gjester (det vi vanligvis ender med å gjøre) eller ha lam hele uka. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å kommentere litt, Nilma, håper det er ok... :sjenert::)

Jeg lagde denne mandag, og brukte da benfrie terninger av lammelår. Som dere ser av oppskriften skal den syde på lav varme i nesten halvannen time til sammen, og det ble bare helt nydelig. Kjøttet ble super-mørt og overhode ikke tørt. Brukte omtrent alt untatt de mest senete bitene oppe ved skanken.

Den så god ut! :) Lammegryten med Snøfrisk minnet meg faktisk litt om en curry, særlig utseendemessig, og når det gjaldt konsistensen på kjøttbitene. Men tror det med lav varme er viktig.

Disse lammeskivene, skjærer dere skiver før dere fryser eller skjærer dere av det frosne låret med sag eller noe sånn? Jeg kjøper alltid et helt lammeslakt på høsten, men lårene volder meg hodebry, for jeg har ikke overskudd til å dele dem opp når jeg samtidig holder på med resten av slaktet, og når det er frosent inbiller jeg meg at det er vanskelig å dele opp. Et helt lår er jo alt for mye til oss to, så om jeg først tiner det blir må vi invitere gjester (det vi vanligvis ender med å gjøre) eller ha lam hele uka.  :forvirret:

Jeg får lammelårene skåret i skiver hos slakteren, og fryser dem porsjonsvis og etter bruksområde. Dvs pakker med 2 stk av de fineste skivene til grilling o.l, 4 av de mellomste til feks frikassé, og en stor pakke av de minst fine stykkene til gryter eller en flott fårikål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du liker den! :)

Den var nydelig! Jeg stekte den i ovnen i nesten 3 timer; først en liten stund på 200 grader, resten av tiden på 175, og da var kjøttet deilig og mørt. Kombinasjonen av Snøfrisk og tomat var utrolig god - kjæresten satt til slutt og skrapte saus ut av formen med en skje. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_ler.gif' alt=':ler:'> Hadde forresten denne australske rødvinen til, masse smak som funket fint sammen med all smaken i gryten. Et fortreffelig måltid med andre ord. :)

Jeg lagde denne mandag, og brukte da benfrie terninger av lammelår. Som dere ser av oppskriften skal den syde på lav varme i nesten halvannen time til sammen, og det ble bare helt nydelig. Kjøttet ble super-mørt og overhode ikke tørt. Brukte omtrent alt untatt de mest senete bitene oppe ved skanken.
Nei, lammelår tåler jo mye koking; det var bruken av filét i originaloppskriften jeg var bekymret for. Jeg prøvde en gang å lage en langtidsstekt gryte med lammekoteletter, som jo i bunn og grunn er filét, og det ble temmelig tørt. :forvirret:

Disse lammeskivene, skjærer dere skiver før dere fryser eller skjærer dere av det frosne låret med sag eller noe sånn?

Jeg pleier å ta en lammeekspedisjon ut til Eide Handel en gang i løpet av høsten, der jeg kjøper et par lammelår som jeg får dem til å kappe i skiver for meg, før jeg fryser dem på omtrent den måten piaf beskriver. I tillegg kjøper jeg noen kilo med lammekoteletter og litt lammefilet, sånn at vi har mange deilige middager på lur i fryseren. :)

Regner med at du er travelt opptatt med filmfestival for tiden, Fakse? Jeg for min del orket rett og slett ikke i år, denne uken har vært travel med så mye annet at jeg ikke har hatt hverken tid eller overskudd. Synd, for filmfestival er jo så utrolig morsomt. Men jeg har i hvertfall tenkt meg på én konsert under Nordlysfestivalen, nemlig denne. Gleder meg veldig! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt at lammegryten falt i smak! :) Den er helt i min gate, ihvertfall: enkel mat med rene smaker som fremhever hverandre. Tenkte jeg skulle skrive at gryten er absolutt best med en kraftig rødvin - men det ordnet seg definitivt, ser jeg. ;) Hva hadde du som tilbehør, forresten?

At lammefilet tåler mindre varmebehandling enn benfrie stykker fra lår har jeg i grunnen aldri vært klar over eller tenkt på - takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i orginaloppskriften innholder jo ikke filét, som i indre- eller ytrefilét. Den snakker som nakkefilét/renskåret nakke (neck fillet) eller bog/skulder (sholder), gjør den ikke? :sjenert:Litt forsiktig med å kritisere matguruene på KG :ler:Og dette er jo kjøtt som vil tåle den varmebehandligen som er skrevet i oppskriften.

Ellers så tror jeg jammen oppskriften må prøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i orginaloppskriften innholder jo ikke filét, som i indre- eller ytrefilét. Den snakker som nakkefilét/renskåret nakke (neck fillet) eller bog/skulder (sholder), gjør den ikke?  :sjenert:Litt forsiktig med å kritisere matguruene på KG :ler:  Og dette er jo kjøtt som vil tåle den varmebehandligen som er skrevet i oppskriften.

Stemmer, for oppskriften Fakse linker til. Men i oppskriften (på norsk) på lammegryte med Snøfrisk, skal det være lammefilet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, lammelår tåler jo mye koking; det var bruken av filét i originaloppskriften jeg var bekymret for. Jeg prøvde en gang å lage en langtidsstekt gryte med lammekoteletter, som jo i bunn og grunn er filét, og det ble temmelig tørt. :forvirret:

Ah, leste jammen litt fort her. Trodde det var benfrie biter av lammelår dere var bekymret for, og det kunne jeg ikke helt forstå :)

Jeg pleier å ta en lammeekspedisjon ut til Eide Handel en gang i løpet av høsten, der jeg kjøper et par lammelår som jeg får dem til å kappe i skiver for meg, før jeg fryser dem på omtrent den måten piaf beskriver. I tillegg kjøper jeg noen kilo med lammekoteletter og litt lammefilet, sånn at vi har mange deilige middager på lur i fryseren. :)

*Mumle* Er jo ikke noe alternativ for meg det, for lammet kommer som sagt helt hit til huset. Kanskje jeg må eksperimentere litt med kjøttsag og froset lammelår. Går det alt for galt kan jeg jo bare tine hele greia, beine ut og lage gryter som kan fryses av det vi ikke får spist med en gang.

Regner med at du er travelt opptatt med filmfestival for tiden, Fakse? Jeg for min del orket rett og slett ikke i år, denne uken har vært travel med så mye annet at jeg ikke har hatt hverken tid eller overskudd. Synd, for filmfestival er jo så utrolig morsomt. Men jeg har i hvertfall tenkt meg på én konsert under Nordlysfestivalen, nemlig denne. Gleder meg veldig! :-D

Ja, vi har akkurat kommet hjem fra denne filmen. Underlig, utradisjonell og tankevekkende, akkurat som en god festivalfilm skal være :). Men man må ha overskudd for å gå på festival, så jeg skjønner godt at du ikke prioriterer det om du er sliten for tida. Konserten ser forresten flott ut, kanskje jeg må sjekke om det er billetter igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når man bare følger med sånn halvveis  :sjenert:

:ler: Høres ut som noe jeg lett kunne gjort!

*Mumle* Er jo ikke noe alternativ for meg det, for lammet kommer som sagt helt hit til huset. Kanskje jeg må eksperimentere litt med kjøttsag og froset lammelår. 
Det kan jo være forsøket verdt. Evt. kan du kanskje skjære kjøttet av låret i litt store biter før du fryser det, for så å dele det opp i passende biter alt etter hva du skal bruke det til. Detjo ikke nødvendigvis være skiver som er et tverrsnitt av låret. ;)

Ja, vi har akkurat kommet  hjem fra denne filmen. Underlig, utradisjonell og tankevekkende, akkurat som en god festivalfilm skal være :). Men man må ha overskudd for å gå på festival, så jeg skjønner godt at du ikke prioriterer det om du er sliten for tida. Konserten ser forresten flott ut, kanskje jeg må sjekke om det er billetter igjen...

Så ut som en herlig film! Jeg synes også konserten så utrolig flott ut, tror det kommer til å bli en opplevelse. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...