Gjest Ludovie Skrevet 21. november 2008 #5321 Del Skrevet 21. november 2008 Jeg har aldri kjøpt tex-mex-krydderblanding, så jeg vet ikke helt hva den smaker. Vi pleier å bruke oregano, koriander, spisskummen, hvitløk og chili når vi lager enchiladassaus. Samme her, bortsett fra at vi ikke bruker koriander (av en eller annen grunn). Jeg liker ofte å bruke ulike typer chili, idet det gir en litt mer kompleks smak. Sist gang brukte vi chipotle, pimentón picante, tørkede chiliflak (thai-chili tror jeg det var), kajennepepper og tabasco. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 21. november 2008 #5322 Del Skrevet 21. november 2008 Forresten, denne boken din har vel ikke noen oppskrifter på egne tex-mex krydderblandinger? Jeg synes de fra butikken er så salte. Ja, det har den. Standarden er chilipulver (dvs ikke cayenne, men sånn som heter chilipulver, regner med det er cayenne + paprika), spisskummen og oregano, såvidt jeg husker. Jeg hadde i dag i tillegg litt sterkt røkt paprikapulver og litt vanlig paprikapulver - det ble veldig bra. Du må prøve å kjevle med plastfolie! Idéen var fra boken, og det fungerte som bare det. Dessuten gjør det det lett å få lefsen hel fra kjøkkenbenken og til pannen: Fjern øvre plastfolie, hvelve den avdekkede delen ned på hånden, fjern underste plastfolie, hvelve lefsen over i stekepannen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 21. november 2008 #5323 Del Skrevet 21. november 2008 Dette er sikkert riktig sted for å spørre etter jordskokk-tips. Jeg klarte ikke å motstå fristelsen og kjøpte med meg noen fine i går. Jeg har også noen blå kongo liggende. Der tenkte jeg eventuelt på potetmos, om enn ikke helt som den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 21. november 2008 #5324 Del Skrevet 21. november 2008 Dette er sikkert riktig sted for å spørre etter jordskokk-tips. Jeg klarte ikke å motstå fristelsen og kjøpte med meg noen fine i går. Jeg har også noen blå kongo liggende. Der tenkte jeg eventuelt på potetmos, om enn ikke helt som den. Mine tre beste jordskokktips er purésuppe, puré (med feks crème fraîche, trøffelolje og litt sitron) eller Jamie Olivers fløtegratinerte jordskokker (med sitronsaft og -skall og parmesan - lett å finne på Google). Sistnevnte skal vi faktisk lage til søndagsmiddagen nå i helgen, etter planen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 21. november 2008 #5325 Del Skrevet 21. november 2008 Ja, det har den. Standarden er chilipulver (dvs ikke cayenne, men sånn som heter chilipulver, regner med det er cayenne + paprika), spisskummen og oregano, såvidt jeg husker. Jeg hadde i dag i tillegg litt sterkt røkt paprikapulver og litt vanlig paprikapulver - det ble veldig bra. Du må prøve å kjevle med plastfolie! Idéen var fra boken, og det fungerte som bare det. Dessuten gjør det det lett å få lefsen hel fra kjøkkenbenken og til pannen: Fjern øvre plastfolie, hvelve den avdekkede delen ned på hånden, fjern underste plastfolie, hvelve lefsen over i stekepannen. Flott! Med alle de gode tipsene herfra kombinert skal jeg nok komme frem til en utmerket kryddermix. Og plastfolietrikset skal definitivt testes. Faktisk lurte jeg litt på om en pastamaskin ville gjort jobben om jeg hadde hatt en... Noe å ønske seg til jul kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 21. november 2008 #5326 Del Skrevet 21. november 2008 Mine tre beste jordskokktips er purésuppe, puré (med feks crème fraîche, trøffelolje og litt sitron) eller Jamie Olivers fløtegratinerte jordskokker (med sitronsaft og -skall og parmesan - lett å finne på Google). Sistnevnte skal vi faktisk lage til søndagsmiddagen nå i helgen, etter planen. Takk for tips! Flott! Med alle de gode tipsene herfra kombinert skal jeg nok komme frem til en utmerket kryddermix. Og plastfolietrikset skal definitivt testes. Faktisk lurte jeg litt på om en pastamaskin ville gjort jobben om jeg hadde hatt en... Noe å ønske seg til jul kanskje? Jeg har blitt veldig glad i pastamaskinen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 24. november 2008 Forfatter #5327 Del Skrevet 24. november 2008 Bra dere sørger for litt aktivitet her inne når jeg er fraværende. Vi har altså hatt svigermor på besøk siden torsdag, og har hatt en veldig trivelig helg. Fredag var vi på restaurant, lørdag var jeg og svigermor på juleshopping med innlagte kafébesøk, og i går slappet vi av hjemme og spiste kalvegryte og pavlova. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 24. november 2008 #5328 Del Skrevet 24. november 2008 Høres ut som en herlig helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 24. november 2008 #5329 Del Skrevet 24. november 2008 Åh, Pavlova Ennå en dessert å sette på listen må-snart-ha. Der står det flere ting, blant annet Omelette i en eller annen variant (inspirert av siste Hellstrømprogram.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5330 Del Skrevet 25. november 2008 Der fløy det jammen et juletre forbi vinduet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5331 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg trodde et øyeblikk jeg hallusinerte, men så gikk det opp for meg at det er julegrana til torget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 25. november 2008 #5332 Del Skrevet 25. november 2008 Begynner du å komme i stemning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5333 Del Skrevet 25. november 2008 Aldri så lite, kanskje? Jeg ble i hvert fall fryktelig lefsesulten her om dagen, så jeg vurderer faktisk å lage mørlefsedeig i kveld, for utbaking i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 25. november 2008 #5334 Del Skrevet 25. november 2008 Aldri så lite, kanskje? Jeg ble i hvert fall fryktelig lefsesulten her om dagen, så jeg vurderer faktisk å lage mørlefsedeig i kveld, for utbaking i morgen. *imponert* Jeg har aldri bakt lefser (har hatt lefsebakere i familien som har forsynt meg ). Mørlefser - er det sånne tykke, med surmelk i deigen? Det er kjempegodt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5335 Del Skrevet 25. november 2008 *imponert* Jeg har aldri bakt lefser (har hatt lefsebakere i familien som har forsynt meg ). Mørlefser - er det sånne tykke, med surmelk i deigen? Det er kjempegodt. Jeg har heller aldri bakt lefser før, vanligvis forsyner mamma oss med et assortert utvalg (kan ikke ha bare én sort, må vite ), men i år kommer vi oss ikke hjemover før jul, så da får jeg prøve selv. Jeg innbiller meg at mørlefser er enklest å bake, og de trenger man jo ikke takke for å steke (jeg har bare en sånn liten til å legge på komfyren). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5336 Del Skrevet 25. november 2008 Nå står lefsedeigen og godgjør seg i kjøleskapet. I følge oppskriften skal den stå over natten, men etter en telefonkonsultasjon med min mor har jeg konkludert med at den bare trenger å fastne litt, sånn at jeg kan bake lefsene ut i kveld. *utålmodig* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5337 Del Skrevet 25. november 2008 Mørlefser 2 kopper kulturmelk 2 kopper sukker 2 kopper sirup 2 kopper smeltet smør 2 kopper seterrømme 5 bs hjortetakksalt 1 1/4 kg hvetemel Kulturmelk, sukker, sirup og smeltet smør varmes litt. Pisk rømmen litt opp, og bland alt sammen. La deigen stå kjølig til neste dag. Kjevl lefsene ganske tynt ut. Stekes på 225 grader til de får fin farge. Når lefsene er stekt legges de forsiktig over på rist. La kjølne litt før de stables. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 25. november 2008 #5338 Del Skrevet 25. november 2008 Denne kopierer jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5339 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg har gitt opp forsøket på å bake lefsene ut i dag. Om deigen skulle nærme seg passe konsistens i løpet av kvelden, ville det uansett blitt fryktelig sent å skulle bake og smøre dem. I stedet: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5340 Del Skrevet 25. november 2008 Denne kopierer jeg! Jeg anbefaler at du særlig merker deg punktet La deigen stå kjølig til neste dag. Men lefsene er gode de, altså. Gammel og velprøvd oppskrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå