Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Jeg er faktisk ute på reisefot igjen, men denne gangen en tur til gamlelandet. Går mye i sikringskost her også, lammefrikasse, røkt torsk med rotstuing, lammesadel med rødvinssaus etc etc. Ettersom jeg har måtte stå for kokkingen selv har det selvfølgeig vært utmerket mat. ;) MEN jeg gidder ikke engang å gå inn på hvor irriterende det er å handle i dette landet, spesielt ferskvarer som frukt og grønt! Bare det alene er nok til å få meg til å forbli utvandret til utvalget i Norge tar seg opp... :sjenert:

Ellers er jeg faktisk nesten helt ferdig med julegavene! Siden jeg sannsynligvis må ordne for mannen også, så regner jeg meg ikke som helt ferdig. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå fikk jeg lyst på raspeballer. Også jeg som aldri har laget det engang. Tar du i mot besøk? :sjenert:
For å si det sånn, det hadde garantert vært mat nok. :ler:

Knokeimponert! :tommelsmil:

Det hørtes godt ut med raspeballer - kanskje jeg også må lage det snart, hvis vi feks får en diger kålrabi i kassen vår. Jeg pleier å bruke salt lammekjøtt i kraften. :)

Jeg bruker også vanligvis salt lammekjøtt, men jeg fikk så lyst på salt/røkt knoke etter at vi diskuterte det i en eller annen dagbok her om dagen. *lettpåvirket*

Kraften jeg kokte på avplukkede knokebein, svor osv. ble forresten kjempegod, og kraftigere på smak enn den av selve knokene. Så nå har jeg frosset den og en pose med blandet salt/røkt knokekjøtt, sånn at det blir enkelt å slenge sammen en god suppe på en travel dag. :tommelsmil:

Og apropos lettpåvirket, jeg har fremdeles voldsomt lyst på fiskemat etter diskusjonene inne hos Ludovie, så jeg fortsetter hysejakten denne uken. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir vin til alle i år. Heldigvis for alle ungene som står på listen min, så er det lagringsvin det er snakk om. :filer:

Tråd på b/f: Venninnen min tenker å gi vin i gave til tantebarna sine. Beviser ikke dette at barnevernet trengs?

Nå fikk jeg lyst på raspeballer. Også jeg som aldri har laget det engang. Tar du i mot besøk? :sjenert:

Å! Ball!

Jeg vil også ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråd på b/f: Venninnen min tenker å gi vin i gave til tantebarna sine. Beviser ikke dette at barnevernet trengs?
:fnise:

Å! Ball!

Jeg vil også ha!

Det var veldig godt (men den tenkte 10-minutters-strekken etterpå ble til halvannen time i koma :blink:). Mannen stekte restene i går, for å ha med på jobb i dag. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraften jeg kokte på avplukkede knokebein, svor osv. ble forresten kjempegod, og kraftigere på smak enn den av selve knokene. Så nå har jeg frosset den og en pose med blandet salt/røkt knokekjøtt, sånn at det blir enkelt å slenge sammen en god suppe på en travel dag. :tommelsmil:

Lurt! Jeg liker også å ha hjemmelaget halvfabrikata i fryseren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med å "dobbeltkoke" kraft på knoke med og uten kjøtt var en god idé, jeg har aldri tenkt på at det går an! :)
Den ble faktisk veldig god, så jeg er strålende fornøyd. :)

Lurt! Jeg liker også å ha hjemmelaget halvfabrikata i fryseren. :)
Det er supert! Jeg skulle bare ønske jeg hadde større fryser. :ler:

Ellers er jeg veldig glad for at jeg hadde ferdig middag til dag; jeg hadde nemlig nesten glemt et møte jeg skulle på etter jobb, så jeg var ikke hjemme før i 19-tiden, halvdød av sult. Gjett om det var deilig å ha ferdig suppe da! Nå er jeg mett og nydusjet, og har siste Good Food klar til lesning. Håper ikke der er bare julemat nå da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Den ble faktisk veldig god, så jeg er strålende fornøyd. :)

Det er supert! Jeg skulle bare ønske jeg hadde større fryser. :ler:

Ellers er jeg veldig glad for at jeg hadde ferdig middag til dag; jeg hadde nemlig nesten glemt et møte jeg skulle på etter jobb, så jeg var ikke hjemme før i 19-tiden, halvdød av sult. Gjett om det var deilig å ha ferdig suppe da! Nå er jeg mett og nydusjet, og har siste Good Food klar til lesning. Håper ikke der er bare julemat nå da. :)

Det er ikke langt i fra, spør du meg - jeg fikk det på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var mye julemat, ja. :nisse: Men jeg fant da noen potensielle retter, blant annet et par enkle, men interessante pastaretter. Jeg tenker å prøve pasta med ansjos og sitron i dag, og den med brokkoli og blåmuggost senere i uken. Dessuten har jeg fått veldig lyst til å prøve meg på paté/terrine etter å ha lest inne hos Ludovie, og den oppskriften på terrine med and så jo veldig fristende ut. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten bacon, men med bacon? :klø: :fnise:

Jeg har hatt lyst på pasta med blåmuggost lenge, og ikke kommet meg til å gjøre noe med det, men nå MÅ jeg bare. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten bacon, men med bacon? :klø: :fnise:

Jeg har hatt lyst på pasta med blåmuggost lenge, og ikke kommet meg til å gjøre noe med det, men nå MÅ jeg bare. :spise:

Vi hadde pastaform med grønnkål og blåmuggost for ikke så lenge siden. Kjempegodt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde pastaform med grønnkål og blåmuggost for ikke så lenge siden. Kjempegodt! :)
Det tror jeg på! Denne er forresten også veldig god, så jeg lurer på å tilsette litt godt surret løk/purre til brokkolien.

Uten brokkoli, men med bacon skulle det være. Skjønnte du ikke det med en gang? ;)
Jo. :sjarmor:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Det tror jeg på! Denne er forresten også veldig god, så jeg lurer på å tilsette litt godt surret løk/purre til brokkolien.

Takk for tips! :tommelsmil:

Jeg har et stort stykke gorgonzola igjen etter pizzabaking på søndag, og en ekstra purre i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Nå ble jeg pastaforminspirert. Selvom det ligner litt på gårsdagens middag, tror jeg det blir noe i den retningen. Jeg har både kjøttrester og masse osterester.

Dessuten vet jeg at det er garantert at ungene liker det. Og det er faktisk litt avgjørende i forhold til hva jeg orker å lage fra bunnen etter jobb. Det er nok krangling her, for å si det sånn. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
God morgen!

Jeg så du hadde planlagt fennikelsalat i går. Hvordan pleier du å lage den?

Hei salsera!

Jeg begynner alltid med å skjære fennikel i syltynne skiver (med mandolin). Deretter varierer det litt hva jeg har i, f.eks:

- appelsinfileter, tynne skiver reddik, agurk og rødløk, rødvinsvinaigrette (tror jeg opprinnelig har den varianten fra en Jamie Oliver-bok)

- bare appelsinfileter og -saft, s&p

- stilkselleri, ristede pinjekjerner og sherryeddikvinaigrette

- bare fennikel med litt sitron, olje, s&p

Utrolig godt, jeg får helt dilla i perioder. :) Dessuten synes jeg fennikelsalat holder seg godt, så jeg lager gjerne litt ekstra for å ha til lunsj om jeg bruker bentoboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

God morgen, Nilma!

Her er det kaffestund - og siden jeg er hjemme nyter jeg en god kaffe latte laget på skikkelig vis. Jeg kan til og med glede meg over at jeg kan drikke kaffe når jeg vil i løpet av dagen.

Juhu. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg forresten planer om utagerende fiskematlaging. :hoppe:

Jeg var på en annen fiskebutikk enn den nærmeste i går, og der fikk jeg kjøpe hyse til halve prisen av det "nærbutikken" tar. :tommelsmil: Det var sånn hyse som de selv lager fiskemat av, så det var litt småbiter og ikke så fine fileter, men det spiller jo ingen rolle. Mannen i butikken var veldig oppsatt på at jeg skulle vite hva jeg kjøpte, og insisterte på at jeg så grundig på fisken; til slutt måtte jeg fortelle at jeg skulle lage fiskemat, ikke sitte å beundre fisken. :ler:

Jeg har tenkt å lage:

- fiskekaker

- fiskeboller

- små fløteboller til suppe

- store fiskeburgere med bacon og ost (bare tanken ga mannen stjerneøyne :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...