Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Godt mulig det finnes her til lands, men her i byen har jeg ikke funnet det. Det burde kanskje være bedre sjanser for deg i Oslo?

Om vi maser tilstrekkelig på guttene på Helmersen så kanskje det ordner seg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om vi maser tilstrekkelig på guttene på Helmersen så kanskje det ordner seg? ;)

Tanken har streifet meg, ja. ;) Og de er jo veldig hjelpsomme gutter, så det burde jo absolutt være en mulighet. Skal prøve å huske å spørre neste gang jeg er innom (og det er sikkert ikke så lenge til, kjenner jeg meg rett :sjenert:).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg abonnerte en periode, men det var mye rot, med utgaver som kom fryktelig sent eller ikke i det hele takk. De var svært hjelpsomme hver gang jeg sendte en epost for å klage (de forlenget abonnementet for hvert nummer som ble borte), men jeg orket ikke fornye abonnementet da det gikk ut. Håper du er heldigere med abonnementet enn jeg var!

I dag har jeg forresten tenkt å prøve din/Moros rødbetesuppe med geitostdip til. :) Og som den svake sjel jeg er fikk jeg den første Moro-kokeboken i posten her om dagen, den så meget lovende ut. Må innrømme at jeg fikk veldig lyst til å bestille bok 2 også. :sjenert:

Jeg har ikke hatt problemer med abonnementet så langt - får håpe det fortsetter sånn.

Så du bestilte boken, ja! :ler: Fint at den ser ut til å svare til forventingene. De marokkanske salatene står forresten i bok nr to... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bestilte boken, ja! :ler:  Fint at den ser ut til å svare til forventingene. De marokkanske salatene står forresten i bok nr to... :sjarmor:

Hm, jeg ser for meg at marokkanske salater kan være noe for meg, ikke så mye grønne blader, men mer "ordentlige" grønnsaker, belgfrukter og couscous. Stemmer det, eller er jeg helt på villspor her? Ikke at jeg har tenkt å kjøpe flere kokebøker, altså. :sjenert:

I går prøvde jeg ut forslaget ditt om å kombinere rødbetesuppe og geitostdip; du hadde helt rett det var knallgodt! :) Sløve meg hadde riktignok glemt å kjøpe bladpersille til å ha i suppen, men det var godt lell. Jeg prøvde med allehånde i, men var nok litt for pysete, for jeg kjente lite til den. Må prøve med litt mer neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg ser for meg at marokkanske salater kan være noe for meg, ikke så mye grønne blader, men mer "ordentlige" grønnsaker, belgfrukter og couscous. Stemmer det, eller er jeg helt på villspor her? Ikke at jeg har tenkt å kjøpe flere kokebøker, altså. :sjenert:

Tenkte også at det måtte være noe for deg, ut ifra det du har skrevet i en del innlegg. ;)

Det er "cooked salads", stort sett med grønnsaker (auberginer, tomater, bønner, blomkål, gulrøtter... husker ikke :sjenert: ). Ikke "grønne" salater med andre ord. Er fremdeles på kontoret (hrmm! :ler: ) - kan ta en titt i boken og rapportere når jeg engang forhåpentligvis kommer meg hjem.

I går prøvde jeg ut forslaget ditt om å kombinere rødbetesuppe og geitostdip; du hadde helt rett det var knallgodt! :) Sløve meg hadde riktignok glemt å kjøpe bladpersille til å ha i suppen, men det var godt lell. Jeg prøvde med allehånde i, men var nok litt for pysete, for jeg kjente lite til den. Må prøve med litt mer neste gang.

Så kjekt at du likte kombinasjonen, du også! Enig i at det må være en fin forrett, med godt brød til? :) Når det gjelder krydder i rødbetretter (og forsåvidt også syre), er det bare å pøse på. Rødbeter smaker så intenst at de tåler hva det skal være. Jeg lager også i blant en thai-inspirert (!!) rødbetsuppe med kokosmelk, chili, hvitløk og ingefær - ingenting kveler rødbetsmaken. Og spisskummen er jo også et veldig kraftig krydder - lett match for rødbeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "cooked salads", stort sett med grønnsaker (auberginer, tomater, bønner, blomkål, gulrøtter... husker ikke :sjenert: ). Ikke "grønne" salater med andre ord. Er fremdeles på kontoret (hrmm! :ler: ) - kan ta en titt i boken og rapportere når jeg engang forhåpentligvis kommer meg hjem.

*hjemme igjen*

Jeg nevner i fleng:

Grilled aubergine salad

Courgette and aubergine salad with charmoula

Cauliflower salad with tomato and cumin

Carrot salad with orange blossom water

Broad bean salad

Chard salad with preserved lemon and olives

Pumpkin salad

Celery and preserved lemon salad

Radish salad with orange blossom water

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at det må være en fin forrett, med godt brød til? :) 
Det vil jeg absolutt tro. :)

Jeg lager også i blant en thai-inspirert (!!) rødbetsuppe med kokosmelk, chili, hvitløk og ingefær - ingenting kveler rødbetsmaken.

Høres veldig spennende ut! Ser for meg at den må få en ganske heftig farge. ;)

Jeg nevner i fleng:

Grilled aubergine salad

Courgette and aubergine salad with charmoula

Cauliflower salad with tomato and cumin

Carrot salad with orange blossom water

Broad bean salad

Chard salad with preserved lemon and olives

Pumpkin salad

Celery and preserved lemon salad

Radish salad with orange blossom water

Tusen takk, piaf, tror absolutt Casa Moro må opp til vurdering. Har du noen gang lagd charmoula, forresten? Jeg har flere oppskrifter på det, men har aldri kommet meg til å prøve, synes det ser veldig godt ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken har streifet meg, ja. ;) Og de er jo veldig hjelpsomme gutter, så det burde jo absolutt være en mulighet. Skal prøve å huske å spørre neste gang jeg er innom (og det er sikkert ikke så lenge til, kjenner jeg meg rett :sjenert:).

Jeg var innom internasjonalt matsenter i går, og der fant jeg til min store forskrekkelse en pakke med rødlige riskorn merket "Red raw rice". Den er fra Sri Lanka, og ser ikke helt ut som det som i mitt matleksikon er omtalt som rød fransk ris, så jeg er veldig usikker på om det er rette sorten eller om det er noe helt annet jeg har funnet. Du kan jo kanskje ta en titt, du som er eksperten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, piaf, tror absolutt Casa Moro må opp til vurdering. Har du noen gang lagd charmoula, forresten? Jeg har flere oppskrifter på det, men har aldri kommet meg til å prøve, synes det ser veldig godt ut.

Jeg har laget charmoula, ja, i en rett fra Moro-kokeboken du har anskaffet deg, en fisketagine. Det er godt! Men kom muligens ikke helt godt fram i den fiskeretten, som jeg ikke har fått til å henge sammen helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom internasjonalt matsenter i går, og der fant jeg til min store forskrekkelse en pakke med rødlige riskorn merket "Red raw rice". Den er fra Sri Lanka, og ser ikke helt ut som det som i mitt matleksikon er omtalt som rød fransk ris, så jeg er veldig usikker på om det er rette sorten eller om det er noe helt annet jeg har funnet. Du kan jo kanskje ta en titt, du som er eksperten :)

Skal titte innom neste gang jeg er i byen og se om det ligner. (Men jeg kan vel knapt kalles ekspert etter å ha lagd det én gang. ;)) Høres jo for såvidt spennende ut uansett.

Jeg har laget charmoula, ja, i en rett fra Moro-kokeboken du har anskaffet deg, en fisketagine. Det er godt! Men kom muligens ikke helt godt fram i den fiskeretten, som jeg ikke har fått til å henge sammen helt.

Jeg kikket litt på den charmoula-oppskriften nå, og synes den kanskje så litt tam ut? Jeg har en bok med mat fra Middelhavslandene der det står flere charmoula-varianter, og de har stort sett en god del mer krydder, de fleste har safran, noen har løk osv. Men den taginen så jo god ut ellers, hva var det som ikke fungerte synes du?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal titte innom neste gang jeg er i byen og se om det ligner. (Men jeg kan vel knapt kalles ekspert etter å ha lagd det én gang. ;)) Høres jo for såvidt spennende ut uansett.

Ja, såpass spennende at jeg måtte kjøpe en pakke. Problemet er at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med den, for jeg finner ikke noen oppskrifter på nett eller andre steder om hvordan man behandler denne type ris :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, såpass spennende at jeg måtte kjøpe en pakke. Problemet er at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med den, for jeg finner ikke noen oppskrifter på nett eller andre steder om hvordan man behandler denne type ris :ler:

Det har hendt at jeg har kjøpt spennende ingredienser, for så å bli sittende å klø meg i hodet, ja. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_ler.gif' alt=':ler:'> Vet ikke om du har sett denne siden, kan det være noe sånt du har kjøpt? Der er i hvertfall noen oppskrifter nede på siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart helg! :)

Jeg blir i så godt humør av å ha en hel, blank helg uten en eneste sosial forpliktelse foran meg. Ingen "places to be and people to meet" og ingen klokkeslett som må passes - jeg greier rett og slett ikke å slappe av om dagen hvis jeg vet at jeg skal noe på ettermiddagen eller kvelden. Herlig!

Huff, jeg høres jo ut som verdens verste misantrop, tror jeg har gnålt mye om dette her inne. :sjenert: Men jeg er jo glad i venner og familie altså, det er bare det at jeg er ekstremt glad i mitt eget (og samboerens!) selskap. ;) Nå har det jo gått slag i slag siden slutten av november, så da føles en helg i fred og ro som rene ferien.

Ikke minst ser jeg for meg at jeg endelig skal få tid til å lese litt, jeg har sterke abstinenser. Har brukt nesten en hel måned på å lese ut én skarve bok :overrasket: ("Moon Palace" av Paul Auster - veldig fin bok), det er nesten litt sjokkerende. Tror jeg må begynne med noe lett, jeg har de to siste Ian Rankin-bøkene liggende, det må da være en passe myk start.:lese:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har hendt at jeg har kjøpt spennende ingredienser, for så å bli sittende å klø meg i hodet, ja. :ler: Vet ikke om du har sett denne siden, kan det være noe sånt du har kjøpt? Der er i hvertfall noen oppskrifter nede på siden.

Takk skal du ha! Hadde funnet siden, men oppdaget ikke at det var oppskrifter nederst. Sånn er det når man har det travelt ;). Er ikke sikker på at det er samme type ris (i alle fall ikke samme produsent), men det skader jo ikke å prøve!

Vet akkurat hvordan det er når det blir for mye sosialt samvær. Da er det så utrolig godt å bare være i sitt eget selskap igjen, uten å måtte noe som helst spesielt. Vi har også helt fri denne helga, og jeg gleder meg veldig!

Håper du får en deilig helg med mye avslapping og koselige selvvalgte aktiviteter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den taginen så jo god ut ellers, hva var det som ikke fungerte synes du?

Ikke helt lett å sette fingeren på, den hang som sagt ikke helt godt sammen, som om smakene ikke blandet seg skikkelig, eller hva man skal si.

Ofte er det jo sånn at retter med enkle, rene smaker krever mer av råvarene og finjustering på detaljer for at de skal fungere. Så kanskje det var der et sted det ikke ble helt klaff? :klø:

Du kan jo forsøke den selv og si hva du synes! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart helg! :)

Jeg blir i så godt humør av å ha en hel, blank helg uten en eneste sosial forpliktelse foran meg. Ingen "places to be and people to meet" og ingen klokkeslett som må passes - jeg greier rett og slett ikke å slappe av om dagen hvis jeg vet at jeg skal noe på ettermiddagen eller kvelden. Herlig!

Ikke minst ser jeg for meg at jeg endelig skal få tid til å lese litt, jeg har sterke abstinenser.

Det høres litt ut som meg. Jeg er veldig glad i å ha nok å gjøre, men for tiden har jeg mest lyst til å mure meg inne, med en god bok i nærheten og ingen forpliktelser.

I det siste har det blitt litt kjedelig i matveien hos meg. Jeg har lyst til å eksperimentere og kose meg igjen, men det er ganske travelt og jeg har lite overskudd. Men kanskje til helgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmmm, lenge siden jeg har vært her, er litt sløv for tiden. I tillegg er det mye som foregår, både på jobb og hjemme (det kan se ut som om gamlingene i signaturen min snart får rett, så det er en del som må planlegges). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, salsera! :)

Vi har tenkt å stikke til utlandet og gjøre det så enkelt som mulig, så menyplanleggingen kommer nok til å bestå av å studere restaurantmenyer på nettet (men mange av dem, riktignok ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...