Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Det er nok ikke krabbesesong nå, men det kan godt være at man kan få tak i frosne skjell. Vi laget denne Rick Stein-retten i høst, og den kan virkelig anbefales. Den har gode, rustikke smaker, og det er noe spektakulært ved det å få et krabbeskjell på tallerkenen.
Jeg har sett deg nevne den tidligere, ser nydelig ut! Tror imidlertid jeg må spare den til en gang jeg har en lettere hovedrett.

Gårsdagens tur til slakteren ga nemlig jackpot: KALVESKANK! :juhu: Så da er jeg jo bare nødt til å lage osso bucco. Dessuten fant jeg krabber, frosne riktignok, men hele, så jeg håper de er mindre vasne enn ferdigrensede. Krabbene skal jeg bruke i denne forretten, som jeg skal endre litt på ved å ha i et lag avocado, inspirert av en rett vi spiste i York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, får jeg også komme på middag til deg? ;)

Nå frista det plutselig med en tur til slakteren for å finne noe ekstra godt til helga...

Meg og, meg og! :hoppe:

Jeg elsker både planleggingen og rapportene!

Klart det, blir nok ikke akkurat rapport på PM :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Krabbene skal jeg bruke i denne forretten, som jeg skal endre litt på ved å ha i et lag avocado, inspirert av en rett vi spiste i York.

Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

God mat som gir meg lyst til å lage noe avansert, selv med min innebygde begrensede interesse for matlaging.

Som vanlig. :)

Ellers lurer jeg på en ting. Selvom jeg er smertelig klar over at jeg avslører latterlig uvitenhet på området. :ler: I London kjøpte jeg en veldig god salat på M&S. Den inneholdt blant annet rødbeter i biter. For å være helt ærlig kan jeg ikke si om de var behandlet på noe vis, de var forholdsvis møre, men hadde ikke typisk kokt konsistens. Er det vanlig å bruke rødbeter helt rå, eller er de omtrent som kålrabi da? Kanskje de var syltet på et vis? De hadde ikke den "vanlige" syltede rødbeter-konsistensen heller...

Dette hørtes fryktelig dumt ut :fnise: men jeg tar sjansen. De smakte så nydelig, og heretter skal jeg se etter rødbeter i grønnsaksdisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, får jeg også komme på middag til deg? ;)
Jeg lager som regel nok mat til dobbelt antall gjester, så det går sikkert bra! :ler:

For å være helt ærlig kan jeg ikke si om de var behandlet på noe vis, de var forholdsvis møre, men hadde ikke typisk kokt konsistens. Er det vanlig å bruke rødbeter helt rå, eller er de omtrent som kålrabi da? Kanskje de var syltet på et vis? De hadde ikke den "vanlige" syltede rødbeter-konsistensen heller...
De var neppe rå, som du sier er rå rødbeter nesten som kålrabi, om ikke hardere. Hvis de ikke var kokt kan de kanskje ha vært ovnsbakt? Da blir de møre og gode, men har kanskje litt bedre konsistens enn om de er kokte. Om de hadde vært syltede hadde du vel kjent det på smaken (og man koker vel uansett rødbeter før man sylter dem, vil jeg tro)?

Forøvrig finnes det som kjent ikke dumme spørsmål. ;) Og rødbeter ER veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye krabbe i sesongen. Fryst krabbe er jeg mer kresen på. Hva med å lage noen krabbekaker ? ( ingen spørsmål er for dumme ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helen Parr
De var neppe rå, som du sier er rå rødbeter nesten som kålrabi, om ikke hardere. Hvis de ikke var kokt kan de kanskje ha vært ovnsbakt? Da blir de møre og gode, men har kanskje litt bedre konsistens enn om de er kokte. Om de hadde vært syltede hadde du vel kjent det på smaken (og man koker vel uansett rødbeter før man sylter dem, vil jeg tro)?

Forøvrig finnes det som kjent ikke dumme spørsmål. ;) Og rødbeter ER veldig godt!

Ok, da vet jeg det. Jeg skal sannelig teste ut noen rødbeter hvis jeg får anledning. Jeg innbiller meg at det er godt sammen med and, i en salat med fersken eller appelsin for eksempel.

Jeg aner rett og slett ikke om de var syltet. :flau: Det var ikke den vanlige syltet rødbetsmaken, som sagt, men en veldig ren og god rotsmak.

Forresten enig med Toro. *skalldyrkresen*

Etter å ha bodd i en kystby i snart ti år ( :sjokk: Herregud som tiden flyr) er jeg blitt godt vant med både skalldyr og reker.

En liten morsom historie med usynlig skrift: Mannen min er av og til forsvarer for båter som er oppbragt av kystvakten på grunn av brudd på fiskereglementet. Der er det ofte en del fangst som ...eh...skal til inndragning. Det hender at vi blir tilgodesett med ulovligheter, som for eksempel litt for små kreps eller lignende. En kjærkommen frynsegode. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye krabbe i sesongen. Fryst krabbe er jeg mer kresen på. Hva med å lage noen krabbekaker ? ( ingen spørsmål er for dumme ;) )
Krabbekaker er godt, men i og med at det blir en ganske mektig hovedrett (i hvertfall om jeg lager risotto til), hadde jeg lyst på en kald forrett. :) Jeg har ikke noen særlig erfaring med frossen krabbe, men tenkte jeg skulle ta sjansen. Men selv om den selvsagt ikke blir like god som fersk, tror du ikke at det er en fordel at den er frosset hel, i stedet for ferdig renset?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite rødbetetips til Helen: Når jeg skal lage noe med rødbeter pleier jeg å ovnsbake mer enn jeg trenger (pakk i alufolie, ha i ovnen i minst en time), de holder seg fint flere dager i kjøleskapet, så kan jeg bruke dem på flere måter.

Rødbeter og and høres ut som en god kombinasjon! Jeg har hatt ovnsbakte rødbeter sammen med linsesalat og halloumi noen ganger, det er vanvittig godt. Ellers kan Eurydikes rødbetesuppe anbefales. :)

For øvrig misunnelig på frynsegode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt usikker her. Du har altså en ferdig kokt krabbe som ikke er rensket ?

Det vanlige er jo krabbeskal fylt med krabbemat..

*bla tilbake og lese nøye en gang til*

Endret av Toro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt usikker her. Du har altså en ferdig kokt krabbe som ikke er rensket ?
Stemmer!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den varianten har jeg aldri truffet på Nilma. Her jeg bor selges kun fylte krabbeskal. ;)

Du får renske krabbene og vurdere hva du sitter igjenn meg. Klørene tror jeg har grei nok smak selv om de er fryst. Det som er i buret er vanskelig å ha noen formening om, før de er åpnet.

( somregel er det forskjell på hann- og hokrabber )

Det er derfor det er greit med ferdig rensket krabbe fordi man da vet hvor mye krabbemat du har tilgjengelig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor det er greit med ferdig rensket krabbe fordi man da vet hvor mye krabbemat du har tilgjengelig. ;)
Jeg kjøpte to for sikkerhets skyld. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
I London kjøpte jeg en veldig god salat på M&S. Den inneholdt blant annet rødbeter i biter. For å være helt ærlig kan jeg ikke si om de var behandlet på noe vis, de var forholdsvis møre, men hadde ikke typisk kokt konsistens. Er det vanlig å bruke rødbeter helt rå, eller er de omtrent som kålrabi da? Kanskje de var syltet på et vis? De hadde ikke den "vanlige" syltede rødbeter-konsistensen heller...

Dette hørtes fryktelig dumt ut :fnise: men jeg tar sjansen. De smakte så nydelig, og heretter skal jeg se etter rødbeter i grønnsaksdisken.

Ok, da vet jeg det. Jeg skal sannelig teste ut noen rødbeter hvis jeg får anledning. Jeg innbiller meg at det er godt sammen med and, i en salat med fersken eller appelsin for eksempel.

Jeg aner rett og slett ikke om de var syltet. :flau: Det var ikke den vanlige syltet rødbetsmaken, som sagt, men en veldig ren og god rotsmak.

Jeg kan anbefale balsamicobakte rødbeter. 500g skrelte, rå rødbeter i båter, 3 ss olivenolje, 3 ss balsamico, en god skivs sitron, salt+pepper. Pakk i tett foliepakke, 200 g i 35-40 min. De blir mindre sursøte og fastere i konsistensen enn syltede rødbeter fra glass.

Jeg bruker dette til kjøtt eller fisk, eller i grønn salat sammen med feks eple eller appelsin og nøtter, eller spekeskinke, chèvre, blåskimmelost, stekt halloumi, feta... Mange muligheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Forresten, Nilma:

Kalveskanker => :hoppe:

Jeg er latterlig lykkelig over funnet. :fnise:

Jeg har forresten et spørsmål til angående morgendagens middag. Jeg har bare spist osso buco to ganger, og begge gangen har det vært potetmos til, men jeg har sett mange steder at risotto alla milanese anbefales som tilbehør. I mine ører høres det ut som en litt merkelig kombinasjon, men på den andre siden er jo risotto noe av det beste jeg vet. Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...